Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Men då låter det ju helt klart som osäkerhet.

Börja i hagen då. Klappa, gosa, bara sitt där och läs en bok, ha med lite godis att ge henne när hon tar kontakt med dig. Visa henne att du är den snällaste och bästa människan i världen :idea:

När du fått kontakt i hagen provar du om hon kan tänkas följa dig i hagen. Gå inte mot grinden i början, utan ströva runt lite i hagen med henne. "Tappa" lite godis på marken och hjälp henne hitta det.

När du känner att hon är med dig kan du sätta på grimman i hagen och göra lite samma sak fast i grimma.
Snart har hon lärt sig att det händer inte jobbiga och läskiga saker så snart du kommer med grimman, då ska du se att hon snart gärna följer med dig ut också.
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Räddningsdroppar är en blandning örter med lite konjak. Kan användas till både djur och människor. Vet inte om det hjälper på riktigt, men jag tycker jag kände skillnad när jag använde dem. Sök på Bachs räddningsdroppar så kan du läsa mera.

Tömkörning är som att köra/rida hästen fast du går på marken. Du sätter långa tömmar från bettet genom ringar på en gjord.
Jag tycker att det är lättare att bli tuff när jag kan gå undan när hästen går vid diken osv. kan vara lite trixigt i början då man måste ha ordning på tömmarna och vara ganska snabb i reaktionen.
Jag fick min att gå på ställen där hon absolut inte ville ridas, tex en gård med traktorer. Efter ett par ggr var det inga problem att rida förbi heller.

Vet ungefär vad du går igenom och för mej sitter felet hos mej för att jag oroar mej för mkt :) Sambon som inte är rädd har inga problem med att få fram hästarna .
Jag tror mycket på att om man kan hantera hästen från marken och förstå varför den gör saker, så är det lättare att bli trygg på ryggen oxå.
Har köpt Horsemanship från grunden av Sven Forsström där man får tips och övningar hur man får en bra relation till hästen.
Finns utdrag från boken på hans hemsida.

Jag började med hästar för ca 6 år sen och är 43 , och tycker det går bättre och bättre :)
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Känner du dig osäker ska du som sagt inte rida ut själv...
Hästar är experter på att känna om vi inte vet vad vi vill tyvärr.

Har ridit in min unghäst och då fått träna på det där med att ge sig av själv. Tror att det som var svårast för honom var att när vi var ute själva, går han "längst fram" (alltså jag sitter bakom honom på ryggen).

Vet inte om det är samma sak för dig, men funkar det att leda honom ensam så kan du ju börja med det, och sitta upp när ni kommit en bit bort från hemmaplan.

Eller så gör du som jag - säg till hästen att blunda och trava när han ser spöken i skogen:idea:
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Det låter som din häst testar dig rätt mkt. Det är väldigt vanligt och mitt tips till dig är NH. natural horsemanship, googla på det lite om du inte vet så mkt om det. Har använt det på mina de två hästar jag har haft men tränar och tävlar i hoppning för de. Stärker relationen mellan häst och ryttare eftersom man börjar att träna från marken.
Hitta en bra tränare är jätteviktig även om man kan mixra och trixa lite själv så kan det vara bra med vägledning då det är mkt kroppspråk.

Perfekt som ledarskapsövningar.
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Räddningsdroppar är en blandning örter med lite konjak. Kan användas till både djur och människor. Vet inte om det hjälper på riktigt, men jag tycker jag kände skillnad när jag använde dem. Sök på Bachs räddningsdroppar så kan du läsa mera.

Tömkörning är som att köra/rida hästen fast du går på marken. Du sätter långa tömmar från bettet genom ringar på en gjord.
Jag tycker att det är lättare att bli tuff när jag kan gå undan när hästen går vid diken osv. kan vara lite trixigt i början då man måste ha ordning på tömmarna och vara ganska snabb i reaktionen.
Jag fick min att gå på ställen där hon absolut inte ville ridas, tex en gård med traktorer. Efter ett par ggr var det inga problem att rida förbi heller.

Vet ungefär vad du går igenom och för mej sitter felet hos mej för att jag oroar mej för mkt :) Sambon som inte är rädd har inga problem med att få fram hästarna .
Jag tror mycket på att om man kan hantera hästen från marken och förstå varför den gör saker, så är det lättare att bli trygg på ryggen oxå.
Har köpt Horsemanship från grunden av Sven Forsström där man får tips och övningar hur man får en bra relation till hästen.
Finns utdrag från boken på hans hemsida.

Jag började med hästar för ca 6 år sen och är 43 , och tycker det går bättre och bättre :)

Ska kolla det där med räddningsdroppar. Min man har inga problem heller med hästen men han har ju som sagt haft 4 hästar i sin ungdom. Ska kolla det där med boken.
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Men då låter det ju helt klart som osäkerhet.

Börja i hagen då. Klappa, gosa, bara sitt där och läs en bok, ha med lite godis att ge henne när hon tar kontakt med dig. Visa henne att du är den snällaste och bästa människan i världen :idea:

När du fått kontakt i hagen provar du om hon kan tänkas följa dig i hagen. Gå inte mot grinden i början, utan ströva runt lite i hagen med henne. "Tappa" lite godis på marken och hjälp henne hitta det.

När du känner att hon är med dig kan du sätta på grimman i hagen och göra lite samma sak fast i grimma.
Snart har hon lärt sig att det händer inte jobbiga och läskiga saker så snart du kommer med grimman, då ska du se att hon snart gärna följer med dig ut också.

Har mutat henne i hagen och det går bättre nu, gick åt en massa godis. Tyvärr är ju hagarna här leriga så sitta med en bok det gör jag nog till våren=)
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Känner du dig osäker ska du som sagt inte rida ut själv...
Hästar är experter på att känna om vi inte vet vad vi vill tyvärr.

Har ridit in min unghäst och då fått träna på det där med att ge sig av själv. Tror att det som var svårast för honom var att när vi var ute själva, går han "längst fram" (alltså jag sitter bakom honom på ryggen).

Vet inte om det är samma sak för dig, men funkar det att leda honom ensam så kan du ju börja med det, och sitta upp när ni kommit en bit bort från hemmaplan.

Eller så gör du som jag - säg till hästen att blunda och trava när han ser spöken i skogen:idea:

Haha bra tips med att hästen skall blunda, får säga det till Grynet=)
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Det går framåt med henne i hagen. Ska försöka promenera med henne imorgon, kom inte jättelångt sist. Krävdes mkt godis för att få henne att gå på promenad. Idag åkte henne kompis (halvblodsvallck på 2 år) han flyttade till ett annat stall. Så nu har hon bara vår andra häst kvar en shettis ( 1 år). Men nu tror jag att det blir lättare att gå runt i hagen för mig. För när man gick in i hagen innan så tog halvblodet över och ville bara vara med mig. Grynet fick liksom inte ngn chans att komma fram. Shettisen kommer ju alltid fram men han är ju så liten och honom blir hon aldrig sur på så risken att hamna emellan 2 stora hästar är ju borta nu=)

Jag ville bara fråga om ngn känner till preparatet Serenity Calming supplement, ganska dyrt. Men det kanske lugnar henne lite. Eller är det bara onödigt att ge sådant, slöseri med pengar? http://www.eqvi.se/equimins-horse-p...ar/serenity-calming-supplement-1-kg-burk.html

Någon som provat?
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Om ditt problem hade varit mitt hade jag börjat gå promenader med hästen samma väg som du sen ska rida ut på (endast leda) och se över problemet från det. Det kan vara så att du gör fel när du rider och hon protesterar. Min häst var envis och skulle inte hemifrån ut på uteritter,Jag tog spö och sporrar och var jätte bestämd, Hästen måste förstå att det är du som bestämmer annars funkar det inte! Lycka till :)
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Om hästen är livrädd kan det nog snarast vara livsfarligt att försöka tvinga den med spö och sporrar :cool:

Herregud vilken underlig syn på relationen mellan häst och människa :crazy: det finns andra sätt än våld och tvång.. :cool:
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Jag instämmer. Handlar det bara om "trams"/testande så är det i mina ögon ok att rappa till (en gång, inte sitta och slå!), men är hästen rädd leder det bara till att göra det hela värre...
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Idag var jag ute och gick med henne i 50 min, hade sällskap av våran shettis också, gick jättebra. Hon hoppade bara till för en fågel:)Hon gick först också, det har hon aldrig velat men nu har hon börjat göra det. Shettisen är väl inte ledarhästen för henne:) Har ridit henne 2 ggr VÄLDIGT korta turer nu i januari och det gick väldigt bra och då gick hon också först. Hon är mer social i hagen nu när halvblodet har försvunnit och det går att hämta henne i hagen. Ska se hur det går att gå ut med henne imorgon igen ska gå samma väg och sen försöka hitta fler perfekta ridvägar för det har vi mkt av här jag bor. Nä spö på denna häst tror jag inte på då hon blivit illa behandlad innan . Men sporrar kommer jag nog använda på dressyrbanan då hon är lite lat där
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Det låter som att det går framåt, vad härligt :laugh: Sakta men säkert, det är bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 511
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp