hur få hästen att skita där man vill?!

att "bara" hingstar gör så

Ha mina två hingstar skiter bägge inom ca 0.5 x 0.5 m respektive 0.5 x 1 m. Lägger bajshögarna ovanpå varandra prydligt staplade. Även i hagen har dom ganska små ytor som dom fyller. Antar att det har med reviret att göra. Släpper man in en i den andres box nosas det först noga och sedan släpps det en "loll" exakt där den andre brukar släppa gödsel.

I min erfarenhet är ston och valacker betydligt frisigare i boxen än en hingst.

/KT

Jag har ett sto som oxå är stökig i boxen. Har provat allt men inget fungerar på henne. Nu har hon dessutom börjat med att förflytta all halmen till bakre ändan av boxen efter att hon skitit i det några gånger o sen fortsätter hon med att bajja i resten av boxen. Den delen som det inte ligger halm i går ju lätt att mocka men sen när man ska göra rent hennes fina halmhög är det inte längre lika roligt för det tar tid kan jag lova. Har dessutom 5 hästar så man vill ju att det ska gå snabbt att mocka så man hinner med lite annat oxå.

Har också det där problemet och skulle gärna vilja bli av med det, det är som att komma till pizzerian när man tittar in i boxen, jag menar att allt är överallt som på en pizza. :crazy:

ja min ena medryttarhäst skiter på väggarna, en riktig konstnär :cool: man får se det från den ljusa sidan...

Det har jag fått lära sig att intelligenta och renliga hästar skiter på väggarna för att bli av med bajsen.
Men hur kul är det??? :confused: :D

Det har jag aldrig hört förut.
Men det var trevligt att höra eftersom jag har en som gör på det viset.

"bara" hingstar gör så

Hohoho... enligt min erfarenhet så är STON de värsta grisarna!

Alla mina tre valacker har skitit på ett ställe i boxen (oftast bakre delen eller ett hörn) och kissat på 1, högst 2 ställen.

STONA däremot...*suuuck*

Kallblodsstoet kissad eöverallt, sket överallt och körde elvisp. Ränna javisst, men på morgonen var det minsann ingen ränna kvar och allt var hoprört till en vidrig sörja.

När ungstoet kom så var det enda positiva (hon ersatte gammelstoet som jag fic avliva) att jag skulle slippa den där grisigheten. Ha ha, trodde jag ja. Ungstoet visade sig vara ÄNNU värre och det var en obeskrivlig sörja oavsett vad jag försökte med.

Ungstoet avlivades och ett litet ponnysto kom som sällskap. Där var jag luttrad och räknade inte med annat än ens kitgris och enligt ägaren hade hon varit grisig hemma med. DÖM om min förvåning när hon var renlig som få. :love:

Sen komd räktiga stoet och -surprise surprise- hon var en GRIS. Kissa överallt, skita överallt och så köra elvisp.

Fölis (sto) var en gris när hon stod med mamam men är nu HYFSAT renlig. Hon pissar överallt, men jag har bädd så det bryr jag mig inte i. Det MESTA hon skiter är på två ställen, kommer någon hög på 'fel' ställe men ingen större fara. Hon kör heller inte elvisp, därmot GÖMMER hon högarna, öser spån över dem, vilket innebär att man får leta efter dem, och rätt var det är så har man petat lite i vad man trodde var löst spån och sprätt ut en hög över boxen. Men grisig är hon iaf inte :love:

Så nu har jag äntligen två RENLIGA hästar igen =)

högen borde läggas på sidan mittemot som man vill att hästen ska skita på ju.. :) han lär ju så med mulen i den hela tiden.. :idea:

prova med att lägga in några "bollar" från en annan häst i det hörn du vill att din häst ska göra sina behov.. det fungerade på en häst i mitt stall..

Min erfarenhet är också att ston är grisigare än hingstar/vallaker. De vallaker som har bott i mitt stall, egna och inakorderade, har tenderat att bygga torn av skitar. Stona däremot skiter och kissar i en salig röra.

Just nu har jag bara ston i stallet, dvs mycket att mocka. :smirk:

Piggy

Lånar knappen....
Att jag skev att "bara hinstar" gör så beror på att jag, av goda "hästkunniga" vänner fått höra att det skulle vara hingstar som skiter överallt. Även jag tycker mig märka att stona oftast är värre... men enligt de "hästkunniga" vännerna så har jag fel. Skönt att höra att fler än jag tycker att stona är värre! :bump:
Värst är i alla fall mitt 4 åriga sto, de äldre skiter i hörnen och upp på väggarna.... jag hoppas att 4 åringen blir bättre med tiden. :confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 546
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar