Hur det kan bli blandrasvalpar....

Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Gillar man inte SKK:s policy kan man gå ur. Det är inte tivngande att vara med, men är man med ska man följa stadgarna eller helt enkelt se till att få dem ändrade. Har man valt att vara med får man allt finna sig att organisationen lägger sig i vad man gör, annars får man stå ensam.

Att motståndarna mot blandrasavel skulle vara uppfödare som är rädda för konkurrens är rent nonsens. Jag och många med mig rä inte ens uppfödare och de uppfödare jag klassar som seriösa har ingen anledning att vara rädda. De har kö långt innan parningen är gjord. De vänder sig heller inte till samma målgrupp då en människa som väljer att köpa blandras är för okunnig för "mina" uppfödare.

Och angående det där emd ston och föl, de ställer inte närmelsevis till med samam oreda som blandraser och oreggade hundar gör. En hund kan vara ett vapen. Det är inte en häst. Hunden lever dessutom tätt inpå oss i samhälelt och då kan vi inte ha obalanserat skräp ränna runt. Seriös avel på alla nivåer är enda sättet att slippa det.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Få se nu, du vill inte spruta för att hunden eventuellt ska paras i framtiden. Hunden är dock inte renrasig vilket innebär planerad blandrasavel. Slutsats, oseriös uppfödare som skulle ha prånglat blandraser i vilket fall. Case closed.

Frågan är om det ens var en tjuvparning.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Frågan är om det ens var en tjuvparning.
Oj vad man kan veta ...

DET var en tjuvparning då vi inte ens visste att tiken löpte. Inte ett tecken på det. Hon är nog den renligaste av de hundar vi haft, inte ett spår brukar synas under löpningen.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Veta och veta....med tanke på trådskaparens inställning är det inte konstigt att spekulationer och misstankar uppstår.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Är du TS, alltså dubbla nick?

Nu blir jag förvirrad
:rofl:
Det är MIN hund det är frågan om.
Jag har liksom ihop det med Welsh, vi är gifta, har barn och djur ihop.
Klarnar det?:)
Det är JAG som är den besvärliga oseriösa uppfödaren som INTE är med SKK:rofl:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Äsch jag blev så paff när jag hittade hundarna ihop att jag skrev om det. Som du vet är det ju inte första tiken vi har så jag blev verkligen ställd av att hon lyckats dölja sin löpning så väl. Inte änns Skrållan var så här duktig och hennes bloddroppar kunde man räkna på ena handens fingrar genom hennes 9 år.
Blir det valpar så blir det. Hade jag önskat mig valpar så hade jag nog planerat det lite mer. Hos oss är iof de flesta djur välkomna även om jag numera är lite trött på alla kaninerna.:smirk:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Att motståndarna mot blandrasavel skulle vara uppfödare som är rädda för konkurrens är rent nonsens.
Jag är också emot blandrasavel, som jag skrivit i tråden tidigare. Men jag är inte för att SKK ska hota medlemmar med att bli uteslutna ur klubben om deras tik blir tjuvparad och de inte vill eller kan spruta.
SKKs främsta uppgift ska vara att registrera renrasiga valpkullar och sköta allt det administrativa. De har inte som uppgift i att hålla medlemmarna i chakt och berätta för dem vad de kan och inte kan göra med hundar som inte ens är reggade i SKK.

Det är inte bra med blandrasavel, speciellt inte på de lite skarpare hundraserna (chihuahua-yorkshireterrier eller golden labrador blandning ser jag inte allvaret i dock), men det är inte SKK som ska ha det ansvaret. Först och främst ska de inte ha det ansvaret eftersom de inte har makten att faktiskt göra någonting åt det. I andra hand ska de inte ha det ansvaret för det handlar om hundar som inte ens är reggade hos dem och för det tredje är det inte rätt att hota medlemar som faktiskt inte har någon annanstans att ta vägen om de vill föda upp renrasiga valpar att de kastas ut urorganisationen om de inte följer varje regel. Regler som dessutom inte ens de seriösa uppfödarna följer genom att föda upp valpar som inte är friska etc.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

En hund kan vara ett vapen. Det är inte en häst. Hunden lever dessutom tätt inpå oss i samhälelt och då kan vi inte ha obalanserat skräp ränna runt. Seriös avel på alla nivåer är enda sättet att slippa det.
Och där med är det slut på diskutionen. heliga trångsynta Jadzia har sagt sitt.
Den rasen vi nu pratar om är knappast ett vapen och deras valpar är inte något obalanserat skräp. Mäjligen om man ska dra in Rottisar i debatten men inte sennenhundar.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

SKK är en organisation/förening med stadgar liksom vilken förening som helst. Blir man medlem får man hålla sig till deras regler, konstigare är det inte!

Jag tycker det är bra att regeln är sådan att du inte får ha blandrasuppfödning och renrasuppfödning under samma tak. Ta tex min ras, siberian husky. Finns fler uppfödare som har alaskan husky på gården. Inte lätt att se på deras valpar om de är rena eller inte. Jag skulle aldrig köpa från någon av de uppfödarna!!! Just för att jag inte skulle veta säkert om det var rena papper på den eller inte.

Och varför ska SKK ha överseénde med en tjuvparning men inte med planerad parnig när det gäller bland? Hur många tror du skulle tala om att det var planerad parning?:smirk:

Liknelsen med Nazityskland tycker jag är fruktansvärd!:eek:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Mördade lär ni knappast bli:D ! Inte heller uteslutna (såvida ingen riktigt bråksjuk här på Buke anmäler er!) eftersom ni inte har någon uppfödning av rashundar.
Du har ju åtminstone två närliggande raser, så katastrof tycker inte jag att det är (fast alla vet väl att jag inte förordar blandavel:angel: )

du har PM!
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Vilken sandlåda!

1) Om man inte gillar SKK eller är ovillig att följa reglerna, ska man inte vara medlem. Men då får man inte de fördelar som följer med ett medlemskap. Det finns inget tvång att vara medlem. Det är helt frivilligt.

2) Att varna för risken att någon anmäler innebär inte att man uppmannar människor att anmäla/själv tänker anmäla.

Till TS om man skriver om sin tik av angiven ras, som man vill ta valpar på i framtiden, borde man kanske tacka människor som är vänliga nog att berätta att du kan få problem med SKK om du inte anmäler. Vill man sälja rashundar i Sverige är det trots allt enklare om man tillhör SKK (vilket medför att man bör följa deras regler). Den som tipsade då visste inte att det rörde sig om din mans blandrastik, eftersom det är uppgifter du givit senare i tråden. H*n ville bespara dig framtida problem. Och blir utskälld och kallad nazist!
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

H*n ville bespara dig framtida problem. Och blir utskälld och kallad nazist!
Jag har aldrig skällt på någon i denna tråden eller kallat någon nazist:( :mad: Håll i sär svaren är du snäll:cool:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Nu har jag inte hund själv fn så jag antar jag egentligen är okvalificerad att ge mig in i debatten.

Men jag tycker inte det är någon större katastrof om en tjuvparning skett av så pass näraliggande raser om bägge hundarna är friska och har ett trevligt temperament.

Dessutom är ju hundens ägare inte med i SKK så deras regler borde ju inte heller vara ett problem.

Dessutom tror jag inte ens en så bigott organisation skulle neka medlemskap till ens den mest oseriöse blandrasuppfödare om denne slutade helt med att ha blandraser och istället började med renrasiga hundar och då "bättrade" sig och skötte denna hunduppfödning "seriöst" och enligt alla konstens regler.

Dvs är man inte med i skk när blandrasaveln har skett så kan ju inte heller skk säga att man brutit mot reglerna.

Däremot om en uppfödare är med i Skk och sedan börjar med blandrasavel så har man ju brutit mot föreningens stadgar.

/KT
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Få se nu, du vill inte spruta för att hunden eventuellt ska paras i framtiden. Hunden är dock inte renrasig vilket innebär planerad blandrasavel. Slutsats, oseriös uppfödare som skulle ha prånglat blandraser i vilket fall. Case closed.

Frågan är om det ens var en tjuvparning.

Tycker överlag att du verkar vara vettig av det jag läst av det du skrivit tidigare, MEN, det där var väl ÄNDÅ magstarkt?

Det FINNS ju trots allt grader av allt, och att börja prata om mentalt instabila mördarhundar i just det här fallet, med de raser det handlar om, är väl knappast befogat?

Jag kan förstå att TS väljer att behålla valparna, då det som skett har skett, tiken är röntgad UA och raserna faktiskt är ganska kompatibla. Däremot förstår jag kanske inte riktigt varför hon motsätter sig så att informera SKK.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Jadzia har alltid haft ett horn i sidan till mig. Varför vet jag inte. När vi förlorade arrendet till förra stallet så var hon den som ansåg att det bara var att sälja alla hästar, hus odyl. När min man blev arbetslös så skulle vi sälja allt inkl bilarna. Hade det gått att sälja barnen så skulle jag säkert bli tillsagd att sälja dem med.:smirk:

Jag ser bara ingen anledning att informera SKK om en sak som inte berör dem då min man faktiskt inte är medlem i skk.

KL
Just denna tiken är inte i mitt namn någonstans. Hittar ni en uppfödare som säjer att de sålt till mig så är det inte denna tiken. En omöjlighet! Däremot har vi ju flera hundar;)
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Skiter i diskussionen om att anmäla/inte anmäla till SKK. Men om du tar valpar på din oreggade renrashund (i framtiden) är det samma sak som att bedriva planerad blandrasavel, de valparna blir lika mycket blandras som de eventuella nuvarande.

Min tik sprutade jag i julas på grund av tjuvparning. Och vet ni vad? Det hade blivit helt godkända rasrena valpar, som kunde registreras. Varför valde jag att abortera? Pappan var champion och en väldans bra rasrepresentant. Tiken därimot, hon är visserligen fin och har ett bra temperament förutom en liten detalj, hon är folkskygg. Av den enkla anledning ansåg jag att hon inte var en bra rasrepresentant, avelsarbete anser jag ska främja rasen, idag är det väldigt få hundar som går i avel som främjar rasen.

Jag frågade min vetrinär om hur det låg till med risken för livmoderinflammation/canser i sammanband med spruta och hon svarade att den var så gott som obefintlig med ett nytt medel som de har börjat använda.

Fråga:
Varför inte blandraser?

Svar:
*De har inte färäldrar hälsokollade i flera led bakåt. (Blir väl visserligen en annan grej om föräldrarna är renrasiga och uppfödda av seriösa uppfödare.)
*Sällan har föräldrar genomgått MH (se övre raden)
*Båda föräldrarnas arbetsområden kan nedärvas och saka kaos i hjärnan på valparna.
*Man vet inte vad det blir för slags hund (mamman, el pappan el lite av båda)
*I första leden kan de bli friskare, i andra kan en hel del sjukdommar från båda raserna komma fram.
*Finns ingen anledning att föda upp blandraser när det finns så många andra raser att välja mellan.

Har du gått MH med din tik? Vet du om hon är en bra individ, är hon bra att arbeta med? Hanen är ung, hur kan du veta vad han blir för slags hund? Om han är lämplig som förälder. Han kanske har E på höfterna?

Om du bestämmer dig för att behålla eventuella valper, tycker jag åtminstonne att du ska kräva att blivande ägare steriliserar dem.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Just själva blandrasdiskussionen som sådan tas upp i massor av trådar redan....

Nu har TS råkat ut för en tjuvparning mellan två hundar i samma rasgrupp, och vill behålla valparna. Det är faktiskt inget jorden går under för, även om man överlag inte är för blandrasavel...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min svågers 16 månader gamla ESS, allmänt kallad "Slyngeln", har fram till nu varit en ganska normal valp och unghund för sin ras. D.v.s...
Svar
7
· Visningar
1 736
Senast: Viveka
·
Hundhälsa Vilja är inte sig själv och vi har nu varit hos veterinären som tog blod & urinprov. Båda var ua. Skulle ha kommit igång med löp...
Svar
8
· Visningar
2 025
Senast: Sablar22
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: KasperTim
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 869
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp