Hohoho... enligt min erfarenhet så är STON de värsta grisarna!
Alla mina tre valacker har skitit på ett ställe i boxen (oftast bakre delen eller ett hörn) och kissat på 1, högst 2 ställen.
STONA däremot...*suuuck*
Kallblodsstoet kissad eöverallt, sket överallt och körde elvisp. Ränna javisst, men på morgonen var det minsann ingen ränna kvar och allt var hoprört till en vidrig sörja.
När ungstoet kom så var det enda positiva (hon ersatte gammelstoet som jag fic avliva) att jag skulle slippa den där grisigheten. Ha ha, trodde jag ja. Ungstoet visade sig vara ÄNNU värre och det var en obeskrivlig sörja oavsett vad jag försökte med.
Ungstoet avlivades och ett litet ponnysto kom som sällskap. Där var jag luttrad och räknade inte med annat än ens kitgris och enligt ägaren hade hon varit grisig hemma med. DÖM om min förvåning när hon var renlig som få.
Sen komd räktiga stoet och -surprise surprise- hon var en GRIS. Kissa överallt, skita överallt och så köra elvisp.
Fölis (sto) var en gris när hon stod med mamam men är nu HYFSAT renlig. Hon pissar överallt, men jag har bädd så det bryr jag mig inte i. Det MESTA hon skiter är på två ställen, kommer någon hög på 'fel' ställe men ingen större fara. Hon kör heller inte elvisp, därmot GÖMMER hon högarna, öser spån över dem, vilket innebär att man får leta efter dem, och rätt var det är så har man petat lite i vad man trodde var löst spån och sprätt ut en hög över boxen. Men grisig är hon iaf inte
Så nu har jag äntligen två RENLIGA hästar igen =)