Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

S

safina

Jag är en 27 årig tjej som har hållt på med ridsport i 2 år. Jag köpte mitt D ponny sto för 3 månader sen. Hon är 142 cm och 13 år. Hon är jättesnall och så. Men det har inte blivit så mkt uteritter som jag velat, då hon vägrar gå. Då jag fått henne att gå så börjar kampen med att hon vill vända och jag lyckas vända henne men efter ett tag så har hon betsämt sig för att gå hem, då får jag knappt stopp på henne. Hon börjar slänga med huvudet och jag blir då extremt osäker. Vill ju BARA hoppa av och knappt det går ju. Då vi inte haft ngn dragbil så har jag inte kunnat ha med henne i ridhuset så mkt men nu ska v köpa en ny dragbil och har då tänkt åka till ridhuset 3 ggr i veckan. Jag behöver nog vinna hennes förtroende och tillit och det gör man väl bra genom dressyren? har haft med henne en gång till ridskolan och det gick jättebra.
Har fått veta att hon blivit illa behandlad innan så hon var huvudskygg och är det mot andra men med mig går det mkt bättre. Dock är hon svår att få ut ur hagen själv om man t ex ska promenera eller rida henne. Hon vägrar röra sig ur fläcken.

jag är ju en rookie och är ju lite fegare som ryttare och det gör ju inte saken bättre

Vad ska jag göra?? tacksam för alla svar
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Hej .
Jag har haft liknande problem med min häst.
mina råd är följande:
Kolla om hon har ont någonstans nacke , rygg, korsrygg eller benen
min hade detta och ville inte alls rida ut.
Efter att hon blivit bra har vi inte haft några problem alls att rida ut.

Inhämtning från hagen, i ca 1,5 år fick jag ha en spann med mat med för att jag överhuvudtaget skulle få med henne in.
allt handlar om förtroende.
Hon är väldigt rädd om sitt huvud så jag har använt mig mycket av rösten och om jag har bestämt mig för att röra vid nacken exempelvis så har jag börjat på halsen och sakta arbetat mig upp.

Använd mycket massage till hästen strecha ofta rid inte alltid variera med longering, tömkörning kolla så sadeln sitter som den ska, rid lite barbacka gå ut och gå med med hästen i led träns ha med lite godis om hon skulle tvär vägra gå rundan med hästen innan du rider den
Använd din röst mycket.

Allt detta har fungerat på min häst man måste ha otroligt med tålamod.
Lycka till!
Ge dig inte , se det som en utmaning och du kommer att lära dig mycket om dig själv och hästen undertiden !:)
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Hej!
Jag fick dagens skratt när jag läste rubriken. Såg framför mig en häst som krängde på sig sadel & träns och sedan trippade iväg själv :laugh: Ungefär som i Kalle Anka (1:53 här).

http://www.youtube.com/watch?v=cs0P4mKAHkg

Mitt råd att att du tar med dig någon som går med dig till fots i början. Om du känner dig osäker så rid inte ut själv!

Lycka till :)
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

jag såg sen att rubriken var ganska komisk=) Har bara ridit ut 2 ggr själv med henne. Annars är min man med och han har haft häst. detta går oftats bra men även då är det svårt att få henen att inte vilja vända och gå hem.
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Hon verkar inte ha ont någonstans för har hon en annan häst med sig så går hon bra. Vi har ju bara en shettis och den rider ingen så jag har tyvärr ingen som kan rida med mig. Sadelmakarn hade jag här för 2 v sen och sadeln satt perfekt på henne.

Jag tror att jag måste våga mera att inte bli så osäker vid uteritt. För när jag rider henne i ridhus så är jag inte osäker, känner mig trygg där och då gör ju hon också det.

det är inte roligt att inte kunna fånga in sin häst och nu när hagarna ser ut som fan så vill man ju inte gå in och försöka få tag i henne (jag jagar ju inte henne) sådant fungerar ju inte det vet man om man haft hund=)

När jag rider på åkern bredvid gården så kan jag hantera att hon vill vända men det är när vi går på vägen med djupa diken som jag blir extremt osäker och lite rädd för att ramla ner där
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Är hästen inte van att ridas ut själv (utan hästsällskap), är det fullt normalt att h*n blir osäker på situationen. Det kan också vara så att h*n är riden själv ute, men testar dig genom att vägra gå.
Oavsett vilket, skulle jag promenera med hästen vid hand. Ordentliga promenader, alltså lika långa som ridturer ute skulle vara, i varierande miljöer. Ha gärna ett lite längre grimskaft. Var lugn och bestämd, även om hästen blir rädd för något eller vägrar att gå dit du ber - visa att det är ok och försök att vara tålmodig.

Min förra häst litade inte på en ryttare som inte var bestämd. Visade man inte att man var säker på vad man höll på med, så körde hon över en fullständigt. Var man lugn och mjuk, men bestämd, var hon en riktig pärla som gick fram i princip överallt.

Min nuvarande häst (köpt i mitten av aug. i år) testar mig rätt hårt ute. När han var yngre var han hemskt flockbunden (gick knappt att själv alls), och även om det till största delen släppt/tränats bort numera (han är idag 13år) så har han vissa tendenser fortfarande. I ridhuset är det inga problem alls - ute är favorittricket att vända hemåt och gärna dra iväg samtidigt. Där gäller att inte låta honom vända och bryta "hemåt-tänket". Har promenerat en hel del med honom, och i princip bara ridit ut själv fram tills nyligen (bortsett från ett par turer med andra, då han dragit konstant och haft sig). Har också fått kontakt med en tränare som riktar in sig på problemlösning, för att få hjälp med just hästens trick att vända hemåt.
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

När min häst var ny så hade han gått på ridskola i flera år och inte ridits ut ensam så när han kom så gick vi mycket promenader och när allting funkade bra så sadlade vi, promenerade in i skogen och påväg hemåt satt vi upp och red lite. När han kändes bra så hoppade vi av igen och sakta ökade vi "ridlängden" och nu funkar det utmärkt! :D
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Ska testa era tips. Tack så mycket
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Jag instämmer med Liten att det är väl värt att lägga ner tid på att gå ut och gå med hästen. Förutom att du vänjer hästen vid att ni kommer ut tillsammans så lär ni att känna varandra under lite mer avslappnade former. Det har du stor glädje av även uppsuttet :)

Något annat jag själv haft stor hjälp av är att ge hästen en uppgift, oavsett om jag går med hästen eller rider. Får hästen (och du) något annat att fokusera på så glömmer båda parter lättare bort att den ena vill hem och den andre vill förhindra det. Dessutom så blir vissa hästar uttråkade om det inte händer något och kan då ta egna initiativ så att det blir lite mer action :D. Det kan du avhjälpa genom att sysselsätta pålle med något.

Hitta på vad tusan som helst bara du hittar ett fokus. Du kan växla mellan att leda från vänster och höger sida, gå sicksack över vägen, be hästen gå sidvärts från sida till sida, växla mellan att gå långsammare och fortare, växla mellan några steg i trav och några steg i skritt osv osv. Det är bara att låta fantasin flöda!
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

När jag började rida ut själv med unghästen så började vi gå en speciell runda, så han visste precis vart vi skulle. Sedan gick jag typ halvvägs och satt sedan upp och red sista biten. Vartefter kunde man sitta upp tidigare och tidigare, jag såg på honom att han var lite osäker den första biten från stallet, men så snart han liksom slutade snegla bakåt, så satt jag upp och red. Det gick toppen :idea:

Att tömköra mycket ute är också bra för hästens självförtroende, men även där kanske man behöver leda den en bit ifrån stallet i början. Klart att de helst vill vara med flocken om de får välja.
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Är hästen inte van att ridas ut själv (utan hästsällskap), är det fullt normalt att h*n blir osäker på situationen. Det kan också vara så att h*n är riden själv ute, men testar dig genom att vägra gå.
Oavsett vilket, skulle jag promenera med hästen vid hand. Ordentliga promenader, alltså lika långa som ridturer ute skulle vara, i varierande miljöer. Ha gärna ett lite längre grimskaft. Var lugn och bestämd, även om hästen blir rädd för något eller vägrar att gå dit du ber - visa att det är ok och försök att vara tålmodig.

Mycket bra tips!

Träna mycket på att hästen ska förstå ditt kroppsspråk från marken för det är ju kroppsspråket vi använder när vi väl rider. Använd också rösten mycket (smacka varje gång du ska gå framåt och säg något ord varje gång ni stannar, det hjälper mycket när hästen vägrar gå när du rider!).

Sen när du väl börjar rida ut kan du först promenera en kort runda (typ 10 min, helst utan att du behöver vända tillbaka liksom utan att du bara kan gå rakt fram hela tiden), och rid sedan samma runda. Om någon går med kan ju han eller hon ha ett grimskaft i handen så det bara är att sätta fast det om hästen krånglar.

Lycka till! :)
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Mycket bra tips!

Träna mycket på att hästen ska förstå ditt kroppsspråk från marken för det är ju kroppsspråket vi använder när vi väl rider. Använd också rösten mycket (smacka varje gång du ska gå framåt och säg något ord varje gång ni stannar, det hjälper mycket när hästen vägrar gå när du rider!).

Sen när du väl börjar rida ut kan du först promenera en kort runda (typ 10 min, helst utan att du behöver vända tillbaka liksom utan att du bara kan gå rakt fram hela tiden), och rid sedan samma runda. Om någon går med kan ju han eller hon ha ett grimskaft i handen så det bara är att sätta fast det om hästen krånglar.

Lycka till! :)

tack för tipset ska testa det bär det blåst färdigt här ute=) alltid när jag har tid så är det storm ute känns det som=)
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Är hästen inte van att ridas ut själv (utan hästsällskap), är det fullt normalt att h*n blir osäker på situationen. Det kan också vara så att h*n är riden själv ute, men testar dig genom att vägra gå.
Oavsett vilket, skulle jag promenera med hästen vid hand. Ordentliga promenader, alltså lika långa som ridturer ute skulle vara, i varierande miljöer. Ha gärna ett lite längre grimskaft. Var lugn och bestämd, även om hästen blir rädd för något eller vägrar att gå dit du ber - visa att det är ok och försök att vara tålmodig.

Min förra häst litade inte på en ryttare som inte var bestämd. Visade man inte att man var säker på vad man höll på med, så körde hon över en fullständigt. Var man lugn och mjuk, men bestämd, var hon en riktig pärla som gick fram i princip överallt.

Min nuvarande häst (köpt i mitten av aug. i år) testar mig rätt hårt ute. När han var yngre var han hemskt flockbunden (gick knappt att själv alls), och även om det till största delen släppt/tränats bort numera (han är idag 13år) så har han vissa tendenser fortfarande. I ridhuset är det inga problem alls - ute är favorittricket att vända hemåt och gärna dra iväg samtidigt. Där gäller att inte låta honom vända och bryta "hemåt-tänket". Har promenerat en hel del med honom, och i princip bara ridit ut själv fram tills nyligen (bortsett från ett par turer med andra, då han dragit konstant och haft sig). Har också fått kontakt med en tränare som riktar in sig på problemlösning, för att få hjälp med just hästens trick att vända hemåt.


den förra ägaren hade inga problem med att rida ut med henne, så det är ju jag som gör fel. Jag har nog visat att jag blev VÄLDIGT osäker när hon vägrade att gå och vände hela tiden. Jag blir lite rädd när hästen backar ner mot djupa diken: men hon vägrar ju att promenera med mig också vi kommer en bit sen är det tvärstopp. Hur ska jag göra då? Hur får jag henne att fortsätta?
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Har haft/har samma problem. Tog mej 3 mån att komma ut hela rundan :o
Hon vänder och går ner mot diken oxå. Jag blev osäker och hon märkte det och började vända närmare och närmare stallet. Till slut satt jag fast på stallplan :)
Jag tömkörde och det gick bra då det är lättare att styra henne från marken då man kan gå undan och slipper bry sig dikena.
Jag har även köpt räddningsdroppar vilket hjälpte mej mkt då jag inte kände samma "tänk om... " hela tiden utan fokuserade framåt. Största vändningen blev när jag struntade i vägen utan började rida på åkern där inga diken eller annat finns som jag behövde bli rädd för.
Har även låtit henne kliva ner i diket på de ställen där jag sett att inget kan hända. Då blev hon förvånad och började undvika dem.

Annars har jag väl mest fokuserat på framåt och när jag känt att jag kommit längre och längre, avslutat och vänt när jag vill, och inte väntat tills hon gjort det.
Sista gångerna jag ridit har hon inte vänt och knappt velat gå hem istället :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Om hon inte ens följer med när du leder har ni nog ett förtroendeproblem.
Hon är van vid gamla ägaren som känns trygg, med dig vet hon inte riktigt.

Men nu måste du ju börja med att kunna promenera med henne först och främst.

Beroende på hur hästen är skulle jag kanske tex lärt henne(på ridbanan/stallplan) att tex ordet FRAM betyder att man ska gå framåt, och så belöna med godis. Sedan kan man använda det ute om hon får stopp, säg FRAM och så godis när hon går.
Det är funkar ju om hon är mer typen "VILL inte gå med dig, vill vara hemma och slappa bara", då kan godis motivera bra.

Är det så att hon stannar med huvudet högt, stora ögon, spänd som en fiolsträng så skulle jag bara vänta ut henne. Ha ett långt grimskaft, ge henne lite utrymme, och bara låta henne titta på det hon behöver titta på, och när hon slappnar av kan man be henne gå igen. I början kanske det bara blir ett steg, men beröm då, och vänta igen. Glöm inte att andas, slappna av, se till att ha ALL tid i världen. Och börja med en jättekort sväng, så ni kan känna att ni lyckas.
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

den förra ägaren hade inga problem med att rida ut med henne, så det är ju jag som gör fel. Jag har nog visat att jag blev VÄLDIGT osäker när hon vägrade att gå och vände hela tiden. Jag blir lite rädd när hästen backar ner mot djupa diken: men hon vägrar ju att promenera med mig också vi kommer en bit sen är det tvärstopp. Hur ska jag göra då? Hur får jag henne att fortsätta?

Det behöver inte vara så att du gör fel. Men osäkerhet kan ställa till med mycket. Blir du rädd, visar du hästen att det finns något att vara rädd för - den blir osäker. Hemma är du säker, och då blir hästen lugn.
Är det så att hästen testar dig, genom att t.ex. backa istället för att gå framåt, märker den snart att du blir osäker och ger upp (?) när den visar ett visst beteende = det blir "lönsamt" för hästen.

Min häst backar också emellanåt, när han tycker att det räcker för idag och hellre vill gå hem. Funkar det inte att försöka vända, måste han ju byta taktik ;) . Han backar en bra bit, och har flera gånger backat ner i ganska djupa diken. Det är ingen fara för min del; risken att jag gör mig illa så länge han har kontroll över sina ben är inte stor. Däremot kan osäkerheten slå till ändå, då jag är lite rädd att hästen ska göra sig illa. Jag försöker att slå bort den oron - han klarar sig.
Vad är du rädd för när hästen backar mot ett dike? Att ni ska bli blöta? Gå omkull? Att hästen ska bli rädd? Att du ska flyga av?

När hästen inte vill gå fram, ens vid hand, så vänta. Vänta ut henne. Driv på - vänta ett par minuter - driv på - vänta... Jag fick en gång rådet att ta med några kanelbullar; driv på - vänta och ät en bulle - driv på - vänta och ät en bulle... :D Var lugn, bestämd. Försöker hon vända eller gå åt ett annat håll (gissningsvis blir det hemåt), håll emot och stå stadigt. Visa att du menar allvar, ni ska gå ditåt, om det så ska ta hela dagen. Se till att ha riktigt gott om tid, så att du inte blir stressad av att ni måste vara hemma snart.
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Har haft/har samma problem. Tog mej 3 mån att komma ut hela rundan :o
Hon vänder och går ner mot diken oxå. Jag blev osäker och hon märkte det och började vända närmare och närmare stallet. Till slut satt jag fast på stallplan :)
Jag tömkörde och det gick bra då det är lättare att styra henne från marken då man kan gå undan och slipper bry sig dikena.
Jag har även köpt räddningsdroppar vilket hjälpte mej mkt då jag inte kände samma "tänk om... " hela tiden utan fokuserade framåt. Största vändningen blev när jag struntade i vägen utan började rida på åkern där inga diken eller annat finns som jag behövde bli rädd för.
Har även låtit henne kliva ner i diket på de ställen där jag sett att inget kan hända. Då blev hon förvånad och började undvika dem.

Annars har jag väl mest fokuserat på framåt och när jag känt att jag kommit längre och längre, avslutat och vänt när jag vill, och inte väntat tills hon gjort det.
Sista gångerna jag ridit har hon inte vänt och knappt velat gå hem istället :)

Så är det för mig också att hon vänder närmare och närmare stallet. Kanske gör bort mig nu men vad är räddningsdroppar?? Tömköra en häst hur gör man det? min man som har haft hästar vet nog. Men jag har ju bara hållit på i 2 år med ridning. Jag har ju tänkt att ta henne till ridhuset och börja arbeta där för när jag var där med henne en gång så gick det jättebra (hade med henne på min ridlektion) men tyvärr har vi inte haft ngn dragbil. Men det är på g nu=)
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Det behöver inte vara så att du gör fel. Men osäkerhet kan ställa till med mycket. Blir du rädd, visar du hästen att det finns något att vara rädd för - den blir osäker. Hemma är du säker, och då blir hästen lugn.
Är det så att hästen testar dig, genom att t.ex. backa istället för att gå framåt, märker den snart att du blir osäker och ger upp (?) när den visar ett visst beteende = det blir "lönsamt" för hästen.

Min häst backar också emellanåt, när han tycker att det räcker för idag och hellre vill gå hem. Funkar det inte att försöka vända, måste han ju byta taktik ;) . Han backar en bra bit, och har flera gånger backat ner i ganska djupa diken. Det är ingen fara för min del; risken att jag gör mig illa så länge han har kontroll över sina ben är inte stor. Däremot kan osäkerheten slå till ändå, då jag är lite rädd att hästen ska göra sig illa. Jag försöker att slå bort den oron - han klarar sig.
Vad är du rädd för när hästen backar mot ett dike? Att ni ska bli blöta? Gå omkull? Att hästen ska bli rädd? Att du ska flyga av?

När hästen inte vill gå fram, ens vid hand, så vänta. Vänta ut henne. Driv på - vänta ett par minuter - driv på - vänta... Jag fick en gång rådet att ta med några kanelbullar; driv på - vänta och ät en bulle - driv på - vänta och ät en bulle... :D Var lugn, bestämd. Försöker hon vända eller gå åt ett annat håll (gissningsvis blir det hemåt), håll emot och stå stadigt. Visa att du menar allvar, ni ska gå ditåt, om det så ska ta hela dagen. Se till att ha riktigt gott om tid, så att du inte blir stressad av att ni måste vara hemma snart.

jag är ju rädd at hon ska snubbla och ramla bakåt med mig på ryggen, det är väl det jag är rädd för. Hon är en ganska snubblig häst. Man försäker ju ha tålamod, jag blir ju aldrig arg på henne, mer besviken. Då det inte funkar har ju jag vänt hemåt. Hon har ju blivit illa behandlad hos tidigare ägare. Hon som ägde henne innan mig bytte in min häst mot en annan så jag köpte Grynet av en hästförsäljare som inte hade en aning om hennes bakgrund. jag leyade upp förra ägaren och hon har berättat att ägarna innan henne inte var snälla.
Med tanke på hennes bakgrund så tar de kanske längre tid att lära känna mig och om jag då är osäker så blir det väl värre
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Om hon inte ens följer med när du leder har ni nog ett förtroendeproblem.
Hon är van vid gamla ägaren som känns trygg, med dig vet hon inte riktigt.

Men nu måste du ju börja med att kunna promenera med henne först och främst.

Beroende på hur hästen är skulle jag kanske tex lärt henne(på ridbanan/stallplan) att tex ordet FRAM betyder att man ska gå framåt, och så belöna med godis. Sedan kan man använda det ute om hon får stopp, säg FRAM och så godis när hon går.
Det är funkar ju om hon är mer typen "VILL inte gå med dig, vill vara hemma och slappa bara", då kan godis motivera bra.

Är det så att hon stannar med huvudet högt, stora ögon, spänd som en fiolsträng så skulle jag bara vänta ut henne. Ha ett långt grimskaft, ge henne lite utrymme, och bara låta henne titta på det hon behöver titta på, och när hon slappnar av kan man be henne gå igen. I början kanske det bara blir ett steg, men beröm då, och vänta igen. Glöm inte att andas, slappna av, se till att ha ALL tid i världen. Och börja med en jättekort sväng, så ni kan känna att ni lyckas.

Grynet har blivit illa behandlad av tidigare ägare, det var inget jag visste när jag köpte henne. Jag köpte henne av ett försäljningstall då den förra ägaren bytte in henne mot en större häst. Jag letade upp henne som ägde henne innan och där fick jag veta att de som hade henne innan henne hade varit elaka mot Grynet. Jag hade redan misstänkt detta då hon är väldigt öronskygg men det går mkt bättre nu. Dock är hon ju svår att få ut ur hagen så redan där har vi ju problem, detta hade dock förra ägaren också i början.

Men jag ska försöka med dina tips och ska ta henne till ridhuset så snart vi köpt en dragbil, för där hade jag inga problem alls med henne. Hon trivdes som fisken i vattnet där.
 
Sv: Hur får jag min häst att vilja rida ut själv?

Vad bra att du fick reda på mer om hennes bakgrund! Alltid lättare när man förstår varför hästen är som den är. Även om det är tråkigt att höra att hon har dåliga erfarenheter av människor. Eftersom det faktiskt funkar i ridhuset/ridbanan så varför inte strunta i att rida/gå ut så länge? Med en osäker häst är det extra viktigt att surfa på allt som är positivt. När ni väl har fått förtroende för varandra så tror jag att det andra kommer att lösa sig med tiden. Tycker att du bla. fick jättebra tips om att lära in en signal för att gå framåt. Det tror jag att ni kommer att ha stor nytta av när ni väl ger er ut.

Visst, det kanske kommer att ta tid innan ni är där, men det är värt det! . Det är en underbar känsla när man känner att hästen litar på en och vill vara med en! Håller alla tummar för er!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 511
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp