Hur får jag min fågel tam ???

K

klarasol

Hej Jag har köpt en kakarikki fågel för ca fyra veckor sedan , då var han
8 veckor gammal . Nu skulle jag vija höra om någon har bra tips på hur man får sin fågel tam . Han pratar mycket och verkar faktiskt att trivas bra i sin bur . Han ska få en liten flicka när han blivit fingertam plus att han ska få komma ut och flygga lös . Jag har sedan jag fick han varit inne med handen hos honom i korta stunder varje dag . Någon som har tips till mig jag vill jätte gärna kunna gosa med min fågel . OBS jag kommer inte att ta honom med våld .:rofl:

Sv: Hur får jag min fågel tam ???

Tyvärr är inte kakarikis de lättaste att få tama. Har själv haft kakariki, och trots att jag fick min som köksuppfödd liten unge gick det aldrig någonsin att få honom tam, trots att alla andra fåglar jag hade samtidigt var löjligt tama med samma tillvägagångssätt.

Annars är det väl som du säger, lugnt och fint, handen i buren, bjuda på godis. Jag skulle inte heller ta en kakariki med våld, tror inte det blir bättre av det.

Tack för svaret . Kul att någon såg min länk . Det känns skönt att det verkar som jag gjort rätt i alla fall . Innan jag köpte fågel så kollade jag mycket på internet vilken art man skulle ha där stod att det var en lätt fågel att få tam . Jag blir så arg när det ljugs så .:cry: Men tack för ditt svar jag kämpar på vidare .

Precis samma hände faktiskt mig. Jag tyckte (då) att jag läste mycket om kakarikis, och fick inte uppfattningen att de var värre än andra, men jag har förstått det nu. De är jättvackra och flygglada fåglar, men jag skulle nog bara vilja ha dem i voljär. Min Nicke skrämde tillochmed mina andra fåglar så mkt att de började undra vad det var för skumt med mig. Samma dag som Nicke flyttade var de andra tillbaka på axeln och gosade.

Hoppas såklart det går bättre för dig, och som jag skrev tidigare tor jag du gör rätt i att inte stressa, och inte tvinga.

Hej tacjk än en gång . Lite svårt att veta vad man ska köpa för första fågel . men men jag kämpar på med zazo .:smirk: Vad har du för fåglar ????

Nu har jag en engelsk undulat som är 4 år och en meyers papegoja
<------ som är två år. Hon är löjligt tam, och han går dit hon går.

Det lät ju rätt coolt . Ja ja jag får väl gladeligen kämpa vidare med min Zazo . Tack för allt prat med dig . du får givetvis fortsätta med att prata med mig det är bara jätte kul . Tyvärr inte så många som pratar om mitt problem :(

Har samma problem, men jag har två undulater.
Honan har alltid varit ganska rädd, och aldrig blivit tam. Hanen kom senare och var redan från början orädd och kunde ibland sitta på fingret (de kommer från samma djuraffär, och ev samma grossist). Han blev rätt tam, kunde ta honom på fingret både i buren och utanför, och ibland klia honom i nacken. Sen började han bitas rätt hårt och sen dess har det gått utför... Ibland sitter han på handen i buren i alla fall.
Brukar hålla handen i buren, prata med de och ge basilika. Nu har faktiskt även honan börjat komma fram och äta lite försiktigt :)
Det största problemet är dock att hanen bits, någon som har några tips på vad jag kan göra åt det?

Tycker kakarikis är så fina, men nehej... Då ska man kanske inte skaffa sådana nästa gång då.

Hej jag vet inte om det kanske är den perfekta fågeln det är nemligen min första . men dom är rätt coola pratar mycket och hittar på en j* a massa hyss . tack för vissat intresse

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 981
Senast: manda
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar