Sv: Hur får man hunden att äta?
Happy skrev:
Hur får man i hundkräket
maten?
Jag har också en vinthund, en italienare. Hon är ohyggligt glad i mat och renslickar skålen varje gång hon får mat. Jag vet inte om det beror på de rutiner vi har haft eller om det beror på att hon är sådan av naturen.
Men så här har jag gjort med maten sedan min vintis var valp.
1. Aldrig mat framme annat än vid måltid. Mat som inte äts upp tas bort bums.
2. Rutin kring måltiderna. Min får mat när hon har varit ute på promenad eller annat "äventyr" (dvs. 4 ggr/dag). Om hon har ansträngt sig mycket ger jag bara några kulor, annars vanlig portion (knappt 1/2 dl torrfoder).
3. Ge ej för mycket mat vid varje måltid.
4. Ge mat som smakar mycket!. En hel del fett och en hel del protein. Inte en massa bukfyllemat.
Försök vara mer envis än vad din hund är. Bestäm matrutiner (dock inte måltid innan motion). Var behård - äts inte maten upp så ta bort den. Do**y är ingen bra mat. Köp ett koncentrerat smakrikt foder. Ge små portioner men fler gånger om dagen.
Rutin tror jag dock är det viktigaste. Det ger betingade reflexer! När jag och vintisen börjar närma oss hemmet efter en promenad börjar genast de pavlovska klockorna ringa och snålvattnet rinna till hos henne. Jag lovar! Tungan går som en propeller runt munnen
.