Sv: Hur få hästen att sluta flytta på mig?
Alltså vänta nu... dominera någon när man står uppbunden?
Stå uppbunden är tråkigt, tröttsamt, obehagligt för många hästar, känns meningslöst för dem som inte gillar att ta en tupplur, enahanda om man gillar att det händer saker och att stå uppbunden och stå absolut stilla är ÄNNU tristare. Han kanske tillochmed försöker tala om för dej att han är trött på att stå där och vill göra något annat helt enkelt;-)
Är det viktigt för dej ur någon annan aspekt än att folk har talat om för dej att det är dominans det handlar om?
I så fall lär du den lätt av med att röra sig genom att belöna den när den står still, dvs fokusera på det du vill snarare än det du inte vill. Mycket MYCKET lättare att lära hästar vad de SKA göra än lära dem vad de INTE ska göra, dessutom trevligare;-) Belöna precis INNAN du känner att den kommer att röra sig, säg bra och ge godis. Ignorera bara när han flyttar sig och belöna innan han tänker börja flytta sig och han kommer att stå stilla längre och längre.
Man blir inte hästens ledare för att man håller på och hackar på den med att flytta på baken, flytta på fronten, backa, man blir hästens ledare genom att bete sig som en ledare, och det är en själv man måste träna! Man behöver lära sig att vara i sig själv med sitt fokus, att var närvarande blåsa upp sig själv och stå stadigt med fötterna rotade i jorden, det låter flummigt men är precis vad som krävs, fokus här och nu i sig själv, göra sig STOR mentalt.
Ledare bland hästar är de som är lugna trygga känns säkra och närvarande som är vänligt tydliga med vad de tänker göra och vad de vill, ledare ser till så att allt blir bra, ledare leder till goda betesplatser och friskt vatten när man är törstig. En bully håller på och bestämmer över en och sparkas och bits och hackar på en och som häst undviker man dem pga risken att göra sig illa men de är inte dem man följer precis. Däremot vill man GÄRNA ge dem ett tjuvnyp när tillfälle bjuds. Eller RÅKA ställa sig på deras fötter kanske???
Jag satt fast i dominanstänkandet också ett tag och var ingen rolig hästmänniska, ilsken och frustrerad och kände mej misslyckad eftersom jag bara lyckades bli en bully i mina hästars ögon;-) Nu har vi alltid kul och jag är gud i hagen;-)