hur få tag i Contendro?

Sv: hur få tag i Contendro?

Jag har en 2-åring e Landor S som är 170 hög :crazy: Fast så har hon Cortez bakom de och hennes bror som är 4 nu är på 170 också, samt de andra syskonen verkar bli ganska stora också. Hon har tyvär en fraktur på ärtbenet så vi har inte kunnat börja rida in henne. Men hon är en primadonna! riktig lady, fast ändå riktigt social! Och så är hon ädel och riktigt snygg o korrekt, vilket jag tycker de Landor S jag sett över lag är! Långa ben!

Har inte sett så många Contendro som Cyllene men på auktionen jag var på så tkte jag att hästarna genomgående var väldigt små (stog 160 i katalogen på de flesta), korta och väldigt pigga. 2 av dom skulle jag tom säga riktigt heta! Jag hade väldigt höga förväntningar på Contendro-hästarna när jag åkte ner och visst hoppa dom otroligt fint och va snygga o verkade sympatiska i stallen. Men man ska väl komma ihåg att jag inte såg "grädan" eftersom de va den vanliga auktionen. Provade 2 och dom var väldigt framåt och rörde sig lätt och trevligt framåt. Kollar man på reslutaten från löshoppningstävlingarna så kan dom ju bevisligen hoppa ;)

Linjeavla på Gotthard tkr jag låter väldigt intressant ;)
Men vi får väl in Cyrano de Bergarc nästa år och han får väl anses som en int. topphingst, kanske kan vara intressant??

Ja, just det!! Cyrano...har läst om honom men kommer ej ihåg hans stam...var skall han stå? Får luska i det!!! Tack!!

Ja, det är ju lite tråkigt med en häst på 1.60 måste jag säga då jag är 1.70 cm...då tar jag hellre en stötrre häst eller rättare sagt högre. Känns bra att ha en häst på 1.70 då jag tycker hindren blir lite mindre...;)

Ja, svårt att bestämma...men tid finns..

Någon som har sida till Cyrano?

Tråkigt med din avkomma!! Blir hon bra?

Jo då förhoppningsvis fixa de sig, hon är ju så ung. Men kan ta 6-12 månader säger vet. Dock ser hon lite sne ut nu, är ca 2½ månad sen de hände så hon är helt muskel lös på högersidan, och så haltar hon rejält än så hon får bara gå i paddock med djup grus, stackarn. Hände när hon skulle släppas på bete o sen vart de gräslös paddock hela sommaren!

Vet inte om det är officielt vem som köpt Cyrano än, så jag vet inte vart du kommer få tag på honom men här är hans stam http://www.allbreedpedigree.com/cyrano+de+bergerac5

Kom på att om du tittar på www.hannoveraner.com o sen på elit-auktionen så kan du hitta 10 Contendro-hästar där! Han har 10 av 32 hopphästar som är uttagna!! Och eftersom de är till elit-auktionen så kan man väl hoppas på att dom tillhör "bättre halvan" :) får du ju se några iaf!

Sök lite här på buke, finns endel länkat:idea:

Jag har tittat lite på Contendroavkommor o så små vet jag e om de ser ut.De jag sett i verkligheten vet jag ej om de varit små heller men fryst kanske är dumt... De med mkt fullblod ser bra ut o de andra nästan lite stora. Hm....skall försöka hitta Landor Savkommor o Cyrano.

Har Cyrano fått många avkommor?

Tacksamt, Camilla

Jag menade just att söka på Cyrano här på Buke:D
ska använda honom till ett av mina ston nästa år:love:

Min Landor S var 163. I Tyskland har jag sett rätt blandade storlekar efter honom!

En kompis har en Landor S som gick 4-årsfinalen förra året och den är knappt 1,65.

Här finns förresten mer info om Cyrano. Kollar du "news" så finns mycket bilder på avkommor.

http://www.cyrano.sloothaak.de/

En fölunge fick 9 på alla gångarter härom veckan! Hans äldsta avkommor är 3 i år, och de ser riktigt fina ut!

Ja, de ser fina ut!! Kul att han kommer hit!! Synd att hans avkommor ej är äldre...så deet är hemligt var han skall stå?;) ja, ja...

Ja, att gångarter är viktigt, det tycker jag iallafall. Tycker ej att det räcker med att de kan hoppa...då kan man ju köpa en Robin Z som går på allt:devil:. Vill verkligen ha en ridbar trevlig avkomma. Hopp lär den få bara man ej tar en dressyrhingst:D

Vad skall ni andra ta nästa år? vet ni?

Camilla (tack för alla bra länkar o råd!!)

tog cartier iår! kanske cyrano nästa om den är bra;)

*knapplån*

Contendro I kommer att finnas på semin nästa år.

Den där Cyrano är nog inte helt ointressant. Verkar vara en mycket komplett hingst, som kan vara väl värd att stydera lite närmare. Superspännande att han kommer till Sverige, ska bli intressant att se vad det kommer att kosta.
Sedan är det ju inet omöjligt att det kommer mer spännande i nästa bruks. Kul att du har ett så fint sto att avla på. Och det är bra att hon hamnar i avelsboxen innan hon blir gammal och grå.. :)
(Och det händer att jag myglar lite från arbetet, men å andra sidan så tar jag mikroskopisk lunch. ;) )
U

håller med om stroleken på Landor S! Har en kompis som fick hem sin Landor S som 3-åring o då låg han på 160!! som tur är har han växt lite nu men han är fortf. liten för mig o spec. efetrsom han är så ädel, medans min är 170 som 2-åring !!
Hennes har Zeus bakom sig... jättefin för övrigt!!!

Ja, hoppas Cyrano kommer snart till "var han nu skall" så att man kan göra ett studiebesök.

Hur gamla är hans äldsta? (har jag frågat det kanske?:crazy:)

Vilken typ ger han troor ni? Han ser ju själv maffig ut men det kanske bara är nacken?

Varför fotar man honom bakifrån?

Ja, många frågor.

Såg en fin Landor S avkomma i Falsterbo kom jag på som ej var stor så han verkar ej ge stort alltid iallafall.

(förvirrad Camilla)

Det kanske var Lando du såg i Falsterbo? 5-årig fux? Han var placerad i 4-årschampionatet förra året. Riktig trevlig häst.

Här har du lite avkommor till Cyrano. De äldsta är 3 i år och jag tycker de ser ganska ädla ut.

Cyrano - Zeux (9 på typ och gångarter)

Cyrano_Zeus02_News_gross.jpg

Fohlen_2007_News.jpg

Tuscany_int.jpg

hej, ja det var nog den. fux. den är till salu nu va? Det står att den är 163 cm hög i annonsen. Jo, den var fin!!

Tack för alla bilder!! Skall nu gå in o titta på dessa.:)

Cyllene: Vet att det blir fryst i alla fall. De kan nog få färskt om de vill men han är superpoppis i Tyskland så den frysta är nog (personlig reflektion dock) bättre. Han har mycket bra frys semin och med tanke på vad skicken kostar på färskt blir det nog inte dyrare med fryst.

Övriga: Jag tycker att det är superskoj att en hingst som Cyrano köps till Sverige. Iom det har jag varit lite mer nyfiken på Cyrano avkommor när jag har varit runt och tittat på unghästar.
Rent generellt tycker jag att de tenderar att bli lite grova och långa faktiskt. De ser mycket bra ut som föl men grovnar till rätt bra, tycker jag. De rör sig dock mycket trevligt.

De finaste avkommorna jag sett (de var superfina) efter Cyrano har varit mycket lätta ston som står högt i blod + att de inte är långa i ryggen.
Men som jag skrev innan så rör de sig mycket trevligt, klart över snittet! :D

M

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har ett 4- årigt camargue sto som jag har ridit in själv, var inte speciellt erfaren när jag köpte och förstod nog inte riktigt...
Svar
13
· Visningar
1 545
Senast: Lipperta
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 337
Senast: lillkillen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 422
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
799
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka