Hur fan antecknar man?

Wille

Trådstartare
Jag var på en föreläsning för några månader sedan och antecknade febrilt. Idag började jag läsa mina anteckningar från föreläsningen och fattar inte vad jag har skrivit. Jag får inget sammanhang i det. Anteckningarna känns rätt värdelösa faktiskt. (Hade tänkt använda dem till att göra en egen presentation.)

Så hur gör man för att skriva begripliga anteckningar om jag skulle behöva anteckna någon gång framöver?

Jag var på en föreläsning för några månader sedan och antecknade febrilt. Idag började jag läsa mina anteckningar från föreläsningen och fattar inte vad jag har skrivit. Jag får inget sammanhang i det. Anteckningarna känns rätt värdelösa faktiskt. (Hade tänkt använda dem till att göra en egen presentation.)

Så hur gör man för att skriva begripliga anteckningar om jag skulle behöva anteckna någon gång framöver?
Mitt bästa tips är att anteckna det som är intressant under föreläsningen, och sedan ganska omgående efteråt sätta sig och renskriva till en mer sammanhängande och förklarande text. Då har man det fortfarande färskt i huvudet och anteckningarna som stöd

Mitt bästa tips är att anteckna det som är intressant under föreläsningen, och sedan ganska omgående efteråt sätta sig och renskriva till en mer sammanhängande och förklarande text. Då har man det fortfarande färskt i huvudet och anteckningarna som stöd
Jag hade problem att hänga med i föreläsningen och hann inte anteckna allt. Missade massor. Och det var svårt att anteckna och lyssna samtidigt. Så jag vet inte inte hur detta skulle gå till.

Om föreläsaren använder powerpoint, eller tavlan, så kan man fota av slidsen istället för att försöka skriva av dem.

Om det är en kurs, och det finns en kursbok, läser jag ofta boken och renskriver mina anteckningar samtidigt. Då faller ibland saker på plats som jag inte hängde med på under föreläsningen.

Jag hade problem att hänga med i föreläsningen och hann inte anteckna allt. Missade massor. Och det var svårt att anteckna och lyssna samtidigt. Så jag vet inte inte hur detta skulle gå till.
Det bästa är om man är ett par stycken, när jag pluggade var vi 3-4 stycken som antecknade på föreläsningarna och efter föreläsningen satt vi tillsammans och gick igenom våra anteckningar, då fick man både en helhetsbild och en möjlighet att diskutera hur man uppfattade olika saker.
Men är man själv, renskriva direkt efter föreläsningen.

Det bästa är om man är ett par stycken, när jag pluggade var vi 3-4 stycken som antecknade på föreläsningarna och efter föreläsningen satt vi tillsammans och gick igenom våra anteckningar, då fick man både en helhetsbild och en möjlighet att diskutera hur man uppfattade olika saker.
Men är man själv, renskriva direkt efter föreläsningen.
Tror min enda möjlighet är att spela in föreläsningen då jag inte minns vad som sägs.

Kika lite på klasskamraterna, kanske är någon som redan gör det och kan tänka sig att dela inspelningen. Om föreläsaren är med på att det är okej.
Hade inga klasskamrater på föreläsningen. Gick ingen utbildning alls vid tillfället.

När jag pluggade på universitetet skrev jag det mesta från Powerpointen med penna på papper, och gick inte igenom de sedan utan jag lärde mig ganska mycket från själva föreläsningen och att skriva. Texten var inte nödvändigtvis helt läslig :p
När det gäller just föreläsningar så kan det dock skilja sig ganska mycket mellan olika föreläsare hur lätt och svårt det är att hänga med, så är det svårt att hänga med vid ett tillfälle betyder inte det nödvändigtvis att det är ett problem i framtiden.

Nu är jag van att skriva anteckningar på datorn från avdelningsmöten, styrelsemöten etc. och har dels blivit väldigt snabb på att skriva och sammanfatta det som sägs både på svenska och engelska - men det är utifrån att jag har fått skaplig mycket träning. Jag kommer dock inte ihåg så mycket alltid, och det gäller att hålla huvudet tomt och inte tänka på något annat - tänker jag för mycket hamnar jag helt ur fas.

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
710
Senast: Tuvstarr
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 899
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII