Hur får man stopp

Sv: Hur får man stopp

Gisburne skrev:
Yep, Barre! :) Tyckte nog också att han inte riktigt hörde hemma i galoppvärlden, men han var ju så ung för ett år sen så jag ville inte forma en åsikt innan jag sett vad han kunde göra. Och nog sjutton borde han kunna hoppa! :love: Men han är kastrerad nu va?

NÄÄ, va fräck du e!! Barre är min lilla älskling Barrier Boris!!!! Valle är Val de Barr, nu blev jag förolämpad.....:mad:

Annika Källse skrev:
Barre är det Val de Barr? I såfall får du skynda dig då jag tänkte sälja honom. Han har mkt mer potencial som ridhäst än galoppör. Hoppade in honom i måndags, han kommer att kunna hoppa hus med tiden!

Såg bilden i ridsport, han va skitsnygg! fast han har ju alltid varit en stilig pojke.... Varför testar du inte honom i hinderlöp? hörde att du test hoppat på häckar

Ja, fast jag tyckte alltid att Val de Barr skulle kallas Barre, så i mitt huvud hette han det. Så det blev ju lite knas när alla andra sa Valle och jag tänkte på den som alla andra kallade Barre... *huvudvärk*

*kl o lite off-topic*

ni tränare som har prao elever där har ni nån min ålder?

Malle Palle skrev:
*kl o lite off-topic*

ni tränare som har prao elever där har ni nån min ålder?

Det är inte så många proffstränare här på buke, men det är flera som i olika omgångar har varit praktikanter, och andra som är knutna till tränare på andra sätt (jag tex. träningsrider på TG). Tränarna brukar inte ha någon minimiålder, men praoelever brukar komma i 7-9 (grundskolan), till tränarna via skolor som har kontakt med tränare. Sedan kommer ofta gymnasieelever från naturbruks gymnasier, vuxna med praktik pga tränarutbildningarna, men även via andra institutioner, inte minst ams.

Att ha yngre barn i stallarna kanske inte uppfattas som någon hitt, men mest pga att de kanske inte kan tillföra stallet så mycket. Att ha 10 åringar som borstar på snälla hästar är ju egentligen inget problem, men det lägger ett helt annat ansvar på personalen, än ansvaret för en hästvan 14åring… =)

Hoppas att du fick svar på din fråga… =)

Han hoppar kanon men 3åringarna får inte gå på häck förrens i slutet av augusti på Täby. Det går att starta i Norge tidigare men då ska de ha typ 58kg... Om man bara startar häck på Täby (vilket i så fall skulle kännas ganska vettigt med tanke på att han kan vara lite strulig med allt runt omkring...) så finns det bara 2 löp åt honom i år.

Annika Källse skrev:
Han hoppar kanon men 3åringarna får inte gå på häck förrens i slutet av augusti på Täby. Det går att starta i Norge tidigare men då ska de ha typ 58kg... Om man bara startar häck på Täby (vilket i så fall skulle kännas ganska vettigt med tanke på att han kan vara lite strulig med allt runt omkring...) så finns det bara 2 löp åt honom i år.
Jo ja vet... (har själv spanat in de åt Nadjas stackars treåring:D ) Tycker bara att han är en så fin häst och kanske värd att vänta på, skulle va tråkigt om han lämnade galoppen och inte ha samma möjlighet att träffa honom. Är fortfarande besviken för att Nadja sålde honom...

Gisburne skrev:
Ja, fast jag tyckte alltid att Val de Barr skulle kallas Barre, så i mitt huvud hette han det. Så det blev ju lite knas när alla andra sa Valle och jag tänkte på den som alla andra kallade Barre... *huvudvärk*
Haha kan tänka mig att det blir lite förvirrande med alla smeknamn i vårt stall, toppis,snutti,petunia...osv:) föresten tyckte ja såg dig inne på täby nån tävlingsdag va lite stressad så han aldrig komma fram o hälsa.

Ja, jag hälsade på er i ledvolten, och sen gick Kyra och vann så då kunde jag inte armbåga mig fram genom alla som skulle gratta er, så jag fick aldrig någon pratstund... *besviken* Men grattis i efterskott!!! :banana:

Ja, alla dessa smeknamn... Barrier Boris tyckte jag skulle kallas Boris, men det gick ju inte eftersom det är ju No Worries smeknamn. Och Val De Bar tyckte jag skulle kallas Barre, men alla andra kallade honom Valle. Den enda vars smeknamn var riktigt på plats var Conny! :D

Hehe tack så mycke (tar åt mig all ära!) hoppas hon springer lika bra på torsdag, då jag rider henne i amatörlöpet, jo gamla conny e ju conny lixom fast Luke passar ju också (lr kanske Loket haha:D )

Luke är ju mer långsökt, tycker jag. Okej, han ägs av stall Skywalker, och han heter Look Who's Talking, men ändå... :smirk: Det kräver att man tänker efter lite! :D

Ska hålla utkik efter er på Torsdag, kanske kommer förbi och tittar!

Har ridit halvblod hela mitt liv och har alltid tyckte att de var relativt lätt att få stopp på djuret men när jag började rida fullblod (rider endast de nu). fick jag en chock. Mina tyngder och ben var alldeles för svaga. Men när jag väl lärde mej att sätta mej ner under träningen stannade de direkt. Behåll balansen men släpp nästan tyglarna och slappna av. De funkar på mina hästar.

holmaracing skrev:
Men när jag väl lärde mej att sätta mej ner under träningen stannade de direkt.

?

Hmm... Inte Så lämpligt i Canter dock...

hmm nej speciellt inte när hästen hoppar som en kanin för att komma iväg.. :crazy: ;)

På tal om att få stopp, huga vad stark hästen var idag på stora banan.. :crazy: Jag började allvarligt fundera på styrketräning! :angel:

Ninniw skrev:
?

Hmm... Inte Så lämpligt i Canter dock...

nä kanske inte för dej men de funkar för mej och mina hästar båda hemma på banan och stora banan.

MalanMjöl skrev:
På tal om att få stopp, huga vad stark hästen var idag på stora banan.. :crazy: Jag började allvarligt fundera på styrketräning! :angel:
Teknik:D haha hjälper inte att dra:angel:

holmaracing skrev:
nä kanske inte för dej men de funkar för mej och mina hästar båda hemma på banan och stora banan.

Hur menar du att du ”sätta mej ner under träningen”? *nyfiken*

Menar du alvarligt att du sätter dig ner i sadeln, i god canter, om hästarna börjar bli lite starka? Varför inte använda och utnyttja dina korta läder + vikt + teknik? Det har inte så mycket med styrka att göra, bara man hittar rätt teknik. En träningssak helt enkelt.

Jotack jag vet! :p Men försökte med allt och mina armar skakade efteråt, därav funderingen... ;) :D

Haha fast lite tips mottages tacksamt! :d

holmaracing skrev:
Har ridit halvblod hela mitt liv och har alltid tyckte att de var relativt lätt att få stopp på djuret men när jag började rida fullblod (rider endast de nu). fick jag en chock. Mina tyngder och ben var alldeles för svaga. Men när jag väl lärde mej att sätta mej ner under träningen stannade de direkt. Behåll balansen men släpp nästan tyglarna och slappna av. De funkar på mina hästar.

Hur i all världen menar du?:confused:

Teknik med hjälp av vikten fr a, räta upp, sitta emot, ta upp, tycker jag, rent spontant.
Halvblod tycker jag är mycket värre ärligt talat. De kan vara riktigt tunga i handen och framförallt okänsligare, många gånger. Ett fullblod reagerar så starkt på vikthjälperna, på ett helt annat sätt (om man generaliserar).

I en dressyrsadel sitter du ju riktigt nere men det är ändå svårare att få stopp på en häst som blir olydig i dressyrsadel, tycker i alla fall jag. Särskilt om den skulle börja pulla och krumbukta. I hoppsadel (jag rider ju aldrig i galoppsadlar o kan inte diskutera utifrån det) har du korta läder och kan då lättare "sitta" emot, och använda vikten som motkraft, tycker jag i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
724
Senast: Badger
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 094
Senast: zarmino
·
Övr. Katt Att ha en långhårig misse och inte gilla att ha katthår överallt är ingen bra kombo :laugh: Men jag tycker om prinsessan väldigt...
2
Svar
23
· Visningar
657
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar