Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....
*kl*
Men hur ska man veta att det verkligen är en renras man köper, om ingen (skk el dyl.) håller koll på hur uppfödare avlar? En Sennen/Entlebucher korsning kanske man inte ser på att det är en blandras direkt.
Någonstans måste de uppfödare som jobbar för sin ras få igen det.
Man behöver kanske börja DNA-testa, eller i alla fall göra stickprov! Hästaveln har ju kommit väldigt långt inom detta, varför ska då inte hundaveln ta liknande steg?
Även om hunden har en stamtavla från en legitimerad kennelklubb så är det aldrig säkert att hunden är efter de föräldrarna som sägs.
Det är ingenting som stoppar någon inom SKK att para sin ena tik 6 gånger och sedan säga att det var deras andra yngre tik som fick valparna och regga dem så. Det finns vägar runt precis allting om man vill!!
Jag förstår inte varför så många människor har så stort kontroll-behov att de måste veta hur alla andra göra saker och ting hela tiden. Har avelsföreningarna inom hästindustrin sån koll på oss som avlar? Varför inte då? Hur klarar sej föl och ston utan att någon hotar med att deras ägare inte får vara med i klubben om de inte avlar precis som rasföreningen vill?
Givetvis ska vi ha en bra standard på aveln inom Sverige. Givetvis ska vi alla arbeta för att Sverige får än ännu bättre djurhållning på alla vis. Visst ska vi arbeta för att minska på den oseriösa blandrasaveln.....men vi ska inte hota människor med att de inte får vara med om de inte följer regler som inte alltid är rimliga. Vi ska arbeta för att få en bra stämning inom SKK, inte en dålig stämning.
Jag är inte för blandrasavel och jag är inte emot SKK (är själv medlem), men jag är emot bestämmande och maktutövande av en organisation över en privatperson.
SKK har som jobb att föra registreringen av hundar i Sverige. Det jobbet gör dem bra och de ska fortsätta med det. Blandraspropagandan kommer från uppfödare som har svårt att sälja sina egna valpar, uppfödare som tycker att blandraserna nallar kunder ifrån dem.
Som medborgare i ett demokratiskt samhälle måste man acceptera att inte alla människor är likadana och ge dem den respekten de förtjänar trots att de inte tycker och lever precis som du vill att de ska göra.
SKK ska sköta sitt jobb att regga alla Sveriges hundar, och det innebär att ha viss kontroll över vart registreringarna kommer ifrån, men det innebär inte att SKK har någon slag av maktposition där de får hota med att man inte får vara med längre.
Vad gör man om man inte får vara med i SKK och är uppfödare? Det finns ju ingen annanstans att bege sej om man inte vänder sej utomlands.