Hur driver du i skritt?

M

munson

Jag är ganska nybörjare på det här med att rida.
Ska man driva med båda skänklarna samtidigt i skritten, eller skka man driva med en i taget. Eller beror det på om man går i en kurva?
 
Sv: Hur driver du i skritt?

MAn driver med båda benen samtidigt men inte hela tiden. Skrittar hästen i det tempo man vill driver man inte.
 
Sv: Hur driver du i skritt?

Växelvis med samma sidas skänkel när det bakbenet precis lyfts.

Om benen hänger avslappnade ända ur höfterna så "hämtar" hästen drivningen själv eftersom dess mage svänger lite i sidled när den går. Räcker inte det så får man förstärka lite.
 
Sv: Hur driver du i skritt?

Växelvis med samma sidas skänkel när det bakbenet precis lyfts.

Om benen hänger avslappnade ända ur höfterna så "hämtar" hästen drivningen själv eftersom dess mage svänger lite i sidled när den går. Räcker inte det så får man förstärka lite.

Jag tror den där förklaringen är lite överkurs för en nybörjare som inte har kommit till stadiet att förfina hjälperna. Nu är det ju renodla hjälperna som gäller i första hand;).
Alltså rida rakt fram = pröva först med vikthjälperna, reagerar inte hästen använder man skänklarna och ger omedelbar eftergift när hästen går framåt.
 
Sv: Hur driver du i skritt?

OK, menar du att man då liksom rätar upp sig så att vikten kommer litet bakåt? Alltså att man inte lutar sig bakåt, men att man då drar fram höfterna? Nu pratar jag om vikthjälper
 
Sv: Hur driver du i skritt?

Gå på KÄNSLA. Prova dig fram.
Känn i hela kroppen och fokusera "jag vill FRAMÅT!" och försök överföra det till kroppen. Det är olika hur snabbt de reagerar och hur mycket riktiga hjälper man måste ta till, vissa känsliga räcker det verkligen att man tänker framåt på, vissa jättesega (felinlärda) kan man behöva använda både sits, skänklar och spö på.
Men mellantinget brukar lyssna på att man trycker med låren och liksom känner att man trycker fram sätet lite.