Hur det kan bli blandrasvalpar....

Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

men jag har uppfattat som att dom har två eller tre hundar. så hon kanske äger en eller två och är med i skk - och han äger denna men är ej med i skk. det är väl inte ologiskt??
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Men helt ärligt.


Vad är det som är så jäkla besvärligt med att ringa till SKK och berätta hur läget är ?

c034.gif
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

EXEMPEL: Om maken avlar på sin oreggade blandras, och det blir anmält till SKK (han är inte medlem) så kan jag få "skit" för det, eftersom man som SKK-medlem och uppfödare inte ska stödja blandrasavel, vilket man som maka/make gör om ens partner föder upp blandrasvalpar, eller hur??
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Nu ska vi reda ut begreppen.
Jag är medlem i SSk iom att JAG köpte en rasren Bernertik i somras.
Min man står som ägare till vår Entlebucher sennen som nu är tjuvparad -hon är reggad som blandras
Vår 3e tik är jag reggad som ägare till då hon är uppväxt hos oss, min brors tik blev tjuvparad av en Berner hane= vi sparade en valp .

Vi föder idag INTE upp rasrena valpar och EJ heller planerade blandrasvalpar. Har inte haft en kull på 6 år (då brorsan langade över sin dräktiga tik till oss för att han bor i stan i en 1a och vi på landet).
JAG föder upp welsh PONNIER inte hundar!
Varför ringa SSK??? Vad har de med detta att göra egentligen. Jag är bara medlem för att det ingick när vi köpte valpen, inte för att jag stödjer SSK.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Ja du får väl göra precis som du vill!

Men du verkar tro att folk här inne skriver fakta bara för att jäklas med dig och det är tråkigt när folk bara försöker hjälpa dig!
/C
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Nu ska vi reda ut begreppen.
Jag är medlem i SSk iom att JAG köpte en rasren Bernertik i somras.
Min man står som ägare till vår Entlebucher sennen som nu är tjuvparad -hon är reggad som blandras
Vår 3e tik är jag reggad som ägare till då hon är uppväxt hos oss, min brors tik blev tjuvparad av en Berner hane= vi sparade en valp .

Varför ringa SSK??? Vad har de med detta att göra egentligen. Jag är bara medlem för att det ingick när vi köpte valpen, inte för att jag stödjer SSK.
Jag tyckte dessvärre att du inte alls redde ut begreppen:confused: Är du medlem i SSK (Svenska Sennenhundklubben) eller SKK (Svenska Kennelklubben)? Är du inte medlem i Svenska kennelklubben och inte är uppfödare, då har den inget att göra med saken alls. Den tjuvparade Entlebuchertiken är "reggad som blandras" skriver du... eeh? Är det en Entlebucher eller inte??
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Jag tyckte dessvärre att du inte alls redde ut begreppen:confused: Är du medlem i SSK (Svenska Sennenhundklubben) eller SKK (Svenska Kennelklubben)? Är du inte medlem i Svenska kennelklubben och inte är uppfödare, då har den inget att göra med saken alls. Den tjuvparade Entlebuchertiken är "reggad som blandras" skriver du... eeh? Är det en Entlebucher eller inte??

kan ju vara en oreggad sådan = blandrasreggad
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Men helt ärligt.


Vad är det som är så jäkla besvärligt med att ringa till SKK och berätta hur läget är ?

c034.gif

men ursäkta mig, komma här å vara så där jävla otrevlig!! vad har jag gjort dig egentligen??? jag skrev bara vilken hund hon berättat att hon ägde - då folk tyckte det lät konstigt att hon ägde tiken och sen mannen - men jag förklarade att hon hade flera hundar. sen skiter jag fullständigt om hon ringer till SKK eller inte. lugna dig..
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

EXEMPEL: Om maken avlar på sin oreggade blandras, och det blir anmält till SKK (han är inte medlem) så kan jag få "skit" för det, eftersom man som SKK-medlem och uppfödare inte ska stödja blandrasavel, vilket man som maka/make gör om ens partner föder upp blandrasvalpar, eller hur??

men jag har aldrig sagt nånting om att ringa SKK eller ej! jag bara klargjorde för folk som inte förstod att dom hade flera hundar! jag har inte nämnt nåt om skk vad jag kan se..
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Jag håller med dej! Skit i att ringa SKK, de har ingenting med din man eller hunden att göra. Skulle ni bli anmälda är det bara att säga att det inte är din hund! Kickar de ut dej pga det ber du om att få exportstamtavlan på din tik och så reggar du henne i Norge istället!!

Sen undrar jag vad det är för storts elak människa som skulle anmäla en SKK-medlem för blandrasavel? Varför gör man en sådan grej? Bara för att vara elak??
Jag hoppas verkligen att alla människor har ett bättre samvete än att hålla på med angiveri på hög nivå.
Tacka vet jag när vi är så långt från Nazi-Tyskland som vi kan vara - nej tack till angiveri!!
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Jag tyckte dessvärre att du inte alls redde ut begreppen:confused: Är du medlem i SSK (Svenska Sennenhundklubben) eller SKK (Svenska Kennelklubben)? Är du inte medlem i Svenska kennelklubben och inte är uppfödare, då har den inget att göra med saken alls. Den tjuvparade Entlebuchertiken är "reggad som blandras" skriver du... eeh? Är det en Entlebucher eller inte??

Svenska Sennenhundklubben förkortas SShK, skulle tro hon menade SKK hela tiden med tryckte fel, bara..
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

men ursäkta mig, komma här å vara så där jävla otrevlig!! vad har jag gjort dig egentligen??? jag skrev bara vilken hund hon berättat att hon ägde - då folk tyckte det lät konstigt att hon ägde tiken och sen mannen - men jag förklarade att hon hade flera hundar. sen skiter jag fullständigt om hon ringer till SKK eller inte. lugna dig..

Jag är cool-lugn
e130.gif


Vart exakt var jag otrevlig ? Ser du inte smileyn
a042.gif


Du har inte gjort mig någonting, men på din reaktion kan man undra exakt detsamma: vad har jag gjort dig ?

Cool down a bit
a010.gif
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Sen undrar jag vad det är för storts elak människa som skulle anmäla en SKK-medlem för blandrasavel? Varför gör man en sådan grej? Bara för att vara elak??

Det förekommer
a014.gif
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Det förekommer
a014.gif
Så bara för att det förekommer gör att det är moraliskt rätt mot ens medmänniskor??
Givetvis vill SKK komma med skrämselpropaganda att om man inte sköter sej så åker man ut....man har ju liksom ingen annanstans att ta vägen om man håller på med renrasavel då SKK har monopol i Sverige!
SKK är en privat förening och det handlar varken om skattebrott, ekonomiskt svindleri eller någon typ av lagbrott i enligt Sveriges Rikes Lag. Det är helt onödigt att sträva efter ett samhälle där man anger varandra för smågrejer som inte betyder någonting för samhället i sej.
Det liknar Hitler-Tyskland och inte ett land där man kan ha en vettig diskussion och där man får para sin tik utan att bli beskylld för en massa elakheter och taskiga kommentarer!!

Jag tycker inte att blandrasavel är någonting vi ska sträva efter - men vi ska sträva efter åsiktsfrihet, yttrandefrihet och att människor kan få leva fria liv utan att bli anklagade för saker och ting de måste försvara sej för!
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Sen undrar jag vad det är för storts elak människa som skulle anmäla en SKK-medlem för blandrasavel? Varför gör man en sådan grej? Bara för att vara elak??

För att få bort de oseriösa uppfödarna, kanske?
Har nog sällan med elakhet att göra i alla fall..

Jag hoppas verkligen att alla människor har ett bättre samvete än att hålla på med angiveri på hög nivå.
Tacka vet jag när vi är så långt från Nazi-Tyskland som vi kan vara - nej tack till angiveri!!

Tycker inte att man kan jämföra nazityskland med att anmäla oseriösa blandrasuppfödare till den klubb som värnar om renraser, när de uppenbart bryter mot de regler som de accepterat genom att vara medlem!


Och; Nej, jag har aldrig anmält någon till SKK :cool:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Tycker inte att man kan jämföra nazityskland med att anmäla oseriösa blandrasuppfödare till den klubb som värnar om renraser, när de uppenbart bryter mot de regler som de accepterat genom att vara medlem!
Jag tycker definitivt att man kan göra den jämförelsen! Det handlar om att organisationen (SKK) känner sej maktlös inför att inte ha kontroll på alla hundägare i hela Sverige och därför sätter de upp regler och uppmanar människor till att genom angiveri anmäla vissa medlemmar de tycker inte håller måttet!

SKK har monopol på hund-Sverige idag och det tycker jag är fel. Rättar man sej inte efter deras "regler" får man inte vara med. Har SKK verkligen som uppgift att regelsätta mitt liv, vad jag får göra och inte göra med mina hundar så länge det sker inom lagens ramar enligt Sveriges rikes lag.

SKK ska sköta registreringen av renrasiga hundar! Det är deras jobb. Resterande ska de faktiskt skita i!!
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

SKK ska sköta registreringen av renrasiga hundar! Det är deras jobb. Resterande ska de faktiskt skita i!!

Har inte de blivit beordrade av staten för några år sedan att sköta registreringen av ALLA hundar, renrasiga eller inte? Har för mig att jag läst det. Tror de under protest fick ta över Blandis register för några år sedan, har för mig att jag läst det.

Och hur kommer nya raser till? Genom blandning av raser. Hur många raser var godkända för 20 år sedan, och 40, 60?

Brukar ibland läsa tidningen hund, eller vad SKK's tidning heter, och blir lika förvånad varje gång. Snacka om klubb för inbördes beundran. En Massa insändare om blandrasavel, debattinlägg om hur hemskt det är, att det borde stoppas....
Men är det inte fel forum att snacka i? SKK är ju everens, borde inte de föra debatten på annat håll?
(slår mig PRECIS att det är ju det vissa SKK medlemmar gör här... :) )

Jag förstår att man är emot avel där man korsar helt knasiga raser, där det blir kamphundar, där hundarna för konstigt temperament.
I mina ögen ser mig Welsh korsning av entel....sennen med en berner sennen inte konstigare ut en korsning av en welsh och en welsh cob och det är ju ok.
Är inte en E.Senner av Bernertyp inte ok?

Tyvärr har jag under mina snart 40 år fått väldigt dåliga vibbar av hur SKK sköter sitt jobb, hur de behandlar andra personer som inte delar deras åsikt.

Visst skall SKK främja och främst stöda kennlarna i deras uppfödning, men det absolut viktigaste att sträva efter är en god hundhållning OAVSETT RAS, oavsett om det är en renrasig eller blandras.
Att olyckor händer är kanske inte det roligaste, men skall man dömma de som faktiskt tar på sig att ta hand om blandrashundarna.
Måste man betala 10000 för en hund? Jag tycker egentligen att det är horribelt dyrt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

*kl*
Men hur ska man veta att det verkligen är en renras man köper, om ingen (skk el dyl.) håller koll på hur uppfödare avlar? En Sennen/Entlebucher korsning kanske man inte ser på att det är en blandras direkt.
Någonstans måste de uppfödare som jobbar för sin ras få igen det.

Jag har en gammal bekant som bestämt visste att hon köpt en renrasig rottis. Hur? Jo, det hade förra ägaren skrivit på ett A4...:angel:
Att det sen såg ut som en black&tan labrador/tunna-korsning brydde hon sig inte om. Det var ju en rottis:D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min svågers 16 månader gamla ESS, allmänt kallad "Slyngeln", har fram till nu varit en ganska normal valp och unghund för sin ras. D.v.s...
Svar
7
· Visningar
1 736
Senast: Viveka
·
Hundhälsa Vilja är inte sig själv och vi har nu varit hos veterinären som tog blod & urinprov. Båda var ua. Skulle ha kommit igång med löp...
Svar
8
· Visningar
2 025
Senast: Sablar22
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 459
Senast: KasperTim
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 869
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 38
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp