Hur får jag manen att bli tjockare...:confused:

Sv: Hur får jag manen att bli tjockare...:confused:

haha :D först och främst ska jag ta ut min pojkväns systemkamera och fota, då jag ska få till en riktigt fin sommarbild och sedan ta ut en stor, stor poster av det och sätta på väggen! Då får han INTE ha avklippt man XD

Nja vet inte riktigt om det blir att raka men kort klippt kommer de iaf bli... Ska bara få tag i nån som e stadig på handen. Själv skakar man ju som ett asplöv när det ska göras "pilliga" skaer... :D

Hej
En jag känner kör med ölsirap till sin häst o har fått MYCKET tjockare man på kort tid. Kan ju vara värt att testa. Man köper det i vanliga välsorterade matbutiker ihop men grejer som man gör öl av. Nåt set tror jag. Lycka till!
/ C

*kl*

Jag har numera en islandsmadam med väldigt mycket vacker man, svans och pannlugg och mina avundsjuka stallkamrater (inga namn men båda är trogna bukefalister ;) ) hotar med att en dag ska min fröken vara stubbad och deras två icke så hårfagra hästar ska stoltsera med ny lång man och svans...
Jag funderar på att försäkra hennes 'hår' ;)

styttaridbanan1.jpg

Skämt åsido är jag väldigt lycklig över hennes fina man efter att i många år haft en fjording man fick slita med att stubba (och vi pratar myyyyyycket man så det tog lång tid med min sax). Dock tycker jag inte det finns mkt som är vackrare än en fjording med stubbad man och vissa busiga ponnier, men det är ju från häst till häst. Precis som vissa människor passar i långt och vissa i kort hår. :)

Ryck det kort med trimkniv. Du verkar ju skeptisk till att stubba så kort kyckt man är ett bra alternativ. När du rycker för 3:e / 4:e gången kommer du märka att manen blivit betydligt tjockare. När jag tävlade hade hästen i början ganska tunn man och det blev ca 11 knoppar varje gång. På slutet när jag ryckt manen med trimkniv med jämna mellanrum blev det 17 knoppar.
Det fungerar väldigt bra om man vill ha tjockare man och tycker det är ok med kort man.

Tack för alla tips o ideer..:bow:

Nu är han klippt både man o svans. :banana:
Han blev så söt så uj uj uj det blev inte stubb men riktigt kort iaf.
Så nu hoppas vi på att det växer ut lite mer o att det som är avskavt hinner ikapp... :bump:

Ryck det kort med trimkniv. Du verkar ju skeptisk till att stubba så kort kyckt man är ett bra alternativ. När du rycker för 3:e / 4:e gången kommer du märka att manen blivit betydligt tjockare. När jag tävlade hade hästen i början ganska tunn man och det blev ca 11 knoppar varje gång. På slutet när jag ryckt manen med trimkniv med jämna mellanrum blev det 17 knoppar.
Det fungerar väldigt bra om man vill ha tjockare man och tycker det är ok med kort man.

Ja, det skulle ju kunna vara ngt. Men det känns så elakt att rycka.. Eller är det inte elakt? Alltså jag tänkte om det gör ont på dem.. hört att vissa använder sig av brems.

Hur kort ska jag rycka då? Och hur ofta rycker man?

Senast ändrad:

Min syrras hyrhäst har stubbad man pga. knott allergi

Marwin, Welsh Mountain
han är så fiin:love: hehe tävlade honom själv när jag var lite kortare :angel: ( vi hyr honom från ridskolan pga. att han itne trivs där)

min egna häst hde lång man men den växte aldrig :eek: så jag ba ryckte av den :devil: han blev så vacker x'D (han är arab) men ska nu spara ut den igen och numera är den tjockare 8D

min syrras häst (dock har han rosetter i manen pga. tävling men stubben framhäver hans vackra hals 8D x'D )

2mwrsli.jpg

34813pg.jpg

1zdot9s.jpg
(dålig kvalité vet ej vad de tär med photoshop blir så när man minskar ned den/beskär bilderna : S )

såhär såg han ut med lång man
2vdplb4.jpg

Hej
En jag känner kör med ölsirap till sin häst o har fått MYCKET tjockare man på kort tid. Kan ju vara värt att testa. Man köper det i vanliga välsorterade matbutiker ihop men grejer som man gör öl av. Nåt set tror jag. Lycka till!
/ C

Kan du inte ta reda på vad det heter och hur mycket/ofta den ger sin häst? :)

Jag provade googla på det men hittade ingenting,
är du säker på att det inte är ÖLJÄST den ger sin häst?

Skulle vara bra till en av mina som råkade ut för en liten olyckshändelse i våras och tappade en bra bit av manen så nu
är den väldigt ojämn i både längd och tjocklek :(

Här är bilder mina islandshästar som har ganska fina manar i mina ögon :love:

19316294.jpg

21472811.jpg

21473425.jpg

21472809.jpg

Skulle gärna visa bild om jag fattade hur man får till de.. :D
Sen har jag inte tagit nån på han heller men ska upp o fota lite ikväll tänkte jag så kan försöka få in en blid på han då..:laugh:

*kL*

Jag har en d-ponny som har en himla konstig man, ser ut som en fölman, den ligger ner en bit på halsen, och det står även rätt upp längs ena mankanten, ser med andra ord inte klokt ut.

Jag har funderat på att stubba hans man, egentligen spelar det väl ingen roll hur han ser ut, då han är 25år och bara kommer ut på mysiga skogsrundor, emn vore ju kul om han kunde få en kraftig och fin man- det jag oroar mig för är att det kommer se helknäppt ut, för han är jättetjock och har välrdens hals.

Men om man stubbar, ställer sig manen då upp, eller måste man raka bort all man, typ in på skinnet, det vill jag nog inte.

Vill någon ha lite man av mig? Min har man som en islänning/fjording/shettis. Rejält tjock. Dessutom är han hopplös att rycka (läs: förenat med livsfara) så det är solo-comb som gäller för att tunna ut den. Knoppa den blir som tennisbollar.

Delar gärna med mig lite av manen.

*suck*

Min PRE hade tjock lång man tills han började dela hage med dom nya kompisarna, nu är den tunn och ganska hackig :'(
Så tips på kosttilskott som främjar man & svans växt är mycket välkommna!!

Den ställer sig upp! ;)

Mmm. Det är ett problem jag har med när jag tunnar ut med solo-comb. Men jag har inget val. Antingen får han se ut så till vardags och den är åtminståne knoppvänlig eller så får jag låtsas att mitt halvblod är en PRE eller Lusitano och lägga ardennerfläta i manen.

*suck*

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Trädgård & Växter Jag har en Fönsterkrinum som jag är väldigt rädd om. Just nu har den (extrem) vintervila och det har bara varit stammen kvar (aldrig...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 503
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII