Hur får jag honom att hoppa?

R

Real_Life

Har en liten pålle som inte hoppar
Trava över bommar gör han jättefint så det är inga problem
Men sen kommer problemen - Hoppa!!
Travbommarna har bara legat på marken
Det vi kan använda oss av är:
*8 (?) träbommar
*6 sockerbitar ca 25, 40, 65 cm
Det är allt :p
Han stannar mitt över hindren :crazy:
Vad jag behöver är alltså tips på hur jag får honom att HOPPA

Om det var min häst skulle jag först lära honom hoppa utan ryttare, tex under löshoppning eller longering. Eller så skulle jag hoppa efter någon annan häst gärna ute i naturen, så att hästen får bättre bjudning och bara kan hänga på hästen före.

Löshoppning låter som en bra ide :bow:
Några bra hinder på bra vägar finns det tyvärr inte :(
Men man kan ju hoppa bakom en annan häst på banan också :idea:

jag gjorde som så med en 20 årig travare som var exakt likadan, att jag ledde över bommar, sen höjde jag så en bom blev typ 30 cm hög, och ledde honom över även det hindret. gick jätte bra sen! nu hoppar han utan problem, och detta gjorde jag för 1 vecka sen, så jag har bara hoppat 2 ggr med honom, men hoppar nu 60 cm, helt utan problem!
visst, han tvekar lite innan hindret, och gör glädjeskutt efter hindret, men, det är ju bara å träna :)

Ja, ha "följa John" på banan, det är bra. Men du behöver ju inte många hinder i skogen. Om det inte finns en enda liten stock, leta då upp en plats med några meters ansats och landningsyta och släpa dit en liten stock eller likande. Lägg bara inte lte pinnar i en hög, det är inte alls inbjudande!! Ska det vara rishinder ska det verkligen vara ris och jättetätt, man kan binda ihop hela härligheten med balsnören om det blir spretigt.

Ha gärna hindren infångade på banan.

Lägga fram en stock eller nåt skulle jag gärna göra om jag visste vart :crazy:
Jag får rida ut och leta någon dag :)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
710
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 553
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama