Hur får man en jämn svans?

Lång betyder inte automatiskt tjock heller. Min förra fick svans som släpade i marken om man lät den vara. Men oavsett längd och skötsel så hade hon penselsvans, dvs tunnare längst ner.

Varmblodtravare är ju inte direkt kända för lång man och svans. Finns vissa raser som knappt har svans alls.
Jag vet att det finns vissa (ridtravarmänniskor) som sparar ut så att den blir lång, typ till bogen. Men då är den oftast (alltid?) väldigt tunn, och det tycker inte jag är fint. Hon har tjock man, svans pannlugg, men jag försöker få längre svans :)

20200525_125159.webp
Om man jämför med halvblod/ fullblod och vissa travare, den är ju inte i närheten av en frisers

Den ser ju fin ut, tycker inte den är speciellt tunn nedtill.
Jag tror det är som med människohår, det växer nya strån uppifrån som gör att den ser tjockare ut upptill, samtidigt slits de längsta stråna och blir glesare.
Prova ta med fingrarna istället för borste.
Testar att ta med fingrarna och rotborste, med pälsglans och hoppas att det blir bättre. Dem andra hästarna vi/ jag har har mycket jämnare svans, visserligen bara shettisarna som har tjockare. Shettisarnas svansar kan man behandla hur man vill och de är fortfarande lika tjocka, haflingern och fullblodet har ganska lika svansar men Dream tillhör en annan kategori :)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 336
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur