Hur bygger jag bak och ryggmuskler?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur bygger jag bak och ryggmuskler?

Men varför se det som "smäll på fingrarna"? Jag betvivlar att Inte_ung har för avsikt att mästra dig, utan faktiskt vill både ditt och hästens bästa.
Jag läser det som goda råd från en som troligen lärt sig, både genom att lyssna på andra med lång erfarenhet, samt den "hårda vägen" med egna misstag...
Vet själv hur mycket som kan gå fel, trots att man har dom bästa avsikter och gör så gott man kan. Och hur oerhört kostsamt det kan bli, både ekonomiskt och känslomässigt :cry:
Önskar dig iaf lycka till med hästen om det blir köp och hoppas att ni får många roliga år tillsammans :)

Men varför se det som "smäll på fingrarna"? Jag betvivlar att Inte_ung har för avsikt att mästra dig, utan faktiskt vill både ditt och hästens bästa.

Hon uttryckte klart och tydligt att hennes inlägg var menat som en pekpinne då jag frågade henne. Därför kan jag inte se det som annat än smäll på fingrarna - hon skar ut det i papp helt enkelt.

Det märkliga är att jag trodde att hästfolk stöttade varandra och ville att fler skulle bli "frälsta" hästägare - men det verkar vara precis tvärtom, alla vill berätta om alllt som kan gå fel och allt som man kan göra tokigt.

Även om Inte_Ung inte vill se likheterna med barn så drar jag stora paralleller till förlossningsberättelser - det är kvinnor som varit med om saker och det berättas gärna om allt som kan gå tokigt och att skrämma upp andra stackars kvinnor tycks stärka den som berättar.

Jag är nog lite desillusionerad och besviken på att det inte var "en enda stor famil där vi delar med oss". Jag hade glömt hur det var och jag hade nog också glömt bort den stora anledningen till varför jag slutade med hästar för 15 år sedan.

Däremot är folket i stallet där hästen står helt fantastiska och där kan man verkligen tala om en familjär atmosfär.

Senast ändrad av en moderator:

Ok, tråkigt att du känner så... Hade jag fått mer/bättre hjälp och råd med min första häst (samt lyssnat på dom...), så kanske jag hade sluppit köpa en andra....
Jag hoppas iaf att du blir med häst och att allt går vägen :)

Det märkliga är att jag trodde att hästfolk stöttade varandra och ville att fler skulle bli "frälsta" hästägare - ...

Jag har personligen ingen önskan att det skall bli flera hästägare.
Utan skulle hellre vilja införa "Körkort" på häst.
De ganska så nyligen införda §16-tillstånden är ju en början i alla fall.

Jag ser och har sett alldeles för mycket elände med okunniga hästägare för att kunna vara särskilt entusiastisk.
Hästarna far illa och ägarna ruinerar sig.
Det blir INTE roligt för någon inblandad.

Så jag är inte din "familj" men kan vara din mentor om du lyssnar på vad jag har att förmedla.

Jag har personligen ingen önskan att det skall bli flera hästägare.
Utan skulle hellre vilja införa "Körkort" på häst.
De ganska så nyligen införda §16-tillstånden är ju en början i alla fall.

Jag ser och har sett alldeles för mycket elände med okunniga hästägare för att kunna vara särskilt entusiastisk.
Hästarna far illa och ägarna ruinerar sig.
Det blir INTE roligt för någon inblandad.

Så jag är inte din "familj" men kan vara din mentor om du lyssnar på vad jag har att förmedla.

Jag tycker bara att det känns tråkigt att du utgår från att jag är okunnig eller oinsatt. Okunnig är säkert i många lägen men jag är väldigt mån om att sätta mig in i saker innan jag ger mig i kast med dem (därav frågan om träning trots att hästen inte är min och först ska vintervila innan det blir tal om någon typ av träning).

Mentor/familj/vän - för mig är det samma sak. Jag vill bli behandlad med respekt av alla. En mentor ska inte ge pekpinnar, en mentor ska vara en läromästare precis som en förälder för ett barn. Vi har helt olika syn på hur man "uppfostrar" och jag tror inte att något av din kunskap kommer att fastna för jag får taggarna utåt av ditt sätt att "varna" mig på.
Jag förstår att det inte är av illvilja utan av omtanke om hästarna men jag blir ändå väldigt störd på att bli misstrodd och känner att jag hela tiden måste bevisa mig värdig nog att ha häst varje gång jag skriver till dig.

Sorry!

Prova att släppa på prestigen.
Det här är inte en tävling.
Varför skulle du behöva bevisa någonting?
Prova med att i stället försöka ta till dig av informationen.

Att reagera så negativt som du gör på litet kritisk granskning kan inte vara produktivt.

Prova att släppa på prestigen.

Det handlar inte alls om prestige utan om människosyn. Man behandlar helt enkelt inte människor sådär. Man slänger inte iväg pekpinnar och domderar runt för att få folk att känna sig små. Det kallas härskarteknik.

Som sagt var, jag är ledsen, du är säkert en jätteduktig människa men mig har du tappat bort fullkomligt. Jag har en oerhörd respekt och ödmjukhet inför människor med kunskap, men den respekten och ödmjukheten är något som man förtjänar, inte något som kommer per automatik med 20 års erfarenhet av avel i företagsform.

Så märkligt då att du inte verkade bry dig om råden som stod i våra inlägg innan jag skrev det.
Vi var ju flera som skrev ungefär samma sak.

Bra mat.
Rätt träning.
Tillräckligt med vila.
Inte för mycket arbete.
Tränad för uppgiften.

Det är ju inte något som jag bara har tagit ur luften eller är ensam om att påstå.

Så märkligt då att du inte verkade bry dig om råden som stod i våra inlägg innan jag skrev det.
Vi var ju flera som skrev ungefär samma sak.

Bra mat.
Rätt träning.
Tillräckligt med vila.
Inte för mycket arbete.
Tränad för uppgiften.

Det är ju inte något som jag bara har tagit ur luften eller är ensam om att påstå.

Va?
Vad menar du?
Har jag sagt emot något av det där?

Dels tycker jag att det är självklarheter för alla typer av träning, oavsett om det gäller en häst, en hund eller en människa. Det var inte heller det jag frågade om i grundinlägget.

Många här har däremot haft en åsikt om exakt i vilket skick den här hästen är och DET har jag å det bestämdaste varit motståndare till. Där tycker jag att det kommer in en massa tyckande och pekpinneri och en attityd som är högst otrevlig.

Istället för att fråga mig om hur saker och ting ligger till så har det antagits en massa hit och dit. Jag inser att det kommer att bli samma sak vad jag än frågar om och därför så kommer jag heller inte fråga fler saker på Bukefalos.

Man kan inte utgå från sina egna preferenser när man diskuterar det här - ett träningspass för mig är kanske något helt annat (tidsmässigt) än för dig. Du vet inte heller vilken typ av verksamhet det rör sig om eller hur många som faktiskt rider hästen.

Det känns istället som om en del här (absolut inte alla!) har bestämt sig för att verksamhet är förkastligt oavsett vilken verksamhet det rör sig om och att jag är oansvarig och elak mot hästen som låter den gå där.

Jag förstår inte ens vad du vill med dina inlägg längre (mer än att få mig att bli liten, ledsen och tveka på min egen förmåga). Du har klart och tydligt påpekat att du inte vill att folk (jag räknar in mig där) ska skaffa häst och att allt jag tänker är förkastligt.

Vi kommer aldrig att komma längre i den här diskussionen.

Vad jag däremot vill klargöra är att orsaken till att jag frågade här från början var för att ta reda på så mycket som möjligt om hur jag kan träna hästen att bli så hållbar som möjligt för de villkor han har. Hur jag får honom att må så bra som möjligt och fungera så bra som möjligt.

Intentionerna med inlägget var att ta reda på saker INNAN jag gav mig in i det hela. Det är flera månader tills det ens är tal om någon typ av träning för hästen. Jag förföker förkovra mig, läsa böcker, fråga folk jag känner och fråga här.

När jag möts av en hel svärm av pekpinnar om hur fruktansvärt fel jag gör som har hästen i verksamhet så blir jag bara trött. Jag förstår att vissa här tycker att verksamhetshästar har det dåligt, men se då istället chansen att kunna påverka så att EN av dessa hästar får en bra träning så att han klarar sitt jobb. Det finns aldrig bara ett sätt att se på saker och ting, det finns lösningar på allt.

Jag kommer att fortsätta mina efterforskningar kring det här och mitt mål är fortfarande att få en hållbar glad häst som fungerar i sin vardag.

Jag är jättetacksam för alla tips jag fått här och jag kommer att ta dem med mig, läsa på om de olika träningssätten och naturligtvis se till att hästen får rätt foder och äter ordentligt.

Va?
Vad menar du?
Har jag sagt emot något av det där?
Ja du hade från början satt upp för mycket arbete på hästen.
Under en uppbyggnadsfas så måste hästen få tillräckligt med vila och bara korta arbetspass.
Du hade planerat in turridning och flera lektioner på en dag.
Något som hästen inte verkar färdig för.

Jag förstår inte ens vad du vill med dina inlägg längre....
Att du förstår att hästen inte mår bra av för mycket arbete innan den är färdig för det.
Att du ger hästen tillräckligt med vilodagar och inte för långa arbetspass så att den blir trött i sina muskler och börjar bära med sin benstomme i stället.

Du är nog det mest ovilliga till att ta till sig information som jag någonsin har råkat ut för.
Och dina otrevligheter bara haglar.

Bäst är nog att låsa denna tråden, för du vill i alla fall inte lära dig något.

Du är nog det mest ovilliga till att ta till sig information som jag någonsin har råkat ut för.
Och dina otrevligheter bara haglar.

Bäst är nog att låsa denna tråden, för du vill i alla fall inte lära dig något.

Ehhhhhhhh?????????

Mina otrevligheter?

Måste vara härligt att inte bara vara proffs utan även helt ofelbar :devil:

Lås du tråden. Jag förstår om du inte vill att den ska kunna besvaras mer :D

Om man verkligen är ute efter kunskap så tar man emot den där den kommer och sätter inte igång med att klaga över färgen på förpackningen.

Om det var min vän som kom och frågade mig om ditt upplägg med häst, så hade jag avrått.
Och i stället föreslagit ett halvt fodervärdskap.
Så att ansvaret för hästen hade hamnat där den mesta kompetensen finns och hos den som kommer att använda hästen mest.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss med våra nya varmlod som nyss blivit ridhäst. Lite pepping, tips och råd, frågor...
Svar
12
· Visningar
1 874
Senast: Ottilia
·
Träning Hej, Idag har äntligen dagen kommit då jag fått reda på vad min älskade häst haft för problem nu en längre tid. Han hade inte gjort...
Svar
1
· Visningar
1 226
Senast: danilo
·
M
Träning Hej! Ja, det känns som om jag har frågat det här tusentals gånger innan men har aldrig fått ett ordentligt svar så jag gör ett försök...
2
Svar
38
· Visningar
4 966
Senast: ahmanda
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 204
Senast: annathegreatest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset