Hur få 8 månaders att äta MER fast föda ?

Sv: Hur få 8 månaders att äta MER fast föda ?

Ta det lugnt! min tös vägrade äta annat än bröstmjölk och bananer mellan åtta och tretton månaders ålder, det blev folk av henne ändå! Barn är olika! Din vill inte ha fast föda just nu och vad spelar det för roll, det blir nog folk av henne också. Ta det lugnt!

*kl*

Håller med andra, ta d lugnt o oroa dej inte. Ge henne det hon vill ha o erbjud annat emellanåt.
Adam är ingen storätare (12mån) heller men det tar sej. Gröt gillar han mest så det blir det 2 ggr/dag, turkisk youghurt med mosad banan o hallon/blåbärslinker ner som mellanmål o nu har smörgås blivit en favvo, gärna med smör/leverpastej eller smör/kräftost. Till lunch får han lagad mat men det inte alltid han är jätteintresserad men det har blivit bättre den senaste 1-2 månaderna. Till middag vill han verkligen inte ha lagad mat (även fast bvc säger att han SKA ha det...) , då äter han smörgås, kanske smakar liiiite av vår middag.
Och burkmat är bara att glömma, då totalvägrar han. Han äter bara hemlagad mat. Och jag håller med honom, min mat är mycket godare :d ;) Välling får han dock bara på kvällen, +ev. på natten men han sover fler o felr nätter i tad utan nattmål.
Det löser sej av sej självt efter hand :)

Vår lille (snart 9 månader) äter burkmaten ganska dåligt. Det tar evigheter och han måste hela tiden ha något annat i handen att leka med. När han koncentrerar sig på det han har i handen öppnar han oftast munnen. Men om han koncentrerar sig på maten vill han inte ha.

Förutom när han får hemmagjord puré. Min egen mat äter han med mycket bättre aptit.

Han älskar att dricka vatten ur flaska, så när det låser sig i matningen (han börjar oxå gråta om han upplever att man trugar) får han dricka vatten - då blir han glad igen, och om han sedan får fortsätta hålla i vattenflaskan kan man börja mata igen.

Till frukost kanske ni kan testa avocado? Det är ju lite mer åt frukthållet, men ändå fetare och mer mättande, samt jättenyttigt.

Vår 10 månaderstjej vägrar äta kladdig mat, som det då är i burkarna med barnmat. Vi låter henne äta det vi äter. Hennes favorit är spagetti! Hon gillar inte heller att äta mat tills hon blir nätt, utan väljer välling som huvudsaklig föda. Vi bråkar inte med henne, eftersom det här med maten och ätandet är känsligt för oss människor. För oss är det viktigaste att honfår i sig något över huvudtaget. Men det är ju upp till var och en om man vill truga och kämpa med vanlig mat.
Sen får hon oftast äta helt själv. Enorma protester om man försöker mata henne mot hennes vilja. Hon får i sig mer mängd mat när hon äter själv..., även om det blir sååå kladdigt, så är det värt det!

För oss kan det se ut så här;
6.00 välling
9.00 gröt eller välling
12.00 mat och välling
15 fruktpuré och välling
17.30 våran mat
19.00 välling
23.00 välling

Vi ger henne fullkornsvääling för 1-åringar. Likadant med gröten, för 1-åringar.

Hoppas ni kommer fram till någon bra matrutin som passar er!
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 597
Senast: Sassy
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 785
Senast: Cocos
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
24 008
Senast: Otherside
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 077
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve