Gimlan

Trådstartare
Hur dumt är det att köpa en islänning som inte är reggad i Sif? Har fallit som en fura för just en sån (har pass, reggad som ridponny). ALLA åsikter är MYCKET välkomna.
Skall användas som skogsmulle.

Sv: Hur dumt?

Hur gammal är h*n? Eksem eller nåt annat? Jag köpte en islandsfödd eksemhäst för 25 tusen. Ingen speciell stam, men priset pga eksem. Dessutom är hon reggad i SIF så alla papper som islandshäst finns! Tycker att om inte din drömhäst har eksem, spatt eller nåt annat så är 30 tusen ganska rimligt.

Eftersom hästen inte är reg hade jag inte betalat mer än för motsvarande
"vanlig" ponny, lite beroende på utbildning och ålder. 30 000:- kan jag tycka är ganska mycket för en oreg häst.

Ska du inte tävla eller avla vidare (med islandshingst som har licens/betäckningsbevis) så spelar det ju ingen roll.

Svarar på alla:

Utrustning ingår, ingen eksem ell. spatt, och hon är 12. Skall varken avla eller tävla är tanken.

Reggad som vanlig ridponny, så är priset högt för den hästen. På tok för högt i mina ögon faktiskt, inget jag själv skulle ens fundera på att betala.

Jag vet inte vad du vill med ditt köp, en skogsmulle kan av annan ras kan du få långt mycket billigare än detta. Är det just en islandshäst du är ute efter så kan jag tycka att hoppet fram till en häst med rena papper inte är så långt, och jag vet flera som ångrat sig djupt efter en tid då de inte kunnat nyttja rasen fullt ut eftersom hästen inte varit reggad i SIF.

Det är lite det jag funderar över, framtiden alltså och hur jag kommer att tänka då och just därför be jag om råd. Har lite väl lätt att gå på känsla när det gäller hästar (min bästis har fått hindra mig från riktiga tokköp pga av mitt veka hjärta...).

Det beror ju som sagt på vad du vill ha, är det lulla runt i skogen som är målet så är det klart att det finns billigare hästar av andra raser.

Men bara för det så behöver det inte vara ett överpris för denna damen. Om hon är frisk och välriden (mer än rakt fram i skogen) och har riktigt bra tölt, så kan hon vara värd pengarna tycker jag.

Om hon inte har någon direkt utbildning varken dressyrmässigt eller gångartsmässigt så är det lite mycket, om du gillar henne ändå så kan du ju prova att pruta med utgångspunkt på bristande utbildning.

Tillägg, att du skulle undvika att köpa henne eftersom du kanske vill avla senare köper inte jag. Då ska man ju inte välja en valack heller, för tänk om man vill ha ett föl om några år. Om det skulle vara så att avelstanken kommer smygande kan man ju alltid byta ut sin ridhäst till ett bättre material. Eller så gör man som de flesta människor med Islandshästar, man köper en till :D

Senast ändrad:

Hur dumt är det att köpa en islänning som inte är reggad i Sif? Har fallit som en fura för just en sån (har pass, reggad som ridponny). ALLA åsikter är MYCKET välkomna.
Skall användas som skogsmulle.

Jag skulle inte betala 30 000, det känns väldigt mycket. Har juh också en oreggad isis och priset på han INNAN han fick eksem var satt till 15 000 så 30 000 skulle jag aldrig betala det får du en reggad häst för som du, om andan faller på, kan använda för någon liten tävling. har man tränat en hästs gångarter väldigt länge och fått stora förändringar så kan det alltid kännas roligt att få en domar kommentar på det även om man inte är inriktad på själva tävlingen utan egentligen bara är skogsmulle ryttare

Jag hade en oreggad på foder som jag senare skulle köpa för 29 000 kr utan utrustning. Nu gjorde saker och ting att jag inte kunde köpa honom tyvärr. *saknar*

Jag funderade aldrig på om det var mycket faktiskt eftersom jag inte har något intresse av att tävla. För mig var det viktigare med själva hästen och han var verkligen kanon! Han var 7 år och ganska välutbildad i dressyren, han hade oxå en helt fantastisk tölt. Enda nackdelen var att han inte travade.

Hade han varit reggad kanske han hade kostat dubbelt så mycket och för mig är inte det pappret värt så mycket pengar.

30 000 inkl utrustning ær væl ok... En bættre beg sadel ær ju værd 5000 bara den, + att øvrig utrustning sækert ær vært någon tusing också.

Jag tycker inte alls att det är särskilt dumt om du känner att det är den rätta hästen för dig! Det är viktigare att man har en häst som man trivs med än att hästen är reggad i SIF.

Jag tycker även att priset kan vara rimligt, för det finns ingenting som säger att hästen är sämre än någon annan reggad häst!

Hade han varit reggad kanske han hade kostat dubbelt så mycket och för mig är inte det pappret värt så mycket pengar.

Nej presis, jag kan förstå hur du tänker! Om man endå inte vill avla eller tävla, så varför inte köpa en bra oreggad häst som man kan få för halva priset?
Man får ju lika mycket islandshäst - bara för en billigare slant :)

...men så kan man ju komma på att man vill ha en fölis - och så står man där.

*kl*

När vi köpte vår första häst hade vi inte en tanke på tävling men det växte fram med tiden och "ridutvecklingen". Jag är glad att vi då hade en häst vi kunde fortsätta att använda till det vi ville.

Vet man säkert med sig att varken föl eller tävling kommer att bli aktuellt så visst, men jag skulle tänka mig för mer än en gång!

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 553
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 129
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 530
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar