Hur få 10 åring motiverad till skolan?

lillamy73

Trådstartare
Hade just ett samtal med min sons lärare.

Denna veckan har min son inte arbetat på lektionerna. Utan dragit huvtröjan över huvudet och sagt att allt är tråkigt....
Lektionen har inte ens börjat innan han säger att det är tråkigt.

Till saken hör att killen har läs och skrivsvårigheter.

Tidigare har han varit väldigt arg och låtit mycket i skolan. Så all fokus av skolan har legat på att han måste lära sig att hantera sin ilska.
Nu har han blivit inåtvänd istället där han drar tröjan över huvudet vid en konflikt.

Skolan menar på att arbetet som inte görs i skolan ska göras hemma och jag kan hålla med det om vi bara kan få reda på vad som ska göras.
För när vi pratar med vår son säger han att han har haft en bra dag i skolan?
Kan även tycka att skolan måste hitta ett sätt att få honom motiverad.
Tror han tycker det är tråkigt för att han har det svårt.

Han lämnar en version till oss och en annan till skolan.

Usch jag vet inte hur jag ska göra?

Sv: Hur få 10 åring motiverad till skolan?

Jag kommer ur en släkt där många har dyslexi. Det har varit jobbigt för några och lättare för andra, men i det stora hela så har det gått bra för oss alla ändå. Däremot märks det jättetydligt på de som fått hjälpmedel för att läsa. När de förstår så släpper det där arga och själva utanförskapet som annars kan upplevas.

Jag tror i mångt och mycket att det handlar om att han måste lära sig att han måste komma igenom skolgången med godkända betyg. Efter det kan han göra någonting annat, men i några år till måste han fokusera på skolan och liksom tänka att han måste få det gjort. Men sen måste han ju givetvis motiveras att göra så gott han kan.

Men testa ut nya hjälpmedel till honom. Min ena kusin blev en helt annan människa efter att han fick ett sådant där rött filter att läsa igenom.

Får han någon hjälp i skolan?

Det är väl inte så konstigt att han inte vill om det är väldigt svårt..

Jag skulle nog försöka sätta mig ner och prata med pojken i lugn och ro. Han är stor nog för att förstå att ni bara vill honom väl, om ni är noga med att inte döma honom eller vara arga på honom, utan förklara att ni vill veta varför han tycker det är tråkigt för att kunna hitta något sätt att komma tillrätta med det.
Är det dyslexin som spökar för honom? Det är väl inte alls omöjligt att det är så. Får han ordentligt med hjälp med detta i skolan, eller nöjer man sig med att "han kan ju alla bokstäverna nu, så vi behöver inte göra mer" (överdrivet, men du förstår nog vad jag menar)?

Vad för hjälp får han i skolan?
Jag skulle också bli tjurig och kinkig om jag upplevde att jag misslyckades konstant med det jag företog mig. Folk får depressioner för mindre än så.
Vad annars kan göras är att skådliggöra det han lyckas med, sätta upp mindre mål och har han inte extra hjälp där han kan få sitta i eget rum ibland och slippa känna sig korkad bland klasskamrater är det lättare att pressa så han i alla fall försöker. Att få personal till det gäller att först kräva skola och fungerar inte det så tag kontakt med BUN och sista hand skolinspektionen.
I dotters specialklass används godis som belöning för att motovera elever.
Bara för msn har svårt stt läsa och skriva betyder det inte att man är ointelligent. Hjärnan kopplar bara inte på samma sätt när det handlar om ord.
Såg på ett program där en äldre kvinna äntligen lärde sig läsa. Hennes hjärna var hårdkopplad på att känna form för att hjärnan skulle förstå bokstaven. Väldigt intelligent kvinna.

Det låter överlag som att han tycker att skolan är jobbig, bara det att han uttryckt det på olika sätt? Först genom ilska, som kanske legat närmst till hand, sedan när han fått hjälp med det blir han omotiverad och inåtvänd, men grundproblemet består ju i och med att han fortfarande inte verkar tycka om skolan?.Prio nr. 1 måste ju ligga i att hitta ett sätt att lära ut det han tycker är svårt, på ett sätt som passar honom och får honom motiverad?

Jag tror att man ska lägga det på en sån nivå så att han får känna sig lite duktig, måste vara knäckande att hela tiden vara bland de sämre i klassen. Vem känner inte sig omotiverad att göra en grej om man aldrig känner sig minsta bra?

Kan ni göra projekt hemma som han kan känna sig motiverad av? Har han några intressen som ni kan läsa/skriva om, kan han starta en blogg om sina intressen? Kan han få uttrycka sig på andra sätt, tex fota och komplettera med text? Utnyttja det han redan är motiverad av och väv in skrivande/läsande där.

Skolan menar på att arbetet som inte görs i skolan ska göras hemma och jag kan hålla med det om vi bara kan få reda på vad som ska göras.

Tycker jag absolut inte! Det är skolans ansvar att se till att pojken klarar av skolan. Min flicka med ADHD har det tufft i skolan. Där har vi EVK emellanåt med lärare, specialpedagog, resurs och ibland rektorn. Vi går igenom vad som funkar och inte funkar och hur vi alla kan hjälpas åt för att det ska funka för henne i skolan men också hemma. Tex så tog specialpedagogen bort alla läxor. Det var en väldigt jobbigt moment som inte fungerade hemma alls. Hon får även gå hem tidigare en dag i veckan för att hon blir så trött.

Kan även tycka att skolan måste hitta ett sätt att få honom motiverad.

Det är självklart anser jag!

Han lämnar en version till oss och en annan till skolan.

Det är inte helt ovanligt. Man tror att allt går bra och sen får man det där samtalet från fröken som berättar att det inte fungerar och man står där som ett fån.
Det kanske kan vara så att det är så jobbigt att han inte orkar berätta hur det är egentligen, han vill inte göra er ledsna/besvikna?

En daglig dialog med fröken kan vara en lösning, antingen via mail eller telefon, i en period. Vi hade till vår flicka en bok som fröken skrev i hur dagen hade varit i skolan just för att vi skulle vet hur vi skulle möta henne när hon kom hem. Om skolan gått bra så betydde det ofta att hon kämpat mycket för att hålla ihop sig och fick utbrott hemma.

Om du inte känner förtroende för fröken, vänd dig till rektor eller specialpedagogen.

Har ni ett åtgärdsprogram?

Hälsningar
Coop

Jag tycker att det där är en komplett ansvarslös inställning från skolan! De tycker alltså att pojken först ska sitta och misslyckas hela dagen i skolan till ingen nytta, och sedan behöva ta hem skiten och förpesta fritiden och familjelivet med den också?

Det är skolans uppgift att undervisa honom och se till att han gör sina uppgifter. Om de är så usla på det att han försöker fly genom att gömma sig i tröjan, så har de ett rejält eget utvecklingsarbete att ta itu med snarast.

:bow: * hur mycket som helst.

Föräldrar ska inte göra skolans jobb.

Får han någon hjälp i skolan?

Det är väl inte så konstigt att han inte vill om det är väldigt svårt..

Nej inte mer än extraläsning tillsammans med en lärare.
Han har samma läxor som övrig klass. Samma krav på lektionerna och samma läxor.

Höll själv på att knäckas när han fick veckans ord 24 stycken :confused:

Just så säger lärarna han kan ju läsa och förstå vad han läser.

Problemet är att han inte får till orden. Han ser inte vad han skriver.
Det knäcker honom och det tar lång tid för honom att försöka skriva.
Med datorn går det fint. Men den får han inte använda för han måste lära sig skriva med pennan.

Vi har ett åtgärdsprogram och i det ligger extra läsning.
Vi har regelbundna träffar som tidigare har varit fokus på hans ilska i skolan.

Vi har gått med på att han ska få träffa skolpsykologen. vilket tar tid för det är kö eller något.

Vi ville redan i tvåan ha honom utredd för dyslexi och jag fick själv kontakta specialpedagogen då lärarna inte tyckte att han var tillräckligt efter för att se problemet i det.

Nu när han bytte skola. Mellanstadiet ligger på annan ort. Så gick inte informationen mellan skolorna. Utan vi fick börja om igen nu i fyran.
Vet inte om den nya skolan ville skapa sig en egen uppfattning om barnen.

På första träffen som blev en akut träff med rektor, alla hans lärare, kurator alla med fokus på hans ilska efter en incident i skolan fick jag bjuda med specialpedagogen själv. Och hela det mötet fick jag in dem på hans inlärningsproblematik att den skapar en frustration.
De hade velat ha med pojken på mötet men jag sa att han skulle vara hemma. För jag ville att vi skulle diskutera honom istället för vad som hade hänt.. Han visste att det som hänt var fel...

Tack alla som svarat hittills i tråden...

Tack alla som svarat i tråden.

Blir bara så upprörd.

Vill inget annat än att min son ska ha det bra i skolan.
Vill att han ska få den hjälp han behöver.
Vill att de ska se hans problematik och inte ge honom ouppnåeliga mål.

Nej inte mer än extraläsning tillsammans med en lärare.
Han har samma läxor som övrig klass. Samma krav på lektionerna och samma läxor.

Höll själv på att knäckas när han fick veckans ord 24 stycken :confused:

Alltså, nu är jag inte hundra säker, men jag har för mig att om det finns "på papper" att en elev har läs- och skrivsvårigheter (eller andra svårigheter) så har eleven rätt till stöd. Så mitt råd är att läsa på ang. detta och sedan kräva det ditt barn har rätt till! Inte konstigt att tappa motivation under dessa förutsättningar!

Jag tycker inte det är ditt jobb att motivera ditt barn till att jobba på lektionerna. Visst du behöver ju inte försvåra skolans arbete (det tror jag inte du gör heller, du verkar vara en väldigt ansvarstagande förälder :bow:), men jag anser att läraren har ett stort ansvar i detta. Mycket större än hen verkar ta nu. För sjutton gubbar, varför ska man ha utbildade människor i skolan om det ändå är föräldrarna som ska göra jobbet? :confused::mad:

Nej, stå på dig och kräv att ditt barn får det stöd som behövs!

Att han ska skriva med pennan är ju ett fruktansvärt onödigt krav om det nu underlättar med datorn.
hur i hela friden kan de driva igenom det? Det gör ju allt extra jobbigt i onödan, har man problem som kan underlättas med datorn så självklart ska datorn användas.
Märklig inställning från skolan, där jag jobbade, har bytt jobb nu, hade de som hade svårigheter egna datorer eller ipads att göra arbetena på.

Med datorn går det fint. Men den får han inte använda för han måste lära sig skriva med pennan.
Hittepå.

Om datorn funkar så ska han naturligtvis få använda den. Allt annat är idiotiskt, absurt och gammalmodigt. Han har ~70 år på sig att lära sig använda en penna, men bara nio + tre skolår på sig att bli redo för att ge sig ut i samhället.

Vad skriver vi för hand idag? Inköpslistor.

Alla inlämnade uppgifter från högstadiet och uppåt ska väl i princip ovillkorligen vara skrivna på dator numera.

Alla elever har rätt till stöd om behovet finns, det är ett lagbrott att kräva diagnos på papper.
Tyvärr efterföljs det inte alltid.

Alltså, nu är jag inte hundra säker, men jag har för mig att om det finns "på papper" att en elev har läs- och skrivsvårigheter (eller andra svårigheter) så har eleven rätt till stöd.
Han har till och med enligt lag rätt till stöd utan diagnos, men dagens resursbrist innebär i praktiken att det oftast krävs papper.

Han har till och med enligt lag rätt till stöd utan diagnos, men dagens resursbrist innebär i praktiken att det oftast krävs papper.

Då är alltså lagen bättre än jag trodde! Det är ju glädjande. Och egentligen det enda logiska - skolan ska ju vara till för alla.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 705
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 591
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 287
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar