Hur får jag henne att va kvar på tygel ?

S

S-aabina

Hej !
Jag har ridit i 3 och ett halvt år ungefär..
Jag hyr en westen häst varannan helg men man kan rida vanligt på henen men man ska bara inte ha för korta tyglar..
Men det går att få ner henne på tygel men hon går ner så tar hon öpp huvudet igen sen med en gång.. Hur ska jag göra för att behålla henen böjd med huvudet och det?
Sen så när jag ska galopper i ridhuset eller padocken så säger vi när man kommer på kort sidorna så genar hon.. hon svänger innan och mycket innan för fyrkantspåret men lederj ag så hon springer vid fyrkantspåret och när man kommer vif kortsidorna du sagtar hon av.. Hur ska jag göra för att hon inte ska göra det?? Sen sagtar hon alltid av när man ska galoppera på volt och om man nu galopperar på volten så känns det typ som hin ska trilla inåt..

Skulla va kul med svar :)

Sv: Hur får jag henne att va kvar på tygel ?

Lär dig rida med sitsen. Inte med handen. Hästen går inte tvunget "på tyglen" eller i from som jag heller säger bara för att den har halsen böjd. Läs på lite mer om hästen form och ev. lite mer om westernridning. Western hästar är oftast super känsliga för sits och skänkel. Så försök att använda dem istället för handen.

Ta hjälp av en tränare!

Fundera inte så mycket på att "ha hästen på tygeln". Det kommer tids nog med rätt ridning och framåtbjudning och dit kommer du säkert i framtiden!

Fokusera istället på att kunna få hästen lydig och känslig för dina hjälper. Jag gissar på att denna hästen känner att den kan köra lite med dig då du kanske inte rider så aktivt med sits och ben, vilket inte är alls ovanligt eller konstigt när man är relativt ny på det här med att rida själv.

Har du chans att få hjälp av någon som kan titta på dig när ni rider, typ ridlärare, tränare eller bara någon erfaren och pedagogisk människa är det jättebra. Annars får du försöka så gott det går på egen hand.

Jag skulle rekomendera boken "dressyr med kyra". Läs noggrant delen då hon beskriver hur hon gör halt innan hörnen och arbetar med fyrkantsspåret. Står om det under Kyras abc i böärjan av boken. Tror att du skulle ha stor hjälp av detta.

Försök att tänka på hur du sitter, var dina hjälper hamnar och dess inverkan.
Vid ex en vändande rörelse ingår ju flera hjälper samtidigt.
Prova att använda en hjälp i taget lite försiktigt. Lägg sedan ihop de ingående hjälperna tillsammans och träna, träna på att få detta att fungera.

Glöm inte heller halvhalt för att uppmärksamma hästen på att något nytt kommer att ske, ex hörnpassering, halt, volt, osv. Finns massor av trådar om halvhalter här på forumet.

Lycka Till!

hästen går inte på tygeln, lr vad man vill kalla det för att den böjer på nacken... Den kan jobba på bra med ryggen och bakbenen utan att nacken är "böjd"...

1. SLUTA DRA NER HÄSTENS HUVUD!!!
2. Skaffa en tränare som ser vad ni gör för fel och som kan hjälpa er att bli bättre.

1. SLUTA DRA NER HÄSTENS HUVUD!!!
2. Skaffa en tränare som ser vad ni gör för fel och som kan hjälpa er att bli bättre.

men oooojjj tjena lixom..:confused:

alla blir la inte mästare på westernridning/vanlig ridning på en vecka?..

tjejjen fösöker ju bara att lära sej,hon frågar nog inte för att få sådana svar..

lycka till tjejjen å rid för en tränare

((ps ja va på min första westerntävling i lördags,grevegården))

1. en häst som böjer på huvudet går inte på tygeln
2. en korrekt form kommer i samarbete med sits, balans på både häst och ryttare, samarbete (du och hästen måste förstå varandra så inga spänningar uppstår) och att hästen är lösgjord.

jag, som flera andra, råder dig starkt att ta hjälp av en tränare.

jag tycker du ska ta hjälp av hästens ägare i början för att lära dig hur just den hästen fungerar. :)

Hej tack för svaret ska läsa den boken :)
Jag rider för en tränare på söndagar

Okii vad kul :)
Hur gick det ?

Jag rider för en tränare på söndagar.. Men rider på det stället då med deras hästar.. Men ska ta med dne hästen jag hyr och så be om hjälp :)

Tycker som nån annan sa, att du ska prata med hästens ägare. Sen ska du också ha i åtanke att westerhästar rids på ett lite annorlunda sätt, du kanske ska gå in på westernforumet och kolla hur deras hästar går, ställ din fråga där tex. Lycka till :laugh:

Tycker som nån annan sa, att du ska prata med hästens ägare. Sen ska du också ha i åtanke att westerhästar rids på ett lite annorlunda sätt, du kanske ska gå in på westernforumet och kolla hur deras hästar går, ställ din fråga där tex. Lycka till :laugh:

Okii tack så mycket

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 046
Senast: Bowman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 998
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 292
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V