Hur får jag min fjording att gå upp i viket? Eller är hon helt enkelt gammal?

Sv: Hur får jag min fjording att gå upp i viket? Eller är hon helt enkelt gammal?

Mängden kraftfoder kan de väl inte säga nått om såvida de inte har sett höanalysen. Va pleti o kleti säger om ditt foder det struntar jag i men som sagt hur kan man lita på en foderrådgivare som är låst till ett företag.

Naturligtsvis hade jag höanalysen till hands... Eftersom hästen redan åt det fodret INNAN hon kom till mig, och jag inte sett nån anledning till att byta märke, så är det väl iaf lite sunt att ta reda på hur mycket hon ska ha? vilket enligt rådgivaren är mindre än vad som står på säcken, och dessutom lika mycket som hon redan fick, förutom att de tyckte att hon skulle ha extra mineraler, vilket hon blev piggare utav... så jag känner inte alls att de försöker lura mig, och hästen blir finare och finare... men hade jag själv "vetat bäst" så hade jag ju inte behövt fråga.

Senast ändrad:
Sv: Hur får jag min fjording att gå upp i viket? Eller är hon helt enkelt gammal?

Jag har dubbelkollat (räknat) på foderstater som foderrådgivare hos de stora bolagen lämnat ut, efter att ha haft grovfoderanalys. I flera fall blev jag riktigt förbannad, tävlingshästar som inte fick sina proteinbehov tillgodosedda (ens i närheten av), hårdransonerat grovfoder till förmån för stora givor kraftfoder.

Nej, jag tycker inte de där foderrådgivarna har rent mjöl i påsen alla gånger. Hade jag inte haft ett hum själv hade jag absolut inte vågat lita på så märkesbundna rekommendationer.

Jag har dubbelkollat (räknat) på foderstater som foderrådgivare hos de stora bolagen lämnat ut, efter att ha haft grovfoderanalys. I flera fall blev jag riktigt förbannad, tävlingshästar som inte fick sina proteinbehov tillgodosedda (ens i närheten av), hårdransonerat grovfoder till förmån för stora givor kraftfoder.

Nej, jag tycker inte de där foderrådgivarna har rent mjöl i påsen alla gånger. Hade jag inte haft ett hum själv hade jag absolut inte vågat lita på så märkesbundna rekommendationer.

ok, tråkigt att höra! den jag kontaktade har jag iaf bara hört gott om. vart finns det nån "mall" för hur man räknar själv då? vore ju intressant att dubbelkolla... men sen ser och känner man ju på sin häst oxå vad och vilka mängder som funkar...

För ca 5 månader sedan "räddade" jag en fjording från ett fruktansvärt öde. Hon var placerad i ett stall utan tillgång till hage, hon stod ensam, hade slutat äta och dricka, var felverkad och hade ont i hovarna. Anledningen till att hon stog inne var att hon hela tiden rymde ut hagen (enligt den som då hade henne). Hon hade tunn man och svans och som ett fettlager i pälsen, det var svårt att tvätta bort det från händerna ens med diskmedel när man gett henne en klapp. Vi hämtade henne samma dag som vi fick veta att hon fanns. Hon var så mager, varje revben stack ut, hon var insjunken i ljumskarna, såg trött och sliten ut. Hon var inte glad helt enkelt. Den dåvarande ägaren ville att vi skulle hämta henne redan samma dag. Det gjorde vi! Vi ställde henne i min svärmors stall, med tre andra hästar som sällskap. Idag är hon pigg och glad, äter och dricker. Är sällskaplig och "pratar" när man grejar med henne. Hon trivs nu. Pälsen har inget av det feta kvar, man och svans växer till sig och det är stor skillnad på då och nu. Hovarna har växt ut och hon har inte längre ont. Veterinären har kollat henne och enligt tänderna är hon fyllda 20 men inte 30. Hon är avmaskad. Hovslagaren har verkat henne på rätt sätt denna gång och hon är nu mera rörlig, har som sagt inte ont längre.

Problemet är nu att jag inte ser att hon har gått upp i vikt! Revbenen sticker fortfarande ut och hon är insjunken i ljumskarna. Vad ska jag göra för att öka på hennes vikt? Även om hon verkar må hur bra som helst nu, så vill jag ju få upp henne lite, en fjording ska väl inte va mager! Hon får mycket hö, mineraler och annat foder. Vad ska jag göra mer?

Eftersom hon har haft så ont så har vi ju inte arbetat henne speciellt mycket under hösten. Har nu börjat lite smått, men faktum är ju att vi håller på att lära känna varandra fortfarande. Korta promenader och ridturer har vi tagit, men inte mer och det har vid några tillfällen gått ett par veckor emellan turerna.

Snälla. Om det är någon som har några tips, så snälla hjälp. Tack på förhand!

Hur går det för er? Blev ju en del diskussioner i din tråd... Men har du fått ut nått vettigt utav oss andra? ;) Lycka till iaf!

hej,se över hennes skit också, min häst fick fel foder och började skita löst och det sprutade ut ingen fin syn,hon tappade också en del vikt under tiden jag hade kvar fodret. Sen testade jag ngt som min kompis testat det heter Lusern
finns på granngården.Min häst har nu börjat växa igen efter jag annvänt det och hon har lagt på sig. Men testa inte fodret om hästen inte är dålig i magen.lycka till ! ;)

Lusern kan man väl ge även om inte hästen är dålig i magen. Utmärkt foder om det inte finns täckning i foderstaten med övriga fodermedel. Kraftigt proteinöverskott kan däremot göra dem dåliga i magen.

*kl*

Jag hjälper TS att lägga upp ett par bilder eftersom hon idag nämnde tråden och att hon inte vet hur hon gör. ( Det är min pensionerade islänning som syns i bakgrunden på den andra bilden )

Bilderna är som synes från i höstas, men tar hon nyare hjälper jag gärna till att lägga upp dem med.

Hästens hull ser verkligen olika ut från olika vinklar, jag hoppas TS har möjlighet att ta en sidobild framöver. (Hojta till så hjälper jag till ;) )

jbdJm5jZUJRuCJ.jpg

ibmTUbAJaacsSM.jpg

Senast ändrad:

Tack så mycket Annelie! Det är tur att jag har nån som vet hur man gör, så nära ;)

Jag har fått en hel del att tänka på och tar till mig många av de svaren jag fått. Grållan, som hon heter, är pigg och glad och verkar utåt sett inte må dåligt alls. Vi promenerar mera nu och ska även ge oss ut i skogen för att muskla henne.

Tack för alla svar! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Cilva
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 643
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar