Hur få hästen att sluta flytta på mig?

Draumsyn

Trådstartare
Jag vet att om jag flyttar på min häst så visar jag att jag bestämmer över honom.
Jag är ledare så jag leder samt att jag kan flytta honom.
Eller kanske att han skall flytta på sig om jag ber han om det.
Han får aldrig flytta på mig (men gör det desvärre endå ibland).

Han har tidigare varit en sådan häst som diskret och fint flyttar på folk, och det är inte så att man märker det ens, förrens det är försent.
Har gått lite NH-kurser för att förbättra mitt ledarskap och jo det har gått mycket bättre. Nu följer han mig och lyssnar för det mesta på vad jag säger.
Han kan vara nonchalant och eftersom jag fokuserar på honom så kräver jag fokus även från honom. Han har blivit mycket trevligare vid hantering och lättare att leda.

Men en sak jag inte får riktigt pejl på är hans bak :crazy:
När han står uppbunden och jag ex borstar bakdelen eller svansen så flyttar han på mig så jäkla lätt. Eftersom jag står dumt till så kan jag inte gärna stå kvar om han knuffar undan mig med baken.
Kan tillägga att han gör det absolut inte på något hotfullt sätt eller pga han är skrämd. Han är helt lugn då han gör det, känns mer som att han utmanar mig som ledare om ni förstår? Han låtsas vända sig om och HOPPSAN där stod visst jag ivägen...

Jag har provat med att höja rösten och säga NEJ, det struntar han i och gör samma sak igen.
Jag har prövat att knuffa tillbaka honom och låta honom flytta sig mycket mer, visst han flyttar sig men sen gör han samma sak igen.

Jag vill inte andvända våld eller ngt annat dumt.
Jag vill bara på ett tydligt och bra sätt visa honom att detta inte är ok, på ett sätt som han förstår och lyssnar på.

Han är en mycket känslig kille så att bli arg eller frustrerad tjänar inget till.
I värsta fall stänger han bara av.
Han är en häst man måste vara tydlig och konsekvent med och tala om saker på ett lugnt och vänligt sätt.

Någon som har någon bra idé?

Sv: Hur få hästen att sluta flytta på mig?

Ingen aning om vad man kan göra för att arbeta bort det,
min Lycka gör samma sak.

Kommer följa tråden med intresse, kan också ha nytta av de råd du förhoppningsvis får. :)

Imorgon (senare idag) kommer en NH-karl ut o ska hjälpa mig lite med henne,
ska höra om han har nåt bra tips.

Jag träffade ju honom en sväng igår när vi kom tillbaka med Eldur, och det första han gjorde var att låtsas att han inte såg mig och försökte knalla rakt igenom mig :crazy:

Han är riktigt dominant den där, och känslig är inte riktigt ordet jag skulle använda, jag undrar om han inte driver lite med dig där och försöker skrämma dig genom att överreagera?

Mitt bästa råd är att be Helena om hjälp, jag lovar att hon kan reda ut det där i ett kick eftersom hon ser hästen live. :idea:

Jag hade bara hållt på att flytta tillbaka honom, varje gång och någon gång måste han ju ge sig. Du kanske ska testa att säga till honom lite skarpare någon gång?

Jag är inte heller för våld, men hade min häst tryckt undan mig med rumpan gång på gång under borstning så hade iofs jag givit hästen en klatch med handen eller borsten - rätt hårt!

Tänk på hur ledaren i en flock hade gjort, inte hade den bett hästen flytta sig genom att puffa lite med mulen, nej, den hade antagligen sparkat hårt. Och den kraften kommer du inte kommer i närheten av om du smäller till honom på låret med borsten...

En bra grej om hästen tränger en med rumpan är att då kliva dem på kronranden. Bara göra det lugnt och stå kvar tills de flyttar sig.
Typ "om du ska stå så nära mig så står jag på din fot, hur skönt är det tycker du?"

Men det löser ju inte grundproblemet tror jag. Min tanke är att man nog inte kan HINDRA dem från att göra det, utan istället göra en massa andra övningar där man flyttar på dem. Tillslut har man flyttat på dem tillräckligt för att de inte ska tänka på att försöka flytta tillbaka. Enkelt uttryckt.

Till en början ska jag skriva att jag också är helt och hållet mot våld.

Jag tycker det låter som att du trots allt inte har fullt ledarskap över honom, har man det flyttar dem inte på en. Är ledarskapet befäst anstränger de sig inte ens för att försöka.

När du jobbar med honom från marken, hur fungerar du? Kan du flytta honom med små hjälper (du ska inte ens behöva röra honom - att peka osv och att använda kroppsspråket ska räcka) och placera honom exakt där du vill utan problem?

Ett bra tips tror jag är att träna på att du ska kunna placera honom (hela honom, de olika fossingarna där du vill osv) precis som du vill. Befäst det och träna mer ledarskap (gärna med en bra instruktör) så tror jag inte att det kommer vara problem längre.

Sedan är det klart att hästarna, innan ledarskapet är befäst, måste "utmana"/"pröva" (det låter fel, men jag kommer inte på något bra sätt att uttrycka det på just nu...) ledaren för att se att det faktiskt är en bra ledare som den kan lita på, men om du så kan placera honom var du vill och han skulle få för sig att gå mot dig ska du bara behöva säga till honom (inte ens med beröring, bara med kroppsspråk och det du har tränat på), sätt ett passivt tryck och han kommer flytta sig. Här är det sedan bara tålamod det handlar om, och som sagt - absolut inget våld! Då tappar han bara ännu mer respekt för dig som ledare.

Bangsi har en duktig tjej i samma stall som kör lite samma grej som Ellen, att åka på kurs kan ju vara lärorikt, men min egen erfarenhet är att man behöver kontinuerlig och regelbunden hjälp medan man jobbar med såna här saker. Att träna för en tränare någon enstaka gång har inte givit mig mkt iaf.

Okej, gick du in till honom då eller?
Låter ju verkligen jättekonstigt för så har han då aldrig gjort mot mig eller så att jag har sett, han kan smyga förbi ibland men har aldrig gått på någon...

Dominant och dominant, i grund och botten är han väldigt osäker och kan testa lite vad som är okej och inte, men jag eller de tränare jag haft har aldrig upplevt honom som dominant.
Han är mer en känslig individ som inte alltid vet vad som förväntas av honom, man måste vara väldigt lugn, tydlig och konsekvent.
När jag har haft med honom på NH-kurser så har de bla andvänt honom som skolexempel på en MYCKET känslig häst.
Man kan inte vara för hård för då viker han bara undan, tar man honom på rätt sätt lyssnar han bra.

Men jag är medveten att mitt ledarskap inte är 100% och vi jobbar på det.
Det blir bättre och bättre och om man jämnför nu med då jag just köpt han så är det en enorm skillnad.
Då litade han inte alls på att en människa kunde hålla koll utan var själv tvungen att ha kollen, trots att han egentligen är rätt feg.
Detta gjorde att han var väldigt nervös och tittig ute och han kunde också stegra då det inte passade, detta beteende har han slutat med helt.
Nu kan han gnägga ibland men mer än så är det inte, han är lugn och avslappnad då vi rider ut då han verkar lita på att jag har koll.

Men skall höra med vår duktiga tjej här på gården, hon har förhoppningsvis lite tips på hur man kan stärka ledarskapet ännu mer.
Förhoppningsvis slutar han utmana då.

Till en början ska jag skriva att jag också är helt och hållet mot våld.

Jag tycker det låter som att du trots allt inte har fullt ledarskap över honom, har man det flyttar dem inte på en. Är ledarskapet befäst anstränger de sig inte ens för att försöka.

När du jobbar med honom från marken, hur fungerar du? Kan du flytta honom med små hjälper (du ska inte ens behöva röra honom - att peka osv och att använda kroppsspråket ska räcka) och placera honom exakt där du vill utan problem?

Ett bra tips tror jag är att träna på att du ska kunna placera honom (hela honom, de olika fossingarna där du vill osv) precis som du vill. Befäst det och träna mer ledarskap (gärna med en bra instruktör) så tror jag inte att det kommer vara problem längre.

Sedan är det klart att hästarna, innan ledarskapet är befäst, måste "utmana"/"pröva" (det låter fel, men jag kommer inte på något bra sätt att uttrycka det på just nu...) ledaren för att se att det faktiskt är en bra ledare som den kan lita på, men om du så kan placera honom var du vill och han skulle få för sig att gå mot dig ska du bara behöva säga till honom (inte ens med beröring, bara med kroppsspråk och det du har tränat på), sätt ett passivt tryck och han kommer flytta sig. Här är det sedan bara tålamod det handlar om, och som sagt - absolut inget våld! Då tappar han bara ännu mer respekt för dig som ledare.

När jag jobbar med han från marken så lyssnar han oftast bra.
Jag kan backa honom genom att vifta lite på repet, fingret eller att peta honom lätt på bogen. Han flyttar sig även med små medel.
Vid ledövningar så kan han ibland försöka gå förbi, har då fått rådet att vända håll så att han helt enkelt måste följa då jag automatisk blir före honom. Att stanna upp och back kraftigt eller höja axlarna gör honom bara nervös och då struntar han i det. Är en känd instruktör som sagt detta.

Jag kan placera honom där jag vill, men han har svårt för att stanna.
Ibland kan han vara jätteduktig och stå helt still där han är "parkerad" men oftast så smyger han fram några steg, jag backar honom då, han går fram igen, jag backar ect. Kan hålla på en bra stund innan han till slut ger sig och står stilla.

Han blir dock fort less och okoncentrerad då man jobbar från marken och man måste hela tiden jobba för att få hans fokus.
Detta är en av de saker som jag känner att vi behöver jobba mer på för att få ett bra ledarskap.

Försöker hästen flytta runt dig så är den dominant osäker eller ej.

Hade det varit min häst så hade jag dängt till honom ordenligt en gång. Hade detta skett i hagen med 2 st hästar så hade den mest dominanta hästen klämmt åt den andra ordenligt. Detta skulle dock inte ske med ett befäst ledarskap. Det handlar inte om våld utan det handlar om säkerhet.

Försök med att sätta ut armbågen eller tryck med några fingar istf hela handen. Blir obehagligare att trycka mot dig då. Fungerar ibland.
Det är ju, som du säkert vet, en överlevnads grej och helt normalt för ett flyktdjur att trycka tillbaka. Bara träning som hjälper.

Att dänga till honom gör honom bara grymt stressad, och inget blir bättre av det.

Jag håller med om att det är en dominant handling att göra så, men överlag är han inte dominant.
Annars så kan jag flytta på honom hur jag vill, korsa hans ben, göra one rein stop, få honom att buga och div annat.
Men han är lite bufflig sådär så jag undrar nästan om han fått lite taskig hästuppfostran av sina hästkompisar i flocken där han är född?

För har sett här att han ibland försöker flytta på ranghöga hästar i hagen och vill alltid gå först, knödde sig före ledarhästen en gång när vi flyttade på dem och det skulle han inte gjort...
Men verkar ibland som att han inte fattar hästspråket själv riktgt..
I vår flock nu så skulle jag tro att han är näst lägst i rang.

Senast ändrad:

ja det är väl klart? :)

Som många som gått en lektion eller helgkurs i tex akademiskt, och sen enbart testar runt hemma.. Klart det är bättre att rida för tränare regelbundet istället ;)

Jag tycker det låter på det du skriver att du är ganska osäker som ledare, väldigt många MEN i din beskrivning av hans beteende. (han är inte dominant , men.......)t.ex. #10.
Som ledare får du inte tvivla på ditt ledarskap, det känner dom direkt.

Jag tycker det låter på det du skriver att du är ganska osäker som ledare, väldigt många MEN i din beskrivning av hans beteende. (han är inte dominant , men.......)t.ex. #10.
Som ledare får du inte tvivla på ditt ledarskap, det känner dom direkt.

Fast är man osäker som ledare, så är det ju bra att man iaf vet om det,
för då kan man ju jobba med att bli en trygg o stark ledare.
Det där hänger ofta ihop, har man lite dålig självkänsla 'i livet överlag' så har man ofta det till viss mån även i hästhantering kan jag tänka.

Ja det där håller jag verkligen med om, gäller även mig ;) Sedan är ju alla hästar olika och behöver hanteras olika och det tycker jag ibland att "folk" inte riktigt förstår... allt är liksom inte svart på vitt när det gäller hästar vs människor och ledarskap! Sedan vill jag hellre att min häst respekterar mig just för att hon vill och inte för att hon måste, och en lite "otydligare" ledare kanske behöver längre tid på sig att förtjäna hästens respekt än någon som har det helt naturligt, men jag ser inget fel med det, bara just att man vet om sina brister och ständigt jobbar på dem! För som sagt kanske inte ett slag är rätta lösningen på en häst som "lite försynt" puttar bort en med ex rumpan eller huvudet (även om det räknas som en dominant handling), men skulle hästen sparka, bita mig eller stegra sig mot mig avsiktligt så kanske det kräver en "hårdare" tillsägning!

som jag skrev där, men han är inte dominant över lag.
Han är mer sån som viker undan.

Jag är medveten att mitt ledarskap inte är 100% och jag jobbar på det, varje dag. Fungerar bra på de flesta men just han är lite svår.
Och det är inte bara mig han utmanar utan även "självklara ledare" så som NH-tränare. Det är helt enkelt mkt att jobba på med denna herren.

Så ni tror att jag bara skall jobba på med ledarskapet, så kommer de här rump-knuffarna ge med sig?
Kan tillägga att det är absolut inte alltid han gör så, utan de är de dagar han är lite extra spänd eller stressad.
Idag stod han som ett ljus och var riktigt snäll, hade honom lös och han lyssnade bra. Sen när vi red ut så var det är superläskig fågel som flaxade och han vart lite skraj, men jag visade honom bara att detta var helt ofarligt och han litade på mig och fortsatte.
Sånt tror jag är bra för ledarskapet också, att han har en matte som visar att det inte är farligt. Det är bra för hans självförtroende också :)

Fast är man osäker som ledare, så är det ju bra att man iaf vet om det,
för då kan man ju jobba med att bli en trygg o stark ledare.
Det där hänger ofta ihop, har man lite dålig självkänsla 'i livet överlag' så har man ofta det till viss mån även i hästhantering kan jag tänka.

Det stämmer ju bra i mitt fall isf, jag har lite dålig självkänsla även annars och det är klart att det kan spegla av sig.
Så det är inte bara han jag måste jobba på utan även mig själv.
Nu är jag iaf i en mer positiv miljö (har just flyttat ner hit) och trivs jättebra så förhoppningsvis så kommer det med tiden.
Både jag och han behöver se att vi faktiskt KAN :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV