hur får man hästen ren?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 469
U

Uddatyp

jag har nu ett ganska så jobbigt problem, min häst går utan täcke i hagen för de mesta sålänge de inte regnar, detta gör att han är jättesmutsig varenda dag, även om ja har täcke på dom dagarna jag ska ringa så försvinner ju inte smutsen.

stog idag och rykta 1 timma men sanden/dammet försvann endå inte..de blir ju lite problem när ja ska ha sadeln på eftersom han är så sandig under all päls.
när ja tar av sadeln så är de massa massa smuts under..vilket igentligen inte verkar störa honom men de är ju knappast bra.

så hur gör man? måste man ha täcke jämt för att kunna rida eller finns de något sätt man kan få bort all sand? någon speciellt bra borste kanske?

Sv: hur får man hästen ren?

för att få bort damm brukar jag använda en fuktig handduk och dra över hästen. tycker att det funkar bra, men all smutts är ju svårt att få bort utan att duscha hästen, och det vill man ju inte göra inför varje ridpass

går de att få bort sanden som är under pälsen med på de sättet? idåfall ska ja testa detta imorron.

mina hästar är sällan sandiga utan mest dammiga, och dammet går iallafall bort men du får väl testa :)

jo..han ser jättefin o ren ut när ja inte borstat men så fort man nuddar honom så bara yr de och han blir helt ljus hela han..han är svart normalt.

så dammet som ligger ovanpå är de inget problem med..de är de som ligger underst som inte vill försvinna.

Det där gav jag upp för flera år sedan... Mina har täcke ute, inte på sommaren dock, men då blir de sällan leriga...

jo..antar att de får bli täcke tillslut..men hade hoppats på att man slapp de..

aja..får väl bara borsta o borsta o borsta tills de kanske försvinner och hoppas på att han slutar rulla sej.

Gör det nånting då om hästen är lite smutsig då? Det är inte så att hästen dör av lite damm? :) Visserligen är det kanske inte så roligt att stå och borsta flera timmar om dan om det är riktiga geggmonster.

för mig gör de ingenting..tänkte mer på sadeln..men de verkar inte störa honom att de kanske är lite smutsigt under..gör ju inget annat än skrittar för tillfället endå.

han är ganska så känslig när de är nåt som ligger fel så man får väl hoppas han säger till om han störs av smutset.

Du får väl se till att hålla schabraket eller vojlocken ren så borde det inte vara några som helst problem.

funkar de då? om dom är rena? för då är ju mycke av problemet väldigt löst idåfall..då blir ja lite glad.

Så känsligt är det ju inte, hästen har ju alltid stöv i pälsen naturligt liksom.

prova att byta borste, typ rotviska, dandyborste, rotborste etc.. är hästen väldigt långhårig kan du ju klippa lite, inte 5 mm utan kanske 10 mm..

Nåt ska man väl ha de dära dammsugarna som finns o köpa till hästen...:smirk:

Skojja bara! Har med samma problem...torkad lera och tjock vinterpäls. Borstar o borstar, men ibland är det omöjligt! I år kommer han nog att få ha ett täcke på sig när det är som värst. Det är ju inte bra för en annan heller att andas in det där dammet.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 708
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 178
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 871
Senast: Trix
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 917
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka