Hur få Diplom på berättigat sto?

Inelin

Trådstartare
Är det någon som vet vart jag ska skicka in ansökan? Till SHAF eller SSS kanske?
Min shetlandsponny har fått 40 respektive 41 poäng vid två olika bedömmningstillfällen av två olika oberoende dommare på SSS-utställningar.

Hon är alltså berättigad avelsdiplom, men vart skickar jag in ansökan om detta?

Tyvärr är det nog inte riktigt så. Avelsdiplom kan ju ett sto enbart få vid ett tillfälle, det är vid tre års ålder på en sommarpremiering alltså inte på vilken utställning som helst tyvärr. har du visat henne på premiering och hon fått 40-41p där får du diplom via den anornande föreningen, men det lät i ditt fall som att hon enbart visats på shettis-utställning och fått guld där, och det ger henne tyvärr inget diplom :(
jag är osäker på shettisarna, hör med "Hanna-shetland", hon vet :idea:

Nu har jag efter lååångt letande hittat info om detta i SSS medlemstidning:

Sidan 37 i nr 4 2003:
Propositioner för SSS: Treåriga ston som vid två olika bedömmningstillfällen och av två olika auktoriserade dommare erhållit lägst 40 exteriörpoäng på SSS utställningar ska berättigas avelsdiplom. Ingen delpoäng får understiga 7. Mkh får ej överstiga 105 cm. Skriftlig ansökan om avelsdiplom tillsammans med kopia på bedömmningsprotokollen insändes av stoägaren efter avslutad utställningssäsong för avelsvärdering till....

Jag vet :D och det är precis som Inelin skriver. Treåriga shetlandsston kan få diplom om de fått två guld på SSS eller SSS lokala föreningars utställningar av två olika domare eller domarpar. En bra idé tycker jag.

Sicket system!! :eek:

Skall genast överge mina welshar till högstbjudande och bara avla shettis. Jag är van vid den här fåniga treårspremiering-grejen. mitt sto är visad 10-12 ggr får alltid guld, blivit juniorchampion mm, slagit gk hingstar osv, men när vi åker till premiering får hon bara 39p.

Då blir man lite "pissed-off" ursäkta uttrycket, då jag vet att stoet är värdigt Avelsdiplom söm följer henne hela livet. Nu får hon bara lov att kallas klass 1 trots hennes som unghäst oslagbara meriter i ring.... :( :devil:

Just därför tycker jag att det är ett bra system. :)

En nackdel kan vara att folk "jagar" diplom och åker runt på varenda utställning för att få de 40 poäng x2 som krävs. Kan ni inte föreslå nåt liknande i Welsh-föreningen då? Kan Shetland så borde ju andra raser också kunna.

Det är ett mycket bra system som jag direkt skall gå vidare med.

vet du om det gäller andra raser?

jag visste inte ens att det gällde shettis då det på våra sommarpremieringar här i länet alltid är stor uppslutning kring shettisarnas 3-års ring just med tanke Diplomjakten..."Grattis till diplomet" säger ju domaren till 40poängarna.

Ingen aning - vad jag vet är det bara shetland som har detta system. Det är andra året som shetland har det tror jag.

Många visar på "vanlig" premiering också för att få två diplom.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Har funderat bra länge men hittar inga svar, så någon här kanske vet, varför ett sto bara kan få avelsdiplom/diplom vid tre års ålder...
Svar
4
· Visningar
1 300
Senast: Egonson_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 716
Senast: cassiopeja
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 817
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar