Hur det kan bli blandrasvalpar....

Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Här ser vi kanske vitsen med att registrera ALLA valpar... i ett nationellt register, renrasiga som orasiga
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Tycker inte att man kan jämföra nazityskland med att anmäla oseriösa blandrasuppfödare till den klubb som värnar om renraser, när de uppenbart bryter mot de regler som de accepterat genom att vara medlem!

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Jag skulle uppskatta om du slutade med dina parareller till nazi-Tyskland. Jag har själv blivit av med en stor del av min släkt på min mors sida under andra världskriget.

Debatten angående SKK kan man föra utan att dra till med extrema/ dåliga jämförelser! Det är STOR skillnad på huruvida en organistaion ser till att dess medlemmar faktiskt följer regler som de åtagit sig, mot att människor i krigstider blev mördade/ torterade och utsatta på grund av avvikande åsikter eller att de tillhörde "fel" folkgrupp.


:mad: :mad: :mad:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

*kl*
Om TS inte vill avnjuta det fördelar av att vara med i SKK som tex. farmtida uppfödning skulle dra nytta av så kan hon väl göra som hon vill.
Jag förstår att hon vill behålla ev. valpar.
Men TS ska kanske gå ur SKK om hon inte sympatiserar med dem? Finns ju ingen nytta i att vara med i en förening som man inte har nån nytta av.

Det här med att all registrering sköts av SKK, är det sant?
Jag har registrerat min hund där, är jag automatiskt medlem då?
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Haha :rofl: ( ursäkta )

Men hur f*n kan du tolka en smiley som rycker på axlarna till att du är dum i huvudet ? Hur kan du ens få någon smiley till den betydelsen ?

Du får tolka som du vill, jag orkar inte förklara för någon som bara petar i svaret och letar fel :crazy:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Har jag någonsin skrivit något om att det är moraliskt riktigt eller inte ?

Jag skrev bara kort och gott: Det förekommer !
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

kanske för att den skakar på huvet - som man bruker göra när man tycker att en människa är dum i huvet...

jag letar inte efter fel - men det är så otroligt typiskt bukefalister att vara så otrevliga så fort de har chansen. och speciellt vissa annvändare som alltid är det mot vissa - och där ingår du.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Ok, det är ju tråkigt att du tycker så...

Jag kan inte komma på mig med att vara otrevlig mot dig någon gång, du får gärna PM:a dom trådarna..
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

*kl*
Men hur ska man veta att det verkligen är en renras man köper, om ingen (skk el dyl.) håller koll på hur uppfödare avlar? En Sennen/Entlebucher korsning kanske man inte ser på att det är en blandras direkt.
Någonstans måste de uppfödare som jobbar för sin ras få igen det.
Man behöver kanske börja DNA-testa, eller i alla fall göra stickprov! Hästaveln har ju kommit väldigt långt inom detta, varför ska då inte hundaveln ta liknande steg?
Även om hunden har en stamtavla från en legitimerad kennelklubb så är det aldrig säkert att hunden är efter de föräldrarna som sägs.
Det är ingenting som stoppar någon inom SKK att para sin ena tik 6 gånger och sedan säga att det var deras andra yngre tik som fick valparna och regga dem så. Det finns vägar runt precis allting om man vill!!

Jag förstår inte varför så många människor har så stort kontroll-behov att de måste veta hur alla andra göra saker och ting hela tiden. Har avelsföreningarna inom hästindustrin sån koll på oss som avlar? Varför inte då? Hur klarar sej föl och ston utan att någon hotar med att deras ägare inte får vara med i klubben om de inte avlar precis som rasföreningen vill?

Givetvis ska vi ha en bra standard på aveln inom Sverige. Givetvis ska vi alla arbeta för att Sverige får än ännu bättre djurhållning på alla vis. Visst ska vi arbeta för att minska på den oseriösa blandrasaveln.....men vi ska inte hota människor med att de inte får vara med om de inte följer regler som inte alltid är rimliga. Vi ska arbeta för att få en bra stämning inom SKK, inte en dålig stämning.

Jag är inte för blandrasavel och jag är inte emot SKK (är själv medlem), men jag är emot bestämmande och maktutövande av en organisation över en privatperson.
SKK har som jobb att föra registreringen av hundar i Sverige. Det jobbet gör dem bra och de ska fortsätta med det. Blandraspropagandan kommer från uppfödare som har svårt att sälja sina egna valpar, uppfödare som tycker att blandraserna nallar kunder ifrån dem.
Som medborgare i ett demokratiskt samhälle måste man acceptera att inte alla människor är likadana och ge dem den respekten de förtjänar trots att de inte tycker och lever precis som du vill att de ska göra.
SKK ska sköta sitt jobb att regga alla Sveriges hundar, och det innebär att ha viss kontroll över vart registreringarna kommer ifrån, men det innebär inte att SKK har någon slag av maktposition där de får hota med att man inte får vara med längre.
Vad gör man om man inte får vara med i SKK och är uppfödare? Det finns ju ingen annanstans att bege sej om man inte vänder sej utomlands.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

JDet är STOR skillnad på huruvida en organistaion ser till att dess medlemmar faktiskt följer regler som de åtagit sig.
Alltså, vill man föda upp renrasiga hundar i Sverige har man inget annat val än att vara med i SKK. Om man vill få stamtavlor till sina valpar måste man vara medlem!! Man har liksom inget annat val än att åta sej av reglerna.

Och nej, jag tycker inte att det är så stor skillnad på nazi-tyskland och SKK. Det är någon som bestämmer med järnhand över alla och där klubben på toppen är sluten för alla andras insyn. SKK är ingen frisk organisation, hade det varit det hade det inte varit så många människor som inte gillade SKK.
Jag har inget emot SKK i sej, bara deras totala kontroll-behov.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

*kl*
Men hur ska man veta att det verkligen är en renras man köper, om ingen (skk el dyl.) håller koll på hur uppfödare avlar? En Sennen/Entlebucher korsning kanske man inte ser på att det är en blandras direkt.
Någonstans måste de uppfödare som jobbar för sin ras få igen det.

Jag har en gammal bekant som bestämt visste att hon köpt en renrasig rottis. Hur? Jo, det hade förra ägaren skrivit på ett A4...:angel:
Att det sen såg ut som en black&tan labrador/tunna-korsning brydde hon sig inte om. Det var ju en rottis:D

Joodå, det ser man direkt :), en Entlebucher är liten och korthårig :)
Nu var denna "Entlebucher" inte renrasig själv visade det sig iofs..
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

och ut kommer kanske en nättare sennenliknande historia med hyfsat lång päls?:D
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Och nej, jag tycker inte att det är så stor skillnad på nazi-tyskland och SKK. Det är någon som bestämmer med järnhand över alla och där klubben på toppen är sluten för alla andras insyn. .

Jag tycker fortfarande att det är en oehört dålig jämförelse. Nazisterna MÖRDADE och FÖRFÖLJDE människor med avvikande åsikter.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Och nej, jag tycker inte att det är så stor skillnad på nazi-tyskland och SKK. Det är någon som bestämmer med järnhand över alla och där klubben på toppen är sluten för alla andras insyn. SKK är ingen frisk organisation,

Vilken tur att du och de som tycker som dig är i minoritet :idea:

Ni kan ju gå med i Svenska Hundklubben i stället, om nu SKK är så dåligt och värdelöst :cool:

Och om du verkligen inte ser skillnaderna mellan nazityskland vs SKK, så rekomenderar jag dig att läsa på om Hitler och hans naziststyre!
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Självklart räknas tiken som blandras då hon inte är registrerad som rasren MEN mig veterligen så är hon renrasig. Vad vet du som vi inte vet? Om hennes föräldrar alltså? Utgå nu inte från hennes storlek. Hon är korthårig och något stor. Mätte henne nu och hon är 52cm hög. En hanhund får vara 52cm hög. Har du aldrig varit med om stora tikar i någon annan ras?????? Vår RENRASIGA registrerade Bernertik som är 9 mån är redan 68cm...........ngt stor för rasen men ändå RENRASIG.

Vår tik har massor med fel enligt rasstandarden.
För mkt vita tecken, för stor osv. Hon har en lång svans och har sporrarna kvar bak.

Hade vi velat ha en renrasig E. Sennen så hade vi köpt en med papper. Nu valde vi hunden av andra anledningar.

Ska vi börja om trådennf rån början??
idag blev vår ej registrerade tik av E.Sennen typ påsatt av den registrerade rasrena hanhunden av B.Sennenras,..........ägaren är inte medlem i SKK och han vill ha valparna. Likaså vill hanhundens ägare. Känns det bättre så för alla?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Jag tycker fortfarande att det är en oehört dålig jämförelse. Nazisterna MÖRDADE och FÖRFÖLJDE människor med avvikande åsikter.

Låt oss verkligen hoppas att SKK inte mördar oss bara för att vi kan få en blandraskull:crazy:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Självklart räknas tiken som blandras då hon inte är registrerad som rasren MEN mig veterligen så är hon renrasig. Vad vet du som vi inte vet? Om hennes föräldrar alltså? Utgå nu inte från hennes storlek. Hon är korthårig och något stor. Mätte henne nu och hon är 52cm hög. En hanhund får vara 52cm hög. Har du aldrig varit med om stora tikar i någon annan ras?????? Vår RENRASIGA registrerade Bernertik som är 9 mån är redan 68cm...........ngt stor för rasen men ändå RENRASIG.

Vår tik har massor med fel enligt rasstandarden.
För mkt vita tecken, för stor osv. Hon har en lång svans och har sporrarna kvar bak.

Hade vi velat ha en renrasig E. Sennen så hade vi köpt en med papper. Nu valde vi hunden av andra anledningar.

Ska vi börja om trådennf rån början??
idag blev vår ej registrerade tik av E.Sennen typ påsatt av den registrerade rasrena hanhunden av B.Sennenras,..........ägaren är inte medlem i SKK och han vill ha valparna. Likaså vill hanhundens ägare. Känns det bättre så för alla?


En kompis inom rasklubben som föder upp Entlebucher sa att Entisar inte blir så stora (jag själv har aldrig haft någon men frågade henne då jag tyckte det lät så stort). Hon blev då nyfiken på vad det kunde vara för hund som hon inte kände till (rasen är ju liten) och ringde efter lite efterforskningar till din hunds uppfödare. Uppfödaren sa att hon inte visste vilken pappan till din valp var men att den inte var renrasig.
Har du fått ngn annan uppfattning får du väl höra med din uppfödare igen, jag bara antog att hon själv visste om hon fött upp en renrasig hund eller inte..?
Ang höjden är det ju rätt stor skillnad på 52cm och 55cm. Jag själv har haft en Bernertik som var 70cm hög så jag vet att det finns variationer (såklart).

Ang ursprungsfrågan, om du vill ta valpar på tiken senare (det var ju därför du inte ville spruta) är det planerad bandrasavel och du kan då inte vara medlem i SKK, Om du vill vara medlem eller inte är inget jag bryr mig om utan säger det bara som info (vilket du kanske redan visste).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Ska vi börja om trådennf rån början??
idag blev vår ej registrerade tik av E.Sennen typ påsatt av den registrerade rasrena hanhunden av B.Sennenras,..........ägaren är inte medlem i SKK och han vill ha valparna. Likaså vill hanhundens ägare. Känns det bättre så för alla?


Men vad är du ute efter? Du vet ju själv vilka åsikter folk här har (inkl. jag själv) ang. blandrasuppfödning.

Däremot tycker jag väl inte att det är någon katastrof när det blir en tjuvparning mellan två såpass likvärdiga raser och som dessutom inte är några krävande bruksraser osv. som kräver mkt kunniga ägare.
En sak som jag dock tycker ni (eller ägaren) borde göra är att förröntga hanen så man vet att den också är frisk. Förröntga kan man göra om hunden är yngre än ett år - resultatet blir inte officiellt men en duktig veterinär kan ju se om hundens höfter- armbågar ser friska ut eller ej. Detta skulle jag göra om jag ville vara seriös alltså.

Däremot så tror jag att det faktiskt är så att du vill ha valpar och det där med sprutans eventuella bieffekter bara är ett försvar ;) (ironi!).

Hoppas du på att tiken är dräktig?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min svågers 16 månader gamla ESS, allmänt kallad "Slyngeln", har fram till nu varit en ganska normal valp och unghund för sin ras. D.v.s...
Svar
7
· Visningar
1 736
Senast: Viveka
·
Hundhälsa Vilja är inte sig själv och vi har nu varit hos veterinären som tog blod & urinprov. Båda var ua. Skulle ha kommit igång med löp...
Svar
8
· Visningar
2 025
Senast: Sablar22
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 459
Senast: KasperTim
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 869
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp