Hur disponerar ni er tid?

Sv: Hur disponerar ni er tid?

7.30-går upp, duschar, äter, sminkar mig, segar...
9.00-åker hemifrån
9.30 - i skolan(tidigaste dagen 9.20, senaste 10,45, så rätt olika)
15.30 - slutar och åker oftast direkt till stallet(senaste dagen 17.00, tidigast 14.00)
16.15- i stallet
19.15-åker hem
19.40-23.30 – hemma, äter, pluggar, tittar på tv, pratar i telefon…

Ibland händer det att jag gör ngt innan stallet, oftast ser det dock ut ungefär såhär.

1-2 dgr/vecka åker vi och tränar och restiden tur och retur blir då ca 2 h/gång, kommer då ej hem förren vid 21-22.

Har ganska softa morgnar just nu också, fast fick jag välja skulle jag hellre börja tidigt och sluta tidigare. Ser hur några av er har det och inser att jag ändå har det rätt bra...

Fattar inte hur ni som går upp så tidigt orkar!! En del går ju upp klockan 5!!

Min dag ser ut såhär:

05:50 går upp duschar, sminkar och klär på mig
06:45 åker till jobbet, äter medhavda mackor när jag kommer fram
07:00 - 15:30 Jobbar (äter riktig lunch på jobbet)
16:00 - 19:00 'är i stallet (åker direkt från jobbet t stallet) rider, mockar, ställer fram mat och pysslar. (detta är min totala avkoppling)
19:30 hemma. Äter ngra mackor m the framför TV:n
22:00 sover

Jag jobbar heltid, har 3 hästar och en liten pojke på snart 2 år.

5.45 - går till stallet, tar oftast med sonen, han pratar med kaninen och dricker välling när jag fodrar, släpper ut och mockar.

6.30 - dricker en kopp kaffe, tar en macka.

6.40 till 16.40 - kör till jobbet, jobbar, kör hem och på hemvägen hämtar jag min pojke.

17.00 - tar in hästarna.

17.15- 19.00 - lite familjeliv typ, disk, städning, åka o handla, leka lite med sonen, äta något.

19.00-20.30 - äntligen har sonen somnat, då sticker jag till stallet och rider, pysslar och grejar. Min man passar då givetvis sonen, han är inte själv om någon nu trodde det.

20.30 - 22.00 - slösurfar samtidigt som vi kollar på film... sen är det läggdags.

En normal dag:

06.30 går upp och äter frukost
07.15 -16.30 jobbar
16.45-18.00 Hem, laga mat, skvallra med sambon
18.00-21.00 Är i stallet, rider.
21.00-23.00 Hem, diska, plocka iordning, tvätta, ev. lite TV.
23.00 Sängen

2 dagar i veckan:
07.00 Vaknar
08.00-16.45 Är i skolan
17.00-21.15 Jobbar
21.30-22.30 Är i stallet, rider inte
22.30-24.00 Äter något vettigt för första gången på dagen, plockar här hemma.
24.00 Sängen

Helgerna ser ut ungerfär likadant som resten av veckan. Jobbar oftast på helgerna också. Det är lite tufft, och det gäller att planera och prioritera. Men så går det när man pluggar heltid och jobbar ca 75% pluss har två hästar, smbo och hus. (Nu lät det som att hästarna och sambon är likställda vilket givetvis inte är fallet)

7.30 Går upp, ger hunden mat, på med kläder och åker till stallet och tar ut hästarna, 5 st. (Äter inte frukost)
8.00-9.00 Mockar, tar in ensilage, sopar etc.
9.00-11.00 Rider och sköter hästarna, ger lunch innan jag åker.
11.30-12.30 Hemma och äter lunch, duschar. (Förhoppningsvis mitt enda lagade mål mat.)
12.30/13.30-ca 21.30 Jobbar (olika tider varje dag)
22.00 Åker till stallet och fodrar kväll. (delar stall med en tjej till som tar in dem vid 17 ca.)
22.30 Kommer hem, äter något snabbt, sitter framför TV/dator
ca 23.15 Sover.

Fördelen med att jobba em/kväll: får alltid rida i ljuset.
Nackdel: Kan aldrig riktigt slappna av i stallet och bara vara, måste alltid kolla på klockan för att inte komma för sent.

Senast ändrad:

jag tror de av er som klarar av så mycket inte har någon resväg till stallet eller har väldigt förstående sambos.
En vanlig genomsnittsvardag för mig när sambon är borta:

6.15. Ut med hunden, frukost, morgonrutiner.
7.30. Bil till jobbet
7.50 Framme
12.00 Snabblunch och promenad med vovve (som är med mig)
13.00. jobb igen
17.00. Hem
17.25. (om trafiken är bra) Hemma, laga mat, rasta vovve
18.45. Åka till stallet - med vovve i släptåg
19.00 i stallet. Mocka, fixa mat, borsta, rida
21.30 åka hem (om allt har rullat på BRA - då har jag stressat som fan)
21.45 hemma.
21.45 sista vändan med vovvan
22.00 in och duscha, äta
23.00 slockna i säng

sen ska man ju hinna städa med. Men det gör jag aldrig... blir lördagshobbyn.. :(
Tack och lov är inte alltid sambon bortrest så då slipper jag ha vovve i stallet och morgonpromenaden. Men det är ändå tajt. Och vad då umgås med sin respektive under veckorna??

Ja, resvägen och den tiden det tar gör stor skillnad.
Jag har ju bara fem minuter med bilen (cyklar på sommaren-10 minuter) och det är jag glad för! Förut så hade jag ca 20 minuter enkel resa och det var skillnad.

Men så har jag en 35-45 minuter enkel resa till jobbet istället, så där tar det lite tid med...

En sambo som verkligen är förstående och stödjande är :love:, hjälps åt att laga mat och delar på övriga hushållssysslor annars så skulle det ju inte fungera alls.

*kl*
Nu var jag tvungen att ta bort min häst maj 07 men jag har en fölis i magen på ett annat sto på sammaa stall.
Är det vilodag kan jag oftast köra ditt på lunchen för att fodra, borsta och visitera (står på lösdrift).
Ska det ridas så brukar jag åka dit kring 20.00 på kvällen.
Mitt problem är att jag verkligen vill umgås med mina barn på kvällen, man har varit utan dem hela dagen så att dra iväg till stallet direkt efter middagen (vilket hade varit skönast för mig) gör att jag missar en massa egotid med barnen. Därför passar det bra att ha unghäst utan ridkrav nu en period medan barnen är små, jag får passa på att rida mer när de blir större.

Nja, det tog lite tid men nu går han faktiskt före. Till viss del. :angel: Han kan ju faktiskt göra mat och bädda sängen själv....

Min dag ser ut enligt följande:

05.30 Ut i stallet och fodrar hästarna samt mocka
06.45 In och duscha
8.00 Hästarna släpps ut
8.15-17.30 Jobbar
17.30-20.00 Rider
20.00 Äter middag
20.30 Går ut med hunden och ibland ett litet träningspass med henne
21.30 Somnar till TV:n

Mamma ger hästarna lunch vid 12 samt tar in dem när det mörknar (olika tid beroende på årstid). Våra inackorderingar tar kvällsfodringarna i veckorna. Gud vad skulle man göra utan mamma och inackorderingarna? :angel:

Efter jobbet?

Försöker få ihop till ungefär det här (i fortsättningen)

7, vakna, dricka te
7.30 hämta den lilla, fodra de som ska ha mat, "leka" med den lilla och släppa ut igen
9 frukost (gröt)
9.30, åka till gymmet med jobbkläderna nedpackade
(tränar ungefär 9.50-11.50)
12.53 tåget går till jobbet

23.30 hemma igen - sängen!

(Nu lyckas jag inte alltid med det här så det kan bli lite förskjutningar av tid men jag börjar få lite kläm på det). Försover jag mig så är det gymmet som får stå över. Äter gör jag när jag kommer ihåg, ytterst sällan lagad mat. Det är typ om jag är hos päronen eller om jag får ryck och gör storkok. :angel:

Senast ändrad:

Jag har äntligen fått tag på en halvfodervärd till min häst, skulle väl kunna hinna med att ha honom själv då jag har så pass bra arbetstider men sedan jag träffade min sambo i våras och skaffade vår lilla vovve så ligger inte motivationen på topp längre när det kommer till hästeriet. Dessutom är jag gravid också och då känns det ännu mer omotiverande när det inte blir lika mkt seriös ridning framöver. Ska bli så otroligt skönt från och med nästa vecka när fodervärden börjar, då kan en vecka se ut så här:

Måndag:
Vaknar på jobbet kl 7 och går av passet kl 9 (har sovande jour)
Ledig hela dagen
Stallet ca 17-19.30, trimmar i ridhuset
I säng vid 23.00

Tisdag:
Vaknar vid 9-10
Börjar kl 15, läggdags på jobbet vid 22.

Onsdag:
Jobbar 7-9
Stallet 14-17, tur i skogen
Ledig hela kvällen, läggdags vid 23.

Torsdag:
Vaknar vid 9-10
Börjar jobba kl 15, somnar vid 22

Fredag:
Jobbar 7-9
Stallet ca 14-17, tur i skogen

Lördag:
Upp vid 9.00
Jobbar 10-10 (dvs 24-timmarspass)

Söndag:
Upp vid 9.00
Slutar kl 10
Stallet ca 17-19.30, trim i ridhuset

Dom lediga timmarna är jag hemma och gosar med sambon, promenerar mkt med vovven, läser, tittar på tv, pysslar hemma, sitter vid datorn, går på stan, åker hem till mina föräldrar osv.

Så det blir allt annat än ett pressat schema framöver, vilket passar mig perfekt. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 489
  • Artikel Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 031
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar