Hur får jag min fjording att gå upp i viket? Eller är hon helt enkelt gammal?

Sv: Hur får jag min fjording att gå upp i viket? Eller är hon helt enkelt gammal?

Om hon väger 400 kg så behöver hon inte gå upp i vikt utan då är det muskler som fattas. En muskelfattig häst ger ett kantigt intryck. Fodra nu inte på henne så att hon får fång utan ta reda på vad hon verkligen väger och ge henne foder utefter det och börja muskla henne. Tömkörning är ett utmärkt sätt att sätta muskler utan att utsätta hästen för någon vikt och därmed obehag pga den dåliga musklingen.

Det viktiga just nu är: Ta reda på vad hon väger, mät henne med viktmåttband eller ännu hellre, åk in och väg henne på klinik. Det brukar inte kosta något att bara komma in och väga.
Nummer två är att ta reda på analysen så att hon inte blir felfodrad utan får det hon verkligen behöver.

Om revbenen känns så är hon i lagom hull. Låt dej inte luras av att hon är kantig och ös på med en massa foder för då står du där med en fånghäst inom en snar framtid istället. Jämför inte med den andre fjordingen om den är överviktig. Även fjordingar ska var normalviktiga för att må bra.

Jag skulle gärna vilja se ett kort på hästen. Det är ju enklare när man ser hur hon ser ut

Jag ska börja tömköra och promenera med henne precis som flera här har föreslagit. Tänk så många bra tips man kan få, på så enkla sätt ;) Foderstat ska vi åxå ordna till och ge henne det som just hon behöver. Jag har försökt att lägga upp en bild på henne, gjorde det till en profilbild först, för jag hade inte tid just då att pyssla med datorn, men den syns inte *suck*. Ska försöka igen senare i eftermiddag.

Sv: Hur får jag min fjording att gå upp i viket? Eller är hon helt enkelt gammal?

på kraffts hemsida! jättesmidigt! bara att ha analysen på höet framför sig, och så sa jag vilket foder jag gav henne, visade sig att jag gav henne precis rätt mängd redan av både hö och kraftfoder, men att hon behövde extra mineraler, vilket gjorde henne piggare.

Om man ringer till kraft så ger de ju endast råd om deras foder. Dessutom så försöker de sälja så mycket som möjligt. Skulle ALDRIG lita på en rådgivare som tillhör ett foderföretag.

Om man ringer till kraft så ger de ju endast råd om deras foder. Dessutom så försöker de sälja så mycket som möjligt. Skulle ALDRIG lita på en rådgivare som tillhör ett foderföretag.

joo, självklart är det deras eget foder man får råd om, men fick inte intrycket av att de försökte få mig att ge henne mycket, finns dem som tycker att hon för för lite kraftfoder när jag fodrar enligt foderrådgivarens råd :) samtidigt finns det dem som tycker att hon inget alls borde få... men min upplevelse av vad hon mår bra utav och orkar prestera på stämmer väl överrens med rådgivarens råd :) vore väl inte bra reklam för dem om hon blev en fet fånghäst efter deras rådgivning?!

Man kan heller inte jämföra en fjording med ex halvblod. Kallblod ÄR lite grövre och ska vara runda i kroppen. Inte feta och fläskiga alltså men de ska ju vara rundare än de tanigare halvbloden.

När hästen blir lite äldre så måste man ösa på lite mer med maten. Yngre hästar kan man ju träna igång samtidigt, men med äldre får man ta det lite lugnare och ge mer mat. Jag anser att det är bättre att gamlingar väger 50 kg för mkt än för lite för rätt som det är så säger det pang och hästen börjar rasa och det tar längre tid att få upp dem ju äldre de blir.

Ett tips är att ge kortklippt ganska blött ensilage, blötlagd lusern, olja och kanske soja om det behövs.
Tänk på att även spara på tänderna!
Vår gammelfjording (25)fick fri tillgång på klippt silage (uppemot 30 kg/dag), lusern soja olja och vetekli för att hålla hullet i hyfsat skick.

Man kan heller inte jämföra en fjording med ex halvblod. Kallblod ÄR lite grövre och ska vara runda i kroppen. Inte feta och fläskiga alltså men de ska ju vara rundare än de tanigare halvbloden.

När hästen blir lite äldre så måste man ösa på lite mer med maten. Yngre hästar kan man ju träna igång samtidigt, men med äldre får man ta det lite lugnare och ge mer mat. Jag anser att det är bättre att gamlingar väger 50 kg för mkt än för lite för rätt som det är så säger det pang och hästen börjar rasa och det tar längre tid att få upp dem ju äldre de blir.

Ett tips är att ge kortklippt ganska blött ensilage, blötlagd lusern, olja och kanske soja om det behövs.
Tänk på att även spara på tänderna!
Vår gammelfjording (25)fick fri tillgång på klippt silage (uppemot 30 kg/dag), lusern soja olja och vetekli för att hålla hullet i hyfsat skick.

Precis såhär resonerade jag med våran häst. Han har alltid varit svårfödd och krävt mycket mat i förhållande till sin storlek. Jag öste på som vanligt och ja, han fick fång. Man ska inte låta hästar vara i överhull bara för att de kan falla ur. Det är bättre att ha dem i normalhull och vara uppmärksam och mäta deras vikt ofta så att man märker om de håller på att falla ur. En häst som inte motioneras och som man öser på mat, det är som att be om att den ska få fång.

Fast några kgs övervikt ger ju inte automatiskt fång. Isf skulle ju 90% av alla kallblod ha fång :angel: . Det brukar snarare vara andra saker som bidrar till fång, Speciellt bland äldre hästar.
Men givetvis ska ju inte hästen väga 200 kg mer, eller vara FET men upp till 50kg är inte så spec mkt.

Sen tycker inte jag att mäta magen är något bra sätt att se hullet.(om det var det du menade) Det ändrar sig ju liksom om hästen ätit mer eller om den bajsat lite mer än vanligt. :p
De brukar ju dessutom falla ur i baken och överlinjen först och det är det man måste undvika. Hästen kan tappa MÅNGA kg på en vecka om den bara får nån liten infektion i kroppen, och det kan ta månader att få en gammal häst att få tillbaka dessa kg.

Om du mäter magen så mäter du på fel ställe. Vad jag menar är att man ska ha koll på sin häst så att man märker om den faller ur. Väldigt många hästar har eller har haft fång som märks så lite att ägaren inte märker det så det är nog betydligt fler som har det än vad man generellt vet. Hästarna lider i tysthet.
Givetvis får inte alla hästar fång heller men eftersom man inte vet på förhand vilken häst som kan få det så anser jag att man bör hålla sin häst i lagom hull istället för att spela ryskroulett om en så allvarlig sjukdom.

Efter att ha haft en häst med Cushing så är det ett blodprov jag kommer att ta för att kolla om min "nya" häst har om den skulle ha svårt att gå upp i vikt.

För då får den "konstiga" fånganfall trots att den är mager och inte har fett ansamlingar på halsen/nacken eller vid svansroten.

Vi fick ta bort våran gamla Lipizzanare i december förra året. Då var hon 27 på det 28e och när vi köpte henne var hon 22 och mager som ett benrangel....
Men vi fick upp hullet på henne genom att sko henne med lädersulor dom 2 första åren och sen med snösulor året om. Hon var nog den mest ömfotade häst jag träffat på under mina 45+ år med hästar...
Hon hade också stått på stall året runt sen hon var 4 år...
ALDRIG fått ett sommarbete på 18 år ! ! ! :mad: :cry:

Det tog ca 1.5 år innan hon var uppe i hull och det höll hon tills förra sommaren då hon på hösten efter sommarbetet var magrare över ryggen än hon var före betet, dock inte så mager som när vi köpte henne....

Sen kom ju snön så pass tidigt att när vi kom hem efter att ha varit i stockholm och på Globentävlingarna och sen åkte ut till stallet på måndagsmorgonen upptäckte jag att det var något "konstigt" med henne.
Hon stod och hängde med huvudet och hade inte ätit upp all sin morgonmat, vilket i princip ALDRIG hade hänt dom tidigare åren...
När jag sen släppte ut dom gick hon med huvudet i backen och när jag kollade henne igen upptäckte jag att all "glädje" i hennes ögon var borta....
Så på onsdagskvällen bestämde vi oss för att ringa och på måndagen den 6e december-11 kom dom och dom höll oss om att det var dags för henne att gå till Trapalanda nu innan hon blev riktigt dålig....

På torsdagen i samma vecka fick vi äntligen provsvaret som sa att hon hade Cushing.... Liiite sent bara...

Då hon aldrig hade tjock lockig vinterpäls, ett ofta förekommande tecken på Cushing tillsammans med dessa "konstiga" fånganfall, så är det en sjukdom jag vill testa för om jag hittar en ny häst som är äldre och är mager men ändå får fång.

Så lite inte på att bara för att din häst är mager nu så slipper du fång m.m.

En annan sak jag har upplevt med flera av dom fjordingar jag har haft är att dom kan sluta äta om dom vantrivs....
Den ena stod i hagen med en jättstor hög med hö under näsan utan att röra höet, en annan stod inne en hel vinter och drack bara betforvatten.
Bägge dessa hästar var jättemagra, skinn och ben, när dom kom men efter bara några månader var dom i jättefint skick igen med massa muskler och glänsande päls....
Dock var dom inte riktigt så gamla som din fjorda utan ca 10 år yngre, 10 resp 13 år.

Skulle vara roligt att få se hur din ser ut nu....

Mängden kraftfoder kan de väl inte säga nått om såvida de inte har sett höanalysen. Va pleti o kleti säger om ditt foder det struntar jag i men som sagt hur kan man lita på en foderrådgivare som är låst till ett företag.

Varför ska dom INTE få gå på sommarbete ? ? ?

Man rider dom ju inte 24 timmar om dygnet.....

Jag har alltid låtit mina hästar gå på bete på sommaren och aldrig märkt att det skulle ha varit negativt på något sätt fast jag har både tränat och tävlat....

Vet många svenska internationella topptävlingshästar i både hopp och dressyr som går på bete och tävlas samtidigt på somrarna.....

Och att låta en häst som både gått som ridskolehäst och i avel ALDRIG fick lämna sin spilta annat än när den reds tycker JAG är höjden av misskötsel.
Nu skrev jag inte det i inlägget men för mej hade det inte spelat någon roll om hon så hade varit privathäst så tycker jag samma sak....

För att de flesta hästar inte är gjorda för att gå på sommarbete? Häromkring så är bete i princip= odlad vall.
Hästarna brukar rulla fram på grund av fetma i slutet på sommaren.

Här har jag aldrig sett hästar släppas ut på bete i skogshagar/hagar som ej varit vall.

Att ha hästen på gräs är inte fel, men odlad vall?

Men vi kanske syftar på olika saker när vi menar sommabete?

Sen betyder det ju inte att hästen står fastkedjad 23 timmar dygnet om året runt för att den inte får gå på bete, det finns ju
vanliga hagar. Min häst har inte gått på sommarbete på 8 år, i min ägo, jag vet inte hur det var hos förra ägaren eller på ridskolan,
men hon har gått i vanlig hage, gräs eller grushage, eller halva dagen på gräs och halva dagen i grushage på sommaren.
I år var hon ute nattetid, men inte på gräs.

Precis. Hade ute en sådan rådgivare för en "föreläsning". Hon pratade mest en massa skit och sa en massa felaktika saker. Blev dessutom arg om man frågade eller ifrågasatte.

Jag har aldrig släppt några hästar på vall utan i stora skogshagar.
Sådana finns det gott om runt i landet.

För mej är hage = en hage som det växer gräs i och som tillåter dom att går runt eller galoppera runt i, annars är det en paddock som man även kan rida i eftersom underlaget oftast är grus, sand eller jord om det inte är en 3X3m "utebox" med sten eller jord som underlag och som hästarna får stå ute i 2-3 timmar/dag....

Du vet väl om att hästarna numera måste enligt lag vara ute i hage så stor att hästen kan galoppera utan problem i den.......

Och hästen stod INNE om hon inte gick på lektion.
Hon stod t.o.m. i spilta när hon var dräktig och sen tillsammans med sina föl.....

Men nu var det inte det tråden skulle handla om utan vad TS skulle kunna göra för att få upp sin häst i hull, eller hur :D

Du vet väl om att hästarna numera måste enligt lag vara ute i hage så stor att hästen kan galoppera utan problem i den.......

Ja? Min häst går ute 12 h i hage som hon kan galoppera i. I sommar ska hon gå på bete om hon får ett friskt föl,
här finns det 40 hektar betesmark, och efter det på lösdrift i vinterhage på 10 hektar om hon får ett stoföl.

Det var inte jag som började skriva om sommarbeten, och ston som står inne trots föl. ;) Men visst, jag ska sluta svara!

*kl*

En allmän reflektion.....

Är det acceptabelt att en gammal häst är skranglig och tunn bara för att den är gammal?

Har nämligen hört detta argument från flera håll när deras hästars hull kommit på tal.

Nej det är det inte. Då får man ta reda på varför hästen inte mår bra och åtgärda det. Visst kan man väl acceptera att de inte ser ut som i sina bästa dagar men de ska inte gå omkring som skuggor av sig själva. Då är det dags att ge den stora gåvan till sin vän hur svårt det än är.

Jag håller med TinyWiny!

Här är min gamla foderponny när han var runt 28, han blir väl 29 eller 30 år nästa år. Sköts de på rätt sätt och mår bra så har de bra hull.

BILD

Min är 23 och det kanske inte är gammalt, men han har mycket bra hull. Dvs inte för fet längre :D. Bra musklad fortfarande men det behövs lite mera protein nu.

Nä, jag tänkte väl det. Runda över ryggen ska hästarna vara.

Vad fin din gamle man är!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Cilva
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 643
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar