hur få tag i Contendro?

Sv: hur få tag i Contendro?

Jag har betäckt med Contendro, men fölet dyker ju upp först i maj nästa år så jag kan inte säga än hur den blir.

Den enda contendro jag känner till bättre är min kompis 4 åriga contendro avkomma. Den vann på strömsholm med 10 10 i hoppningen :)

Till nästa år ska jag prova nån annan hingst, enda kravet är att den ska kunna hoppa hus felfritt och gärna både läsa banskiss och stega banan själv. Nån som har nått förslag?? :idea:

haha, min valack kunde allt detta men som sagt valack men dessutom död...

Vad har du för sto då?

Gud vad kul att du får en Contendro!!

Vad har du för sto?

Tog hon sig på första försöket?

Stoet är Cardento-Turban Rose-Tin Rocco-Cantus född 99 och maidensto.
Hon tog sig på första försöket men resorberade på dag 22, men tog sig igen på andra och passerade nyligen 90 dagar :banana:

Vad jag vet var det bara min som strulade, de andra på min station tog sig alla (tror det var 4) på första, men då har vi en grymt bra vet oxå....
Eftersom min vet djupinseminerade har jag dessutom två strån kvar, så själva spermiekostnaden blev löjligt låg.

Jag har väl inte uteslutit contendro helt till nästa år, har som sagt sperma kvar men jag vill ju inte "lägga alla ägg i en korg".

Jag vet att jag kommer att ändra mig 37 000 ggr innan det är dax nästa år, men just nu tittar jag lite extra på Hip Hop och Tornesch faktiskt. Och en kandidat som jag tittade på förra året är Orlando, de är så fina de man ser poppa upp nu efter honom.

Vad har du mer funderat på för hingstar?

Intressant!! ja, det gäller kankse att djupinseminera?

Har du en bild på ditt sto? Fin stam!!

Oh, jag har massor av hingstar i huvudet. Faktist Tornesch (el Lux Z) o Hip Hop (linjeavel på Voltaire) , Sheraton ( men kanske för unga avkommor?) Empire VDL (så fin)

Ja, även Cartier ( någon som vet ngt om vad han gett nu?)

Montender fick jag ett tips om men vet ej vad han ger storleksmässigt

Ja, allt utom Quidam generellt o alla dessa fina skimmlar som jag ju ratar,,

Vad tror ni om Quidams Rubin? Har för mig att han går bra med Voltaire...

Kom på att jag oxå är väldigt nyfiken på Lucky Point!! Men ett oprövat kort....verkar komplett....kanske t 3e fölet;) eller oxå får jag modigt chansa...

Vad slutade betäckningskostnaden på när du djupseminerade? Om du inte räknar med sperma-kostnaden?

Det är samma pris oavsett djup lr inte, så vi som äger vår sperma själva tjänar ju enormt på det. Har man tur kan man ju få ut 4 föl på en dos.... ca 8000 tog han för bara semineringen.

italienvr06017.jpg

Skimmel.... Tur att det är min favoritfärg;)

Verkar ju som vi har lite samma matrial och mål att jobba med, mitt stos enda svaghet är att hon blir lite het i hoppningen. Hon har inte bevisat så mkt som ditt sto men hon gick några 135 hoppningar i börja på förra året som 7 åring, sen har hon av en massa anledningar inte tävlat mer.

Just för att väga upp det heta tror jag starkt på Tornesch. Har visst en otrolig sperma också vilket kanske du ska tänka lite extra på... Lux är jag också sugen på men kvaliten på honom är visst väldigt dålig och han är ju ganska dyr. Ytterligare en Lux är Lupicor H (ue Pilot) som är riktigt intressant tycker jag.
Empire är fin, Cartier också vet inte vad de ger dock.
Jag pratade med en av tysklands största uppfödare tidigare i år när jag inte kunde bestämma mig, han känner nämligen till mitt sto och stolinje väl, och då hade han nått nytt stjärnskott Contefino (contender-Corofino) som visst hoppade nått alldeles fantastiskt (tror tom den läste banskissen själv;)). Jag vet att en tjej här kollade på honom för att kanske ta in, i så fall kommer han vara en stark kandidat.

Pixiegnomen

en liten film..... måste erkänna att jag blir lite lätt knäsvag av hans trav:love:

ja, jättefin trav!!!

Men vad ger han egentligen????

Contendro...

De jag såg där på filmen såg ganska alldagliga ut o de med mkt xx i sig finare än de andra.

Vad säger ni som faktist sett hans avkommor. Hur ser bakbensaktiviteten ut tex?

Ja, det där med djupensiminering låter ju väldigt smart!!! många som kan göra det?

Fint sto du har!! Skall hon tävlas sedan? Ser ut att vara en fin o väl ihopsatt typ. 1.30 är väldigt högt för en 7åring tycker jag.

Mitt sto är lång vilket ju iofs är bra på långa höga oxrar o trippelbarrar ;).

Har nu spanat in Orlando...någon som vet något om Orlandoavkommor? Stämmer in mkt med vad jag villl ha....

Heartbreaker him self är ju oxå fin men kan kanske bli mkt på en het häst?

Hittade honom på Hästaks sida...fin men vet ej vad han ger....

detta ständiga problem

om jag skall ta något oprövat tar jag nog hellre Orlando eller Lucky Point...

Ja visst är han fin orlando! Det finns ju en del fyraåringar som man kan se ute på tävlingbanorna nu, jag kommer spana in dem till nästa år...

Mitt sto kommer nog inte tävla något mer, tanken är att hon ska få många avkommer nu! Jag har dels stoets mammas helbror att tävla (går 140) och så en fyraåring efter Dirco.
På tal om Dirco är det nån jag funderat på med. Den jag rider är supertrevlig, lugn med mkt kraft och scoop och otroligt lättriden på hinder. Men tyvärr är hans ett år yngre halvbror efter Denoir precis lika trevlig så det kanske är mamman som ger de egenskaperna... Nån som vet?? Tycker det är kul med Irco Mena blodet.

Angående djupinsemineringen har jag inte den blekaste vilka som gör det. Min vet finns i Norrköping och han kan jag verkligen rekommendera. Hans resultat är smått otroliga har jag förstått...

Ja, Irco mena blodet är onekligen intressant. Har faktist funderat på just detta med att ev betäcka med just honom då Lapalisses syster ju är E. Irco Mena o det blev bra. (Dream On U. Urbinella E. Irco mena) Gick också svår klass men jag har aldrig sett henne då jag ej red dessa år. (var hon fin?)

Har också funderat på det här med bra stostammar som ger bra oavsett hingst. Hoppas ju att Lappis är en sådan då hennes mamma gett 2 svårklasshästar med 2 olika pappor. Det bästa exemplet är ju Elsa som producerat QL, Espri mm

Vad de än har användt på henne så har det blivit bra!! Den enda Qiute Easyavkomman som kommit så bra till?

Dream on som Malin B hade?? Oj då finns det ju att brås på....

Ja Quite Easy är inget som jag ens funderar på :(

Visst hoppas man att man har ett sånt supersto, din verkar ju verkligen ha bra anlag iaf...:d

Nej nu måååååste jag återgå till tentan....

Orlando (mitt förstahands alternativ förra året ;-) ) fanns på semin på Eklunda förra året, men är nu såld till USA. Tror inte att han finns tillgänglig längre.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har ett 4- årigt camargue sto som jag har ridit in själv, var inte speciellt erfaren när jag köpte och förstod nog inte riktigt...
Svar
13
· Visningar
1 544
Senast: Lipperta
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 337
Senast: lillkillen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 422
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
799
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka