Hur det kan bli blandrasvalpar....

Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Welsh:


ako:
Ni resonerar tydligen tvärt om, ni är för att låta dem födas, men ni vill inte ge dem ett fortsatt liv. JA JAG HÅRDRAR, men jag vill verkligen att ni ska vakna från ert drömtillstånd där ni är de största djurvänner som tillåter dessa valpar födas, samtidigt som ni dömer andra valpar till en förtidig död.

VAD i hela friden grundar du ditt påstående på att "vi vill se blandrasvalpar födas men inte ge dem ett fortsatt liv"? Jag lever INTE i någon drömvärld på något sätt :mad: , det ENDA jag har sagt är att jag faktiskt inte tycker det är någon katastrof att behålla tjuvparningsvalpar där föräldrarnas raser är så pass kompatibla som de är. Ocj jag har väl för h....e inga valpar som ska födas. Jag har precis kastrerat min springerhane för att totalt eliminera risken för "cockerspringers" här hemma.

Jag är INTE PÅ NÅGOT SÄTT blandrasivrare, se gärna mitt inlägg i den senaste blandrastråden.

Dessutom, så KASTRERAR man hundar, man STERILISERAR dem inte.

Anna-Karin, som fortfarande hävdar att världen inte är svart eller vit...
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

VAD i hela friden grundar du ditt påstående på att "vi vill se blandrasvalpar födas men inte ge dem ett fortsatt liv"? Jag lever INTE i någon drömvärld på något sätt :mad: , det ENDA jag har sagt är att jag faktiskt inte tycker det är någon katastrof att behålla tjuvparningsvalpar där föräldrarnas raser är så pass kompatibla som de är. Ocj jag har väl för h....e inga valpar som ska födas. Jag har precis kastrerat min springerhane för att totalt eliminera risken för "cockerspringers" här hemma.

Jag är INTE PÅ NÅGOT SÄTT blandrasivrare, se gärna mitt inlägg i den senaste blandrastråden.

Dessutom, så KASTRERAR man hundar, man STERILISERAR dem inte.

Anna-Karin, som fortfarande hävdar att världen inte är svart eller vit...

Du tycker att valpar som kan vara ohälsosamma (hanen är oröntagad) ska få födas, samt att när man tillåter blandrasvalpar få komma till måste det ju alltid vara någon annan hund som blir utan hem, eftersom det finns så många oönskade. Därav det påståendet!

Hanar kastrerar man ja, men tikar kastrerar man väl inte?

Jag skrev till Welsh att jag inte orkar argumentera längre för jag börjar upprepa mig och mitt budskap går inte fram endå. Vi kan vara överens om att vi inte är överens, helt enkelt. Vi har tydligen olika djursyn.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

*knapplån* Herregud hundforumet är värre än något av hästforumen. Tur att det finns de som vet vad som är absolut rätt.
Grattis Welsh till valpar (om hon nu är dräktig).
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Ja, med denna tråden kan jag bara hålla med.
Även om jag inte är för blandrasvalpar, så har denna tråden verkligen spårat ur anser jag.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Någon försökte göra dig en tjänst, då du skrev om att du tänkte behålla kullen för att inte riskera framtida avelsmöjligheter. Du hade kunnat skriva "tack", eventuellt "tack, men det är inte aktuellt eftersom vi tänkte bedriva blandrasavel". Istället hugger du och drar igång allt detta.

Du var inte den som skrev "nazist" och jag ber om ursäkt om du missuppfattade mig. Faktum är dock att bli kallad vid denna typ av öknamn, var priset för att försöka hjälpa dig.

Jadizas inlägg förefaller kunniga - oavsett om du är arg på henne eller inte håller med - borde du kunna läsa dem utan att dra upp gammalt groll. ÄR du seriöst intresserad av dina hundar och valpköpare, borde du vara intresserad av de svagheter som finns i raserna du planerar att blanda. Även du borde också kunna se parallellerna till din egen, seriösa hästavel.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Vad ska jag tacka för? För att folk går genom SKK för att se vem som är uppfödare till vår tik? Hur de nu kan göra det nu utan att veta hur gammal tiken är, vilket land hon kommer ifrån.
Ska jag tacka för att jag blir anklagad för att ta livet av en drös med hundar som ingen vill ha? För att bli kallad oseriös för att jag inte spruta tiken?

Dra paralleler med min hästuppfödning. Jag avlar på rasrena hästar men för den sakens skull så hugger jag inte huvudet av de som kommer med en korsningshäst.
Jag ser snarare parallelen så här.
En kull blandrasvalpar gör ingen avel, utan bara några individer. Avel bedriver man när man för rasen framåt. Vill någon ha en blandras/korsningsponny/blandraskatt el dyl så är det deras val. Jag är inte hotat som uppfödare bara för att det föds korsningar i min närhet.
Likaså borde alla andra uppfödare oavsett djurras kunna se på situationen.
Det enda jag kan tycka är att man som uppfödare till en korsning/blandras har ansvar för att de kommer till de bästa hemmen man kan hitta till dem, inte bara sälja till vem som helst. De som slumpar bort sin valpar/katter hittar dem ofta sen på omplaceringsställen. DET ÄR OSERIÖST OAVSETT STAMTAVLAN!
Jag tar ansvar för de valpar som kommer att komma!

Däremot så kan jag tacka alla de som stöttat mig i tråden och gett tips o råd ,oavsett hur de än ser på blandraser :bow:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Vad ska jag tacka för? För att folk går genom SKK för att se vem som är uppfödare till vår tik? Hur de nu kan göra det nu utan att veta hur gammal tiken är, vilket land hon kommer ifrån.

Fast det var väl inte via SKK, som det luskades ut vilken uppfödare det var på den oreggade tiken...Som uppfödaren dessutom var säker på inte var rerasig :crazy:

En kompis inom rasklubben som föder upp Entlebucher sa att Entisar inte blir så stora (jag själv har aldrig haft någon men frågade henne då jag tyckte det lät så stort). Hon blev då nyfiken på vad det kunde vara för hund som hon inte kände till (rasen är ju liten) och ringde efter lite efterforskningar till din hunds uppfödare. Uppfödaren sa att hon inte visste vilken pappan till din valp var men att den inte var renrasig.
Har du fått ngn annan uppfattning får du väl höra med din uppfödare igen, jag bara antog att hon själv visste om hon fött upp en renrasig hund eller inte..?
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Fast det var väl inte via SKK, som det luskades ut vilken uppfödare det var på den oreggade tiken...Som uppfödaren dessutom var säker på inte var rerasig :crazy:
Men är det vår tik som är den rätta? Hur kan man kolla upp en hund som inte är reggad utan att veta ålder eller namn? Javisst vet ni mitt namn men vi har ju flera hundar varav 2 blandraser. Människan i frågan vill inte enns uppge vilken uppfödare hon har pratat med, hur ska vi då kunna veta att det är rätt uppfödare? Har dessutom fått mail hem där någon undrar om det var valp från en syster yster kull vilket det inte är.
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Jag har inte efterforskat ett dugg och är heller inte intresserad av att ta reda på någonting om vare sig dig eller dina hundar. Inte heller vet jag ditt namn och jag har heller inget behov att ta reda på det, så klumpa inte ihop mig i något "ni" tack :cool:
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Vad ska jag tacka för? :

När du lät förstå att du hade en renrasig Entlebuchersennentik skrev KickiH och tipsade dig om ringa SKK. Då var det inte tal om några fördömmanden, utan detta hade inte lett till något mer plågsamt för din räkning än ett telefonsamtal.

Detta borde du ha tackat för. Detta hade kunnat rädda en eventuell seriös framtida uppfödningsverksamhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Dra paralleler med min hästuppfödning. Jag avlar på rasrena hästar men för den sakens skull så hugger jag inte huvudet av de som kommer med en korsningshäst.
Jag ser snarare parallelen så här.
En kull blandrasvalpar gör ingen avel, utan bara några individer. Avel bedriver man när man för rasen framåt. Vill någon ha en blandras/korsningsponny/blandraskatt el dyl så är det deras val. Jag är inte hotat som uppfödare bara för att det föds korsningar i min närhet.
:bow:

Men du kallade din sambos blandrastik för din Entlebucher och började tala om framtida avel - vilket är att jämföra med om andra skulle börja kalla sina korsningsponnyer och deras avkomma för welsh. DET skulle hota din uppfödning, eftersom det skulle göra det svårt för en köpare att veta vad som var en welshponny.

Hundfolk vill att människor ska vara lika nogranna med deras rasbeteckningar etc som seriösa hästuppfödare. Det handlar således inte om att blandrashundar skulle vara sämre.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Fast skillnaden ligger väl ändå i att ha en welsh med papper el utan lika så en Entlebucher med el utan papper. Idag ska alla hästar ha pass för att säljas och där syns väldigt tydligt omhästen är rasren el inte. Likaså så säljs hundar med stamtavla om de är rasrena. Så svårt är det väl inte hålla isär detta för valpköpar? Att våra valpar blir blandraser har jag väl aldrig hymlat om?
Framtida avel har jag inte pratat om utan endast att jag inte vill spruta tiken ifall vi vill ta en kull i framtiden. Detta är inte avel, möjligen buskavel isåfall. Avel är när man för en ras frammåt vilket man inte kan göra med en oreggad tik, oavsett hur lång stamtavla som kan ligga bakom föräldrarna.:p
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Jag tycker det är en smula "creapy" att man inte ens kan ha en diskussion på ett forum utan att någon ska "kolla upp" en ...

a108.gif
 
Sv: Hur det kan bli blandrasvalpar....

Nej det är faktiskt himla olustigt tycker jag, man drar sig ju för att säga för mycket här på Buke...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min svågers 16 månader gamla ESS, allmänt kallad "Slyngeln", har fram till nu varit en ganska normal valp och unghund för sin ras. D.v.s...
Svar
7
· Visningar
1 736
Senast: Viveka
·
Hundhälsa Vilja är inte sig själv och vi har nu varit hos veterinären som tog blod & urinprov. Båda var ua. Skulle ha kommit igång med löp...
Svar
8
· Visningar
2 025
Senast: Sablar22
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: KasperTim
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 869
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp