För ca 5 månader sedan "räddade" jag en fjording från ett fruktansvärt öde. Hon var placerad i ett stall utan tillgång till hage, hon stod ensam, hade slutat äta och dricka, var felverkad och hade ont i hovarna. Anledningen till att hon stog inne var att hon hela tiden rymde ut hagen (enligt den som då hade henne). Hon hade tunn man och svans och som ett fettlager i pälsen, det var svårt att tvätta bort det från händerna ens med diskmedel när man gett henne en klapp. Vi hämtade henne samma dag som vi fick veta att hon fanns. Hon var så mager, varje revben stack ut, hon var insjunken i ljumskarna, såg trött och sliten ut. Hon var inte glad helt enkelt. Den dåvarande ägaren ville att vi skulle hämta henne redan samma dag. Det gjorde vi! Vi ställde henne i min svärmors stall, med tre andra hästar som sällskap. Idag är hon pigg och glad, äter och dricker. Är sällskaplig och "pratar" när man grejar med henne. Hon trivs nu. Pälsen har inget av det feta kvar, man och svans växer till sig och det är stor skillnad på då och nu. Hovarna har växt ut och hon har inte längre ont. Veterinären har kollat henne och enligt tänderna är hon fyllda 20 men inte 30. Hon är avmaskad. Hovslagaren har verkat henne på rätt sätt denna gång och hon är nu mera rörlig, har som sagt inte ont längre.
Problemet är nu att jag inte ser att hon har gått upp i vikt! Revbenen sticker fortfarande ut och hon är insjunken i ljumskarna. Vad ska jag göra för att öka på hennes vikt? Även om hon verkar må hur bra som helst nu, så vill jag ju få upp henne lite, en fjording ska väl inte va mager! Hon får mycket hö, mineraler och annat foder. Vad ska jag göra mer?
Eftersom hon har haft så ont så har vi ju inte arbetat henne speciellt mycket under hösten. Har nu börjat lite smått, men faktum är ju att vi håller på att lära känna varandra fortfarande. Korta promenader och ridturer har vi tagit, men inte mer och det har vid några tillfällen gått ett par veckor emellan turerna.
Snälla. Om det är någon som har några tips, så snälla hjälp. Tack på förhand!
Problemet är nu att jag inte ser att hon har gått upp i vikt! Revbenen sticker fortfarande ut och hon är insjunken i ljumskarna. Vad ska jag göra för att öka på hennes vikt? Även om hon verkar må hur bra som helst nu, så vill jag ju få upp henne lite, en fjording ska väl inte va mager! Hon får mycket hö, mineraler och annat foder. Vad ska jag göra mer?
Eftersom hon har haft så ont så har vi ju inte arbetat henne speciellt mycket under hösten. Har nu börjat lite smått, men faktum är ju att vi håller på att lära känna varandra fortfarande. Korta promenader och ridturer har vi tagit, men inte mer och det har vid några tillfällen gått ett par veckor emellan turerna.
Snälla. Om det är någon som har några tips, så snälla hjälp. Tack på förhand!
Senast ändrad: