Sv: Hur får jag min fjording att gå upp i viket? Eller är hon helt enkelt gammal?
Jag ska börja tömköra och promenera med henne precis som flera här har föreslagit. Tänk så många bra tips man kan få, på så enkla sätt Foderstat ska vi åxå ordna till och ge henne det som just hon behöver. Jag har försökt att lägga upp en bild på henne, gjorde det till en profilbild först, för jag hade inte tid just då att pyssla med datorn, men den syns inte *suck*. Ska försöka igen senare i eftermiddag.
Om hon väger 400 kg så behöver hon inte gå upp i vikt utan då är det muskler som fattas. En muskelfattig häst ger ett kantigt intryck. Fodra nu inte på henne så att hon får fång utan ta reda på vad hon verkligen väger och ge henne foder utefter det och börja muskla henne. Tömkörning är ett utmärkt sätt att sätta muskler utan att utsätta hästen för någon vikt och därmed obehag pga den dåliga musklingen.
Det viktiga just nu är: Ta reda på vad hon väger, mät henne med viktmåttband eller ännu hellre, åk in och väg henne på klinik. Det brukar inte kosta något att bara komma in och väga.
Nummer två är att ta reda på analysen så att hon inte blir felfodrad utan får det hon verkligen behöver.
Om revbenen känns så är hon i lagom hull. Låt dej inte luras av att hon är kantig och ös på med en massa foder för då står du där med en fånghäst inom en snar framtid istället. Jämför inte med den andre fjordingen om den är överviktig. Även fjordingar ska var normalviktiga för att må bra.
Jag skulle gärna vilja se ett kort på hästen. Det är ju enklare när man ser hur hon ser ut
Jag ska börja tömköra och promenera med henne precis som flera här har föreslagit. Tänk så många bra tips man kan få, på så enkla sätt Foderstat ska vi åxå ordna till och ge henne det som just hon behöver. Jag har försökt att lägga upp en bild på henne, gjorde det till en profilbild först, för jag hade inte tid just då att pyssla med datorn, men den syns inte *suck*. Ska försöka igen senare i eftermiddag.