Hur får man en katt rumsren?

R

reykurboy

En kompis till mig har skaffat en kattunge som hon fick hem i söndags, å den kattungen är inte alls rumsren...:crazy:
Så vad gör man? Den är inte van att gå på låda för på stället den kommer ifrån har den aldrig fått lärt sig det utan förra ägaren slände bara ut katterna när de väl kunde gå typ...
Hon har provat att lyfta katten i lådan direkt den ser ut att vara nödig samt införskaffat fy-spray men det hjälper liksom inte----

Så vad gör man?? Hjälp??

Sv: Hur får man en katt rumsren?

Stäng in den i ett rum där det finns en låda. Inga mjuka grejer på golvet, dvs inget krafsvänligt. Sätt katten i lådan och krafsa lite med tassen i den så den märker att det går bra.

Eller också tar man katten och sätter den på lådan då och då, samt krafsar lite med tassen i den. När min huskatt levde (hon var aldrig rumsren) så fick jag ha stenkoll. Såfort hon började visa tendenser till att sätta sig på golvet så lyfte jag henne till lådan. Men då måste man ta dom i rätt tid, annars hinner dom börja kissa.

Som sagt, man måste begränsa ytan kattungen befinner sig på. Att bara ha kattungen i köket eller i badrummet kan passa bra. Är det ett stort rum måste man ha fler än en låda och maten ska inte stå nära lådan, inte vattnet heller.

Om kattungen kissar eller bajsar på fel ställe ska man ALDRIG straffa den. Ser man det hända lyfter man katten till lådan, ser man det inte kan man torka upp det och lägga i lådan så att det luktar toalett om toaletten.

Man kan även prova att ha lådor med olika strö för att se om kattungen föredrar någon variant.

Tack för svaren! :bow: Hon har stängt in den i köket hela idag och faktiskt så har den gjort sina behov i lådan... Kattis (kompisen) står här bakom min rygg och hälsar tack hon oxå! :)

när jag och min sambo hämtade våran lillfjolla i vintras var hon allt annat än rumsren, hon kom från ett stall och hade aaaldrig sett en låda. men vi satte henne hela tiden på lådan med jämna mellanrum tills jag hörde att hon var dit själv :) hon har aldrig kissat eller bajsat på nåt annat heller :) å nu när hon är utekatt kommer hon till och med in och går på låda.. hah :)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 223
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 549
Senast: Asko
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 234
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama