Hur få hästen att sluta flytta på mig?

Sv: Hur få hästen att sluta flytta på mig?

Instämmer!

Man måste ha förståelse i varför hästen gör som den gör och att alla hästar är individer och det är inte alla som reagerar och beter sig likadant.
Jag känner min kille och vet att han inte menar något illa, men han försöker gärna klättra på rangstegen om han får chans till det men då ofta på ett lite försynt sätt så det knappt märks.

Och med att jag skrev att man skall ha förståelse för hästen så menar jag INTE att jag tycker det är ok att han flyttar på mig, för det är det inte.

Jag tror du är på rätt väg, fortsätt med dig själv så kommer resten.

Du måste vara säker på dig själv o sätta gränser.
Ta plats!! -Jag vill inte att du behandlar mig som en häst!!

kommer han emot dig- hoppa till- visa att du inte vill ha honom så nära dig.

När hästen sen förstår kan den få komma- om den sköter sig- respekterar om du sen vill att den ska flytta sig lite.

rids den? Det verkar mest som om den är lite obstinat- busig.

Min ena häst kan backa emot mig. En människa som då inte förstår vad den vill skulle bli rädd/ arg. Den vill nu bli kliad mellan bakbenen o respekterar om jag inte har lust.

Jo han rids, men har fått vila lite nu här i början på sommaren först pga flytt och nu pga ett ETbesök, har börjat rida honom igen alldeles nyss.

Och ja, busig är han om han inte är igång, han mår bäst när han hålls igång regelbundet. :)

Okej, gick du in till honom då eller?
...
Men skall höra med vår duktiga tjej här på gården, hon har förhoppningsvis lite tips på hur man kan stärka ledarskapet ännu mer.
Förhoppningsvis slutar han utmana då.

Nä, Agneta hade honom ute och kom fram till mig med honom. Som sagt, det var min spontana tanke. Han påminner om min Skuggi när du beskriver honom, de är inte så lätta att komma underfund med.. Men H hittade "knapparna" ganska lätt, så hon kan säkert hjälpa er!

Lycka till!

Okej, ja för till mig har hon bara sagt att han varit snäll och väluppfostrad när hon hanterat honom, så jag tyckte det lät lite konstigt. :)

Men han är lite som en hund, han vill gärna hälsa på folk och är väldigt social men snäll. Men man kan behöva sätta gränser ibland för det är ju inte alltid man vill ha en kelsjuk häst i ansiktet :angel:

Alltså vänta nu... dominera någon när man står uppbunden?
Stå uppbunden är tråkigt, tröttsamt, obehagligt för många hästar, känns meningslöst för dem som inte gillar att ta en tupplur, enahanda om man gillar att det händer saker och att stå uppbunden och stå absolut stilla är ÄNNU tristare. Han kanske tillochmed försöker tala om för dej att han är trött på att stå där och vill göra något annat helt enkelt;-)

Är det viktigt för dej ur någon annan aspekt än att folk har talat om för dej att det är dominans det handlar om?
I så fall lär du den lätt av med att röra sig genom att belöna den när den står still, dvs fokusera på det du vill snarare än det du inte vill. Mycket MYCKET lättare att lära hästar vad de SKA göra än lära dem vad de INTE ska göra, dessutom trevligare;-) Belöna precis INNAN du känner att den kommer att röra sig, säg bra och ge godis. Ignorera bara när han flyttar sig och belöna innan han tänker börja flytta sig och han kommer att stå stilla längre och längre.

Man blir inte hästens ledare för att man håller på och hackar på den med att flytta på baken, flytta på fronten, backa, man blir hästens ledare genom att bete sig som en ledare, och det är en själv man måste träna! Man behöver lära sig att vara i sig själv med sitt fokus, att var närvarande blåsa upp sig själv och stå stadigt med fötterna rotade i jorden, det låter flummigt men är precis vad som krävs, fokus här och nu i sig själv, göra sig STOR mentalt.

Ledare bland hästar är de som är lugna trygga känns säkra och närvarande som är vänligt tydliga med vad de tänker göra och vad de vill, ledare ser till så att allt blir bra, ledare leder till goda betesplatser och friskt vatten när man är törstig. En bully håller på och bestämmer över en och sparkas och bits och hackar på en och som häst undviker man dem pga risken att göra sig illa men de är inte dem man följer precis. Däremot vill man GÄRNA ge dem ett tjuvnyp när tillfälle bjuds. Eller RÅKA ställa sig på deras fötter kanske???

Jag satt fast i dominanstänkandet också ett tag och var ingen rolig hästmänniska, ilsken och frustrerad och kände mej misslyckad eftersom jag bara lyckades bli en bully i mina hästars ögon;-) Nu har vi alltid kul och jag är gud i hagen;-)

Är det viktigt för dej ur någon annan aspekt än att folk har talat om för dej att det är dominans det handlar om?
Påminner mig vad en kompis sa en gång. Ett "vist konstaterande" som jag burit med mig sen dess.

Min pålle var lite bufflig med huvudet- sällskaplig.

Fy, så ouppfostrad, sa jag skamset.

Kompisen tittade på mig lite misstroget och sa.
Är det verkligen viktigt för dig att han slutar upp med detta beteende?

Jag tänkte lite.... Nej, jag hade faktiskt egentligen inget emot det- men det var ju bara det att folk säger ju att han "ser ner på mig" då och det fick mig att skämmas lite.

Kompisen fortsatte: Men de saker som ÄR viktiga för dig- lyder han då?

Ja, alltid!

Så klart :idea:
Hästen läste mig som en öppen bok. Det som jag egentligen inte brydde mig om, brydde inte han sig om heller. Men de gånger jag verkligen menade vad jag "sa" då lydde han! Även om jag inte på nåt vis var mer högljudd eller på annat vis mer aggressiv.
Han läste mig som en öppen bok.:D Min lilla superhäst, som tyvärr sen många år tillbaka betar på de evigt gröna ängarna :love:

:bow:

Bra inlägg!
Nu fick jag absolut lite nytt att tänka på :)

Vill bara påpeka att jag håller med dig.
En häst som beter sig dominant mot människan är egentligen en häst som söker en bra ledare de kan respektera. En häst som bufflar, tränger och beter sig försöker inte ta ledarrollen tror jag, den försöker provocera människan att bli en bättre ledare.
Det är min erfarenhet från Skuggi iaf, han vill INTE vara ledaren i en relation, varken med hästar eller människor. Däremot är det mycket viktigt för honom att han HAR en BRA ledare, och har han inte det så provocerar han. Inte för att ta platsen själv, utan för att han inte är nöjd med den som har platsen för närvarande.

Jag kan inte "dominera" honom för att han ska respektera mig, jag måste visa att jag är trygg, pålitlig, rolig och att jag lyssnar på honom och hans önskningar ibland. Om jag skulle försöka "dominera" honom så tror jag att han skulle uppfatta det som att det var JAG som sökte ett bättre ledarskap från honom.

Så, mitt råd ska inte uppfattas som att jag tycker att du behöver dominera honom Bangsi, däremot tror jag att om du lär dig att läsa honom bättre, samt skaffar dig lite bra strategier för att vinna hans respekt så kommer han sluta vilja dominera dig. :idea:

Jag tror du skulle få lite hjälp idag? Du kan väl berätta för oss sedan hur det gick? :bump:

Egentligen ser jag inte så mycket problem med honom.
Han har svårt att stå still ibland = otålig. Och det bör ju gå att träna bort.
Han går förbi mig ibland och stannar inte alltid när jag stannar = nochaland/okoncentrerad. När han "är med mig" är han faktiskt himla lydig både i grimma och lös.
Hade han vart en olydig häst hade jag inte vågat ge han så mkt friheter som han faktiskt får, stå lös mycket, bli riden i bara grimma/tyglar barbacka (som han blir varje dag till och från sommarhagen), ridas utan träns/grimma ect.
För allt som oftast är han lydig och snäll och vill göra rätt.

Idag har vi fått lite hjälp av en duktig pnh-tjej, det var inte så mycket nytt egentligen. Och det skiljer visst en hel del på pnh och "vanlig NH" som jag tränat. Men man får väl ta de bitarna som man känner passar helt enkelt :)
Men lite fick vi ju som man kan träna mer på.

Det jag har tränat kallas Naturlig Hästhantering (och därför skrev jag "vanlig NH"). Jag har bla gått kurser för Sven och Johanna Forsström som lär ut detta, mycket givande och bra kurser!
Sen var min fd stallägare mycket duktig innom NH och hon har lärt oss mycket. Där handlar det mest om att tänka som en häst.
Mycket teori bla om varför en häst gör på ett visst sätt, vad hästen är för typ av djur, autonoma nervsystemet mm.

Perelli Natural Horsemanship (För visst är det PNH står för? Rätta mig om jag har fel!)
Går ju mer på Pat Perellis teorier och det finns tydligen flera steg och lekar efter ett tydligt program. Finns mycket att läsa innom detta mm.
Nu är Perelli-tänket rätt nytt för mig så kan inte direkt uttala mig om det.
Men man andvänder i princip samma redskap.
Ledrep och repgrimma.
I Perelli har man ju också en sk stick, det har vi inte haft på de "vanliga NH-kurserna" som jag gått, kanske ett spö någon gång när man gjort nån övning för att förlänga sin arm.

Någon annan mer insatt får gärna förklara mer om vad PNH är för något. :)

Delvis KL
Att benämna spöt för carrotstick- finns det ngn morot i änden eller:crazy: är bara smart marknadsföring- det med. Låter bättre.

Sen att det är ens förlängda arm- nästan alla djurdressörers grej.

Sen är det inte rätt att översätta games till lekar, men det låter ju oxå mkt snällare än t.ex. träning.
Lek sker på lika villkor, alla följer spelets regler- här är det hästen som ska tränas. Lite som blindbock blir det- där hästen är offret hela tiden.

Gör det, gör si, gör så.........

Vanlig NH är allt som inte är PNH för dig allstå. Mig veterligen så ingår PNH under begreppet NH.
Det finns ju en hel del olika filosofier innom NH så jag undrade vem eller vilka du lyssnat mest på.

Perelli är sångerska va jag vet iaf ;) Men Parelli har ju ett stort och genomtänkt program för ökad säkerhet och därefter ökat samarbete.

Jag följer just nu Parellis program.

Ja, där finns en ögla längst fram där man kan placera en morot vid behov. Den kallas carrotstick för att man ska skilja den från ett spö, många människor använder spön till att spöa sina hästar att göra det de vill, och det är alltså inte syftet med carrotsticken. Den är dessutom mindre spänstig än ett spö vilket ger en massa fördelar som lyfts fram i andra trådar.

Parellis lekar är just lekar, tanken är att de ska utföras med glädje från båda håll och att de ska användas för att hjälpa hästen att förstå lite grundläggande grejer som människan kommer att vilja förmedla.
Hästen är INTE förloraren, tvärtom ska de utföras så att hästen kan få ta eget ansvar och känna sig duktig.
Människan ska ge signalen och vänta på att hästen gissar rätt svar, fel svar ignorerar man bara, men så snart hästen gör minsta antydan till rätt blir det massor av beröm. Och sedan ny signal. Grundsynen är att hästen gör inte fel, det är människan som inte förklarat tillräckligt tydligt vad hon vill.

Tyvärr blir det så att om man bara lär sig 7 games, så finns risken att man börjar använda dem som någon sorts drillningsverktyg, och det beror på att man inte lärt sig syftet bakom dem.
Man börjar med 7 games precis som när man lär hästen att gå fram och svänga för hjälper typ. När hästen kan det så fortsätter man ju inte öva på det utan då börjar man använda det praktiskt.
Tex Driving game. Här ska jag kunna flytta hästens kroppsdelar från ett avstånd, helst genom att titta på eller peka på vald kroppsdel. När det funkar kan man tex låta hästen gå en bit framför en när man leder den och svänga genom att peka på bogen. Sedan kan man avancera detta tills att man kan tömköra och styra genom att peka vart man ska. Sedan kan man lägga till tömtag när man har två linor, och på så vis lära hästen tömkörning.
En annan del av driving game är att hästen ska kunna backa på kommando från avstånd. Man börjar ge kommando framifrån och när hästen vet vad signalen betyder kan man tex stå bakom hästen och ge back-signal, kan vara bra tex när man vill spänna för vagn.
På det här viset har jag lärt hästen att svänga och backa på en signal utan motstånd. Jag har inte behövt använda begränsande tygeltag och "tvingat" den i början, vilket som bekant kan skapa motstånd i hästen.

7 games är alfabetet, och precis som med människor är det inget som man tränar när man väl kan det.

Om du inte ser några problem, varför söker du hjälp om lastning och hantering i så fall?

Hur skiljer sig PNH från den NH du tränat? Blir nyfiken då du tycker det skiljer en hel del?
Jag är inte jätteinsatt i "andra" NH-grenar, men ser sällan något som skiljer sig mkt från PNH i just metoderna.
Sedan tycker jag att PNH har bra förklaringsmetoder för oss människor, men det har ju inget med själva hanteringen att göra.

Nja inte riktigt men de är lite oliak tycker iaf jag.

Och oops missade visst ett a i PArelli, pinsamt :o

Jag skrev att jag inte har några större problem, med det menar jag absolut inte att jag är perfekt på något sätt.
Man kan alltid bli bättre!

Det skulle säkert gå att pressa min häst att göra det och det, men jag strävar efter att ha en positiv och glad häst som tycker det är roligt att göra som jag vill. Det är därför jag går kurser och vill lära mig mer ect.
Lastningen är svår för honom pga obehagliga upplevelser med lastning.
Därför vill och behöver jag lite hjälp med detta.
Det är lättare att lasta en häst som är orädd.

Jag skrev bara stick vad jag vet, för det är det enda jag hört. (Förrens nu)
Och som sagt PNH är väldigt nytt för mig så jag kan egentligen inte så mkt om det och kan heller inte uttala mig om det.

Men tror det är viktigt som racerkorv skrev att man är rättvis mot hästen och inte blir en "bully" oavsett vad man tränar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV