Hur får jag ridbanan att bli rolig?

Kicki_83

Trådstartare
Jo som jag skrev innan....hur får jag min fjordis att tycka det är kul att vara arbeta på ridbanan?
Just nu går det väl än men han slipper gärna. Jag vill att han ska tycka det ska bli roligt att jobba lite.
Tål att tilläggas oxå att han nästan inte är nå utbildad så vi ska inte göra nå avancerade saker. Bara att han ska tycka det ska vara roligt när vi går in där och ska jobba lite!

Sv: Hur får jag ridbanan att bli rolig?

Min syster har en gammal fjording som alltid tyckt att det var döden att "träna", i hage eller på ängarna (vi har inte haft tillgång till ridbana innan), men nu i somras så hyrde vi en paddock och tog dit en tränare och det tyckte han faktiskt var kul. Jag tycker vi gjorde så mycket annorlunda från vad vi gjort innan, men han tyckte det var kul. Denna gamle mannen kan inte heller så mycket, så kan tänka mig att det är lite samma.

Har ni banan på gården? För jag kan tänka mig att det var lite kul att det var ett nytt ställe. Och lite sällskap är ju alltid kul. Vi hade med en annan häst som tycker det är jättekul, så kanske det på nåt sätt smittade av sig.

Testa dig fram med det som hästen tycker är kul i början, och försök variera så mycket som möjligt, kan du hitta övningar som ni aldrig gjort innan så är det alltid kul. I början så hade vi inte så mycket krav (dels för att hästarna inte kunde så mycket och dels för att vi bara ville testa på hur de uppförde sig i en paddock med hästar i hagen jämte) och det tror jag kan vara bra. Hittar man på lite roliga lekar i början så att de tycker det är roligt så är det lättare att smyga in lite mer allvarlig träning. (för all träning är ju inte lika kul för vissa hästar) Har de kul så kanske de inte fattar lika fort att de måste göra jobbiga saker.:p

Jo ridbanan finns på gården.

Nja ridsällskap finns ju tyvärr inte :( Men har en kompis som sagt att hon ska komma och ha "ridlektion" när hon har tid...det tycker jag ska bli roligt hoppas hästen tycker det oxå.

Men jag ska testa med nya grejer se om det kan bli roligt.

Testade lite i dag men snön bara fatsnade i skorna så det blev halkigt och vingligt. Måste sätta på vinterskor om det fortsätter va snö.

Jag vill ju ha samma pigga och glada häst som han är i skogen på ridbanan juh!

Har ju ett liknande problem med min connemara(för min fjording ÄLSKAR att arbeta på banan). Och jag har varit väldigt noga med att göra enkla grejer som hästen verkligen förstår. Och dessutom KORTA pass så han inte hinner tröttna allt för mycket.
Har även varit noga med senaste tiden att han ska ha "framåtbjudning". Vill inte att han ska såsa runt bara för att han tycker det är tråkigt utan gå på ordentligt om jag har bestämt det.
Och jag tycker det har blivit mycket bättre nu.:laugh:

Jo som jag skrev innan....hur får jag min fjordis att tycka det är kul att vara arbeta på ridbanan?
Just nu går det väl än men han slipper gärna. Jag vill att han ska tycka det ska bli roligt att jobba lite.
Tål att tilläggas oxå att han nästan inte är nå utbildad så vi ska inte göra nå avancerade saker. Bara att han ska tycka det ska vara roligt när vi går in där och ska jobba lite!

Med risk för att lata pessimistisk, men jag tror det kan ligga lite i rasen. En god vän till mig har en fjording, som hon sedan han var liten alltid ansträngt sig tilkl det yttersta att allt ska vara roligt, aldrig träning som han inte tycker är jätteskoj, osv. Nu är han vuxen, och faktiskt rätt lat. Han tycker inte det är särskilt roligt att jobba och anstränga sig helt enkelt. Han vill gärna fa beröm och tycker jättemycket om sin matte, men slipper han jobba sa är han glad.

Tycker hästen inte om att anstränga sig och jobba, sa tror jag det är jättesvart att fa den att tycka om ridbanan. Savida du inte lägger ner dressyrarbetet och bara typ leker lekar och busar, sant som inte är jobbigt.

Det kan jag också hålla med om, jag tror tempot var största skillnaden mellan när vi red lektion och när vi red själva.
Denna gamla herrn är lat! Och när vi red själva så drev man på honom så att han gick i ett för honom bra tempo och sen försökte vi behålla det i arbetet.
Men när vi red lektion så började vi med att jobba med blixtsnabba övergångar, halt, skritt, halt, trav, halt. Ja, det skulle vara blixtsnabb reaktion, i början fick man vara konsekvent och peta till med spöt om han inte gick fram DIREKT! och efter ett par övergångar så var han betydligt mycket framåt och jag tror det var aktiviteten som gjorde det. Inte en sekund skulle gå som han bara trampade på i sitt tempo, även om han inte gick fortare än vad han normalt gör så hände det nåt, han var med och verkligen framme för hjälperna. Så det tror jag var det som hjälpte mest, inte bara att vi gjorde olika övningar utan att vi gjorde något hela tiden. När vi jobbade så var det en uppgift hela tiden och vi höll inte på för mycket med varje sak heller. Sen fick han vila lite emellanåt, men sen när vi började jobba igen så var det jobb varenda sekund.
Otroligt effektivt! Vi tränade ända en timma (till och med liute drygt några gånger) och han var ändå på hela tiden eftersom vi satte eld i röven på honom från start. Tänk dig passet som ett hundrameterslopp, när startskottet går så jobbar du hlea tiden, du kan inte småjogga lite mitt i loppet, sen är ni i mål och så får ni vila och sen är det ett lopp till då jobbar ni hela tiden. (sen behöver ju inte tempot vara så högt, men tänk att allt ni gör är ett steg som sprintern tar, om ni slutar jobba så slutar sprintern springa)

Försök att göra lite roliga övningar med bommar. Om man är medlem på hippson finns det massor med tips på övningar man kan variera mellan.

det tror jag också. vissa hästar är helt enkelt inte lämpade att träna dressyr med, dom tycker det är onödigt att springa runtrunt och vill inte alls vara med. om man provat alla metoder för att göra det kul så kanske man får inse att hästen inte trivs med jobbet och helt enkelt hålla sig i skogen. men du kan ju testa att ha med bommar, rida lite annorlunda vägar etc.

själv är jag lyckligt lottad med hästar som älskar dressyr och ridbanan, den ena tycker tom det är roligare att träna än att rida ut! :p

Men när vi red lektion så började vi med att jobba med blixtsnabba övergångar, halt, skritt, halt, trav, halt. Ja, det skulle vara blixtsnabb reaktion, i början fick man vara konsekvent och peta till med spöt om han inte gick fram DIREKT! och efter ett par övergångar så var han betydligt mycket framåt och jag tror det var aktiviteten som gjorde det.
....................
Så det tror jag var det som hjälpte mest, inte bara att vi gjorde olika övningar utan att vi gjorde något hela tiden. När vi jobbade så var det en uppgift hela tiden och vi höll inte på för mycket med varje sak heller. Sen fick han vila lite emellanåt, men sen när vi började jobba igen så var det jobb varenda sekund.

Citerar detta eftersom jag tycker det stämmer väldigt bra och vill uppmana TS att läsa det en gång till :bow:.

Just det att det ska hända något hela tiden - övergångar, olika övningar och rörelser - hela tiden, hela tiden. Och att man som ryttare begär en reaktion från hästen direkt - inte efter en halv långsida utan direkt.
Ridpassen behöver inte vara så långa men hästen ska vara aktiverad från början till slut.

Okej blixtsnabbt :) Det ska vi testa i morgon. Han e ju så envis så det ska bli roligt att se hur det blir :D Men han har börjat fatta att jag är envisare!
Det är ju lyhörd jag vill få honom att bli så då låter ju det dära bra.

Vi red lite på banan i går...det gick faktiskt bra han ökade skritten när jag sa åt honom och minskade när jag sa åt honom. Bara det är ett framsteg för han brukar annars bara såsa runt där.

Min medryttarponny är likadan!
Men hon är minsann ett piggt fullblodsto, (iallafall i skogen ;D )
Men när vi kommer in i paddocken som vi har för tillfället som vi inte annars har blir det tvärstopp.
Jag får igång henne i alla sortes skritt men inte mer än ökad skritt. När man kräver om trav elr galopp dras öronen bakåt och man blir som fastklistrad i marken. Så småningom får man igång henne i skritt igen.
I skogen är hon minnsam pigg och väldigt het ;D

Jag får igång henne i alla sortes skritt men inte mer än ökad skritt. När man kräver om trav elr galopp dras öronen bakåt och man blir som fastklistrad i marken. Så småningom får man igång henne i skritt igen.
I skogen är hon minnsam pigg och väldigt het ;D

Låter nästan som min men jag kan få honom att trava iaf...

Sen har jag kommit på att jag ska tänka att det e roligt!! :) Innan har man lixom tänkt "nej inte ridbanan igen nu kommer vi bara att bråka med varandra" Utan nu ska ja tänka "Yippie va kul att rida på banan!"
Kan det göra det nå bättre tror ni?

Det kommer säker funka bättre ;)
Får igång stoet ibland i trav och ibland inte. Har spö men är okänsligt mot både den och skänklarna på ridbanan, men icke då ute i skogen :|

Senast ändrad:

Får igång stoet ibland i trav och ibland inte. Har spö men är okänsligt mot både den och skänklarna på ridbanan, men icke då ute i skogen :|

Jo så e ju min Pöjk oxå...Helt olika häst ute i skogen som på banan. Ute måste man nästan hålla igen å på banan e det helt tvärt om där får man arbeta för att det ska gå framåt överhuvudtaget nästan.

Rekvisita ÄR roligt! Kolla på westernsidorna och gör roliga (och enkla) "trail-banor". Kan varieras i det oändliga och man kan lägga in diverse moment efter hand. Pållen tycker det är kul (och blir uppmärksam)! Rek VARMT!

I dag har vi ridit på ridbanan :banana:

Det gick över förväntan...han gjorde som ja sa kanske inte världens framåtbjudning men han gjorde ju som ja sa åt honom iaf :D
Tränade lite tempoväxlingar i skritt och trav...
Må då säga att jag är lite imponerad över min häst nu...han var ju så duktig :love:

Det kan jag också hålla med om, jag tror tempot var största skillnaden mellan när vi red lektion och när vi red själva.
Denna gamla herrn är lat! Och när vi red själva så drev man på honom så att han gick i ett för honom bra tempo och sen försökte vi behålla det i arbetet.
Men när vi red lektion så började vi med att jobba med blixtsnabba övergångar, halt, skritt, halt, trav, halt. Ja, det skulle vara blixtsnabb reaktion, i början fick man vara konsekvent och peta till med spöt om han inte gick fram DIREKT! och efter ett par övergångar så var han betydligt mycket framåt och jag tror det var aktiviteten som gjorde det. Inte en sekund skulle gå som han bara trampade på i sitt tempo, även om han inte gick fortare än vad han normalt gör så hände det nåt, han var med och verkligen framme för hjälperna. Så det tror jag var det som hjälpte mest, inte bara att vi gjorde olika övningar utan att vi gjorde något hela tiden. När vi jobbade så var det en uppgift hela tiden och vi höll inte på för mycket med varje sak heller. Sen fick han vila lite emellanåt, men sen när vi började jobba igen så var det jobb varenda sekund.
Otroligt effektivt! Vi tränade ända en timma (till och med liute drygt några gånger) och han var ändå på hela tiden eftersom vi satte eld i röven på honom från start. Tänk dig passet som ett hundrameterslopp, när startskottet går så jobbar du hlea tiden, du kan inte småjogga lite mitt i loppet, sen är ni i mål och så får ni vila och sen är det ett lopp till då jobbar ni hela tiden. (sen behöver ju inte tempot vara så högt, men tänk att allt ni gör är ett steg som sprintern tar, om ni slutar jobba så slutar sprintern springa)

Hehe, precis sadär är fjordingen jag skrev ocksa. Det maste hända ngt ungefär var tredje meter, annars somnar han och slutar lyssna. Sa man maste vara galet energisk som ryttare. Kanske ett rasdrag?:laugh:

Ja det tror jag absolut. Hör man någon gång talas om en häst som är galet envis, lat och med enorm personlighet så nog sjutton är det en fjording. De verkar vara lite speciellt. Oftast har de en räv bakom varje öra och en hel skock till i svansen också.
Nu skulle vi försöka hitta en skötare till honom och då sa min syster att det måste vara någon lika envis för det tar ungefär 3 år innan man börjar gilla honom trots alla hans egenheter.:p Det kan jag skriva upp på för det är verkligen ett love-hate relationship som de brukar kalla det i staterna.:grin:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 260
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II