Hur dela upp fodringarna??

L

Liqo

Vi är 2 stycken tvåbenta och fyrbenta i ett stall och står med fyra fodringar per dag. :smirk:
Hur delat man lättast upp fodringarna?
Mest rättvist är ju att dela lika såklart.

Ska man fortsätta med 4 fodringar eller ska man dra ner till 3 stycken? Hur ska man dela fodringar? Ska man ha ett schema och göra vecka för vecka??

Eller ska man ta varannan dag? Eller två fodringar per dag??

Kom med förslag, hur gör ni som är två i erat stall, eller hur skulle ni ha gjort om ni hade varit det??

Sv: Hur dela upp fodringarna??

Jag har stått i ett stall där vi bara var 2 st (både människor och hästar), och dessutom 2 mil hemmifrån mig.
Antingen hade man morning och lunch, eller insläpp och natt.
Eftersom jag jobbar och tjejen som har den andra hästen har en pappa som är förtidspensionär så löste vi det genom att de (de bodde precis vid stallet) tog de flesta mornigar och lunchningar på vardagarna, så tog jag insläppen och nattningarna.
Det blev ju rätt slitit i längden, så vi skaffade ett bra hö så vi kunde ha hästarna på fri tillgång.
På så sätt blev det bara 2 pass i stället för 4,lunchningen försvann ju och jag slapp stressa som en tok för att ge insläppsmaten(eller snarare middagsmaten, de fick den i hagen), de hade ju alltid tillgång till käk. En tog ut dem och en tog in dem alltså.

Bidde det rörigt? :)

Egentligen ska denna tråd ligga på Foder och Inte på Hästhantering, men förmodligen så flyttar väl någon moderator på det. Och jag svarar här ändå.

Det finns en tumregel när det gäller hur många gånger man ska fodra hästar, som minst. Och det är minst TRE gånger på dag, absolut inte mer sällan. Gärna Fyra-Fem
gånger om dagen.

Har ni ingen möjlighet och ha de på fri tillgång då? Annars så bör ni fördela så jämt över dygnet som möjligt. Det går ju 24 timmar på ett dygn, så gärna var 6:e timme
alltså, kan ju svårt dock. Men man skulle ju kunna ge typ vid runt ca 06.30 först, sedan är det bra om de kan få vid ca 11.00, sen vid 16-17.00 och sist så sent som möjligt. Förslagsvis Tidigast vid ca 22.00, gärna vid 22.30-23.00 om man har möjlighet,
för då dröjer det inte så lång tid till morgonfodringen.

Men sen beror det på, vad har ni för strö i boxarna? Har ni halmströ eller kan fixa så de kan ha fri tillgång på det på kvällen så kanske ni kan ge dem vid ca 21.00 på kvällen och ca 7.00 på morgonen, för då har de ändå något att sysselsätta sig med på natten.

MÅSTE ni skära ner till tre fodringar per dag så försök och ge morgon vid ca 07.00,
middagshö vid ca 15.00 och kvälls/natthö vid runt 22-23.00 (så sent som möjligt).
Och i sådana fall så tycker jag klart att era hästar Ska ha fri tillgång på Halm i boxen
Och i hagen, samt ge Stora givor med vid de tre fodringarna så att det tar ett tag för dem och ha ätit upp allt.

Men det allra bästa alternativet är förstås fri tillgång på grovfoder (hö eller hösilage) både i box och hage.

Vi har fyra fodringar/dygn, vi är totalt 2 hästägare i stallet.
Nu bor jag på gården och är sjukskriven, kompisen jobbar heltid men bara 2 km härifrån.
För tillfället släpper hon ut på morgonen och ger hö ungefär vid 6-tiden.
Vid lunch ger jag hö eftersom jag ändå är hemma vid 12.30. Kan jag inte ringer jag till henne så gör hon (eller hennes föräldrar) det, eller till fodervärden åt min häst så kan hon eller föräldrarna fixa det. Krisar det kan min sambo göra det men han jobbar en bit härifrån.
Kvällsmaten ger jag till mina hästar vid 18. Kompisen tar in sin häst ca 1 timme efter så då får hennes häst hö.
Nattmaten ger jag runt 22-23 och då tar jag in min häst.

Nu blandar jag hö + halm till mina hästar så de behöver aldrig gå med tom mage. I boxen har hästen spån men eftersom jag blandar hö och halm tar det ganska lång tid att äta upp, han pillar ut höet först sen småtuggar han på halmen under natten.

Innan har vi delat upp lunchutfodringarna så vid tog varannan vecka.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 943
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 286
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
22
· Visningar
1 760
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar