Hur det kan bli blandrasvalpar....

Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Just själva blandrasdiskussionen som sådan tas upp i massor av trådar redan....

Nu har TS råkat ut för en tjuvparning mellan två hundar i samma rasgrupp, och vill behålla valparna. Det är faktiskt inget jorden går under för, även om man överlag inte är för blandrasavel...

Nej, därför tipsade jag om att ta abbortspruta eftersom tiken ändå var oreggad och då skulle väl det inte göra något om hon fick svårt att bli dräktig i framtiden då trådskaparen tydligt uttryckte att hon inte ville bedriva planerad blandrasavel. Finns inga som jag ser det vettiga argument till att hon inte tar en abbortspruta. Förutom om man inte förespråkar en slags allt-liv-är-liv-och-måste-till-100%-sparas-även-om-livet-är-plågsamt-och-ohälsosamt-åsikt, som i och försig inte gör argumentet mer vettiga för det. Jag anser att trådskaparen går emot sina egna argument, hon måste öppna upp sina ögon, sluta vara sentimental och resonera med sig själv om vad hennes tik kan tillföra sin "ras". Det vill säga ingenting, eftersom hon klassas som blandras.

Det finns redan tillräckligt många oönskade hundar i Sverige för att man ska behöva sätta nya till världen. Visst, hon kanske har 15 valpköpare i kö men dessa skulle kunna ta redan födda valpar, eller vuxna hundar. Det är så många hundar som lämnas in till avlivning, som är fullt friska. Ta en spruta, låt de tänkta valpköparna rädda de hundar som redan finns och redan har ett känsloliv.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Fast grejen var ju att hon ju FAKTISKT VILLE BEHÅLLA VALPARNA, nu när läget ändå är det det är, och precis som jag skrev förut kan jag inte förstå att vissa vill röra upp himmel och jord för detta.

Visst, blandrasavel är inget att sträva efter, men nu har det som skett skett, det rör sig om närliggande raser, och både tik- och hanägare vill gärna behålla valparna. Är det då verkligen så fruktansvärt?

Anna-Karin - inte på något sätt blandrasivrare, men ändå försöker skilja verkliga katastrofer från mindre misstag här i världen...
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Fast grejen var ju att hon ju FAKTISKT VILLE BEHÅLLA VALPARNA, nu när läget ändå är det det är, och precis som jag skrev förut kan jag inte förstå att vissa vill röra upp himmel och jord för detta.

Visst, blandrasavel är inget att sträva efter, men nu har det som skett skett, det rör sig om närliggande raser, och både tik- och hanägare vill gärna behålla valparna. Är det då verkligen så fruktansvärt?

Anna-Karin - inte på något sätt blandrasivrare, men ändå försöker skilja verkliga katastrofer från mindre misstag här i världen...

Det är ju så lätt avhjälpt med en spruta!

Ja, jag tycker att det är både fruktansvärt och en verklig katastrof att så många hundar avlivas varje år, även fast de är friska både mentalt och fysiskt. Av anledning att själviska människor som inte tänker längre än vad näsan räcker sätter oönskade hundar till världen. Fast, det är ju bara djur då är det ju ingen katastrof, eller?
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

JA, tjuvparning brukar knappast vara planerade. Därav ordet TJUVparningar!

Denna eventuella kull blir resultat av en tjuvparning ja MEN den är inte oönskad eller oälskad för det. Har redan flera som hört av sig om valp av denna kull om det blir valpar. Just denna blandning blir med 2 relativt likasinnande hundar. Inga skarpa brukshundar direkt.

Vi har fått 2 kullar tidigare (en planerad och en tjuvparning, brorsans tik) Av dessa valpar har endast 1 omplacerats och då redan eftre 2 v då ägaren blev allergisk. Äldsta kullen är nu 10 år och den andra 6 år. Kanske beror det på att vi varit så själviska att vi har varit noggranna med våra valpköpare eller:angel:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Ja du, det är ju klart att man inte kan känna varandra över internet, men jag kan berätta att de som känner mig skulle vika sig dubbla av skratt om de hörde att någon trodde att jag resonerade "spelar ingen roll- det är ju bara djur"...

Om TS INTE hade velat ha kullen, hade hon väl sprutat tiken. Det framgår ju faktiskt väldigt tydligt att hon faktiskt glädjs åt det hela TROTS att parningen skedde av misstag.

Jag tycker faktiskt att du verkar vara väl kategorisk och drar alla över en kam. Det är, tycker jag, en enorm skillnad att av misstag råka ut för en tjuvparning och välja att behålla valparna, då det rör sig om två kompatibla raser, jämfört med att medvetet tillverka blandrasvalpar av deiverse slag för att tjäna pengar e d.

Anna-Karin- som oxå tycker det är hemskt att friskg, glada hundar avlivas, men inte riktigt tycker det hör hemma i diskussionen kring det här enskilda fallet.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Welsh:
MEN DET ÄR JU DET SOM ÄR GREJEN!! Det jag har försökt säga hela tiden. Dina valpköpare, som du redan har hittat, hade kunnat köpa andra hundar som redan finns och därmed räddat en hund från avlivning. Nu köper de en valp av dig stället, alltså grovt ser du till att en annan hund blir utan hem och avlivas. Jag påstår inte att just dina valpar inte kommer få bra hem, eller att du inte är noga med vilka som köper dem. MEN, de bidrar till överskottat av hundar som är framavlade utan syfte! Det blir en oönskad kull eftersom den blev till utan eftertanke. Kanske inte oälskad, det är ju klart vem kan låta bli att älska en hund, men oönskad blir den allt. Dessutom vet du inte än hur hanens ser ut i höfterna, det är ju två ganska stora raser... Gör alla hundhemshundar en tjänst, agera osjälviskt och ge din tik en abortspruta. Jag upprepar: Jag har sprutat min tik, då hade hon blivit parad av en ordentligt hälsokollad hane av samma ras. Svårare än så är det inte. Du har inga vettiga argument till att behålla eventuella raser.

ako:
Nej, jag känner dig inte. Men jag tror ändå inte att du inte bryr dig om djur, det är därför jag försökte vädja till dig att förstå mitt resonemang genom de orden. Det mest djurvänliga är att spruta tiken, för de andra hundarnas skull. Jag har rätt att vara kategoriskt, jag har ju för-i-he**** varit i samma situation (se svaret ovan) och valt det som var rätt för rasens och artens fortlevnad. Jag tycker att det är helt åt skogen att låta blandrasvalpar födas, men jag förespråkar inte att avliva dem när de väl är födda. Ni resonerar tydligen tvärt om, ni är för att låta dem födas, men ni vill inte ge dem ett fortsatt liv. JA JAG HÅRDRAR, men jag vill verkligen att ni ska vakna från ert drömtillstånd där ni är de största djurvänner som tillåter dessa valpar födas, samtidigt som ni dömer andra valpar till en förtidig död.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Fast grejen är att dessa människor har stått i kö för att få en Berner sennen, de vill inte ha vad som helst. Nu när de har fått höra om vår ev Bernerblandras så har de frågat om en sådan valp då de inte vill tävla /ställa ut/avla. Dessa valpar tar knappast livet av en dobermankorsning eller en renrasig rottis. Har aldrig hört att man behöver ta bort sina friska berner valpar för att det inte finns köpare, tvärtom, vi jagade berner tik i några år innan vi hittade vår valp.

Du kan aldrig tvinga en människa att köpa en för dem helt fel ras.
Se vad som finns till buds på jourhemmen, mestadels schäfer/dobermann/rottis korsningar som kräver en aktivt arbetande förare. Dessa många gånger missuppfostrade hundar mår nog bättre av att avlivas än att hamna i hem där ingen är intresserad av bruks. Jag är inte för någon blandras avel mellan de olika hundtyperna MEN jag väljer ändå att behålla en ev. kull mellan dessa 2 sennen hundar.
OCH nej till er som undrat, vår tik kommer inte från Syster Ysters blandras kull:smirk:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Du vet fortfarande hur pass bra hundar det blir? Tänker du sterilisera?

Det finns gott om familjehundar på hundstallarna också, det är inte bara bruksblandningar. Dessutom måste man se till individer, många av blandraserna på hundstallarna kommer från föräldraindivider som liksom din hund, är totalt otestade. De har inte tillräckligt motor för att kunna funka i brukset och skulle funka som familjehundar. Inte alla passar som familjehundar men många.

Jag kan inte förstå att folk som bara ska ha en ras som sällskap inte tar en omplacering. En vuxen hund på ett hundstall lär man känna snabbt och märker om det är en individ man är ute efter. Den dagen jag har tröttnat på att träna och tävla intensivt tänker jag ta hand om en omplacering med de mest konstiga raser i, en stor hane. Som ingen annan antagligen inte kommer att förbarma sig över. Idag köper jag renrasiga valpar efter noggrant testade föräldrar, för jag har ett mål med min hundträning.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Du vet fortfarande hur pass bra hundar det blir? Tänker du sterilisera?

Det kan man aldrig veta, inte änns om föräldrarna är testade. När det gäller Berner så är det viktigt att de inte är skygga, vilket ingen av dessa två är. Hanens kullsyskon och föräldrar har inte heller någon skygghet. Vi har hans kullsyster:smirk:

Kan inte svara för varför andra ska ta vuxna omplaceringar istället för valpar. Jag kan bara svara för mig själv. ALDRIG MER att jag tar en vuxen omplacering. Jag har gjort det 2 ggr, det räcker. Jag vill vara med från början och tror att flera känner som jag.

Att man väljer en ras till att börja med beror på att de har ett utseende som tilltalar en samt att de har ett sätt som passar en som person. Jag tycker tex att schäfrar och doberman är fula som stryk och de passar inte mig i temperamentet så varför skulle jag då titta på en sådan hund oavsett individ? Om nu någon vill ha en berner korsning istället för en golden retriver så är det upp till dem. Hur många "rena" sennen korsningar hittar du på ett omplaceringshem? Hur många renrasiga sennen hundar hittar du ?


Och nej jag tänker inte sterilisera en valp vid 8 v ålder och inte heller tvinga någon valpköpare att sterilisera.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Nej, man steriliserar inte 8 veckors valpar... Men man kan skriva in det i kontraktet, typ att valpköparna får tillbaka en viss köpesumma efter att de gjort det. Varför inte?

Om man köper hund efter utseende ska man inte ha hund. Det enda man ska tänka på är vad man ska använda hunden till, hur mycket päls man står ut med, storlek och hur aktiv man själv är.

Det har säkert omplacerats en och annan berner genom tiderna. Både på hundstallar och genom privatpersoner.

Jag har själv tagit en omplacering, då 9 år gammal. Det bästa jag någonsin gjort. En underbar hund, även om man hade vissa olater. Fast de gick att träna bort. Det går att lära gamla hundar att sitta, även att ligga och tillslut att gå slalom genom benen.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Om man köper hund efter utseende ska man inte ha hund. Det enda man ska tänka på är vad man ska använda hunden till, hur mycket päls man står ut med, storlek och hur aktiv man själv är.

Allt detta är en del av hundens utseende. Den aktiva biten däremot har inget med utseendet att göra. Hur många hundägare tycker att ens ras är ful? Vad fick dig att välja just din ras?

I vår stora familj vill vi inte ha en liten knähund eller en hund som inte klarar sig utan täcken. Det ska vara en hund som kan vara med överallt, klara av 4 barn i olika åldrar, andra djur och människor, en bra gårdshund som trivs med livet utan att behöva aktiveras flera timmar om dagen. När vi kommit så långt i tanken så var det utseendet som valde ut Berner bland de hundar som passade in i denna grupp med hundar. Flera har nog valt som vi har gjort. Alltså efter utseendet ;)
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Min första hund fick jag inte välja. Min mamma sa att du får en bichon frisé eller ingen hund alls. Min andra hund valde jag inte heller, det var en omplacering. Jag tag hand om honom för att han gick så bra ihop med min första. Min tredje hund blev en dobermann eftersom jag har ambitioner i bruks och inte vill spendera mer tid på pälsvård, plus att jag hittade en väldigt bra kombination med trevliga föräldrar. Jag valde inte hund efter utseende utan efter egenskaper.

Men vi kan väl vara överns om att vi inte är överens när det gäller hundhållning. Vi är olika insatta, och har olika användningsområden för våra hundar. Kanske inte så konstigt att våra åsikter korsar!
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Trångsynt och trångsynt, jag är i vilket fall nogrann med vad för valpar som ska sättas till världen så att både hundar och ägare får lyckliga liv. Korsar du dina Welshar lika glatt som dina hundar?

Om jag inte minns fel propagerar du där för godkända hingstar och bra ston som ger renrasiga avkommor. Lustigt att du inte lyckas applicera sama tänkande på hundaveln där det är ännu viktigare att inte blanda runt. Vem vet vad som finns bakom din tik egentligen?
Sennenraserna är inte fria från defekter och problem.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

anna, du kommenterade detta om welsh
Förutom om man inte förespråkar en slags allt-liv-är-liv-och-måste-till-100%-sparas-även-om-livet-är-plågsamt
samtidigt så förespråkar du att man skall rädda omplaceringshundar
Det finns redan tillräckligt många oönskade hundar i Sverige för att man ska behöva sätta nya till världen. Visst, hon kanske har 15 valpköpare i kö men dessa skulle kunna ta redan födda valpar, eller vuxna hundar. Det är så många hundar som lämnas in till avlivning, som är fullt friska.
Du kan ju inte ta ifrån thai resturangernas deras basingredienser :devil: :rofl: :angel:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

För mig är det däremot självklart att medlemma som motverkar SKK:s syfte ska ut ur organisationen. SKK ska arbeta för främjandet av renraserna och hundaveln. I det ingår att bara avla på friska, kontrollerade djur där kombintationen för rasen framåt. Ägnar man sig då åt producerande av blandraser är man inne på något helt annat som snarare skadar än främjar raserna. Den blandrasavel som sker idag ger även renraserna som ingår dåligt rykte.

Dock önskar jag också att SKK verkligen tar sig i kragen och ser över det där villkoret med att avla på friska djur. Det skulle behöva rensas rejält i leden.

SKK har ju till viss del makt vad gäller oseriösa uppfödare. De kan utesluta dem och därmed rendera uppfödarens avkommor till blandraser och de blir då också utestängda från prov. Dock skulle ingen bli lyckligare än jag om man i Sveriges Rikes Lag reglerade buskaveln och satte det under kontroll.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Rockriddaren:
Med det menade jag att jag värderar en levande, frisk hund (frisk=lycklig och stabil) högre än ett foster. Levande hundar går före fostret, fostret mår inte dåligt av det då det inte har hunnit utveckla något känsloliv. Jag tycker att det är självklart att rädda mentalt friska och hälsosamma hundar? De lider ju knappast av att finnas till.

Thairesturangerna kan väl börja fritera fästningar istället, jag har aldrig tyckt om de djuren:crazy:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Men kan du verkligen kalla denna typ av avel seriös?

Tiken är inte reggad och således vet man inte vad som finns bakom. Röntgad förvisso, men mer då?
Vad vet man om tikens syskon, föräldrar, mor- och farföräldrar?
Även sennenraserna har sina problem, både fysiskt och mentalt. HD och AD nedärvs polygent. Det dyker dessutom upp både en och annan med rädslor eller aggression. Sådant måste komma under kontroll nu och det görs inte genom att para en orreggad sennentik och definitivt inte med en oprövad hane. Sennenraserna är stora och eventuella mentala brister måste tas på allvar. Det är positivt att båda är sennenhundar, men inte ens inom samma ras är alla linjer kompatibla. Nu var förvisso just detta en tjuvparning, men argumentet mot att inte spruta var just att man inte ville försvåra en framtida parning. Denna typ av planerad blandrasavel är oseriös.

Inte blir det bättre av att Entelbucher är en relativt liten ras där man behöver alla bra hundar som finns. Det vore slöseri att låta en bra hane para Welsh tik. Dessutom tillåter inte eglera denna aprning och jag tvivlar därför på att man får tag på något bra att para med.

Och vad är egentligen syfte med det hela?
Syfte är något av det viktigaste när man ens börjar fundera på att bedriva avel. Att avla söta valpar är det sämsta skälet och att man vill ha valpar efter sin egen snälla tik är lika illa.
Så visst, detta är bättre än att avla Pb/rottis, men fortfarande oseriöst och inte något att applådera.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min svågers 16 månader gamla ESS, allmänt kallad "Slyngeln", har fram till nu varit en ganska normal valp och unghund för sin ras. D.v.s...
Svar
7
· Visningar
1 736
Senast: Viveka
·
Hundhälsa Vilja är inte sig själv och vi har nu varit hos veterinären som tog blod & urinprov. Båda var ua. Skulle ha kommit igång med löp...
Svar
8
· Visningar
2 025
Senast: Sablar22
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: KasperTim
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 869
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp