Hur driver du i skritt?

M

munson

Jag är ganska nybörjare på det här med att rida.
Ska man driva med båda skänklarna samtidigt i skritten, eller skka man driva med en i taget. Eller beror det på om man går i en kurva?
 
Sv: Hur driver du i skritt?

MAn driver med båda benen samtidigt men inte hela tiden. Skrittar hästen i det tempo man vill driver man inte.
 
Sv: Hur driver du i skritt?

Växelvis med samma sidas skänkel när det bakbenet precis lyfts.

Om benen hänger avslappnade ända ur höfterna så "hämtar" hästen drivningen själv eftersom dess mage svänger lite i sidled när den går. Räcker inte det så får man förstärka lite.
 
Sv: Hur driver du i skritt?

Växelvis med samma sidas skänkel när det bakbenet precis lyfts.

Om benen hänger avslappnade ända ur höfterna så "hämtar" hästen drivningen själv eftersom dess mage svänger lite i sidled när den går. Räcker inte det så får man förstärka lite.

Jag tror den där förklaringen är lite överkurs för en nybörjare som inte har kommit till stadiet att förfina hjälperna. Nu är det ju renodla hjälperna som gäller i första hand;).
Alltså rida rakt fram = pröva först med vikthjälperna, reagerar inte hästen använder man skänklarna och ger omedelbar eftergift när hästen går framåt.
 
Sv: Hur driver du i skritt?

OK, menar du att man då liksom rätar upp sig så att vikten kommer litet bakåt? Alltså att man inte lutar sig bakåt, men att man då drar fram höfterna? Nu pratar jag om vikthjälper
 
Sv: Hur driver du i skritt?

Gå på KÄNSLA. Prova dig fram.
Känn i hela kroppen och fokusera "jag vill FRAMÅT!" och försök överföra det till kroppen. Det är olika hur snabbt de reagerar och hur mycket riktiga hjälper man måste ta till, vissa känsliga räcker det verkligen att man tänker framåt på, vissa jättesega (felinlärda) kan man behöva använda både sits, skänklar och spö på.
Men mellantinget brukar lyssna på att man trycker med låren och liksom känner att man trycker fram sätet lite.

Driv aldrig i skritten om du inte vill ha högre tempo. Och om hästen själv saktat ner tempot är det faktiskt bättre att dutta till den med spöt (så löst att hästen inte blir rädd men så hårt att den reagerar). En av de största björntjänster man kan göra sig själv är att använda skänklarna för att få en *konstant* fart istället för att öka farten. Hästen ska kunna ta ansvar för att hålla tempot själv.

Rent allmänt är just fokuseringen på det man vill göra en ganska bra hjälp om man inte riktigt vet vad som är rätt. Då tänker man efter mer och får lättare att rida på känsla än att någon säger "gör si, gör så!"
 
Sv: Hur driver du i skritt?

Ja, precis, vicka fram höfterna, du ska liksom känna sittbenen och att du vinklar dem framåt. Pröva på stolen här framför datorn :)
Du ska fortfarande vara stabil i bålen så att du inte svankar eller får spänningar i ryggen. Pröva en pilatesövning: andas in genom näsan, sen andas du ut genom munnen och verkligen pressar ut all luft så att du spänner magmusklerna. I DET ögonblicket vickar du fram höfterna så känner du rörelsen.
 
Sv: Hur driver du i skritt?

Jag tror den där förklaringen är lite överkurs för en nybörjare som inte har kommit till stadiet att förfina hjälperna. Nu är det ju renodla hjälperna som gäller i första hand;).
Alltså rida rakt fram = pröva först med vikthjälperna, reagerar inte hästen använder man skänklarna och ger omedelbar eftergift när hästen går framåt.

Fast varför lära sig fel istället för rätt om man nu är nybörjare och har chansen att inte göra en massa onödiga fel? Det är inte svårare att lära sig rätt än att lära sig fel - det blir bara bättre.

Eftersom skritten saknar svävmoment ska man inte driva med sätet. Det gör man i trav och galopp och den drivande impulsen ska komma i svävmomentet.
 
Sv: Hur driver du i skritt?

Jag driver först och främst med sätet.
Blir det alldeles för seg skritt hjälper jag till med skänklarna.
 
Sv: Hur driver du i skritt?

Tack för era svar, men jag blir lite förvirrad.
Ska man inte driva med säte? Alltså i skritten då. Och bara om jag vill ha högre tempo.
Om hästen går framåt lite segt, då ska jag börja med spöt, peta eller liksom vifta till bakom skänkeln? Eller ska jag slå till lite löst?
Och om det inte funkar ska jag dutta till med skänkeln, fattar jag rätt nu?
Majola driver du bara med skänklen i skritten? Alltså om det behövs då.
 
Sv: Hur driver du i skritt?

Min häst ska kunan gå av sig själv...jag ska inte behöva skänkla...då använder jag rösten i stället och det funkar kanon för oss.
Jag skulle inte vilja att någon hackade sina fötter i mina revben hela tiden typ.
 
Sv: Hur driver du i skritt?

Så här gör jag.

1. Tänker framåt i skritt, med sätet och håller om med skänkeln. När jag tänker framåt med sätet, känner i alla fall min häst även av mina skänkelsignaler.

2. Svarar inte hästen, eller segar, "dutta" med skänkeln.

3. Svarar inte hästen, eller segar, "dutta" med skänkel och smacka. Många är så otroligt RÄDDA för att använda sin röst och andra ljud.

4. Svarar inte hästen ändå, eller segar fortfarande, förstärker man skänkel- och rösthjälp med en liten tillsägelse av spöet.

När det gäller igångsättning till skritt, svarar alltid min häst på punkt 1.
 
Sv: Hur driver du i skritt?

Jag spänner bara vaderna när jag driver på mina hästar. Mer behövs inte:D
Driver mestadels med sätet

I skritten så driver du med båda benen samtidigt (kom ihåg att driva med vaden och inte hälen). När hästen går i önskat tempo så sluta driv.
 
Sv: Hur driver du i skritt?

Vill inte verka snusförnuftig men jag tror inte riktigt på att lära sig det här på egen hand m h a en buketråd. Vore det inte bättre att ta hjälp av ngn i närheten med jämna mellanrum som kan både förklara och visa. På sikt bör du väl ta hjälp av lite olika också så att du inte snöar in på ett visst spår.

Om du får råd som verkar motstridiga så kanske buke är en bra plats att diskutera varför råden verkar olika.

Läsa böcker tror jag också på - här inne får du hjälp av folk - i all välvilja - som inte har någon aning om dina eller hästens förutsättningar - tycker det verkar lite lurig.

Välkommen till ridningens frustrerande värld - ju mer man lär sig, desto mindre vet man.
 
Sv: Hur driver du i skritt?

Fast varför lära sig fel istället för rätt om man nu är nybörjare och har chansen att inte göra en massa onödiga fel? Det är inte svårare att lära sig rätt än att lära sig fel - det blir bara bättre.

Eftersom skritten saknar svävmoment ska man inte driva med sätet. Det gör man i trav och galopp och den drivande impulsen ska komma i svävmomentet.

Hmm.. jag som alltid hört att man ska driva med sittbenen/sätet i skritten.. Kan du utveckla dina tankar/kunskaper, tack!

/EnWisa
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Tilly_85
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 454
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 262
Senast: Inte_Ung
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp