Hur få kontroll på tävlingsnerver?

Taxilock

Trådstartare
Jag var ute och tävlade för första gången i LK1 med min hund i lördags. Det gick riktigt uruselt p.g.a jag inte kunde hålla kontroll på mina dåliga tävlingsnerver. Min hund är väldigt känslig och att jag är nervös påverkar henne väldigt mycket negativt, hon blir osäker och vill inte vara med längre.

Så in med era bästa tips för att få ordning på nerverna!

Sv: Hur få kontroll på tävlingsnerver?

Jag kan rekommendera Niina Svartbergs bok: Att lyckas på tävling. Riktigt bra bok, har inte tävlat ännu så jag har ej omsatt det i praktiken. Men ett litet tips bara!

Har du tränat tävlingslikt innan du gett dig ut på tävling? Om inte - gör det!

Kolla också om din närmaste klubb har någon träningstävling att vara med på. Be en vän att kommendera dig i de olika momenten (om vännen inte är hundvan, skriv upp på en lapp vad som ska sägas). Träna på nya platser. Träna på nya platser där det finns människor som kan se (tex vid någon parkering utanför en mataffär, en tågstation eller vad som helst).

Ställ in dig mentalt på att du och hunden ska träna. För visst är det det ni ska göra egentligen. Träna på att tävla. Och när man tävlar lydnadsklass så tävlar man mest mot sig själv. Alla som uppnår en viss poäng blir uppflyttade. Så visst tränar man även när man tävlar. Så kan du även vara med på alla klubbtävlingar/serietävlingar eller vad man kallar det för i din hemmaklubb, det är också träning på att tävla. Ju säkrare man är på sig själv och hunden desto mindre nervös blir man.

Välkommen till tävlandets baksida!
Det där med nerver är INTE kul, trust me, jag vet vad det handlar om... När jag började med min första hund, spelade ingen roll om det var lydnad eller utställning, så var jag så nervös att hela jag skakade. Knäna darrade. Var mest bara jobbigt. Hunden var fruktansvärt lättpåverkad av mig så när matte blev konstig gjorde hon ALLT för att lugna mig, vilket ledde till att det vi SKULLE göra blev pannkaka... Slutade med att jag la ner tävlandet.
Nåt år senare kom suget tillbaka. Denna gång med min andra hund.
Nerverna fanns där, men inte lika farligt.
Tror det berodde på att jag var mer förberedd.
Hade gått fler kurser, förberett mig mer tävlingsmässigt. Plus att jag och nuvarande hund är tryggare med varandra.
Sen är det vana och erfarenhet. Nu har vi tävlat så mycket att man fått in lite rutiner och då släpper lite nerver där också.
Så erfarenhet, rutin och bra förberedelser :)

Jag blir sällan nervös, och då handlar det oftast om saker runt omkring själva tävlandet (Kommer vi i tid? Hittar vi dit? Tänk om jag har missförstått hela planeringen? Vart ska jag parkera? Tänk om jag ramlar/spiller på mina kläder så att jag ut som ett dagisbarn? Tänk om jag har lärt mig fel bana och gör den baklänges? Tänk om jag blir akut bajsnödig mitt i klassen? :D :angel:).

Jag blir inte (eller väldigt, väldigt sällan) nervös över själva tävlandet, eftersom jag är expert på att sätta upp mål och fokusera enbart på mig själv (och min hund/häst eller vad jag nu tävlar med). När jag går in på banan är ingen annan där, de försvinner liksom helt och hållet. Det är jag, hunden/hästen och uppgiften, och jag strävar enbart efter att nå vårt mål.

Om jag känner att nervositeten börjar bli stor och jobbig: För mig fungerar det bra med att fokusera, och att andas och att fokusera på att andas, lösa upgifterna i hjärnan, föreställa mig oss på banan.
Och i värsta fall: att ringa en vän som både kan förstå mig och säga till mig på skarpen.

Jag vill ge ett tips som jag egentligen skäms för att ge. Jag hoppas verkligen att ingen tar illa upp!

Men mitt mål är att tävla lydnad med min hund, men har fruktansvärda nerver.
Så jag har valt att starta med Rallylydnad, som jag tycker är enklare och som jag inte har samma krav på mig själv (eller hunden).
Nu efter tre tävlingar i rallylydnad har mina nerver lagt sig lite och jag har börjat ana hur jag ska lägga upp det så det fungerar bättre för oss.

Ett plus är att jag fastnade lite för rallylydnaden och ska fortsätta tävla i fortsättningsklassen :)

Jag blir sällan nervös, och då handlar det oftast om saker runt omkring själva tävlandet (Kommer vi i tid? Hittar vi dit? Tänk om jag har missförstått hela planeringen? Vart ska jag parkera? Tänk om jag ramlar/spiller på mina kläder så att jag ut som ett dagisbarn? Tänk om jag har lärt mig fel bana och gör den baklänges? Tänk om jag blir akut bajsnödig mitt i klassen? :D :angel:).

Du är inte ensam :D För mig börjar den nervositeten en liten stund innan jag ska börja packa. (Hinner jag packa? Får jag verkligen med mig allt? Kommer vi komma i tid? Hittar vi?)
Nu ska vi iväg till helgen igen och det känns SÅ skönt att det blir två nätter på camping jättenära tävlingen innan själva tävlingsdagen, för då kan jag börja oroa mig för packningen redan idag trots att vi åker fredag morgon och när vi väl är på campingen så är det lugnt. :D

Jag var jättenervös första gången jag tävlade, och inget gick bra. Men efteråt tyckte jag ändå att det hade varit kul! Så dels hjälpte det för mig, att jag faktiskt kunde tycka det va kul att få va med på tävling även om det inte gick bra! Alla var jättesnälla, domaren, TL, publiken, medtävlarna, alla :)

Innan första tävlingen så tänkte jag mycket på "vad är det värsta som kan hända?" Ok han kanske nollar alla moment, men det gör inget! Ok han kanske springer av planen, men det gör inget.

Inför andra tävlingen tänkte jag helt om! Jag laddade med massa positiva minnesbilder. Det där perfekta ställandet på förra träningen. Linförigheten när han är som mest peppad, hur underbart glad jag brukar vara när vi tränar.

Så tog jag det jättelungt, värmde upp bara lite och med massa beröm. Stannade upp och drog djupa andetag så fort jag började varva upp. Sen gick vi in på planen och jag hade vårt superfina fria följ i huvudet. Vips så funkade allt och vi fick vårt första pris!

kl.
Tack för alla svar! :)

Vi har tränat jättemycket tävlingslikt och jag blir ofta kommenderad, har kört igenom ettan flera ggr med en "TL" på träning men då är det människor jag känner och är bekväm med. Jag tror att det gör att jag mer kan känna att det är som vilken träning som helst.

Vi har även träningstävlat men då med samma gäng som vi tränar med så det känns också mest på skoj även fast vi haft domare och hela köret. Min klubb har dock börjat att anordna träningstävlingar en gång i månaden så jag ska se till att vara med på dom.

Jag tror att jag anmälde oss till en tävling för tidigt, vi har inte tio på alla moment på träning så jag tror det gör att jag känner mig oförberedd på tävling, med all rätt kanske. Men de andra som tränat inför LK1 i min träningsgrupp skulle ut och tävla och vi peppade varandra. Jag ville ju inte vara "sämre" så jag hängde på.

Vi är anmäld till en tävling nu på lördag också och jag vet inte om jag ska stryka mig eller köra på. Är rädd att det ska bli samma sak igen och då känns det orätt mot hunden.

HeleneK: Jag har ingen koll på vad som ingår i rallylydnad men blir det inte massa nya moment att lära in? Kanske ett bra tips dock, ska kolla vad som ingår. Verkar det inte alls för svårt kanske det är ett sätt att börja på!

HeleneK: Jag har ingen koll på vad som ingår i rallylydnad men blir det inte massa nya moment att lära in? Kanske ett bra tips dock, ska kolla vad som ingår. Verkar det inte alls för svårt kanske det är ett sätt att börja på!

Om ni kan allt i vanliga tävlingslydnaden så är det bara två saker du behöver träna in för rallylydnadens nybörjarklass. Det är att hunden ska gå från att sitta bredvid dig till att få den att sitta framför och sedan ska den kunna gå runt dig. I princip allt i rallylydnaden annars är bara att hunden ska gå fot (inte lika strikt och perfekt fot som i tävlingslydnaden dock) och kunna sitt, ligg och stå. Sedan behöver du såklart lära dig vad de olika skyltarna betyder, men det brukar vara väldigt lätt ;)

Här kan du se mer om vilka moment som ingår i rallylydnaden och se hur skyltarna ser ut: http://www.brukshundklubben.se/templates/Page.aspx?id=8762

När jag går in på planen försöker jag att bara ha tre saker i huvudet:

• Var tydlig
  • Beröm
  • Ha roligt!

Vi ska ju ha tränat på momenten tillräckligt innan ändå, så bara jag är tydlig nog i kommandon och kroppsspråk så ska det faktiskt inte vara några problem. De gånger de gått dåligt så har det framför allt berott på att jag inte koncentrerat mig.

Och det får gå dåligt ibland! Man lär sig jättemycket av det också så länge man försöker analyser vad det var som inte stämde. Hur laddade vi innan vi gick in på planen? Gjorde jag något annorlunda där mot hur jag brukar? Har vi tränat tillräckligt på olika störningar och tillräckligt tävlingslikt?

Som någon redan skrivit är träningstävlingar jättebra och då ska man inte glömma att belöna ordentligt när det går bra! Jag ser många som beter sig precis som på en vanlig tävling men det är smart att få hunden att tro att det kommer en extra bra belöning när det står ett par främmande personer ute på planen och ropar och matte/husse är lite nervös.

Jag tror att jag anmälde oss till en tävling för tidigt, vi har inte tio på alla moment på träning så jag tror det gör att jag känner mig oförberedd på tävling, med all rätt kanske. Men de andra som tränat inför LK1 i min träningsgrupp skulle ut och tävla och vi peppade varandra. Jag ville ju inte vara "sämre" så jag hängde på.

Vi är anmäld till en tävling nu på lördag också och jag vet inte om jag ska stryka mig eller köra på. Är rädd att det ska bli samma sak igen och då känns det orätt mot hunden.

Ville bara kommentera detta. Jag har definitivt inte tior på alla moment på träning men tävlar ändå! Det beror väl lite på hur du känner, vill du tävla bara för bra resultat ska du nog vänta tills momenten sitter riktigt bra men man kan tävla bara för att det är roligt och för att få erfarenhet också.

Är det din nervositet som påverkar din hund eller det faktum att du blir besviken när det går dåligt för att du blir nervös? Eftersom du ändå är anmäld i helgen skulle du ju kunna tävla men se det som träning, skita i resultatet och peppa en massa, ge glada dubbelkommandon om det behövs och berömma en massa när hunden gör rätt. Du kan ju ha som mål bara att få bort den tråkiga känslan från den förra tävlingen.

Red_Chili: Jag satt och kikade på vad som ingick i nybörjarklass och det verkar ju inte allt för svårt! Kanske kan vara något! För alla moment i ettan har vi redan relativt klara :)

Dentaku: Jag vill inte tävla bara för att få bra resultat, jag vill göra det som en rolig grej och för att få erfarenhet :) Jag gick inte ut och förväntade mig ett första pris på första tävlingen men jag hade kanske inte väntat mig att nolla alla moment utom tandvisningen och dessutom få lov att avbryta. Så det var ju så klart en besvikelse i sig, jag skulle ljuga om jag sa annat.

Vi körde lite uppvärmning med linförighet innan det var vår tur och då gick allt jättebra, hunden var med och kändes fin. Men så fort jag visste att vi skulle in blev jag nervös, försökte få med mig hunden då så vi skulle gå in med fin kontakt men hon ville inte alls. Jag är rätt säker att det är min nervositet som gjorde att hon tyckte det blev jobbigt, hon är en väldigt känslig hund. Saken är den att innan vi skulle in så hade jag kollat på några av dom andra ekipagen och dom var så klart jätteduktiga och då började jag jämföra oss med dom fast jag nyss suttit och sagt till mina träningskompisar att det enda resultat som var intressant för mig var vårt resultat. Jag har dåligt självförtroende när det kommer till lydnaden så det påverkar säkert också och bidrar till att jag blir nervös.

Jag känner mig absolut inte besviken på min hund snarare på mig själv. Jag vet ju om hur duktig och fantastisk Aska kan vara när vi tränar men så kommer jag och "förstör" allt genom att vara nervös i onödan. För det känns som att det helt är i onödan.

Funderar på tävlingen på lördag, om jag kan gå in med inställningen att det ska vara en rolig träning så tror jag det kan bli riktigt bra men jag vet inte om jag kan göra det. Jag vill få bort den dåliga känslan och minnesbilden från förra tävlingen och jag tror att jag skulle behöva få bort den.

Du kan ju försöka ta dig till någon tävling och titta lite på rallylydnad iaf, eller kolla på youtube! Det finns massor där :) Här kan du söka efter tävlingar osv för att se vad som finns nära dig. http://sbktavling.se/competitions#

Jag tävlade förut vanlig tävlingslydnad, men eftersom både jag och hunden tappade motivationen av att det var så strikt och så förbjudet att berömma hunden under momenten. Nu kör vi rallylydnad istället, just för att få till motivationen. Vi har bara tävlat en gång, ska snart tävla igen men jag kommer hålla på med rallylydnaden tills jag känner att vi orkar och vill hålla fokus osv genom ett helt lydnadspass utan allt för mycket beröm osv. Jag har absolut inte gett upp vanliga lydnaden, det behöver man inte, men det kan ju vara kul att variera sig lite :)

Jag hade tränat vanlig lydnad innan och det enda vi hade svårt för i början var att få hunden att sätta sig framför mig. Han hoppade liksom in på vänster sida hela tiden. Men nu har jag lärt in det som ett moment och det funkar finfint!

Jag har tävlat 3 gånger.
1:a gången var jag så nervös att jag minns ingenting från tävlingen. Som tur var filmade vi.
2:a gången var jag sjukt nervös, men ändå medveten om vad som hände.
3:e gången var jag närvarande, hade koll på båda fötterna och det gick helt okej med nervositeten.

Min tanke var ju att om jag tävlar i något som jag inte riktigt "brinner för" och som är enklare, så blir det lättare.
Och det blev det ju!
Men nu tyckte jag att rallyn var så rolig att jag fortsätter med det ett tag till innan jag ger mig in på valiga lydnaden igen :laugh:

Det finns ju tränare som håller på med mental träning - kanske vore något att kolla upp?

kl.
Jag vill tacka igen för alla era tips!
Valde att tävla idag och är väldigt glad att jag gjorde det för vi genomförde hela ettan! Hoppade över platsen då hon reste sig och gick till mig förra gången men hade jag inte hoppat den så hade vi t.o.m fått pris! Är så nöjd med mig själv och min hund! Tack för alla tips och egna erfarenheter!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka