Hur få hästen att sluta flytta på mig?

Sv: Hur få hästen att sluta flytta på mig?

Den NH jag lärt mig är nog lite lugnare kan jag tänka, det jag sett på uppvisningar samt det lilla vi gått igenom så är man lite mer "på hästen".
Det jag lärt mig sen innan är att man ber hästen, och detta är mer säga till kort förklarat.

Men det är bara den lilla lilla uppfattningen jag fått på kort tid. :)

Och det viktigaste jag lärt mig innan på tidigare kurser är bla
* Fokus på hästen, och när jag har det har jag också rätt att kräva hans fokus
* Vara lugn och bestämd, tydligt kroppsspråk.
* Viktigt att hästen är lugn och sänker huvudet, en häst som kastar upp huvudet blir stressad = lär sig ingenting.
Om hästen höjer huvudet måste man hjälpa hästen att sänka huvudet igen.

Och specifikt med min häst är att man måste vara mild och lugn, han är för känslig så man får inte ha för "stort" kroppsspråk.
Han kan backa bara man trycker lätt på honom eller vifta med ett finger så större rörelser är helt onödiga och gör honom dessutom nervös.
Man får inte pressa honom för hårt och man måste ha en positiv inställning.
Han är en sådan häst som rent av kan bli ledsen om man inte är en positiv, rättvis och bra ledare.
Detta är sådant som sagts av riktigt duktiga NH-människor.
Och eftersom jag har stort förtroende för dem så tänker jag mycket på detta och försöker att jobba utefter det på min häst.

Det skulle säkert gå att pressa min häst att göra det och det, men jag strävar efter att ha en positiv och glad häst som tycker det är roligt att göra som jag vill.

...

Den NH jag lärt mig är nog lite lugnare kan jag tänka, det jag sett på uppvisningar samt det lilla vi gått igenom så är man lite mer "på hästen".
Det jag lärt mig sen innan är att man ber hästen, och detta är mer säga till kort förklarat.

Bara lite allmänt om det du skriver, alltså inte specifikt riktat till dig då jag ju inte ens sett dig hantera honom. Men kanske ändå något att tänka på?

Inom PNH är också tanken att man ska be hästen, bara pyttesignaler osv. Men innan man är där kanske man måste vara mer på för att få hästens uppmärksamhet och respekt. Ibland måste man kanske säga TILL, innan man kan be om. Eller tvärtom kanske man ska säga. Man börjar med att be om, får man inte önskad respons måste man säga TILL. Så att de vet att man menar vad man ber om, då kan de känna sig trygga.
När de ser att man vet vad man vill och kommer att fullfölja så vill de GÄRNA göra varje sak man ber om. Det låter säkert luddigt, men det blir så tydligt när man ser det live.
En ledarhäst ber säkert artigt, men om någon inte lyder kan de räkna med att få sig en rejäl tillsägelse. Ellerhur? Hur skulle det bli om ledarhästen sa "flytta dig, nu ska jag äta" och unghästen sa "Nä! Jag tänker inte bry mig", tror du att ledarhästen bara "ok" då? Nej, för i samma stund skulle han visa sig ranglägre än unghästen.
Jämför med barnuppfostran, eller hundar för den delen. Om man sätter tydliga gränser, säger TILL ibland och visar hur landet ligger så uppskattar de detta. De VILL ha en tydlig ledare som vet vad h*n vill, det är det som flocken går ut på.

Ah, det blev svamligt detta, vet inte om jag lyckas få fram det jag vill förklara.. Jag vet bara vad jag sett, och jag vet att det är sant. De BLIR mer positiva och villiga av att veta vart skåpet ska stå. Refererar till Ceasar hundprataren "boundaries and limitations"

Om man bara mesar runt och inte fullföljer så kan man aldrig vinna deras respekt, tro mig, Skuggi har lärt mig allt om det.
Därmed alltså absolut inte sagt att de ska hållas i en "box" och aldrig få busa eller uttrycka sina åsikter. Tvärtom respekterar de en ännu mer om de märker att man lyssnar på deras förslag och kanske hänger på dem ibland.

Jag ser det som så att det heter carrotstick för att man använderr det mer som motivationspinne.

Mycket bra förklaring av PNH skuggi!

fota till den rätt och slätt så den lär sig hålla undan. beröm när den gör som den ska. lätt som en plätt. punkt slut.

kicka till honom ordentligt på häcken så han flyttar tillbaka sig illa kvickt! Beröm när han tar tillrättavisningen.

Du har inte testat ditt råd på tillräckligt många hästar, det hör jag det.. :grin:

Det skulle inte funka på min Skuggi iaf, om han är i dominans-mode så skulle man kunna slå honom blodig och han skulle inte flytta sig en tum.
I värsta fall skulle han börja tränga emot.
Det finns också hästar som skulle sparka tillbaka, så... det var inget vidare råd kan jag tycka...

har "testat" på många- blir ett överraskningsmoment i sig att man inte accepterar det om den är van vid att man inte gör ett jota när den tränger. står såklart inte i skottlinjen- varken för kosparkar e annat. Är i olika stallar varje dag med olika hästar , vissa mer bordusa än andra...:grin:

hur flyttar du på din häst när den är i "dominans-mode(?)"undrar jag ?

Håller f ö med i ditt inlägg. När hästarna vet vad som gäller är de lugna och trygga.
Sprattlar såklart inte mot hästarna med benen i tid och otid. En ggr brukar räcka sen kan man ju ägna framtiden till små signaler och att kela med sina stora bebisar. så gör jag

Senast ändrad av en moderator:

Det går inte.

Om han bestämt sig för att inte lyda, så går det inte.
Därför har vi jobbat med andra saker för att han ska börja respektera mig, när han gör det så gör han inga dominanta saker som att försöka flytta på mig.
Skulle jag slå, sparka eller liknande tappar han helt respekten för mig, går då hellre emot mitt tryck.
Ska jag "tvinga" honom att göra nått måste jag göra småsaker som snarare irriterar honom, sånt utan stor kraft som han kan spegla och stå emot.

så om han då inte vill flytta sig så får hovslagaren åka hem igen då? Eller veterinären m. fl.

Verkar ju inte så bra....trist läge......

Nejdå, om man bara låter bli att vara oförskämd och burdus mot honom så blir han inte sån.
Men om hovis börjar slå och slita i honom så, ja, då får han åka hem. För har man börjat brottas, då vet han hur man brottas tillbaka.

Min poäng var att det inte alltid är tillrådligt att fota till en häst, man kan få oväntade reaktioner. Därför kanske det inte är lämpligt att ge det rådet till någon som frågar efter hjälp.
DU vet ju inte hur hennes häst kommer bete sig. Dessutom kan en häst reagera olika på samma spark, beroende på vilken person det är som sparkar. En person som är säker på sig själv uppfattas kanske av hästen som ranghög, och då accepteras kanske sparken, men en person som är lite osäker och ska "testa rådet att sparka till" kanske hästen ser som ranglägre och väljer att sparka tillbaka.

Svarar utan att ha läst vad de andra har svarat nu.

Jag skulle fortsätta att korrigera. Om han flyttar på dig i gången så gör som du brukar göra:flytta tillbaka honom.
Gör han om det så gör du om det. Var konsekvent. Flytta tillbaka honom och återgå med det du gjorde. Kratasade du bakhoven så fortsätt med det.
Det tar tid givetsvis men det är det enda jag tycker ger ett långsiktigt resultat utan att man ger sig in på djupt vatten med metoder man kanske inte förstår.
Flytta alltid på honom. Överraska honom. Traska in i hagen, flytta på honom, vänd om och gå ut.
Var rak i ryggen och dutta inte runt (om du nu gör det).
Han vet ju om att han gör fel/icket önskvärt beteende så beröm honom inte varje gång han flyttar undan dig utan ta det bara för givet att han gör det för att det är naturligt för honom.

Nu säger jag samma sak om och om igen, men you get the point.

lycka till

kicka till honom ordentligt på häcken så han flyttar tillbaka sig illa kvickt! Beröm när han tar tillrättavisningen.

Det fungerar inte på min häst...
Han skulle tappa all respekt och tilit han någonsin haft och istället bli rädd för mig, och jag vill att vi skall sammarbeta inte motarbeta varandra...
En häst som är spänd och har en historia som inte är så kul kan du aldrig slå till lydnad, och knappast en häst med toppenuppväxt heller.

Är precis så jag gör.
Och vet inte vad som hänt, men den senaste tiden har han stått snällt som ett lamm och har han gjort ngt så har det räckt att harkla sig lite eller säga till honom så lyssnar han direkt.

Ibland kan problem lösa sig lättare än vad man tror :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV