Julmaten kostar egentligen inte mer än annan mat under årets resterande månader. Man äter ju alla dagar på året och så även i jul, bara det att jag i så fall väljer annan sorts mat under julen istället för vad man äter i november. Tror jag. Dessutom är jag så smart att jag köper hem sådant som kan hålla sig ett tag. Som sill, ägg, rödbetssallad, skinka, korv, leverpastej och något annat jag just nu glömt.
Vad som egentligen tillkommer utöver vanlig matkostnad är glögg, pepparkakor och lussekatter. Jag ÄLSKAR lussekatter, det är det godaste jag vet och det är typ bara i december jag kan äta dem! Jag köper färdiga för jag kan inte baka, så det blir en kostnad.
Ljus blir ju en extra kostnad, men jag har en del över sedan andra år och har väl köpt värmeljus för 100 kr i november, tror jag får köpa fler i januari.... Julpynt har jag inte köpt mycket av. Tre små renar eller om det är rådjur eller om det är älgar
köpte jag och pepparkaksformer.
I övrigt är det julklappar till mina tre barn och min systerdotter samt min mamma som inhandlas varje år. En av mina allra närmaste vänner brukar få en, både födelsedagspresent och julklapp. Ingen får något dyrt utan familjen lägger ihop så att det blir något dyrare. Det är roligt att köpa till alla utom ena sonen, han är lite otacksam och blir rätt otrevlig om han inte får det han önskar sig och det han vill ha är oftast mycket mycket dyrare än det vi kan lägga ihop till. Så jag skulle önska att det fanns en annan lösning till nästa jul att använda mig av.
Vanligtvis brukar jag köpa lite julklappar vid flera olika tillfällen på åren men i år har jag inte slagit ut det då jag flyttade och helt enkelt inte hade råd. Det jag redan köpt under året delades ut till ena sonens födelsedag och dotterns födelsedag så att jag sparade in lite pengar där.
Men nästa år så...