Sv: Hur få kontroll på tävlingsnerver?
Red_Chili: Jag satt och kikade på vad som ingick i nybörjarklass och det verkar ju inte allt för svårt! Kanske kan vara något! För alla moment i ettan har vi redan relativt klara
Dentaku: Jag vill inte tävla bara för att få bra resultat, jag vill göra det som en rolig grej och för att få erfarenhet
Jag gick inte ut och förväntade mig ett första pris på första tävlingen men jag hade kanske inte väntat mig att nolla alla moment utom tandvisningen och dessutom få lov att avbryta. Så det var ju så klart en besvikelse i sig, jag skulle ljuga om jag sa annat.
Vi körde lite uppvärmning med linförighet innan det var vår tur och då gick allt jättebra, hunden var med och kändes fin. Men så fort jag visste att vi skulle in blev jag nervös, försökte få med mig hunden då så vi skulle gå in med fin kontakt men hon ville inte alls. Jag är rätt säker att det är min nervositet som gjorde att hon tyckte det blev jobbigt, hon är en väldigt känslig hund. Saken är den att innan vi skulle in så hade jag kollat på några av dom andra ekipagen och dom var så klart jätteduktiga och då började jag jämföra oss med dom fast jag nyss suttit och sagt till mina träningskompisar att det enda resultat som var intressant för mig var vårt resultat. Jag har dåligt självförtroende när det kommer till lydnaden så det påverkar säkert också och bidrar till att jag blir nervös.
Jag känner mig absolut inte besviken på min hund snarare på mig själv. Jag vet ju om hur duktig och fantastisk Aska kan vara när vi tränar men så kommer jag och "förstör" allt genom att vara nervös i onödan. För det känns som att det helt är i onödan.
Funderar på tävlingen på lördag, om jag kan gå in med inställningen att det ska vara en rolig träning så tror jag det kan bli riktigt bra men jag vet inte om jag kan göra det. Jag vill få bort den dåliga känslan och minnesbilden från förra tävlingen och jag tror att jag skulle behöva få bort den.