Hur får man stop för stegringar?

J

jsvanstrom

Min häst har så länge jag har haft henne (sen december) små stegrat då och då. Inte stort, bara lättat lite när hon blir sur. Jag har kollat igenom hella henne. Vet. har oxå kollat på henne. Inget fel. Nu ska vi ta dit en napropat (tror det hetter så) som ska kolla hennes rygg igen. Men hon ömar inte om man tar och klämer.

För 2dagar sen så slog hon över med mig. Och jag hamnade under henne. Hon rev upp på bakbenet men vet. sa att det inte var någon fara med henne. Då såret bara var ytligt, inget svullet eller så. Men nu till hur ska jag få henne att sluta stegra? Då jag är faktiskt är rädd att det ska hända igen. Jag får själv inte rida henne på ett tag (för doctorn), och jag vill inte sätta upp någon annan ifall hon skulle slå över igen.

Jag funderar på om man skulle göra som med unghästar, att en går och leder i början, då hon kanske oxå blivit rädd, tacksam för tips. Då jag vill fortsätta att kämpa med henne, hon är ju min ängel. :)

Sv: Hur får man stop för stegringar?

I vilka situationer stegrar sig hästen då?
Vadå när hästen "blir sur"??

Jag skulle nog överväga att skicka iväg hästen till någon mer rutinerad ryttare om du inte har någon som kan hjälpa dig direkt hemma.
Det har gått över ett halvår, och du har ju inte fått bukt på det än.
Stegrade sig hästen innan du fick den?
Om inte - har du bytt bett? sadel?

Stegringar är farliga (som du nu har märkt) och måste åtgärdas DIREKT, det är inget man kan dalta med.
Givetvis kan man göra allt för att undvika situationer där hästen stegrar, men om det inte är möjligt så måste man vara rutinerad nog att stoppa stegringen i tid. (Dvs när hästen TÄNKER stegra)
Man får inte vara rädd och passiv när hästen stegrar, man måste vara modig och blixtsnabb i reaktionerna..

HUR och med vad har veterinären kollat igenom hästen?

Hon går imot skänkel tex. om jag skänklar på henne lite framåt

Hon har små stegrat förut och jpn har gjort det kanske 10gånger, jag har själv fåt stop på det direkt, men när vi slåg över så hade hon gummisnodd (inspänd) så jag lättad, och sa till henne, men gummisnoden lättade inte. tror dock inte att hon kommer göra om det igen då hon säkert själv har blivit rädd, men vet ju inte, och undrar om det finns något tips ifall hon gör det.

Bytter bett ganska ofta, mellan nova bett, tredelat, tvådelat och rakt.

Vet. har kollat så hon inte haltar, kollat ryggen, böjprov m.m känt igenom henne ordentligt.

Jag har ganska många som kan hjälpa mig med henne, och sakt att dom kan hjälpa mig, men vill höra lite med andra oxå om vad dom tycker jag ska göra ifall hon gör om det?

Har hört att man ska slå dom i huvudet om dom stegrar?! Har aldirg gjort det själv, då jag tycker det känns väldigt fel.

Hon har små stegrat förut och jpn har gjort det kanske 10gånger, jag har själv fåt stop på det direkt, men när vi slåg över så hade hon gummisnodd (inspänd) så jag lättad, och sa till henne, men gummisnoden lättade inte. tror dock inte att hon kommer göra om det igen då hon säkert själv har blivit rädd, men vet ju inte, och undrar om det finns något tips ifall hon gör det.

Bytter bett ganska ofta, mellan nova bett, tredelat, tvådelat och rakt.

Vet. har kollat så hon inte haltar, kollat ryggen, böjprov m.m känt igenom henne ordentligt.

Jag har ganska många som kan hjälpa mig med henne, och sakt att dom kan hjälpa mig, men vill höra lite med andra oxå om vad dom tycker jag ska göra ifall hon gör om det?

Har hört att man ska slå dom i huvudet om dom stegrar?! Har aldirg gjort det själv, då jag tycker det känns väldigt fel.

Jo, det har jag också hört, har även testat att bara nudda och säga nej varje gång när min ungponny stegra sig och han har slutat! fast han är visseligen ung och kan lära sig men ändå(?):idea: man behöver inte ta i!

När jag var mindre, hade jag en liten c-ponny som stegrade sig alltid vid sin "gräns" alltså där vår gård slutade... Hon var väl lätt att vinna över förvisso:D men när jag vart lite längre och kunde mer rå på henne slutade hon åtminstone när jag red:rofl:

Min förra d-ponny hade på nått sätt lärt sig ett kommando att stegra sig när man red och skänklade och samtidigt drog i tyglarna...

Skänkla och lätta på tyglarna så fort du känner att hon blir sur!

håll alltid blicken högt framåt, speciellt när hon reser sig. se till att leda henne åt sidan åt nått håll när stegring är på väg med din blick fäst högt framåt. Unga hästar och outbildade hästar blir väldigt osäkra när ryttaren sänker blicken och då stannar de och ibland reser sig, hästen får mer framåtbjudning med blicken höjd. Tygeltaget åt sidan hindar henne från att resa sig. Hon kan inte stegra sig åt sidan. När hon stegrar sig så drar du tygeln så hårt du behöver åt sidan åt nått håll. Om du känner att hon stannar upp och är på väg att resa sig, led åt sidan, gör volter och cirklar sen fortsätter du. Ge inte upp det du håller på med. Då blir det bara sju resor värre nästa gång.

se över utbildningen så att hon verkligen har förstått skänkeln, annars går du tillbaka och lär henne det.
I vilka situationer går hon emot skänkeln? är det i nya områden där hon är osäker? I så falla kn jag inte annat än att rekommendera att gå av och leda förbi det läskiga. Eller vänta ut hästen utan att pressa henne. du måste lära dig känna vart hennes gräns går och se vad du kan göra för att hjälpa henne.

slå henne INTE i huvudet, det är regelrätt djurplågeri enlligt min mening och det hjälper dig inte heller.

skippa gummisnodden, den fördärvar hästens gångarter och hindrar dig i hästens utbildning. Gå hellre bak några steg och gör utbildningen ordentligt och lär hästen bära sig i form så försvinner nog hela problemet skulle jag tro. :)

Min häst reste sig i början, små levader kan man säga när han inte ville gå åt nått håll. Det effektivaste var att envisas och vänta ut honom och fortsätta skänkla i stegringen. Dock är det inget jag rekommenderar när hästen reser sig så den går över.

Som sagt - tygel å sidan! Blicken högt! :)

Jag ger efter på tygeln och sätter hälarna i sidorna på hästen - framåt! Inte uppåt!

Uppåt är liksom en hästs sista utväg så det kan ju ha hänt något som gjort att hästen reste sig och sedan "kom undan" med det? Och vidare då att hästen lärde sig det och nu har det som en olat när det blir jobbigt...

Efter en sådan incident när jag väl fått ner hästen och fått den framåt så går jag tillbaka några steg 'i utbildningen' och gör något mindre krävande...

När jag börjar rida henne igen så kommer jag att börja om från början med henne som om hon skulle vara en ung häst(är 8år), då många hästmänniskor runt omkring mig tycker det är det säkraste och bästa så. Jag håller redan på att utbilda henne. Hon kan ungefär bara skänkel framåt och tygeltak och lyssnar väldigt bra på rösten.(lite skänkelvikning som jag lärt henne.) Så det kanke blev för mycket för henne, men vet inte. Då hon/ hästar brukar förvarna innan dom stegrar sig högt med småstegringar innan. Men om hon gör det igen så ska jag pröva att ta tygeln åt sidan. Men jag tror inte att hon kommer göra det igen (hoppas iallafal) då jag har hört att om en häst går över så brukar dom inte göra om det. Men tack för alla tips. Alltid bra att höra andras teorier om saken. :)

Det man kan göra! 1.När hästen stegrar så tar du din knytnäve och bankar ( INTE FÖR HÅRT!) Men lagom emellan öronen på den, då tror hästen att den inte kan stegra mer att den har stegrat upp i taket''

2. Ta ena armen runt halsen där hästen har balansen när den stegrar!
och så trycker du, då ''välter'' hästen frammåt, (ner på alla fyra)

3. drar ner ena tygeln neråt, då viks hästens hals och då tappar den balansen!

Jag red ett Russ som var galet!! Hon stegrade gick omkull med en om man gjorde fel!!, Hon var en liten :devil:!!

Men du får inte sitta när hästen stegrar och luta dig bakåt,
Det du ska göra är att länga på tyglarna och ställa dig upp!

Det är mycket mera jobb med stegrande hästar ... Hehe..
:D

Lycka till! :bow:

på vilket sätt är hästen kollad ang ryggen? Röntgen?

Många av de hästar som reser sig har ont, hästar är inte elaka! Åk in med hästen till klinik för en ordentlig genomgång, hittar ni inget så vet du vad du kan börja korrigera. Hittar ni något, ja då vet du varför hästen reser sig.

Att sitta och banka hästen i skallen och allt möjligt är ingen bra lösning.

på vilket sätt är hästen kollad ang ryggen? Röntgen?

Många av de hästar som reser sig har ont, hästar är inte elaka! Åk in med hästen till klinik för en ordentlig genomgång, hittar ni inget så vet du vad du kan börja korrigera. Hittar ni något, ja då vet du varför hästen reser sig.

Att sitta och banka hästen i skallen och allt möjligt är ingen bra lösning.

:bow::bow::bow:

Det man kan göra! 1.När hästen stegrar så tar du din knytnäve och bankar ( INTE FÖR HÅRT!) Men lagom emellan öronen på den, då tror hästen att den inte kan stegra mer att den har stegrat upp i taket''
:

och på vilket sätt skulle det INTE vara djuplågeri? :eek:

En häst som är villig att stegra sig så den går över är villig att slå huvudet i taket. Hästar tänker inte efter, de reagerar. ALLA beteenden har en förklaring. Stegring är symptom på något annat, hitta orsaken och fixa den istället för symptomen(stegringarna)

Hästens rygg är kollad av en veterinär, en massör och en kirupraktor vet inte det hetter så. Och själv kollar jag ryggen 3gånger i veckan så hon inte ömar. När jag kollar så klämmer jag lite, först börjar jag löst och sen ser jag med lite hårdare och om hon drar in huden (eller vad man säger) om hon reagerar, så brukar hon alltid få massage.

Och jag vet att hon inte stegrade sig för att vara elak.

Jag hade en gummisnodd på henne som gör att det ska vara svårare för dom att dra upp huvudet. Så vet inte riktigt om det hjälper att ta ena tygeln neråt. Då det inte hälpte med gummisnodden.

Och självklart lutar jag mig inte backot eller drar i tyglarna om hon stegrar. ;)

Hästens rygg är kollad av en veterinär, en massör och en kirupraktor vet inte det hetter så. Och själv kollar jag ryggen 3gånger i veckan så hon inte ömar. När jag kollar så klämmer jag lite, först börjar jag löst och sen ser jag med lite hårdare och om hon drar in huden (eller vad man säger) om hon reagerar, så brukar hon alltid få massage.

Och jag vet att hon inte stegrade sig för att vara elak.

Jag hade en gummisnodd på henne som gör att det ska vara svårare för dom att dra upp huvudet. Så vet inte riktigt om det hjälper att ta ena tygeln neråt. Då det inte hälpte med gummisnodden.

Och självklart lutar jag mig inte backot eller drar i tyglarna om hon stegrar. ;)

som sagt, prova att dra åt sidan bara, inte nedåt. Det måste ske i samma stund hon tännker resa sig. och lär dig förutspå när stegringarna kommer så du kan förebygga dom genom att byta riktinng, höja blicken, mm. Ofta stanner de ju först innan de reser sig. ligger problemet i utbildningen så skulle jag gå bakåt hela vägen till grunden. Börja om från början och e verkligen över vartenda steg ni tar i utbildnigen. Bli din egen detektiv. Sen är det i all utbildning av djur otroligt viktigt att vara konsekvent. Ryttaren/tränaren får inte tveka en sekund, för djuren tvekar inte i sina reaktioner. Det är oxå viktigt att känna på hästen när gränsen är nådd för deras del och inte pressa så himla mycket mer därifrån. Då riskerar man att hamna i farliga situationer. jag har ingen aning om hur du rider osv så du behöver inte ta det personligt :)

starta en träningdagbok där du skirver upp ALLT men framför allt i vilka situationer resningarna dyker upp och vad du och hästen gjorde innan och vad du/hästen/omgivningen kanske kunde ha gjort för att förhindra det/skapa dom. Otroligt nyttigt och bra, man ser saker på ett objektivt sätt helt plötsligt. :)

Tömkör hästen mycket och utbilda henne från marken först då behöver nya saker inte bli så stora när du sitter på ryggen.

lösträna henne så hästens självförtroende ökar och hon blir säkrare på omgivningen och det som krävs av henne.

som sagt, spänn inte in henne, det gör ingen skillnad för en stegrande häst utan förvärrar bara hästens känsla av att vara fast. En stressad häst har inge stopp i huvudet.

lycka till

Senast ändrad:

att folk trycker på ryggen och hästen inte reagerar är inte samma sak som att kolla med röntgen.

Många av de hästar som reser sig har antingen problem med bakknänen eller ryggen. Trycker du längs ryggen får du inte samma tyngd som när du sitter på. Hästen kan mycket väl ha problem med någon i sadeln och vara bra utan.

Hur ligger sadeln? Kolla upp allt ordentligt innan du börjar korrigera! Klinikbesök vore inte helt bortkastat med tid!

Svar till incognito: Som sagt har varit hos en veterinär hos kliniken. Och om dom sägar att det inte är något fel på ryggen så får jag väl lita på dom? Och om en som ska vara bra på ryggar säger att det inte är något fel så hoppas jag den personen har rätt. Det är 3personer som har kollat hennes rygg (som är utbildade) Så där är inte felet.

Om hon är kall så ömar hon i ryggen när jag tar i den. Hon visar väldigt bra när hon har ont någon stans.

Förlåt om jag verkar sur, men har nog skrivit 3gånger att jag vet att det inte är något fel på henne rygg. ;)

Svar till Vanimelde Tack för tipset. Jag håller redan på med att "utbilda henne från marke" (inte just nu då) då hon inte kunde skänkelvikning när hon kom så lärde jag henne det på marken genom att gå och leda henne och sen ta handen där ena skänkeln skulle vara och så höl jag på så i en vecka. Tillslut tog jag bara ett tressyrspö och tog mot henne (nudade henne aldrig) Då det inte behövdes utan räkte med rösten. Håller fortfarande på att lära henne det. Har dock aldrig tömkört henne då hon inte gillar när man är vi hennes rumpa. Jag skriver redan en riddagbok. Och det konstiga var att det bara hade blivit framsteg denna vecka som det hände :/

Inspäningstglar m.m ska jag inte använda längre. :)

men när kollades hästen då? Problem med bakknänen kan komma fort. Min erfarenhet av hästar som reser sig är att de har ont, den är inte bara dum!

Även om hon har blivit klämt på ryggen av vet så säger det inget om hur hon ser ut på röntgen! Åk in igen på utredning, det är farligt både för dig och hästen när den reser sig! Vad ska du annars göra, vänta på att hon mosar dig helt nästa gång?

Varför?

Varför hade du en gummisnodd på en häst som bara är grundriden och som dessutom är känslig (har stegrat flera ggr)??
Då vet du ju iaf orsaken till DEN stegringen. Klart hästen slår över om den har gummisnodd på sig om den är känslig.
Sen kan jag ju säga att en häst som protesterar SÅ extremt kraftigt pga en gummisnodd, troligtvis INTE är frisk!

När jag kollar så klämmer jag lite, först börjar jag löst och sen ser jag med lite hårdare och om hon drar in huden (eller vad man säger) om hon reagerar, brukar hon alltid få massage.
En häst som brukar ömma i ryggen är INTE frisk och okej.

Brukar hon dra upp huvudet???

kl*

Var bara tvungen att hoppa in, vill bara säga att jag känner faktiskt hennes häst då våra står i samma stall.
Det är ju inte så att det är en helt oerfaren och osäker häst utan det är väl så att hon är lite "stoig" = blir lätt sur och har inte alltid så stor respekt för ryttaren dvs sparkar mot skänkeln osv. men som hon redan har sagt så är hästen kollad av veterinär mm och är enligt dom fullt frisk.
Jag tror det handlar om att veta hur man gör när hon stegrar och när hon märker att hon inte längre har ngn möjlighet att göra det, så slutar hon.

Jag red själv en "galen" häst förut men hon hade anledning att hon visade sig ha kotledsinflamation i båda bak-kotorna + ont i ryggen. Oftast finns det ju faktiskt sånna anledningar till att dom stegrar.

När hon ställde sig upp vände jag henne åt ett håll bara. Och när hon nuddar marken så vände jag henne runt,runt på en liten volt tills hon inte ställde sig upp igen. Så gör iaf jag om jag sitter på en häst som stegrar.

men frågan är ju om de har röntgat hästens rygg? att bara känna och klämma räcker oftast inte för att utesluta problem.

är det sedan så att röntgen är u.a. får man ju börja fundera lite;
när stegrar hon? är det om hon blir pressad i ridning eller när hon det är någonstans hon inte vill gå?
prata med vet. och lägg antingen upp en plan för hästen eller be en tränare om hjälp med träningsprogram alt en tillridningsperiod för att få bukt på det, en häst som blir istadig kan bli livsfarlig för en själv och sig själv.
om hästen nu ömmar vid kyligare väder, ha den täckad vid regn och snålblåst, vissa är ju känsligare än andra och kan behöva lite mer hjälp än andra.

har du ingen tränare som kan hjälpa dig?

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 834
Senast: BobberiBoo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25