Hur får man livet att sakta ner?!

Jamtland

Trådstartare
Ni vet de där klyschorna:
Tiden går fortare när man blir äldre.
Barnen blir stora på nolltid.

Jisses så sanna de är... Iaf i mitt liv och iaf just nu. Dagarna och veckorna fullkomligt skenar förbi och jag känner hur jag med näbbar och klor försöker bromsa tiden, jag trivs så bra med de flesta delarna av mitt liv att jag önskar tiden kunde gå i slowmotion ett tag...

Någon som känner igen sig? Någon som har tips på hur man bromsar tiden?
 
Jag tror på att reflektera över och skriva ner det som händer varje dag. Tycker ofta att känslan över att tiden går fort beror på att jag, när jag ser tillbaka, har glömt detaljerna. Dagarna flyter ihop i en suddig massa för att jag inte längre minns vad som gjorde varje enskild dag unik. Ett par punkter i kalendern hjälper en bra bit.
 
Ni vet de där klyschorna:
Tiden går fortare när man blir äldre.
Barnen blir stora på nolltid.

Jisses så sanna de är... Iaf i mitt liv och iaf just nu. Dagarna och veckorna fullkomligt skenar förbi och jag känner hur jag med näbbar och klor försöker bromsa tiden, jag trivs så bra med de flesta delarna av mitt liv att jag önskar tiden kunde gå i slowmotion ett tag...

Någon som känner igen sig? Någon som har tips på hur man bromsar tiden?
Vad menar du med att de skenar? Känns det som att du inte hinner uppleva eller komma ihåg vad som händer, eller vad är det som får tiden att gå fort? Stanna upp lite ibland och tänk på vad som händer, så minskar det kanske känslan av att tiden snabbt försvinner utan att lämna spår.
 
Gud, jag tänker på det hela tiden. Efter 30 tycker jag att tiden bara rinner i väg. Det går liksom för fort. Tänker tillbaka på när man var mindre och ett sommarlov kändes som en evighet. Hade någon gett mig två månaders ledigt nu så hade nog dagarna bara sprungit förbi :(
 
Jag läste något om det för några år sedan.

När man är liten tycker man att tiden går långsamt medan ju äldre man blir, desto fortare springer tiden iväg. Den förklaring jag då läste (minns inte var) var att när man är liten , blir alla upplevelser något nytt, tex första gången man åker båt, första gången man är på en släktträff, första gången man åker till Ullared, första gången man åker till Liseberg, man skaffar en katt... osv. Även vardagliga grejer som att åka till en matvaruaffär, handla kläder, åka buss, för ett barn är det ju mycket nytt.

Ju äldre man blir har man ju upplevt dessa saker flera gånger och då "försvinner" upplevelsen i mängden. Jag tror det ligger något i det, för om man tex under en semestervecka ser till att göra flera olika saker, inte bara ligga på stranden (eller bara vara i stallet....) utan man ser verkligen till att göra saker men inte brukar, man åker iväg till nya platser man inte sett förut mm, ja man gör mycket nytt helt enkelt, då känns tiden som om den veckan är längre mycket längre än en arbetsvecka. Man får en annan upplevelse av tiden.
Det är ju säkert därför vardagarna springer iväg, som vuxen i alla fall, man gör ju typ samma hela tiden, jobbar, äter sover, hela veckan lång.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 110
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 969
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 610
Senast: Karamello30
·
Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 131
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp