Hur får jag manen att bli tjockare...:confused:

M

MissME

Hej skulle behöva ha lite tipps om hur man får ordning på manen. Har en vbl val som knappt har en gnutta man. en är väl ca 5 cm lång och jag har aldrig sett glesare man förr. :cry:
Tacksam för alla tips man kan få.. :D

Sv: Hur får jag manen att bli tjockare...:confused:

Finns ju massa olika tillskott som sägs ska vara bra för hovar och man, kiselgur vet jag tror biotin oxå, biotin är iaf bra för hovar sägs det...

Min valack hade mega tunn man förut,sen fick han nästan exsem av all knott,så då rakade jag av manen helt och hållet så det var lättare att tvätta och hålla rent,sen när det växte upp igen så vart den 5 dubbelt så tjock! Nu får jag lov att tunna ur den i stället...:D

Klipp riktigt kort stubb så brukar det nya som kommer vara mycket mer och kraftigare. Ibland så kan man få klippa några gånger men hittils så har alla jag sett gjort så blivit mycket bättre.

På vissa raser klipper de så fort de kommit ur magen just för att få längre och kraftigare.

Det finns preparat till flintskalliga killar. Fråga i ngn butik:rofl:

*Skojar lite*

Men oj! :O Haha vågar man det? Har samma problem (med tunn man), men jag tror min kille skulle se skittöntig ut i stubbman.

Det låter ju iallafall som om det borde funka.

Kanske ska testa det då. Men hur kort ska man klippa? Så att manen är typ 1-2 cm elr?

Tunn svans då? Hur ska man få den tjockare? Man kan nog inte stubba svansen med!;)

Klipp så långt ner du vill eller kan komma första gången, är det en tunnis så är det ju lättare att klippa kortare ner till nån/några cm längd. Jag har gjort så med flera, men mina blev så snygga i stubb så de fick behålla det resten av sina liv.

Börja klippa vid manken och följ sedan halsens bågform även på manens form, de skall följa varandra i en fin båge.

Jaha oki!
Men även fast dina har fått behållt stubbmanen, har den blivit tjockare då?

Men när man klipper stubb, och man lämnar det nåra cm långt, hur kan det då växa ut mer hår?

Senast ändrad:

Klipp riktigt kort stubb så brukar det nya som kommer vara mycket mer och kraftigare. Ibland så kan man få klippa några gånger men hittils så har alla jag sett gjort så blivit mycket bättre.

På vissa raser klipper de så fort de kommit ur magen just för att få längre och kraftigare.

ja, jag vill också ha tjockare man på min varmblodskille, men jag vågar inte klippa av den ;) tänk om han ser helt...hemsk ut?

vad tror ni?

21819524.jpg

21857751.jpg

21703233.jpg

(manen ser finare ut på bilder, men i verkligheten så, nää med lång man :p)

Om du rycker den regelbundet med trimkniv så blir det mycket tjockare efter ett tag.

Jättefin häst! =)

Svårt att se om han skulle passa i stubb.. Du får helt enkelt prova! ;) Min lär nog se helt galet skabbig ut :o

tack så mkt :) (eller säger man så? ;))

din häst var med fin, det man såg av den iaf, men jag har tänkt att klippa av en bit av hans man först, om han passar i det kan man väl klippa av den till vintern ;)

tack! ;)

Ja, jag känner mig väldigt feg iallafall. ;o Det kommer ju ta ett tag innan manen växt ut igen liksom. Men då är det nog lika bra att göra det på engång, så man inte drar ut på de xd.

Tror han blir riktigt snygg i stubb en stund bara det är snyggt klippt.

Orkar inte ladda ner bildbevis till dig nu du får lita på vad jag säger.
Det funkar!

Klipps hästarna nu så har de en längre fin man till nästa sommar. När det väl börjar växa så växer det med väldans fart.

I ditt fall är det bara att jämna till den.
nu ser den stripig ut iom olika längd.

Klipp inte manen helt nu- när den behöver den!

Nejnej menade inte att jag inte trodde dig! :)

Var bara nyfiken på hur det kan bli tjockare.

Axl: Så när kan man börja klippa tkr du? September någon gång?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Trädgård & Växter Jag har en Fönsterkrinum som jag är väldigt rädd om. Just nu har den (extrem) vintervila och det har bara varit stammen kvar (aldrig...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 503
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII