Hur får jag min fjording att gå upp i viket? Eller är hon helt enkelt gammal?

andmatsam

Trådstartare
För ca 5 månader sedan "räddade" jag en fjording från ett fruktansvärt öde. Hon var placerad i ett stall utan tillgång till hage, hon stod ensam, hade slutat äta och dricka, var felverkad och hade ont i hovarna. Anledningen till att hon stog inne var att hon hela tiden rymde ut hagen (enligt den som då hade henne). Hon hade tunn man och svans och som ett fettlager i pälsen, det var svårt att tvätta bort det från händerna ens med diskmedel när man gett henne en klapp. Vi hämtade henne samma dag som vi fick veta att hon fanns. Hon var så mager, varje revben stack ut, hon var insjunken i ljumskarna, såg trött och sliten ut. Hon var inte glad helt enkelt. Den dåvarande ägaren ville att vi skulle hämta henne redan samma dag. Det gjorde vi! Vi ställde henne i min svärmors stall, med tre andra hästar som sällskap. Idag är hon pigg och glad, äter och dricker. Är sällskaplig och "pratar" när man grejar med henne. Hon trivs nu. Pälsen har inget av det feta kvar, man och svans växer till sig och det är stor skillnad på då och nu. Hovarna har växt ut och hon har inte längre ont. Veterinären har kollat henne och enligt tänderna är hon fyllda 20 men inte 30. Hon är avmaskad. Hovslagaren har verkat henne på rätt sätt denna gång och hon är nu mera rörlig, har som sagt inte ont längre.

Problemet är nu att jag inte ser att hon har gått upp i vikt! Revbenen sticker fortfarande ut och hon är insjunken i ljumskarna. Vad ska jag göra för att öka på hennes vikt? Även om hon verkar må hur bra som helst nu, så vill jag ju få upp henne lite, en fjording ska väl inte va mager! Hon får mycket hö, mineraler och annat foder. Vad ska jag göra mer?

Eftersom hon har haft så ont så har vi ju inte arbetat henne speciellt mycket under hösten. Har nu börjat lite smått, men faktum är ju att vi håller på att lära känna varandra fortfarande. Korta promenader och ridturer har vi tagit, men inte mer och det har vid några tillfällen gått ett par veckor emellan turerna.

Snälla. Om det är någon som har några tips, så snälla hjälp. Tack på förhand!

Senast ändrad:
Sv: Hur får jag min fjording att gå upp i viket? Eller är hon helt enkelt gammal?

Exakt vad får hon för foder, hur mycket? Vad är det för värden på höet? Att säga att hon får massor med hö och "annat foder" säger ingenting.

Sv: Hur får jag min fjording att gå upp i viket? Eller är hon helt enkelt gammal?

Har du fått hennes tänder kollade så att det inte är något i munnen som hindrar henne ifrån att äta?
Vad får hon för foder? Vilka värden har ditt grovfoder?
Det är omöjligt att råda vad du ska göra utan att veta vad och hur mycket hon äter nu.
Har hon täcke och hur varmt isåfall? Vad har ni för väder i förhållande till om/hur mycket hon täcks?

En äldre häst behöver en väl sammansatt foder stat. Har du analys på höt? Är det tillräckligt med protein? Protein bygger överlinje o muskler. Energi bygger hull. En gammal häst blir med åren magrare och då är fodret mkt viktigt.
Vilken hemsk historia! Vad hände? Och om hon varit din innan, varför vet du inte åldern?

Jag skulle gissa att om hästen ser ut sådär hos förre ägaren så lär han ju inte ha kostat på nåt pass.

• kolla masken o ev avmaska
  • analysera grovfodret och skapa foderstat därifrån med protein och fett
  • kolla tänderna så hon kan tillgodogör sig fodret
    • kolla infektioner i kroppen

jag har en bra oberoende foderrådgivare du kan få nr till om du vill :) du kan messa mig på fejjan om du vill

har även nr till en häst-osteopat om du vill använda sånt.

/Linda

Får hon fri tillgång på hö? Annars ge henne det. Att man och svans växer igen tyder ju på att det är rätt väg.

Min 27-åriga dam, gick ner rejält i vikt i våras och det tog över ett halvår att få upp henne i skälig nivå. Hon fodrades första tiden med lucern, soja och betfor, sommar o höst lucern o betfor.

När det började krypa ner mot 5 grader och lägre i temperatur kom "övergångstäcke" på och när det gick ner mot -5 kom faktiskt vintertäcket på, TROTS att hon har hyfsat tjock päls. Detta för att hon började magra ur igen. Och mycket av fodret går då till att hålla värme, i stället för att bygga på hullet.

Nu har jag även börjaft fodra lucern, soja och betfor igen, vilket ganska omgående visar sig. :)

Men som många redan har sagt:

1. Ta ut veterinär - säkerställ att hästen är frisk
  2. Ta ut hästtandläkare - kolla tänderna
  3. Kolla masken - avmaska
  4. Analysera grovfodret - gör en korrekt foderstat

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

många bra svar, men jag vill tillägga en sak

Det är i normalfall bäst om man ger hästen så mycket grovfoder som möjligt, men...
En häst som är i stort behov av att öka i vikt behöver få i sig så mycket näring som möjligt på så lite tuggande som möjligt. Då är det bättre att ge kraftfoder och/eller lusernpellets i relativt stor mängd. Välj ett energitätt foder, komplettera med ett proteinrikt. Och sen när det är uppätet, DÅ kan man vräka på med grovfoder också.

Jag själv har haft goda resultat med kombinationen Vitafor Derby (energifoder) och lusernpellets, ev kompletterat med lite olja uppepå för att få i mer energi utan att tugga mer.
(har haft dessa behov på sjuk unghäst som tappat allt (hade borrelia) och på en shettis med magsår som magrat av ordentligt hos en fodervärd)

Ta det väldigt försiktigt bara när du lägger på en massa ny mat så att du inte står där med en fånghäst sedan. Hur pass mager är hästen? Lägg gärna in bild...

Så många bra svar! Det tackar jag för. Ska försöka svara på alla frågor.
Hästen var inte min från början. Jag letade efter en häst till min handikappade dotter och blev tipsad om denna. Just för att vi letade och hon behövde ett nytt hem. Pass har hon inte. Den förra ägaren drog nån historia om att det hade stulits. Pass eller inte, tänkte jag, rädda livet på henne ville jag så vi hämtade henne. Han som hade henne innan oss hade haft en häst till tidigare, men i våras åkte den tydligen på träning. Då blev Fjordingen ensam, började rymma ut ur hagen och sälldes i stallet. Hon fick bara vara ute korta stunder och då satte han fast henne i en longerlina. Efter det slutade hon äta (enligt honom) och dricka, så han gav henne hinkvis med betfor för att hon skulle få i sig vätska och mat. Det första han sa när jag kom för att titta på henne var att "ta med dig kräket hem är du snäll". Hon var dessutom felverkad och ömmade väldigt när hon gick på hårt underlag.

Veterinären har tittat på hennes tänder och hittade inget konstigt alls. Hon hade fina tänder för sin ålder och uppskattas vara fyllda 20 men inte 30...

Avmaskad är hon.

Hovslagaren har nu tittat på henne och verkat henne på rätt sätt. Hon gick på sulorna när vi fick henne, men det gör hon inte längre. Nu går hon som vanligt och verkar inte ömma alls. Hon springer i hagen, har till och med galopperat :)

Idag går hon hos min svärmor som har tre hästar sedan tidigare, fina hagar och ett jättefint stall. Rena paradiset. Som jag skrev i det första inlägget så har jag inte ridit henne jättemycket under tiden som varit. När hon hade ont i hovarna ville jag inte arbeta henne mer än korta promenader på gräs, hon ömmade inget alls när hon gick på mjukt. Och så har det ju varit så att vi fått lära känna varandra från grunden. Jag visste inget om henne alls när vi hämtade henne. Den som hade henne innan oss sa att hon gått på ridskola i tio år, men när visste han inte. Hon är kunnig och det märks att hon är tränad, men jag har tagit det väldigt försiktigt. Den senaste månaden har vi börjat rida lite och det har gått bra. Hon är pigg och testar mig gärna ;) Varje grej testar hon tre gånger, det har blivit som en regel. Efter tre testförsök så ger hon upp och jag "får som jag vill".

Foderstatusen ska jag ta reda på. Min svärmor vet det där, jag har inte lagt det på minnet. Men manen, svansen och pälsen i övrig har blivit så himla mycket tjockare. Så det är nog på rätt väg :)

Hon har inte fri tillgång till hö hela tiden, men hon får ungefär 2,5-3 kg morgon och kväll och även en eller ett par omgångar under dagen. Då får hon gå in i en annan hage intill de andra hästarna annars blir hon snuvad på maten ;)

Jag ska ta åt mig av alla tips och kolla runt lite.

Har du vägt henne med ett måttviktband? Lucern är vad de flesta använder till magra hästar, men sen har dodson och horrel ett jättbra helfoder för gamla hästar oxå som hete 16+.

Enligt veterinären som kollade tänderna och gav henne lugnande så ligger hon på ca 400 kg. Tack för tipset :)

Vad har hon för mkh då? Mitt fjordsto, som har viktproblem åt andra hållet;) är 144 cm, och väger 435, men har enligt vissa "för mycket" hull, och är enligt andra helt ok. Så 400 är nog helt ok! Behöver kanske musklas?

Vad har hon för mkh då? Mitt fjordsto, som har viktproblem åt andra hållet;) är 144 cm, och väger 435, men har enligt vissa "för mycket" hull, och är enligt andra helt ok. Så 400 är nog helt ok! Behöver kanske musklas?

Jag har inte mätt mkh. Känner mig dum som inte vet hur hög hon är, men det har inte varit viktigt än. Det vi har fokuserat på har ju varit att hon ska få må bra. Oavsett centimeter ;) Veterinären sa att hon var smal, medan hovslagaren tyckte att hon var fin. Men stryker man lätt med handen över revbenen så känner man tydligt varenda ett. Rumpan är näst intill fyrkantig, tittar man på den andra fjordingen som hon går tillsammans med så är det stor skillnad på som. Nu är ju hennes kompis i största laget och borde bantas lite :P men fyrkantig ska hon iaf inte va ;)

Ok, har fått lära mig att revbenen inte ska synas, men kännas, utan att "gräva" efter dem. Antar att rumpan kan se fyrkantig ut utan muskler... men som många andra skrivit redan, kolla höanalysen och kontakta en foderrådgivare. Jag ger min pålla kraft, så jag ringde deras kostnadsfria rådgivare.

Ok, har fått lära mig att revbenen inte ska synas, men kännas, utan att "gräva" efter dem. Antar att rumpan kan se fyrkantig ut utan muskler... men som många andra skrivit redan, kolla höanalysen och kontakta en foderrådgivare. Jag ger min pålla kraft, så jag ringde deras kostnadsfria rådgivare.

Har hört att revbenen ska skönjas, men inte synas. Och dom här känns, ordentligt. Vart hittade du munret till rådgivaren? Det skulle vara intressant att höra vad en sån har att säga. Och musklas behöver hon med all säkerthet. Hon har inte varit ordentligt och regelbundet arbetat på säkert ett år eller mer. Allt eftersom hon blir bättre och piggare så ska musklar byggas upp åxå :)

på kraffts hemsida! jättesmidigt! bara att ha analysen på höet framför sig, och så sa jag vilket foder jag gav henne, visade sig att jag gav henne precis rätt mängd redan av både hö och kraftfoder, men att hon behövde extra mineraler, vilket gjorde henne piggare.

min fjordis hade stått ett år oxå när jag tog henne på foder, vägde 590 kg enligt viktmåttbandet, ömmade och var stel på frambenen och orkade typ skritta i 20 min... så du ska ju vara glad att du inte behöver banta henne samtidigt...iaf har jag fått för mig att just övervikten gjorde det hela svårare...och hon såg rätt grotesk ut när hon började tappa i vikt, hela buken hängde och gungade så att hon "vispade" med bakbenen när hon travade och svallvågor på rumpan...men nu är hon jättefin! Men det tar ju mer tid ju äldre hästen är. Vi red igång henne lite försiktigt i april och hon är 19 år.

Om hon väger 400 kg så behöver hon inte gå upp i vikt utan då är det muskler som fattas. En muskelfattig häst ger ett kantigt intryck. Fodra nu inte på henne så att hon får fång utan ta reda på vad hon verkligen väger och ge henne foder utefter det och börja muskla henne. Tömkörning är ett utmärkt sätt att sätta muskler utan att utsätta hästen för någon vikt och därmed obehag pga den dåliga musklingen.

Det viktiga just nu är: Ta reda på vad hon väger, mät henne med viktmåttband eller ännu hellre, åk in och väg henne på klinik. Det brukar inte kosta något att bara komma in och väga.
Nummer två är att ta reda på analysen så att hon inte blir felfodrad utan får det hon verkligen behöver.

Om revbenen känns så är hon i lagom hull. Låt dej inte luras av att hon är kantig och ös på med en massa foder för då står du där med en fånghäst inom en snar framtid istället. Jämför inte med den andre fjordingen om den är överviktig. Även fjordingar ska var normalviktiga för att må bra.

Jag skulle gärna vilja se ett kort på hästen. Det är ju enklare när man ser hur hon ser ut

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Cilva
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 643
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar