Hur "daltiga" är ni med era nyfödda föl?

Cornelia

Trådstartare
Hur gör ni, hur mycket får de vara ute de första veckorna, vad har ni för rutiner?

Jag tycker alltid att de första veckorna är lite jobbiga, man oroar sig ständigt för vädret och att de ska bli nerkylda när de ligger ner utomhus och att de ska springa in i staketen osv osv ....:eek:

Jag tillhör den ganska hönsmammiga sorten, vet ju förstås att de tål mer än man tror men kan inte låta bli att springa och ta in mamma och barn när det börjar regna .... och sen ut igen, och så in efter ett par timmar .... kan bli rätt många gånger på en dag när det är aprilväder!!

Fler som är som jag? :crazy:

Sv: Hur "daltiga" är ni med era nyfödda föl?

Vi låter dem bara vara, skulle det bli snöstorm så, tja då tar vi ju in, men en dag med regn så får de vara ute, skulle väl vara om det höll i sig i många dagar och de aldrig hade möjligheten att torka upp under första två-tre veckorna kanske. Jag tycker de behöver tid att "bounda" med sin mamma, så så lite kontakt med fölet som möjligt helt enkelt här på gården. De fölar ute och går sedan ute.

Intressant! Vad är det för hästar du föder upp?

Folk gör så olika; några resonerar som du, och det blir bra, andra resonerar mer åt att man själv ska "bounda" med fölet så mycket som möjligt de första veckorna och sedan släppa på sommarbete och "glömma bort" dem fram till hösten. Det blir också bra.

Själv gör jag något mittemellan, kan man väl säga.

Jag brukar se till att fölen kommer i maj/juni, då är marken tillräckligt uppvärmd för att de ska kunna ligga och sova utan att bli kalla tänker jag. Men nu blev det föl i april, och ruskigt väder, så då är det genast lite mer kinkigt. Fick lära mig av min mentor för många många år sedan att man ska se upp med fölen de första två veckorna så det inte blir kalla när de ligger och sover.

Jag gör mer som du, jag daltar inte men är inte dumdristig. Fölen kommer ut från första dagen i livet och är ute en timme eller två, sen in och vila minst lika länge och sen ut igen. Utevistelsen ökas mer och mer beroende på vädret. Senaste fölet föddes 31 maj och var ute dygnet runt från 10 juni. De andra har fötts tidigare och har varit ute dygnet runt när de varit 3-4 veckor.

Tillägger att jag vill att fölningar sker inomhus för jag vill att det ska vara torrt när fölet föds och att det finns möjlighet till ordentligt ljus om det skulle hända något.

Senast ändrad:

Islandshästar här på gården. Vi ser självklart till att de ska ha ordentligt med torr halm att ligga på. Har en hage där de fölar som ska vara helt ren från avföring till den grad det går, dvs mockar ur den dagligen under fölningsperioden, och i princip alla har fölat uppe i samma hörn av hagen varje gång, så där uppe lägger vi ut ny halm inför varje fölning. Här tycker vi iallafall att det är viktigast att mor och föl får en relation från början utan människans ingrepp, de lär sig efter hand när vi pysslar med de vuxna att människor inte är farliga. Och så får de lära sig hästarnas "språk" som vi sedan kan använda, istället för att vi ska lära dem "vårt språk". Säger inte att det är det rätta sättet, men det är så vi valt att hantera det.

Jag tror att "hönsmammorna" inte direkt är ute efter att hantera eller fostra fölen utan snarare att de inte ska ligga på kall eller blöt mark. Det är ju inte alltid fölungarna lägger sig där man har preppat med halm osv

Japp, det är så jag resonerar. Inte kall blöt mark. Men det är ju rätt mycket beroende av när under våren fölen föds, är det i maj är det större chans på bra underlag än i mars- april.
Våra föl kommer ut från dag ett, flera timmar redan första dagen, och vi ökar på efter hand.

När det gäller hantering vill vi gärna att de ska vänjas vid att människor inte är farliga redan från början. Tycker att allt blir mer odramatiskt då. Men man kan göra på många sätt, givetvis.

Jag vill gärna ha tidiga för av olika orsaker så mina kommer oftast jan-april. Det är lite mer jobb då i början såklart men för mig uppväger ändå fördelarna.

Mina föl får vara ute dagligen från första dagen men de första veckan/veckorna går de i gruspaddock med högt trästaket, ingen el. I ett av hörnen fodrar jag och låter hö ligga kvar så fölis har en liggplats, mina ston är kloka och går i princip alltid dit när fölis ska vila. När de är lite stadigare och har koll på staketet samt underlaget i markerna är bra (alltså inte för lerigt och blött) så får de gå ut på större hage i anslutning till paddocken. Fodrar fortfarande i paddocken så det blir automatiskt att fölen lägger sig där den första tiden.

Jag låter inte fölen gå ute i nederbörd den första tiden och om det är rått, fuktigt, kallt har de täcke på sig. Främst då för att skydda mot ev kyla och fukt från marken om de lägger sig ner.
De första dagarna är dom ute korta stunder åt gången så de inte lägger sig ute alls men sedan beror det mest på vädret.

Jag hanterar fölen från dag 1 utan att överdriva. De lär sig att få på sig täcke, grimma och gå i grimskaft ut och in från dag 1. I övrigt är det mest lite kel och kli och mys dagligen och det sedvanliga tvätta rumpan o kolla över vid behov.

kl

Vi släpper ut fölungarna så fort vi får en godkänd foalcheck på den.
Vilket betyder att dom är inne första dygnet.
Det gäller alla föl som är födda hos oss.
Av erfarenhet genom just blodproven så har vi erfarit att ju piggare ungen är efter ett par timmar så ska mer uppmärksamhet och stenhård koll "utföras"

Sedan får dom gå ute men inte lägga sig i kallt/blött underlag. Utan man får ta skitjobbet med att släppa in ooch ut med täta intervaller.

Att släppa ut en relativt ny unge mars-april är kanske inte det mest smarta så länge inte naveln är läkt. Och framförallt inte om den sen ligger risigt till i antikroppar.

Men är ungarna ok där så brukar det inte vara några problem..

AM

Det beror helt och hållet på väder och vind. Vi är försiktiga den första månaden med "allt". Däremot hanterar vi dem från första stund. T ex får de grimma och leds ut och in redan första gången de ska ut.

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 527
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 352
Senast: cirkus
·
Hästhantering Har ett 15-årigt halvblodssto som i somras fick sitt första föl. Har varit extremt mammig och vaktig mot andra hästar hela tiden men går...
Svar
6
· Visningar
2 214
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix