Hur få katten hundvan?

astronaut

Trådstartare
Min katt verkar avsky hundar.
Min syster har en liten westie som är tänkt att jag ska passa ibland, då hon arbetar jobbiga tider, har två krävande barn och ska snart få ett tredje. Hunden är ifråga 10år så det blir lite svårt om hon måste sälja, vilket hon inte vill så hon har löst situationen med hundvakt istället.

Hunden ifråga går ihop med katter, vill busa och allt. Men är samtidig reserverad och lyckas läsa katten, om den inte är lekfull så gör han inget, då ignonerar han katten och är katten lekfull så låter han katten ta första steget. Han har under en hel sommar fått ta emot örfilar från en katt han var nyfiken på. Då låg hunden bara ner o katten gick fram och smällde till honom, hunden bara kollade men inget annat hände mer än att han gick därifrån och hittade en ny sovplats.

Nu till problemet:
Jag måste vänja katten att inte hata hundar som han gör. Har ni några idéer på vad man kan göra?
Jag känner det att jag vill ha en kattvänlig hund då jag har planer på att skaffa hund längre fram i tiden och det är planerat sedan länge. Katten tänker jag då inte gå och sälja heller.
Jag kan helt enkelt inte leva utan någon hund.

Katten har träffat hunden en gång, var då inte med men katten var tydligen överelak.

Sv: Hur få katten hundvan?

våra katter o hundar har alltid löst det själva. Katterna har gömt sig någon knapp vecka bara, sedan har de varit superpolare. De behöver ju inte ens bli "polare", bara de accepterar varandra och vet att den andra är rätt ointressant. Katterna har då iofs kommit in i hemmet efter hundarna. Den ena var kattunge, men den andra var dryga året o hade aldrig träffat någon hund.

Skulle situationen inte lösa sig om man ger det någon vecka, så vet jag inte om jag skulle vilja fortsätta försöka. Jag skulle nog inte bara lämna dem vind för våg o hoppas på det bästa, men dock låta dem sköta sig själva under viss övervakning.

Hoppas det löser sig, för systers skull!!!:)

Vad gör katten när den är elak? Anfaller den oprovocerat? Det jag skulle börja med är att klippa klorna på katten och ha hunden kopplad. Katten ska alltid tillåtas säga ifrån om hunden kommer för nära men den får själv inte söka upp hunden för att spöa den.
Det brukar funka så länge katten känner att den har övertaget och att den inte blir undanträngd av hunden. Men som sagt, klipp klorna så är det inte lika stor risk med ögonen på hunden.

alltså vad gör katten då?

När jag har varit hos kompisar som har katt så går första mötet till ungefär såhär:

Sätt katten på en stol eller bord eller nåt så att den är högre upp än vad hunden är.
Fram med hunden (som då oftast vill nosa på katten). Ha hunden kopplad och se till att den går fram sakta och försiktigt.

Då brukar dom lukta på varandra med olika långt mellanrum. Om katten är nyfiken och inte ser arg ut kan man låte hunden gå ända fram. Annars räcker det med några decimeter ifrån. Försök timea innan katten bli arg att dra bort hunden med hjälp av koppel så den backar från katten.

Katten kommer då fundera på vad som hände och sedan fram igen med hunden på samma sätt, nosa/titta och sedan backa hunden.

Jag vet inte om jag har gjort rätt eller fel eller om jag tänker rätt men jag vill att katten ska anse att det är den som har makten och att hunden är "rädd" för den och backar undan.

Vi har träffat flera ilskana hundhatande katter men den här metoden har fungerat bra på alla. Min hund är den enda hunden som åtminstone 3 av de hundhatande katter vi träffat har accepterat och efter 2-3 möten så ligger dom och sover bredvid varandra.

Jag har inte hunden lös hemma hos någon som har en katt som vi inte känner. Min hund jagar katten om den springer men så fort katten stannar, morrar, reser ragg så håller han sig på avstånd.
Han vill bara leka och med vissa katter gör han det också :)

Vad gör katten när den är elak? Anfaller den oprovocerat? Det jag skulle börja med är att klippa klorna på katten och ha hunden kopplad. Katten ska alltid tillåtas säga ifrån om hunden kommer för nära men den får själv inte söka upp hunden för att spöa den.
Det brukar funka så länge katten känner att den har övertaget och att den inte blir undanträngd av hunden. Men som sagt, klipp klorna så är det inte lika stor risk med ögonen på hunden.

Jag har faktiskt ingen aning om vad katten gjorde, han var hos mamma då och jag var inte där. Det enda jag vet var att katten gjorde en oprovocerad attack medans hunden var flera meter ifrån och ignonerade katterna.

Får leta upp någon som kan klippa hans klor då, jag själv vågar nog inte försöka mig på det där.

Men ska försöka, lägg katten högt, låta hunden visa sig lite och dra undan hunden ifall katten blir för arg.

Jag har faktiskt ingen aning om vad katten gjorde, han var hos mamma då och jag var inte där. Det enda jag vet var att katten gjorde en oprovocerad attack medans hunden var flera meter ifrån och ignonerade katterna.

Får leta upp någon som kan klippa hans klor då, jag själv vågar nog inte försöka mig på det där.

Men ska försöka, lägg katten högt, låta hunden visa sig lite och dra undan hunden ifall katten blir för arg.

Min förra hundvakts ena katt gjorde oprovocerade attacker i början, hon sökte helt enkelt upp hunden och spöade henne utan att hunden ens tittat på katten, då får man gå in och säga ifrån till katten att sådär beter man sig inte.

Enklaste sättet att klippa klorna på en ovan katt är att sätta den i ditt knä med ryggen mot din mage, sätt katten lite så den halvligger. Då brukar det dels vara lätt att se alla klorna och dels lätt att hålla fast katten om den krånglar.

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 749
Senast: AnneB
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 172
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 482
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 546
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?