Hur det kan bli blandrasvalpar....

Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Som medlem får man inte föda upp blandraser, men kontaktar man SKK innan de föds och förklarar situationen brukar det inte vara något problem om det inte händer flera gånger..... Valparna som föds ska bara säljas för det pris det kostar att föda upp dom.
Kontaktar man inte SKK utan det senare kommer in en anmälan att man har blandrasvalpar är risken stor att man blir utesluten ur SKK-organisationen.
Betalar man SKK avgift jan- jan eller från den månad man betlara-12 mån framåt?
Har inte betalat något i år men gjorde det i juli förra året. Man kan ju låta bli att vara medlem ett år eller hur;) Jag har inte fått så mkt för medlemsavgiften ännu liksom.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Men hur påverkas det om det är jag som är medlem och det är min man som föder upp valparna då?
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Det är Bernern som är hane men risken för stora valpar/tiken är nog inte så stor då vår tik är mkt för stor för sin ras. Hon är 55 cm hög och väger 40kg utan att vara fet.

Vi kommer att u-ljuda om 3 v men inte spruta bort valparna.

Jisses! Det var en stor Entlebucher! Jag har inte ens hört talas om hanhundar som är så stora. Dum fråga kanske, men är du säker på att hon är renrasig?
Att låta din man föda upp kullen för att inte bryta mot SKK:s regler kallas för att använda bulvan och är olagligt. Det bästa lär ju vara att meddela SKK om "olyckan" istället, ärlighet varar längst...
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

det blir nog valpar :p
Kanske inte full kull ^^
Min kusins tik fick en valp då hon löpte va deras hane 5-6 månader.. så det resultarde iaf i en valpis :)

Är bara nyfiken på varför du inte sprutar ?? :p
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Jag ´har varit med om problem efter sprutning tidigare så jag undviker det. Hellre en kull valpar.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Det kan uppstå mängder av komplikationer med en förlossning också.
Snarare större risk att något händer om tiken får en kull, än om du aborterar henne.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Det kan uppstå mängder av komplikationer med en förlossning också.
Snarare större risk att något händer om tiken får en kull, än om du aborterar henne.

Men herregud, det är väl inte större risk än om det var renraser !!!
Hade du sagt detsamma då?
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Jag har aldrig sagt att risken är större än om det gäller renraser.

Men JA, jag är tveksam till varför man vill behålla en kull endast på grund av eventuell risk med abortering, när det faktiskt inte är riskfritt att låta en tik genomgå förlossning heller.

Om hon hade svarat annorlunda på min fråga varför hon avstod från abortering, exempelvis att hon faktiskt ville ha valparna, hade jag inte gett henne det svar hon fick. Men nu svarade hon mig som hon gjorde och då kontrade jag!
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Jag har varit med om tikar som fått problem med att bli dräktiga efter att ha blivit sprutade. Någon gång i framtiden kankse jag vill tavalpar på min tik och då vill jag itne utsätta henne för spruta.
I detta fallet så vill hanhundsägaren gärna ha valpar. Vi kommer bara att sälja dem till trevliga vettiga människor. Vi har redan 3 stora tikar hemma, det räcker för oss.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Har du koll på vad som egentligen är farligast, abortspruta eller ev komplikationer vid valpfödsel?

Har du konsulterat en veterinär som svarat på detta ?
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Jisses! Det var en stor Entlebucher! Jag har inte ens hört talas om hanhundar som är så stora. Dum fråga kanske, men är du säker på att hon är renrasig?
Att låta din man föda upp kullen för att inte bryta mot SKK:s regler kallas för att använda bulvan och är olagligt. Det bästa lär ju vara att meddela SKK om "olyckan" istället, ärlighet varar längst...

Men kan det vara lagbrott då det är han som äger tiken och han är inte medlem i SSK :confused:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Ett lagbrott är det aldrig att föda upp blandrasvalpar, men det är ett "brott" mot SKK:s regler.

Ring in och säg som det är och sedan är det bra med det.
Är ju onödigt att senare bli anmälda och då även möjligtvis uteslutna, för denna eventuella valpkullen :crazy:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Dessa regler gäller även om ni är medlemmar i Svenska sennenhundklubben.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Varför måste man det?
För att man skall visa dom vilken "usel" människa man är?
För att man ska bli utesluten?
Vad gör det bättre att informera dom?
Tror folk på att man "förstör" tiken genom att hon föder blandraser?

Struntar man i att informera SKK om blandkullen men någon annan informerar dem riskerar man att uteslutas. Kontaktar man dem själv och berättar vad som hänt klarar man sig. Har aldrig hört talats om någon som blivit utkickad pga. en enda tjuvparning.

Handlar det sedan om en avelstik har väl SKK regler om hur många kullar man får ta på dem och blandraskullar räknas INTE bort.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Men min man som äger hunden är ju inte med i SSK!!!!!!!! Varför ska då jag ringa in till dem?
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Men min man som äger hunden är ju inte med i SSK!!!!!!!! Varför ska då jag ringa in till dem?

Om det är din man som äger hunden är det antagligen ingen fara, jag fattade det som att det var du som stod som ägare.
Vet inte riktigt hur det funkar när det är partnern som äger hunden men det borde ju vara okej..
Grejjen med SKK är ju att man inte får föda upp blandraser samtidigt som man föder upp renrasiga hundar som ska registreras i SKK men du kanske inte ens har tänkt att föda upp hundar överhuvudtaget och i så fall är det ju inget problem..

@Gnist: Lagbrott kom bara på tal ang bulvan och det var ju inte ngt problem..
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Men min man som äger hunden är ju inte med i SSK!!!!!!!! Varför ska då jag ringa in till dem?

Känns ju väldigt ologiskt att den som inte äger hunden är med i SKK, men inte den som äger den, vilket gör att om någon av er skulle bli anmälda till SKK för en blandraskull, så kommer det nog att uppfattas märkligt även av dem..

Nog för att det är ju inte mitt bekymmer om någon av er blir anmälda till SKK..
Ville bara upplysa om det smartaste att göra i en situation, där resultatet av ett misstag blir en blandraskull.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min svågers 16 månader gamla ESS, allmänt kallad "Slyngeln", har fram till nu varit en ganska normal valp och unghund för sin ras. D.v.s...
Svar
7
· Visningar
1 736
Senast: Viveka
·
Hundhälsa Vilja är inte sig själv och vi har nu varit hos veterinären som tog blod & urinprov. Båda var ua. Skulle ha kommit igång med löp...
Svar
8
· Visningar
2 025
Senast: Sablar22
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 459
Senast: KasperTim
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 869
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp