Hur bygger jag bak och ryggmuskler?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur bygger jag bak och ryggmuskler?

Så visst, foderstaten är superviktig och jag har gjort de åtgärder jag kan för att han ska tillgodogöra sig fodret bättre, men jag tror inte att fodret gör hela jobbet ...

Men det gör det.
Hästen skall svara på fodret och sätta muskler inom någon månad annars så är det något som är fel.
Och då hjälper ingen träning i världen.

Vad är det för analysvärden på grovfodret?
Vilken foderstat har hästen MJ energi? Protein? Kalk? Fosfor?
Är tänderna kontrollerade och åtgärdade vid behov?
En vanlig orsak till att en häst inte får i sig det foder som den behöver är problem med tänderna.
Då så kan den också bli rastlös i en lösdrift.
Den lyckas inte äta utan är hungrig och blir orolig av det.
Lösdrift är annars utmärkt för en häst i uppbyggnad.

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Härligt att din dam fått tillbaks sina muskler. Fantastiskt att ha en vän som kan ta sig an hästen när det kniper. Henne ska du vara rädd om :)

Älskar din häst.
Så skall en väl utfodrad och korrekt riden häst se ut.

Men det gör det.
Hästen skall svara på fodret och sätta muskler inom någon månad annars så är det något som är fel.
Och då hjälper ingen träning i världen.

Vad är det för analysvärden på grovfodret?
Vilken foderstat har hästen MJ energi? Protein? Kalk? Fosfor?
Är tänderna kontrollerade och åtgärdade vid behov?
En vanlig orsak till att en häst inte får i sig det foder som den behöver är problem med tänderna.
Då så kan den också bli rastlös i en lösdrift.
Den lyckas inte äta utan är hungrig och blir orolig av det.
Lösdrift är annars utmärkt för en häst i uppbyggnad.

Tyvärr kan jag inte svara på alla dina frågor eftersom jag inte ens äger hästen än :)
Vet iaf att stallet har en tandläkare som kommer ut ibland, så det är högst troligt att han blivit kollad. Självklart tar jag reda på det när hästen är min. Fördelen är ju att han står hos "säljaren" så ev frågor är lätta att få svar på.

Kan inte annat än att småle lite, jag får en liten känsla av att du tycker att det är fel att ha honom i box över natten ....eller läser jag galet?

Kan inte annat än att småle lite, jag får en liten känsla av att du tycker att det är fel att ha honom i box över natten ....eller läser jag galet?

Det beror på.
Ibland så kan det vara nödvändigt med hästar som inte kan slappna av annars.
Hingstar som inte har tid att äta för att de skall uppvakta sina ston och vakta sin flock t.ex.
Men innan man tar till det så måste man veta att inget annat är tokigt.
Som t.ex. att fodret inte är näringsrikt nog.

Så innan du köper hästen så bör du ta reda på vilket foder hästen får och vad det ger för dagligt intag av näringsämnena.
Om hästen inte har fått vad den behöver så är det dåligt för hållbarheten i längden men kan kanske kompenseras med vila och en korrekt foderstat.
Om inte ledbrosken hunnit ta skada.
Om hästen får en korrekt/tillräcklig foderstat och ändå inte sätter muskler så måste den undersökas och utredas om varför den inte gör det.
Första åtgärderna är avmaskning och tandvård.

Om man frågar en fråga så får man inte alltid det svar som man vill ha - utan det som man behöver.

Om man frågar en fråga så får man inte alltid det svar som man vill ha - utan det som man behöver.

Jag är jättetacksam för alla svar jag får. Vad jag däremot inte behöver är att du antar en massa om hästen och utifrån dessa antaganden sen berättar för mig hur fel jag gör. Jag tror säkert att du har en oerhörd kunskap om hästar/islandshästar och jag tror att jag har massor att lära mig av dig och andra här men självklart blir det svårt att ta till sig av er kunskap när jag hela tiden får reda på att vad jag än gör så gör jag fel.

Just nu är jag faktiskt gråtfärdig och funderar allvarligt på om jag duger som hästägare. Allt jag tänkt och kommit fram till tillsammans med verksamhetsägarna ratas här...

Jag är absolut inget proffs på hästar, jag är istället skitnervös för att jag inte kommer att fixa det. Den här diskussionen gjorde mig inte direkt säkrare. På något sätt har jag tänkt mig att det finns så många hjälpsamma människor som delar med sig av sin kunskap och att mitt sunda förnuft tillsammans med andras kunskap skulle kunna få det här att fungera. Nu känns det som om jag förstör hästen bara jag får ägarbeviset...

Jag är absolut inget proffs...
Men det är jag.
Över 20 år med avel, uppfödning, inridning och träning av Islandshästar för försäljning i Företagsform.

... mitt sunda förnuft tillsammans med andras kunskap skulle kunna få det här att fungera.
Men det kräver ju att du tar till dig av kunskaperna också och inte bara blir arg när du får "fel" svar.

Jag kom på en sak.
Det är inte direkt Islandshäst utan egentligen Juridik.

Fördelen är ju att han står hos "säljaren" så ev frågor är lätta att få svar på.
Om man köper en häst (elller bil eller vad som helst) och låter det stå kvar hos säljaren så har man inte "tagit sin egendom i besittning".
Utan rent juridiskt så tillhör den då fortfarande säljaren.

Detta kan bli ett problem t.ex. vid en konkurs eller vid utmätning av säljaren.
Eller om säljaren helt sonika tar alla hästarna och flyttar någon annanstans.
Mitt råd är därför att under några månader stalla in hästen på ett annat ställe för att "ta varan i besittning".

Det är knäppt, jag vet, men många har genom tiderna råkat illa ut p.g.a. denna Juridiska omständighet.

Men det kräver ju att du tar till dig av kunskaperna också och inte bara blir arg när du får "fel" svar.

Du vill inte förstå va?
Hur mycket proffs du än är på hästar så hjälper du ingen genom att skriva pekpinnar åt folk och när man påpekar att det känns som pekpinnar så skriver du att det var meningen. Vad du säger då är att jag är helt värdelös och ska inte ha med hästar att göra. Jag har inte blivit det minsta arg, jag är bara uppriktigt jävla tokledsen. Att skriva saker som att mina vänner skulle göra det här för att få köra slut på hästen billigt känns inte som ett svar öht - det känns bara genuint elakt. Jag förstår inte varför du säger sånt. Du vet inget om dem och ändå kan du så glasklart säga vad deras intentioner är. Det känns allt annat än proffsigt.

Just nu måste jag tänka över om mina 20 års erfarenhet av hästar räcker för att äga en egen...Hundar och barn verkar vara en barnlek mot att ha hästar, jag insåg inte att jag hade en så oerhört skev bild av hästhållning som jag verkar ha.

Senast ändrad av en moderator:

Fast hästen är ju min - ett avtal.
Sen hyr jag stallplats hos verksamheten (det står en hel del privata hästar där) - ett avtal.
Och slutligen så hyr jag ut hästen till verksamheten - ett avtal.

Allt som allt är det alltså tre avtal som alla granskats av jurist. Verksamheten kan ju inte ta de privata hyresgästerna och flytta. Jag förstår hur du menar men iom att jag betalar hyra för hästen så blir det som att han flyttar ut från deras verksamhet och in i privathästdelen av verksamheten (även om hästen befinner sig på exakt samma plats rent fysiskt).

..... men iom att jag betalar hyra för hästen så blir det som att han flyttar ut från deras verksamhet och in i privathästdelen av verksamheten (även om hästen befinner sig på exakt samma plats rent fysiskt).

Hästen måste flyttas rent fysiskt för att vara tagen i besittning.
Inga avtal i världen hjälper.
Det är en brist i lagarna som man kan råka illa ut av.
Och det enda sättet att komma runt det Juridiska "hålet" är att flytta hästen till annan plats under en period.

Hästen måste flyttas rent fysiskt för att vara tagen i besittning.
Inga avtal i världen hjälper.
Det är en brist i lagarna som man kan råka illa ut av.
Och det enda sättet att komma runt det Juridiska "hålet" är att flytta hästen till annan plats under en period.

Ajdå! Det låter helt galet men det är ju inte det första som låter galet men som är sant :)

Hur länge måste man flytta hästen? Vad räknas som rimlig tid? Egentligen borde man kunna skriva på kontraktet, ta hästen och gå en runda på ett par timmar och sen komma tillbaks igen - men jag antar att det inte räknas.

Tack för upplysningen, det här hade jag inte en aning om.

Vad du säger då är att jag är helt värdelös och ska inte ha med hästar att göra.
Det är inte min tolkning utan din.

Just nu måste jag tänka över om mina 20 års erfarenhet av hästar räcker för att äga en egen.
Ja det är nog klokt.
Att ha häst är svårt och en stor ekonomisk risk.
Om man gör fel så står man med en oanvändbar pengaslukare som man inte kan bli av med.
Läs litet på Hästvård för att få exempel på hur illa folk kan råka ut.
Eller på Hästmänniska.

Att hålla en häst frisk och arbetsför under många år är en svår konst.

Hur länge måste man flytta hästen?

Jag vet säkert att sommarbete räcker.
Och att en promenad med övernattning hos grannen inte räcker.
Den exakta tiden är nog inte prövad rent rättsligt men jag skulle personligen inte chansa på under 2 månader.

Det finns Jurister här på forumet.
Starta en tråd under Hästverksamhet, så får du nog flera och bättre svar i frågan.

Att ha häst är svårt och en stor ekonomisk risk.
Om man gör fel så står man med en oanvändbar pengaslukare som man inte kan bli av med.

Precis som att ha barn då ;) (obs! Jag skämtar)

Normalt sett, är jag heller inget fan av inspänning. Men med min dam, var jag tvungen att inse att inspänning ibland VISST är enda möjligheten att komma undan rejäl underhals, vilket min dam hade då hon kom hem till mig 2001.
:) Fint jobb med hästen.
Och bra inställning till inspänning och hjälptyglar.
Det var mer en kommentar för att motverka intrycket av alla "INSPÄND" i ditt inlägg;). Man kan ju tolka det som att det är just inspänningen som är hela lösningen till alla hästar. Och så är det ju inte. Det ligger ju mycket arbete bakom också även i ert fall. Så uppmaningen var mer riktad till trådskaparen som ju frågade om olika metoder.

Precis som att ha barn då ;) (obs! Jag skämtar)

Skämt eller inte.
Den stora ekonomiska skillnaden är att med barn så finns där ett skyddsnät.
Sjukvård, bidrag o.s.v.
En skadad häst som inte går att sälja kan rasera en familjs hela ekonomi.

Vad händer om hästen får en kotledsinflammation av sitt arbete och inte kan ridas på kanske ett halvår?
Då så står du med hela kostnaden och ingen egen ridning.
Risken för just detta är överhängande på en häst som är i det skick som du beskriver och med det arbete som du beskriver.

Har börjat på ett svar till dig minst 4 gånger nu.
Jag inser att vad jag än skriver så kommer jag få så duktigt med smäll på fingrarna att jag inte kan skriva här på flera år...och det är kanske lika bra det ;)

Hur som helst.
Lycka till nu med vad du nu bestämmer dig för.
Och försök att undvika att trampa i de värsta fallgroparna.

De vanligaste fallgroparna står beskrivna i mina inlägg.

Hur som helst.
Lycka till nu med vad du nu bestämmer dig för.
Och försök att undvika att trampa i de värsta fallgroparna.

De vanligaste fallgroparna står beskrivna i mina inlägg.

Tack! :)

/L

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss med våra nya varmlod som nyss blivit ridhäst. Lite pepping, tips och råd, frågor...
Svar
12
· Visningar
1 874
Senast: Ottilia
·
Träning Hej, Idag har äntligen dagen kommit då jag fått reda på vad min älskade häst haft för problem nu en längre tid. Han hade inte gjort...
Svar
1
· Visningar
1 226
Senast: danilo
·
M
Träning Hej! Ja, det känns som om jag har frågat det här tusentals gånger innan men har aldrig fått ett ordentligt svar så jag gör ett försök...
2
Svar
38
· Visningar
4 966
Senast: ahmanda
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 204
Senast: annathegreatest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar