Draumsyn
Trådstartare
Sv: Hur få hästen att sluta flytta på mig?
Den NH jag lärt mig är nog lite lugnare kan jag tänka, det jag sett på uppvisningar samt det lilla vi gått igenom så är man lite mer "på hästen".
Det jag lärt mig sen innan är att man ber hästen, och detta är mer säga till kort förklarat.
Men det är bara den lilla lilla uppfattningen jag fått på kort tid.
Och det viktigaste jag lärt mig innan på tidigare kurser är bla
* Fokus på hästen, och när jag har det har jag också rätt att kräva hans fokus
* Vara lugn och bestämd, tydligt kroppsspråk.
* Viktigt att hästen är lugn och sänker huvudet, en häst som kastar upp huvudet blir stressad = lär sig ingenting.
Om hästen höjer huvudet måste man hjälpa hästen att sänka huvudet igen.
Och specifikt med min häst är att man måste vara mild och lugn, han är för känslig så man får inte ha för "stort" kroppsspråk.
Han kan backa bara man trycker lätt på honom eller vifta med ett finger så större rörelser är helt onödiga och gör honom dessutom nervös.
Man får inte pressa honom för hårt och man måste ha en positiv inställning.
Han är en sådan häst som rent av kan bli ledsen om man inte är en positiv, rättvis och bra ledare.
Detta är sådant som sagts av riktigt duktiga NH-människor.
Och eftersom jag har stort förtroende för dem så tänker jag mycket på detta och försöker att jobba utefter det på min häst.
Den NH jag lärt mig är nog lite lugnare kan jag tänka, det jag sett på uppvisningar samt det lilla vi gått igenom så är man lite mer "på hästen".
Det jag lärt mig sen innan är att man ber hästen, och detta är mer säga till kort förklarat.
Men det är bara den lilla lilla uppfattningen jag fått på kort tid.
Och det viktigaste jag lärt mig innan på tidigare kurser är bla
* Fokus på hästen, och när jag har det har jag också rätt att kräva hans fokus
* Vara lugn och bestämd, tydligt kroppsspråk.
* Viktigt att hästen är lugn och sänker huvudet, en häst som kastar upp huvudet blir stressad = lär sig ingenting.
Om hästen höjer huvudet måste man hjälpa hästen att sänka huvudet igen.
Och specifikt med min häst är att man måste vara mild och lugn, han är för känslig så man får inte ha för "stort" kroppsspråk.
Han kan backa bara man trycker lätt på honom eller vifta med ett finger så större rörelser är helt onödiga och gör honom dessutom nervös.
Man får inte pressa honom för hårt och man måste ha en positiv inställning.
Han är en sådan häst som rent av kan bli ledsen om man inte är en positiv, rättvis och bra ledare.
Detta är sådant som sagts av riktigt duktiga NH-människor.
Och eftersom jag har stort förtroende för dem så tänker jag mycket på detta och försöker att jobba utefter det på min häst.