Hur disponerar ni er tid?

Sv: Hur disponerar ni er tid?

En vanlig vardag för mig ser ut såhär:

05.00 - Väckarklockan ringer, jag snoozar en halvtimme.

05.30 - 06.10 Går upp, duschar och gör mig sedan i ordning. Brer även mackor till frukost och eftermiddagen.

06.10 - 07:50 Åker buss med ett byte till skolan.

08.20 - 15.30 Går i skolan hela dagen.

15.30 - 17.00 Åker direkt från skolan till stallet, äter mackorna jag gjorde i ordning på morgonen.

17.00 - 19.20 Är i stallet, mockar och rider.

19.20 - 20.00 Åker buss hem med ett byte.

20.00 - 22.00 Äter mat, duschar, städar, gör läxor och allt annat man måste göra. Brukar försöka vara i säng vid tio, men eftersom jag brukar avrunda dagen med att sitta vid datorn brukar det aldrig bli så. :angel:

Bor hemma än, men min kära far jobbar väldigt mycket ute så det är jag som sköter allt i huset kan man säga. Blir lite stressigt ibland, speciellt om man har saker som måste göras i skolan, men vad gör man inte för att få hålla på med det man gillar mest? :love:

jag jobbar skift

tidigt skift:
05.20 går upp
05.54-14.24 jobbar
14.35 kommer hem, byter om, sitter vid datorn en stund
15.00 åker till stallet
17-18 kommer hem, tar en dusch, äter och sen är det tv och dator som gäller.
22.00 sover

sent skift:
9.00 går upp, sitter vid datorn
9.45 åker till stallet
ca 12.00 kommer hem, äter och tar en dusch
14.00 åker till jobbet
23.00 kommer hem, äter och kollar på tv
00.00 sover

så ser min vardag ut :D

har kommer jag...detta ar en vardag for mig man-fre

9-10.00 vaknar
11.00 ater frukost och laser tidning eller bok
12.00-14.00 tar det lungt hemma,surfar pa naten,badar och laser
14.00 ater lunch
15.00 aker till stallet
18.30 kommer hem
19.00 duchar,lagger in en tvatt,,cris kommer hem
20.00 tittar pa nyheterna
20.30 ater middag
22.00 gar och lagger mig

07 går upp
8-17 jobbar
17.30-18,30 hemma, äter nåt snabbt
19-21 är i stallet
21,30 -22,3 kollar på tv eller fixar hemma
22,30 försöker lägga mig i tid.

Pluggar på universitet, har eget stall med 2 egna hästar samt 3 inhyrningar.

Ex på dag hos mig:

04.30-6.45 (beror på när jag börjar skolan): Går upp, drar på mig stall-mysisarna och segar mig ner till stallet. Fodrar kraftfoder till de 5 hästarna. Lägger på täcke på de 2 som ska ha det. Släpper ut alla. Matar katterna, mockar och fixar maten till mina 2. Tar ca 2 timmar.

6.30: Tar pendeln till skolan. Olika hur dags jag slutar, går som längst till kl 17, och då är jag hemma 18.30.

18.30: Äter kvällsmat, tänder i pannan. Planerar alltid in vilodag för hästarna dessa långa skoldagar. Kommer jag hem tidigare så rider jag samt promenerar med unghästen (konvalecent).

20.30-21: Går ner till stallet. Kör ut hösilage till morgondagen. Lägger in kraftoder, tar in hästarna. Brukar borsta/pyssla med mina 2 om jag inte ridit/promenerat. Tar av täckena. Tar 1-2 timmar.

Jag inser när jag läser inläggen att jag inte har det särskilt stressigt alls. Är otroligt imponerad av er som går upp så tidigt på morgonen.

6.30 går upp, morgonrutiner
7.40 åker till jobbet
8-16.45 jobbar
17.10 hemma, läser tidningen, äter några mackor
18.00-20.30 i stallet, pysslar med hästen och rider, (kvällsfodring enligt schema ca 2 ggr/månad).
20.30 middag (som maken oftast lagat) sedan data, tv, mm
22.30 sovdags

*KL*

Jag har det inte särskilt tufft med tanke på att jag bara jobbar 75%...

06:15- Går upp, på med stallkläder, ger hunden och mig själv frukost

06:45- Går eller tar bilen till jobbet

07:00- ca. 13:00- jobbar

13:00- äter någon form av lunch

13:30- åker till stallet (mockar och gör mat till 4 hästar och rider min egen)

16:30- åker hem och tar kväll eller hittar på nåt (ibland har jag undervisning på kvällarna)

Bra fråga. Kommer snart ha en häst till som jag ska ha tid med och den 17februari får jag hem valpen :eek:

Så här gör jag nu:
05:30 - 06:20 går upp, äter frukost kör iväg till jobbet
07:00 - 14:00/18:00 (beror på vilken mängd post vi har) Jobb
14:20/18:20 - 15min framåt hemma, byter om samt äter en macka
14:35/18:35 - 16:00/19:00 rider, mockar m.m. mkt beror på hur länge jag jobbade.
16:00/19:00 Lagar mat, tvättar, städar m.m.
21:30 läggdax, senast 22:00

jag jobbar i ett stall (där jag även har min egna ridhäst) plus att jag har travare hemma...hästar hela dagen lång...

hästarna hemma matas runt 05.00 å släpps ut 06.30.
åker till jobber 06.45 å börjar 07.00
efter jobbet mockar å rider jag min häst å åker hem mellan 16.00 å 16.30.
mockar å släpper in hästarna hemma å e klar vid 18.00
hästfritt till 21.00 då hästara får kvällsmat
bara hästar...men det e kul!! :D

Såhär är mina dagar:

Måndag, onsdag, fredag:

06.30 Går upp, äter frukost
07.30 Tar bussen till skolan
08.30-16.00 Är i skolan
16.45 Kommer till stallet, mockar o rider
19.00 Då brukar jag vara klar i stallet och åker hem
19.15 Duschar, byter om och äter middag
20.30-22.45 Pluggar, kollar datorn o tv:n
23.00-23:30 God natt!

Det är ungefär så jag spenderar min tid. På tisdagar och torsdagar så slutar jag inte skolan förrän 18.15, så då blir det lite kompromisser; på tisdagar börjar jag 10, så då har jag tid att mocka o fixa mat på morgonen, och på torsdagar har jag en 3-timmars håla mellan 14 och 17 så då blir det till att fixa stallet under den tiden. Jag åker sedan till stallet efter skolan för att borsta lite och kolla till hästen, så jag brukar kunna vara hemma till 20.00.
Det blir ett himla flängandes fram o tillbaka (har ca 50 minuters bussresa mellan skolan o stallet) men det funkar.

:rofl::rofl:

herreguud... min sambo har rätt!!! jag citerar: - ni hästtjejer e totalt skruvade...allt detta slit för typ nån timmes ridning!
men javisst vad gör vi inte för våra älskade kusar!!? Min dag , min vecka,månad år.... ser precis ut som alla andras:banana:

Tycker det ser ut som att många stressar....Eller så kanske jag bara har bra rutiner och perfekt jobb....:banana:
Jobbar som personlig assistent just nu! Drev förut en ridskola och då var jag i stallet från 07:30 -21:00....
Men nu..
06:45 vakna, på med mjukis byxor och tröja.. allt för stora stövlar...
Går 3 meter till stallet :)

07:00 foder hö och krafft inne ( 5 hästar just nu, ska bli 8), byter täcke, fyller vatten.
08:00 ut med alla hästar, de som inte ätit klart får ha med sig maten ut, mockar 4 boxar.

08:30 tvättar av mej, byter kläder.
09:00 är på jobb, äter frukost med min brukare.
15:00 slutar jobb
15:25 hästar in och foder, jag äter något litet.
Sen tar jag dagen som den kommer rider oftast minst 2 hästar.
Om jag inte åker till ridhuset med dem brukar jag vara klar 19:00-20:00.
En dag i veckan vilar dom, då tränar jag på friskis och svettis och har undervisning här hemma.
Annars försöker jag träna själv utan häst 2 dagar i veckan.
Vid 21 tiden sitter jag här vid min pc... till kl är 22 då är det natta mat.
Jag lägger mej oftast vid 01:00... behöver max 5 timmars sömn.
Men behöver jag berätta att förhållande för mej är helt uteslutet... haha nä men vem skulle stå ut med en som mej.....( been there done that:angel:!)

Tycker för övrigt att jag har MASOR med tid över....

06:00 går upp fixar frukost till jobbet kanske äter lite, gör mig iordning.
06:35 åker till jobbet
16:10 hemma käkar mellis
17:00 åker till stallet och rider
hemma vid ca 19:00-20:00 beroende på om jag ridit "lång" tur eller en snabbis.. minst 2 timmar i stallet..
20:00 börjar med mat och gör matlåda till dagen efter
21:30 död i soffan/duschar
22:00-22:30 säng läge

har hästen i ett stall där stall ägarn mockar och fixar alla fodringar, men jag gör iordning min pålles mat (krafftfoder). så det är ju rätt lyxigt:love: (mkt tacksam:bow:)

Knapplån

05:15 Går upp åker till jobbet

06-14 Jobbar

15:30 ute i stallet

20:00 Hemma

ca 21-22 Läggdags

Hur mycket jag än vill inser jag att jag inte orkar detta schema alla vardagar så jag har tagit hjälp 2 vardagar i veckan och trotsat mitt dåliga samvete. Jag har tre timmars resväg fram och tillbaka till stallet så mycket av tiden går ju åt där hade jag haft kortare hade det ju varit en annan femma att vara ute 7 dagar i veckan.
Dom dagarna jag är hästledig jobbar jag 11-19 och får lite sovmorgon samt kommer hem lite tidigare. Försöker ta en helgdag ledig ibland med sambon, har en väldigt snäll mamma som ställer upp massor:love:

:rofl::rofl:

herreguud... min sambo har rätt!!! jag citerar: - ni hästtjejer e totalt skruvade...allt detta slit för typ nån timmes ridning!
men javisst vad gör vi inte för våra älskade kusar!!? Min dag , min vecka,månad år.... ser precis ut som alla andras:banana:

Jo, det är verkligen så. Fast det är ju inte bara ridningen som räknas, inte för mig i alla fall. Jag gillar att fixa i stallet. Kan till och med tycka det är avkopplande att mocka :cool: (miljöskadad).

Skönt att se att man inte är ensam om att ha ett tufft schema på vardagarna. Det gör det hela lite lättare ;).
Jag är otroligt tacksam för att jag slipper stiga upp på morgonen och ta ut hästar. Ni är otroliga som orkar gå upp så tidigt som en del gör. Jag är imponerad :bow:

Jag har väldigt olika fördelning på dagarna, har inte lektioner alla dagar (går konvux) och jobbar 75% på en fabrik.

måndag
ca 9 -10 Lektion i skolan
13 - 14 Lektion i skolan
Sen häst häst häst hela kvällen (och lite plugga)

Tisdag-torsdag:
Lektioner från 09.00 - ca 10.00
Stall mellan 10.00 - 12.30 (ungefär)
Jobb 14.00 - 23.00
Sen pang i säng!
Ofta hinner jag inte äta alls, förutom frukost, men ibland finns det lite rester jag kan ta med och värma på jobbet.

Fredagar är jag helt ledig, så då blir det mycket stall. Och pojkvän, om han är hemma.

Helgerna upp 06.30 och släppa ut hästarna, sen hänger jag i stallet nästan hela dan.

Otroligt nog hinner jag sköta hela stallet (två hästar) och rida nästan varje dag. Fattar inte själv hur jag står ut.. Eller ja, står ut gör jag inte längre, håller på att få psykbryt :crazy:

05.30 går upp
06.00 går till tåget
06.45-14.00 jobbar
14.45-17.00 mockar, fodrar, rider
17.30-18.30 äter mat
18.30-02.00 datorn, slöar :)

Tycker det ser ut som att många stressar....Eller så kanske jag bara har bra rutiner och perfekt jobb....:banana:

Fast det är klart du har gott om tid när du jobbar 70%. det skulle jag också ha ;)

KL
Jobbar heltid, men har förmån att kunna flexa en hel del med mina arbetstider. oftast ser det ut såhär:

06.30-07.00 upp
07.30 -08.30 är på plats på jobbet. (en halvtimmas bilfärd)

jobbar till 16-17.30 (flex)
stannar i stallet som ligger på vägen från jobbet.

i stallet ca 2 timmar. ibland åker jag dit på lunchen och fixar iordning allt, då är det bara att komma tillbaks på kvällen efter jobbet och rida, så har man sparat en hel del tid.

hemma ca 19-20.00.
middag, hemmagöromål, tv osv.

isäng ca 23.00

de dagar jag jobbar kväll:

07.00 stiger upp o morgon fodrar, släpper ut (de dagar syrran morgon fodrar går jag upp vid nio)
8.0 äter frukost,städar pysslar hemma
10.00 ut till stallet, mockar, luch fodrar,rider. har stall hemma med åtta hästar som jag o syrran sköter om så det tar sin lilla tid,
14.00 in, ducha käka lunch
15.00-16.00 åker till jobbet (jag el syrran em fodrar)
23.30 hemma från jobbet går o lägger mig.

jobbar jag luch:
6.00 fodra,släppa ut hästar,mocka
8.00 åka till gymmet,träna
10.00 börja jobba
15.00-16.00 hemma från jobbet, rider
18.00 inne från stallet, lagar middag, städar osv.
20.00-21.00 ut till stallet, ta in hästar, bortsa kvällsfodra
resten av kvällen pyssla inne, se på film umgås me sambon.

varannan helg jobbar jag. då kliver jag upp vid 06.00 fodrar,rider o mockar o åker till jobbet vid 11. sedan jobbar jag till tolv på natten. o så går man upp samma tid nästa dag igen.

jag tycker mitt scema är skönt eftersom jag jobbar både dagar o kvällar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 497
  • Artikel Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 031
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar