Hur får jag manen att bli tjockare...:confused:

Sv: Hur får jag manen att bli tjockare...:confused:

Klipp inte manen helt nu- när den behöver den!

Vad menar du med det? Att hästar med stubb lider sommartid? De kan ju rysta på huvudet lika mycket för att få bort en fluga med som utan, manen skyddar ju inte som en svans och pannlugg kan göra.

Det är väl klart att om manen är längre, så skyddar mot både mygg, broms, knott o flugor! Det är ju svårare för dessa kryp att komma åt om den ligger o täcker den sidan av halsen...eller?
:confused:

Håller med ang. det. Och min kille har ju så tunn, tunn man och ändå rätt kort nu, så det skulle nog inte göra så stor skillnad.

Haha undra om jag ska ta upp han till stallet och frisera honom idag, läskigt.. ^^

OM dessa hästar har sådan manväxt att det skulle hjälpa dem mot flygfän på nåt vis så skulle man ju inte som ägare försöka göra nåt så att det blev ännu mer tagel.

Så nä, i dessa fall så tycker jag inte att det är någon nytta. Inte heller på tävlingshästar och ridponnysar med kort friserade manar.

Men en annan individ med lång kraftig man har nytta av den till viss del eftersom den bara hjälper på ena sidan, andra sidan blir ju utan precis som på en stubbad häst och så kommer nackdelen med medföljande täthetsproblem istället som en del kan få som ahr mycket tagel.

Så jag tycker att manens skydd är överkursat i sammanhanget.

Så jag tycker att manens skydd är överkursat i sammanhanget.

Jag tror att jag förstår vad du menar men håller inte med dig. Jag brukar klippa stubb på våra två äldre i stort sett pensionerade hästar varje höst. Det ser kanske inte vackert ut men vem ser det och bryr sig? (Ponnyn har jag redan klippt för det är lättare att hålla efter hans exem om manen är kort den brukar alltid vara tjock i och för sig. ) Men travaren har kvar sin tunna eländiga man. Jag är ganska säker på att den skyddar mot några insekter. Det blir ju ungefär som en "flugvifta" man sätter på grimman.
Min egen häst som rids ordentligt och är"ute bland folk" rycker jag manen på regelbundet så den ser OK ut. Men hennes man är inte tunn.

Tror han blir riktigt snygg i stubb en stund bara det är snyggt klippt.

vad menade du med en stund? ;)
hittade en bild där man ser manen väldigt väl!
http://images6.bilddagboken.se/20/_u6/_u4/_u6/_u9/_u4/u646943/96119_1211737022.jpg

här med!
http://images6.bilddagboken.se/18/_u6/_u4/_u6/_u9/_u4/u646943/17862_1211484043.jpg

tror du fortfarande han skulle vara snygg i stubb?
fler "frisör"-tips :)

(jag vill ha den lika kort som den ser ut att vara här:
http://images6.bilddagboken.se/22/_u6/_u4/_u6/_u9/_u4/u646943/23785_1211129834.jpg)

Senast ändrad:

Jag kommer inte åt bilderna.
Antar att du inte vill ha stubb jämt, men den stunden det tar för manen att växa ut igen så tror jag inte du behöver skämmas utan jag tror han kommer passa i sin stubb. :)

jaha okej :)

har du några bilder på dina hästar med stubb så jag får se? :d
jag tycker det är väldigt snyggt - på hästar som passar i det givetvis

nu ska bilderna funka

22202622.jpg

22202623.jpg

Här ser han ut att ha kort å fin man :love:
22202624.jpg

Han blir nog snygg i stubb! ;)

Ska testa på min kille nu i veckan, pirrigt. ;o Återkommer självklart med bilder! ;)

hoppas det, jag vill ha en kille med fin och tjock man ;)

ja gör det! vi vill se resultat! :d

Man so skydd är nog lite överdrivet, men man som flyger omkring när hästen ruskar på sig jagar bort insekter mycket mera effektivt än om de bara kan skaka på halsen.

Innan, lite spret.

14128235.jpg

Klippte ner det, hittar inget kort på det å ut kom detta kraftiga och fina istället

5158358.jpg

Men när sommaren kom så började han tappa allt tagel och det blev tunnt igen samt att kardborrarna anföll så då gav jag upp och det blev denna frisyr

5158037.jpg

Sista våren i livet såg det ut så här

12539031.jpg

20661156.jpg

Den andra hästen var en Haflinger med mycket man, men han var mycket finare i stubb, har tyvärr inga bra kort där det syns inlagda i datorn.

Nya killen har fin kraftig man, men man vet aldrig jag är lite aven stubbnörd, det är så snyggt om de har snygga halsar.

Senast ändrad:

men gud så söt (:
jag tycker hästarna ser lite "tuffare" ut med stubb ;)

Kan ju inbilla mig men båda dessa stubbgrabbar såg lite flickiga ut med sin man å jag upplevde båda två bli manligare och att de fick en helt annan hållning när manen försvann. Man kunde nästan se på dem att de kände sig mycket snyggare.

Jag ska iaf banne mej raka av den :devil:
(efter att jag pratat med dem i stallet om hur de tror han skulle se ut i det :crazy:)

:angel::grin:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Trädgård & Växter Jag har en Fönsterkrinum som jag är väldigt rädd om. Just nu har den (extrem) vintervila och det har bara varit stammen kvar (aldrig...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 503
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII