Hur får hästarna torra?

solhattar

Trådstartare
Vet inte hur jag ska få hästarna torra på ryggen är de blöt ända in i skinnet,de är islandshästar så de har ordentlig päls,satte på ena ett svetttäcke och sen ett regntäcke i morse för att han inte skulle vara isig i varje fall när jag skulle rida.Under natten hinner de inte heller torka upp,hur skulle ni andra göra??

Sv: Hur får hästarna torra?

Fast är de verkligen blöta inpå skinnet? För när det fryser på ryggen innebär det oftast att de isolerar så bra att de INTE släpper ut värme, utan därför det fryser. 'Läcker' de värme är de tinade.

Så är du helt säker de är blöt ända in på skinnet? Då borde de frysa märkbart med?

Precis är de verkligen blöta inuti pälsen, jag har nordisar och dom har aldrig ännu i vinter varit blöta inuti. Is har dom på sig men den ligger ju uppepå och den skrapar jag bort med en svettskrapa när dom kommer in.

Samma med shettisen här, han kommer in med ispansar eller täckt av snö. Har ju kallstall så han går ut likadan (är det mkt är jag snäll och drar av det åt honom), men det är bara på yran, inne i pälsen och mot huden är han snustorr.

Medan på halsen där han är klippt, är han aldrig isig/snöig, för det läcker såpass med värme där, ingen monsterpäls som isolerar, så där han han snö/isfri. Är det kallt är han torr, är det lite mindre kallt är han blöt.

Men såvida man inte släppt ut dem blöta eller de svettats och blivit blöt inifrån så is på pälsen är ju eg 'bästa' tecknet på en varm, torr och välisolerad häst =)

Mina går ute på lösdrift, de är torra längst inne oavsett de är fulla med snö, is eller ser blöta ut.

säger som de andra, är det verkligen blöta inpå skinnet?

Jag slänger på min ett fodrat regntäcke när han är blöt och han torkar upp ganska snabbt med ett sånt. Kanske du måste investera i ett bra täcke? Har du stall så kan du ju alltid ställa in dem en natt för att de ska få en chans att torka upp.

Vet inte hur jag ska få hästarna torra på ryggen är de blöt ända in i skinnet,de är islandshästar så de har ordentlig päls,satte på ena ett svetttäcke och sen ett regntäcke i morse för att han inte skulle vara isig i varje fall när jag skulle rida.Under natten hinner de inte heller torka upp,hur skulle ni andra göra??

Om hästen är blöt ända in måste den ha täcke ute, annars fryser den.

Ett bra sätt att torka upp är att lägga på ett ulltäcke i ca 10-15 min, då brukar de vara torra minst 2 cm längst in. Fleece är ett alternativ, men suger något sämre än ylle. Om du vill ha torrt under sadeln, dvs den yttersta pälsen., får du lägga ett täcke på ute.

De är faktiskt blöta längst in i pälsen vid sadelläget men inte på resten av kroppen,ena blev lite bättre när jag haft ett täcke på honom och har nu ridit på honom och då torkade han ännu mera.De fryser absolut inte det ser man ju.Ska nog införskaffa ett ulltäcke,mkan man ha det på över natten?

Liknande trådar

Hemmet Efter att ha - utan särskilt mycket framgång - försökt torka hästens barfotaboots bredvid kaminen, fyllda med en massa tidningspapper...
2
Svar
22
· Visningar
1 591
Senast: Saigon
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 756
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 673
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka