Julmat köptes idag ca 1200 kr för 8 personer (varav 2 barn), gillar inte julmat så det år vi har julen kör jag alternativ jul i år kör vi ngn form av engelskt tema, rostbiff, yorkshirepudding osv.
Klappar till barnen ca 3000:- imponerad över hur lågt ni kan hålla kostnaden för julklappar till barnen, mina vill eg bara ha lego men bara en legosats går ju på ca 500 kr! (minst jag söker rea och bunkrar i förväg). 1500kr per barn är inte massor med saker utan lite pysselsaker, julklappsbok, en bilbana, två legosatser, två filmer var, godis och skridskoskydd.
Saker de "ändå" skulle få är kanske inte alltid så kul att få om man är 4år och 6år och INTE är intresserad av kläder och dylikt. De önskar sig leksaker och skulle inte tycka en jacka var ett kul alternativ. Visst vi bidrar nog till konsumtionshets men jag gillar att ge julklappar och bland oss vuxna ger vi bara en (lottar vem vi ska ge till för 500kr).
Så julmat: 1200:-
julklappar: 3500:-
annat "tjafs": julbak, julgodis, blommor etc högt gissat ca 1000:--
så summa för vår jul 5200:- kan vara ngt till som jag glömt.
Är det bara jag som GILLAR att köpa och ge julklappar och de får kosta lite mera? Eller skriver inte ni andra?
Om man läser trådar på ungdom EFTER jul så är det definitivt många som får väldigt mkt och dyra klappar...