Hur får jag ridbanan att bli rolig?

Sv: Hur får jag ridbanan att bli rolig?

Red i går i dimman ;)
Blev förvånad, den gamla damen var ju pigg, PÅ RIDBANAN!
Först skrittade jag och gjorde halt med jämna mellanrum. Gjorde det sedan i trav.
Först blev det öronen bestämt bakåt. Jag var på dåligt humör och hade inställningen: hoon ska gå framåt!
Drämde till med spöt nät hon började bocka, och vad hände?
Jo hon började faktiskt trava fint, inte rusning utan en " fin " trav <33
Är så stolt över jäntan :)

Rekvisita ÄR roligt! Kolla på westernsidorna och gör roliga (och enkla) "trail-banor". Kan varieras i det oändliga och man kan lägga in diverse moment efter hand. Pållen tycker det är kul (och blir uppmärksam)! Rek VARMT!

Skulle vilja prova det :laugh:
Något förslag på western hemsidor? :banana:

Är dom extra samarbetsvilliga nu hästarna tro eftersom min gick bra i går oxå! I dag gick det ganska bra att tömköra honom på ridbanan också! Han busade bara lite med mej! I morgon ska han slippa ridbanan.Vi ska ut i backar och lära oss lyfta på fötterna.

Min häst fick man släpa till banan. Och då menar jag SLÄPA. Och trots att han var en pigg, framåt och lättriden häst så vägrade han att byta gångart till trav. Det bara gick inte.

Red då ut honom istället första sommaren. Vi red ut och hade bara jätteroligt och efter varje tur red vi in på ridbanan, red en åtta i skritt och red ut igen - följt av mycket beröm. Som en avslutning på varje tur. Utan undantag.

På ridturerna ute lärde vi honom att sänka huvudet på signal och när detta satt klockrent hos honom - och han tyckte att det var roligt att utföra denna uppgift - så gav vi denna signal varje gång vi red in på banan för att rida våran åtta - såsom i alltid ju gjorde. Efter ett par ggr förstod han att på banan önskar vi alltid att han sänker huvudet.

Efter någon månad ökade vi åttan till kanske ett par steg i trav eller en extra volt. Nu höll vi på i kanske 3 månader med detta då vi verkligen ville att det positiva med banan skulle sitta djupt hos honom och inte brytas igen om ngt jobbigt eller tråkigt skulle inträffa i samband med ridpass på banan senare. Vi ville att han skulle ha en positiv inställning till banan oavsätt vad som hände.

Det som detta gjorde var att vi förknippade banan som ett beröm och ett avslut efter en bra ridtur. Och det var ett ställe där man bara fick enkla uppgifter som man förstod och klarade av - han fick bara lyckas på ridbanan - och där fick man också beröm. Banan var en plats där det var enkelt, positivt och där hans självförtroende fick sig en hel del cred. :) Så efter dessa månader ville han inget annat och dessutom sänkte han huvudet direkt när vi kom dit, så att vi enkelt kunde börja passet i en avslappnad form som var lätt att utveckla till en bärig, balanserande form.

Och det höll i sig i alla år. Han har efter det inte en endast gång tvekat en enda sekund med att gå in på banan. Det var det bästa han visste, att få dressyra på banan - i alla väder.

Nu blir jag lite irriterad.

Jag har ridit en hel del fjords och de flesta har varit väldigt positiva till arbete bara de förstått meningen med det.
Det är smarta hästar som vill ha en anledning till vad dem gör. Att skylla på en viss ras är ju helt befängt.

Många halvblod jag har träffat har varit opersonliga och tråkiga, är det då en beskrivning av rasen?

Jag kan bara svara för mig själv, men jag kan tänka mig att det var sagt med en glimt i ögat.
Fjorden jag pratar om är absolut den smartaste och slugaste hästen jag träffat, han använder det ofta till sin fördel om han inte vill samma som jag, för han är väldigt envis. Jag tycker inte att det behöver vara något negativt, alla hästar är ju olika arbetsamma, den här hästen har inte satt en fot i ett ridhus och har varit på ridbana kanske 5 gånger de senare tio-tolv åren, då tycker jag inte att det är ett dugg konstigt om han är lite skeptisk till det. När han väl fick något att göra och fick känna sig duktig när man tränade, så var han inte ett dugg tråkig eller svår. Han var väldigt framåt.

Tror inte man kan se till rasen, kanske i så fall en viss del i personligeheten, de flesta fjordar jag träffat har varit väldigt personliga och vet verkligen vad de vill. Men det betyder ju inte att alla fjordar vill samma saker. De tycker olika saker är roliga och är olika medgörliga, precis som alla andra. Men jag tror att just det här med stark vilja är ganska typiskt för många fjordingar, dock inte för alla och abslout inte på samma sätt hos alla.

Men att säga att en viss ras inte gillar att arbeta är ju helt sjukt.
Som sagt många (nästan alla) fjords som jag träffat har varit väldigt samarbets och arbetesvilliga. De som inte
varit det har haft problem i form av skador och låsningar mm. Sen att de kanske inte har rätt förutsättningar för att röra sig som
"mer erkända ridhästar" är en helt annan sak.

Nej att de inte är arbetsamma kan jag nog inte hålla med om, däremot kanske en del behöver lite mer motivation än andra. Jag tror inte att fjordingar är såna som går på om de tycker att något är tråkigt och liksom bara finner sig i det.
Tycker de att det är tråkigt eller händer för lite så får man veta det också. Så tolkade jag iaf Mabuses inlägg.

Men arbetsamma tycker jag definitivt att de är, men det går inte att tvinga dem till att göra något de inte vill, man måste få dem att vilja (och det kan jag tänka mig är lite speciellt med fjordingar och säkert många andra hästar), men det tycker jag bara är positivt. Man vill ju ha en häst som tycker att det är roligt att jobba!!:D

Skulle då inte byta bort min fjord mot någon annan. Fast han är envis och lite halvtokig. Han har sån mysig personlighet.

Och jag vet lite varför han inte gillar ridbana. Bara för att han inte lixom riktigt vet varför man ska springa runt, runt på samma spår hela tiden. Det är ju så mycket mysigare i skogen tycker han.

Men nu när jag och en kompis börjat rida honom på banan så har han lixom fattat att det kan ju vara ganska kul. Men man får ju ta det lugnt för han har en hel del att lära sej.

Men nu ska vi båda två lära oss...se om en annan kompis vill komma upp och hålla lite lektion för oss nån dag sen.

Ni som har fjording kan ni inte lägga in lite bilder när ni tränar era fjordingar så jag får lite insperation :)

Nej att de inte är arbetsamma kan jag nog inte hålla med om, däremot kanske en del behöver lite mer motivation än andra. Jag tror inte att fjordingar är såna som går på om de tycker att något är tråkigt och liksom bara finner sig i det.
Tycker de att det är tråkigt eller händer för lite så får man veta det också. Så tolkade jag iaf Mabuses inlägg.

Men arbetsamma tycker jag definitivt att de är, men det går inte att tvinga dem till att göra något de inte vill, man måste få dem att vilja (och det kan jag tänka mig är lite speciellt med fjordingar och säkert många andra hästar), men det tycker jag bara är positivt. Man vill ju ha en häst som tycker att det är roligt att jobba!!:D

Nu blir jag väldigt förvirrad.

Tack för insperationen....måste ju rida mycket både på banan och ut nu ja när ja har så skön sadel att rida i ;)

Undra om jag inte har nån film när jag rider i den ;)

Edit: Nej hade visst bara en bild

Senast ändrad:

Fin bild...Sadeln är så skön ch hästen verkar gilla den oxå och det är huvudsaken!

Nu blir jag lite irriterad.

Jag har ridit en hel del fjords och de flesta har varit väldigt positiva till arbete bara de förstått meningen med det.
Det är smarta hästar som vill ha en anledning till vad dem gör. Att skylla på en viss ras är ju helt befängt.

Många halvblod jag har träffat har varit opersonliga och tråkiga, är det då en beskrivning av rasen?

Jag tycker inte det är särskilt konstigt. Fjordhästar ska klara att överleva fast maten är knapp, och då gäller det att spara på krafterna. Händer det inget, så passar de på att koppla av och spara energin till senare.

Och den fjordhästen jag känner är helt enkelt inte så förtjust i att arbeta, han kan gärna göra det för att göra matte glad, och han kan tycka det är kul att galoppera på ett fält. Men han har inte den läggningen som t ex de flesta travare har: och jobba och jobba och jobba. Jag tycker inte det är särskilt konstigt med tanke på rasens ursprung.

På samma sätt så kan man på den fjordingen jag känner se att han har vissa beteendemönster som passar utmärkt för en arbetshäst, t ex om han fastnar någonstans så blir han inte hysterisk, utan står still, och sen tar han i allt vad han orkar. Lugnt och metodiskt. Utmärkt lösning om man t ex ska dra loss ett lass eller häva sig uppför en brant. Mindre bra om man står inne i en transport och voltar över bommen i och för sig. ;)

Och visst har en så renavlad ras som fjordingen vissa rasdrag, det är väl bara bra? Jag skulle säga att fjordingar förmodligen har mycket mer gemensamt än halvblod, eftersom fjordhästar är en liten ras med stängd stambok, medan halvblodet är en stor ras med öppen stambok. Ett halvblod kan se ut och vara lite hur som helst, fjordingar är mycket mer lika varandra.

Det behöver ju inte vara negativt, fjordingen jag pratar om och hans matte trivs jättebra ihop och tycker mycket om varandra.

Senast ändrad:

Men arbetsvilja har de ju, de tycker ju inte att det är dötrist att röra på sig. Som sagt enda fjordsen som jag har sett det beteendet hos har haft någon form av skada.

Du skulle komma upp och rida min fjorda som knappt kan hålla sig stilla, älskar och jobba. Vill inget hellre att jag ska bli nöjd.

Red i går i dimman ;)
Blev förvånad, den gamla damen var ju pigg, PÅ RIDBANAN!
Först skrittade jag och gjorde halt med jämna mellanrum. Gjorde det sedan i trav.
Först blev det öronen bestämt bakåt. Jag var på dåligt humör och hade inställningen: hoon ska gå framåt!
Drämde till med spöt nät hon började bocka, och vad hände?
Jo hon började faktiskt trava fint, inte rusning utan en " fin " trav <33
Är så stolt över jäntan :)

Det är nog viktigt att vara medveten om att känslor smittar.. Är man på dåligt humör så märker hästen det,o då blir hästen på dåligt humör. att då drämma till den med spöt kan jag tycka är opedagogiskt.. Och detta oavsett hästras, att bestraffa gör nog de flesta ryttare oavsett ras, så jag menar egentligen inte att rikta det till bara dig..

Sen handlar ridbane ridning om planering, att rida in på banan utan att ha en tanke på vad man ska göra brukar inte resultera i ngt gott. Och detta med att få hästen motiverad måste ligga i grunden hos själva ryttaren. Jag måste tänka, är jag motiverad för detta idag? om jag på ngt sett känner missmod för att gå in på banan då ska jag INTE göra det. För antagligen blir det då bara pannkaka av allt..

Jag måste också erkänna att jag har ofta förut drämt till min häst med spöt, jag har gått in på banan med omotivation och/eller missmod. Men nu strävar jag efter ngt annat med hjälp av en mkt positiv och motiverande tränare har de senaste månadernas ridbane ridning med min fjording blivit rent nöje.

Sen ngt som också kan vara bra att tänka på att alltid avsluta ridbane passet med ngt som jag och min häst är bra på, då känns det sedan väldigt bra att klappa om sin häst o sen avsluta passet.

Skulle kunna skriva hur långt som helst om detta men kan hänvisa till några hemsidor istället..
www.akademiskridkonst.se
http://www.christinadrangel.com/
http://goto.glocalnet.net/testsidatillcarina/Presentation/index2.htm
http://www.markusholst.se/index.htm

Nu blir jag väldigt förvirrad.

Du har nog missat ett INTE. Det står: att de INTE är arbetsamma kan jag nog INTE hålla med om.
Alltså, jag håller inte med Mabuse om hon nu sa att de inte är arbetsamma. Jag tycker att de är arbetsamma, men om inte Mabuse tycker det (vilket hon kanske gör, det vet jag inte) så håller jag inte med henne.

Förstår du eller gör jag det bara ännu rörigare nu?

Jag tycker iaf att fjordingar är arbetsamma, och håller inte med de som säger att fjordingar inte är det.:)

Det är nog viktigt att vara medveten om att känslor smittar.. Är man på dåligt humör så märker hästen det,o då blir hästen på dåligt humör. att då drämma till den med spöt kan jag tycka är opedagogiskt.. Och detta oavsett hästras, att bestraffa gör nog de flesta ryttare oavsett ras, så jag menar egentligen inte att rikta det till bara dig..

Sen handlar ridbane ridning om planering, att rida in på banan utan att ha en tanke på vad man ska göra brukar inte resultera i ngt gott. Och detta med att få hästen motiverad måste ligga i grunden hos själva ryttaren. Jag måste tänka, är jag motiverad för detta idag? om jag på ngt sett känner missmod för att gå in på banan då ska jag INTE göra det. För antagligen blir det då bara pannkaka av allt..

Jag måste också erkänna att jag har ofta förut drämt till min häst med spöt, jag har gått in på banan med omotivation och/eller missmod. Men nu strävar jag efter ngt annat med hjälp av en mkt positiv och motiverande tränare har de senaste månadernas ridbane ridning med min fjording blivit rent nöje.

Sen ngt som också kan vara bra att tänka på att alltid avsluta ridbane passet med ngt som jag och min häst är bra på, då känns det sedan väldigt bra att klappa om sin häst o sen avsluta passet.

Skulle kunna skriva hur långt som helst om detta men kan hänvisa till några hemsidor istället..
www.akademiskridkonst.se
http://www.christinadrangel.com/
http://goto.glocalnet.net/testsidatillcarina/Presentation/index2.htm
http://www.markusholst.se/index.htm

Jag menade inte att jag var på dåligt humör "så",
jag menade att jag hade bestämt mig för att hon skulle gå framåt och inte stanna till och tjura som hon brukar göra.
Jag kanske var lite otydlig med mitt meddelande men jag menade inte att jag var på surt humör så utan att jag hade bestämt mig för att hon skulle lyda mig.
;)

Jag har nästan alltid spöet med mej när jag rider...men använder det sällan på hästen utan slår mej själv på benet eller på sadeln så det låter då reagerar hästen. Men är han rikigt vrång så kan ja daska till honom oxå men sällan.

Hoppas ridbanan inte är allt för lerig i morgon så ja kan rida! Känns riktigt roligt nu när både han och jag tycker det är kul!

Vi har kört lite övergångar och tempo växlingar nu...vad kan man mera göra på en ganska outbildad häst på ridbanan? Skrittar och travar bara på ridbanan för galopp är den inte i kondition för nu!

Å på måndags ska han få vinterskor så sen ska vi ut i skogen på långa galoppturer...det var så länge sedan!!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 260
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II