Hur få egen vårdnad??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mikan

Trådstartare
Jag är ensamstående med en son på snart 7 år. Hans pappa( vi kan kalla honom A ) flyttade för snart 5 år sen, sedan dess har dom knappt haft någon kontakt.
A hör av sig max 2 ggr per, vid jul och hans födelsedag. ( mest för att hans syster tvingar honom)
Vi har delad vårdnad, vilken känns knäppt eftersom han inte bryr sig alls. Han bor ca 15 min från mig så det är inte avståndet som är problemet.
När jag springer på honom så kommer han med en massa lögner om jobb och annat trams. (jag vet att han varit arbetslös)
Han säger till folk att han inte FÅR träffa sonen, att han har honom varannan vecka, varannan helg, kan inte jobba för han är hemma för VAB. Ja alla varianter finns..

Så, hur gör jag för att få egen vårdnad? Räcker det om han skriver under frivilligt eller sätter socialen sig emot då? Dom verkar tycka att delad vårdnad alltid är bäst.
Hur funkar det om man går till familjerätten. ( Jag är säker på att hans egen syster och bror skulle hålla med mig)

Anleningen till dessa funderingar är att jag börjat tänka på vad som händer om jag skulle råka ut för en olycka eller bli allvarligt sjuk.
Kommer han automatiskt att bli placerad hos sin pappa eller tas hänsyn till att dom inte haft kontakt?

Jag ska ringa till socialförvaltningen imorgon, men det vore intressant om någon som varit i liknande situation skulle vilja berätta lite..
 
Sv: Hur få egen vårdnad??

Är ni överens om att du ska ha enskild vårdnad kan ni underteckna en blankett hos familjerätten. Familjerätten måste göra en liten utredning, men det är inget komplicerat och om du säger det du skrivit här, d v s pappan har knappt kontakt med barnet, så kan jag inte tänka mig att någon tjänsteman på familjerätten skulle sätta sig emot det!

Är ni inte överens kan du försöka att först ha samarbetssamtal hos familjerätten, funkar inte det får du stämma honom i tingsrätten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur funkar det? Olika från kommun till kommun? Jag och exet har delad vårdnad, byter på måndagar och kör alltså varannan vecka. Nu...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 076
Senast: Sar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 817
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 334
Senast: Pinus
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 890
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp